V pátek 30. 5. 2025 do Divadla Hybernia dorazil celosvětový megahit v produkci DJKT Plzeň, a sice osmdesátiminutový popový koncert – souboj všech šesti žen Jindřicha VIII. Každá z jeho manželek soupeří s ostatními v tom, jaký byl její život s jejich společným manželem, která víc trpěla a která měla nejhorší osud. Opravdu unikátní show s českými texty Lumíra Olšovského a Pavla Bára v režii Daniely Špinar a hudebním nastudování Vojtěcha Adamčíka.
Upřímně, šla jsem na toto představení s dost velkými obavami, protože historii miluji a nemám příliš v oblibě moderní pojetí historických faktů, a také proto, že právě o tomto období, pro Anglii tak důležitém, jsem hodně četla. Mé obavy celkem brzy zmizely, protože lehká nadsázka a vtipné pojetí této historické doby přizpůsobené především mladé generaci posunuly představení na opravdu strhující úroveň. Tedy hudební souboj všech šesti manželek v choreografii Daniely Špinar a Pavla Klimendy, na scéně Marka Cpina, živého hudebního doprovodu čtyřčlenné ženské kapely a v opravdu originálních kostýmech od Lindy Boráros se stal zážitkem příjemným.
Rozvést, setnout, zemřít, žít – to je motto života všech manželek Jindřicha VIII., ve kterém se nesl duch jejich souboje, protože toto byly jejich skutečné osudy. Vtipné přizpůsobení textu mladé generaci, která se bohužel o historii až tak moc nezajímá, jako že profilová fotka neodpovídá, nebo použití slova hashtag a další, se podle mého názoru povedlo a vneslo to vtip. Odlišnost povah jednotlivých žen zdůrazňovaly i opravdu velmi originální až někdy excentrické kostýmy. Pojďme tedy na představení všech šesti hlavních aktérek.
Manželka č. 1 – Kateřina Aragonská v podání Kateřiny Chrenkové souboj zahajuje. První manželka, které jí byla také nejdelší dobu, byla typickým domluveným sňatkem té doby. Jenže nedokázala Jindřichovi porodit syna, pouze dceru Marii, a tak se manžel rozhodl pro rozvod, a protože to v rámci katolické církve nebylo možné, odtrhl se od Vatikánu a založil církev anglikánskou. Projev této manželky je tedy spíše decentní, což podtrhoval i kostým a interpretka odvedla velmi dobrý výkon.
Manželka č. 2 – Anna Boleynová v podání Felicity Victorie Prokešové je naopak naprostá rebelka v projevu, i kostýmu. Anna byla Jindřichovi svou vlastní rodinou předhozena, a právě kvůli sňatku s ní, se Jindřich nechal rozvést. Anna byla krásná, mladá a plná života, ale dala mu bohužel jen dceru Alžbětu, a nikoliv následníka trůnu, a díky intrikám jí nechal Jindřich popravit. Projev Felicity byl opravdu plný energie a provokace a myslím, že Anně opravdu odpovídal.
Manželka č. 3 – Jana Seymourová v podání Venduly Příhodové, bývalá dvorní dáma obou předchozích manželek – tuto tichou a mírnou šlechtičnu si Jindřich vzal za ženu pouhých několik dnů po popravě předchozí manželky. Tato žena mu porodila konečně syna, tedy později krále Eduarda V. Jana bohužel po několika dnech od těžkého porodu umírá. Projev interpretky opět dokonale souzněl nejen kostýmem, ale i decentnějším projevem, na rozdíl od předchozí emoční vichřice a z jejího podání i věříme, že ona manžela opravdu milovala.
Manželka č. 4 – Anna Klevská v podání Andrey Holé. Několik let po smrti Jany se Jindřich rozhodl oženit znovu, aby mu nová žena porodila dalšího následníka trůnu a byla mu navržena právě tato žena z německého šlechtického rodu. Jindřich se pro sňatek s ní rozhodl na základě jejího portrétu, který namaloval malíř Hans Holbein mladší, který ovšem naprosto odporoval její skutečné podobě a Jindřich se s ní sice oženil, ale krátce potom zažádal o zrušení manželství. Kostým i neskutečně energický projev interpretky, vtipně obohacený o německý akcent i slova, byl fenomenální.
Manželka č. 5 – Kateřina Howardová v podání Natálie Dvořákové, kterou si Jindřich vzal jen krátce po zrušeném manželství s Annou., Kateřina, mladá, krásná, temperamentní sestřenice Anny Boleynové z mocné šlechtické katolické rodiny se tedy provdala za o 32 let staršího a již značně nemocného Jindřicha. Díky intrikám protestantů na dvoře byla brzy nařčena z cizoložství a nejdříve byla poslána do kláštera, než ji Jindřich po několika měsících nechal popravit. Opět projev interpretky včetně kostýmů odpovídal energií a jistou extravagantností.
Manželka č. 6 – Kateřina Parrová v podání Ivany Korolové, tedy poslední z jeho žen. Tuto dvojnásobnou vdovu si již stárnoucí král vybral, a proto odeslal jejího milence Thomase Seymoura, bratra Jany Seymourové jako velvyslance do Bruselu, a ona tak pochopila, že se jeho vůli bude muset podrobit. Kateřina mu pomohla se usmířit s jeho dcerami Marií a Alžbětou, kterým bylo i po synovi Eduardovi přiznáno právo následnictví trůnu. Po smrti Jindřicha se počtvrté provdala za milovaného Thomase Seymoura. Opět kostým i projev dokonale vystihovaly její povahu.
Celá show má strhující tempo a podle mě neměla žádné hluché místo, ale přiznávám, že je více cílena na mladou generaci, včetně i občasných vulgarismů v textech. Show – mix popového koncertu, muzikálu a historických faktů je opravdu provokativní, extravagantní a boří žánrové hranice. Mně osobně se velmi líbila závěrečná idea, kdy si všechny ženy uvědomí, že to není jejich souboj, protože ony vyhrály všechny. Podání všech interpretek bylo strhující a právem jim patřil obrovský potlesk.
Tuto unikátní show by si nikdo opravdu neměl nechat ujít!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |