Přes celé jeviště posprayovaná stěna z vlnitého plechu, v levém horním rohu promítací plocha. Přichází parta squatterů a otrhanců, mezi nimi v potrhaných džínách celý v bílém influencer s tabletem v ruce. Obraz z tabletu se trhavě promítá na plátno v rohu jeviště. Další si situaci fotografují na mobily…
Tak takhle nějak začíná Jesus Christ Superstar na Nové scéně plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla. Do prvních známých tónů muzikálu divák netuší, v jaké blíže neurčené době a kde se vlastně příběh bude odehrávat.
My jsme samozřejmě věděli, na jaké představení jdeme, ale takový úvod nás pěkně překvapil. Poznali jsme Pavla Klimendu, který ztvárňoval Ježíše, ale koho představují ostatní postavy, nebylo zpočátku možné rozeznat ani podle kostýmů, ani podle jednání. Scénu i kostýmy vytvořil Dave Benson, který je například také autorem výtvarné stránky muzikálu Beeatlejuice, jenž momentálně můžete vidět na scéně Hudebního divadla Karlín. Protože se jedná o "bláznivý" muzikál, tak ten si o bláznivé dekorace i kostýmy přímo říká, ale u Ježíše nás celkové pojetí scény i kostýmů (nemile) překvapilo.
Naštěstí se brzy ozvaly známé tóny muzikálu Jesus Christ Superstar, které nás uklidnili, že jsme na správném představení, a napjatě jsme čekali, jak se vše bude odvíjet dál. A hudba i děj nás brzy uchvátily a dostaly do vleku, takže jsme se ponořili do představení a scénu i kostýmy jsme začali tolerovat. I když v postavách jsme delší dobu měli zmatek. DJKT připravilo muzikál Jesus Christ Superstar v režii Lumíra Olšovského a hudebním nastudování Dalibora Bárty. Premiéra se odehrála v sobotu 2. prosince 2023 na Nové scéně. My jsme s Musicalnetem navštívili řadové představení 12. června 2025 v 19 hodin.
Kromě Ježíše a Máří Magdalény v podání Natálie Dvořákové nebylo možné rozeznat jednotlivé apoštoly, skutečnosti neodpovídal ani jejich počet, pohybovalo se mezi nimi spousta žen. V ději se kromě Jidáše v podání Lukáše Ondruše projeví jen dva z nich – Šimon Zélótes v podání Jakuba Gabriela Rajnocha a Petr, kterého představoval Martin Holec, ve chvílích, kdy Ježíše třikrát zapírá. Rozeznatelný byl Pilát Pontský v podání Pavla Klečky, který odvedl skvělý pěvecký i herecký výkon. Nepřehlédnutelný byl Jan Holík, který skvěle zazpíval krále Herodese. Jan Fraus si zahrál Kaifáše a Radim Flender Annáše. Panna Marie v podání Stanislavy Topinkové Fořtové má v představení minimum prostoru, takže pro hodnocení jejího výkonu není prakticky prostor.
Jidáš se z chumlu postav vyjasnil prakticky až ve chvíli, když Ježíše zradil a přebíral od kněžích váček s penězi. Pěvecký výkon Lukáše Ondruše mě příliš nepřesvědčil, zvláště ve výškách. Ikonická scéna poslední večeře se odbývala na ze schodů šikmo položeném torzu dveří, které znázorňovaly stůl, ostatní apoštolové (jejichž počet opět neseděl) včetně dámské company byli různě rozmístěni kolem. Že se jedná o poslední večeři, jsme poznali zase až ze známé písně Ježíše, ve které zpívá o svém tělu jako chlebu a o víně jako své krvi, které mají všichni přijímat při obřadech na jeho památku.
Ježíšův legendární hit „V zahradě getsemanské“ zazpíval Pavel Klimenda velmi procítěně, ze druhé řady jsme viděli každý záchvěv jeho tváře, mimiku, strach v očích, byl neuvěřitelně charizmatický a uvěřitelný a předvedl nám i svůj obdivuhodný hlasový rozsah. Jeho zatčení po Jidášově zradě, výslechy, Pilátův soud i výsměch krále Heroda a nakonec i zbičování v kovové kleci, kde odhalil vše (včetně svého pozadí) byly pro oko diváka - nebo spíše divaček - bonusem, neboť Pavel Klimenda zde předvedl výsledek mnoha hodin strávených v posilovně.
Pohled na jeho mladé, zkrvavené tělo a strastiplná cesta s těžkým křížem na zádech (opravdu těžkým - kříž je svařen z ocelových I nosníků) směrem na Golgotu však už budila v divácích lítost a mnohým vháněla slzy do očí. Při jeho poslední písni na kříži už v publiku nezůstalo jediné oko suché. Sejmutí z kříže a velmi krátkou pietu s jeho matkou a napravenou Marií z Magdaly vystřídalo zabalení Ježíšova těla do (turínského) plátna a jeho uložení do jeskyně, ze které za chvíli promyšleným trikem zmizelo. Evokování Ježíšova zmrtvýchvstání tak bylo i na současně pojaté scéně zcela jasné.
Slavné autorské duo Andrew Lloyd Webber a Tim Rice se tedy v Plzni dočkalo nového nadčasového zpracování příběhu Ježíše, který zásadně ovlivnil dva tisíce let historie západní civilizace. Divadlo Josefa Kajetána Tyla představilo legendární rockový muzikál Jesus Christ Superstar v novém nastudování pod režijním vedením Lumíra Olšovského. Svým nezvyklým pojetím, scénou a kostýmy vybočuje z ostatních u nás uvedených verzí, pravděpodobně chtěl tvůrčí tým na představení přilákat mladší publikum, kterého jsme však v hledišti viděli spíš méně. Dle dlouhého potlesku na konci lze však usuzovat, že se divákům plzeňské ztvárnění muzikálu Jesus Christ Superstar líbilo.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
| Ježíš Nazaretský | Pavel Klimenda / Pavel Režný |
| Jidáš Iškariotský | Lukáš Ondruš / Dušan Kraus |
| Maří Magdaléna | Natálie Dvořáková / Charlotte Režná |
| Pilát Pontský | Pavel Klečka |
| Král Herodes | Jan Holík |
| Kaifáš | Jan Fraus |
| Annáš | Radim Flender |
| 1. kněz/company | Jaroslav Panuška |
| 2. kněz/company | Jaromír Holub / Lukáš Jindra |
| 3. kněz | Roman Krebs |
| Petr | Martin Holec |
| Šimon Zélótes | Jakub Gabriel Rajnoch / Jan Franc |
| Panna Marie | Stanislava Topinková Fořtová / Apolena Veldová |
| Kluk | Tadeáš Prokop / Petr Cimmermann |
| Soul girls/company | Kateřina Herčíková, Kateřina Chrenková, Lucie Pragerová / Soňa Hanzlíčková |
| Company (apoštolové, vojáci, ženy atd.) | Lucie Zvoníková, Nikola Erneker, Tereza Koželuhová, Eva Staškovičová, Hana Spinethová, Alexandra Vostrejžová, Viktor Aaron, Ondřej Bláha, Ondřej Baumrukr, Jan Franc, Albert Pechmann, Jiří Šup, Adam Škandera, Ondřej Tolar, Jan Veselý, Tomáš Zbranek |
| Orchestr muzikálu DJKT |
| Hudba | Andrew Lloyd Webber |
| Libreto | Tim Rice |
| České přebásnění | Michael Prostějovský |
| Režie | Lumír Olšovský |
| Hudební nastudování a dirigent | Dalibor Bárta |
| Dramaturgie | Pavel Bár |
| Choreografie | Michaela Dzurovčínová |
| Scéna a kostýmy | Dave Benson |
| Sbormistr | Vojtěch Adamčík |
| Lighting design | David Janeček |
| Videoprojekce | Dave Benson, Ondřej Brýna |
| Sound design | Matouš Pilný, Tomáš Lorenc |
| Asistent režie | Martin Šefl |
| Asistentka výtvarníka | Andrea Pavlovičová |
| Asistentka choreografie | Tereza Koželuhová |
| Korepetice | Vojtěch Adamčík, Monika Kudrnová |
| Inspice | Tereza Topičová |


















