Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Orientální opojení u Karlova mostu

Hana Blochová s gotickou harfouV pondělí 26. 7. 2010 se na výstavě „Léto plné hvězd“ konal další z benefičních koncertů s názvem „Orientální opojení“, ve kterém se divákům představili historička umění, multi-instrumentalistka a zpěvačka Hana Blochová a loutnista Přemysl Vacek. Výstavními prostorami se tak rozezněly historické nástroje jako gotická harfa, psaltérium, arabská loutna nebo turecký saz, to vše propojeno poutavým a vtipným průvodním slovem.

V koncertě jsme mohli vyslechnout balady Sefardských Židů z Evropy, Afriky a Asie. Přemysl Vacek s arabskou loutnouHned v první písni jsme si mohli poslechnout středověkou španělštinu ladino s hebrejštinou, kterou se zpěvák vyznával z nešťastné lásky. Hana Blochová diváky vždy stručně seznámila s obsahem textu písně. Ve druhé skladbě žena vyhrožuje svému manželovi, že když odjede do války, tak půjde na náměstí, a tam si to rozdá s prvním chlapem, kterého potká. Orientální opojení v podání Hany a PřemyslaPíseň vyvolala divákům pobavené úsměvy na tvářích.

V další písni zpívá chlapec své dívce: „Nemohla bys zařídit, aby maminka šla spát, aby bratr přestal psát dopisy a byla jsi svobodná a volná a mohla jsi se mnou odejít do noci?“ Přemysl Vacek posluchačům vysvětlil, že nikdo neví, jak tehdy písně zněly. DnešníVchod výstavy hlídala pohádková čarodějnice zpracování je tomu samozřejmě přizpůsobeno. Všechno to jsou vlastně stylizace, některé jsou improvizační, jindy je to jenom improvizace na námět, jindy se dá řídit šablonami té doby, např. renesančními.

Následovala svatební píseň „Una ramica“, která byla nalezena u Sarajeva. V další skladbě nám Hana Blochová představila norimberskou gotickou harfu, kterou si nechala pro své koncerty specielně upravit, tato harfa je oproti původní o 20 % zvětšená. Hana Blochová a psaltériumV následující písni z Jižní Provence se dívce zdá sen, že bude královnou.

Diváci se při koncertě opravdu bavili vtipnými komentáři a poznámkami obou účinkujících. Další píseň Hana uvedla jako mužskou verzi trápení se ženou a Přemysl sarkasticky dodal: „Ano, taky to existuje.“ Jinou píseň – „Madre la mi madre“ Hana nazvala „oidipovskou“. Muž vyčítá své ženě, co vše pro něj dělá jeho matka. Zvuk historických nástrojů vytvořil neopakovatelnou atmosféruMyje mu záda růžovým olejem, atd. a pak se ptá své ženy, co pro něj může udělat ona.

V následující skladbě jsme si mohli vyslechnout Přemyslovu improvizaci „La rosa“, kterou nám zahrál na turecký nástroj saz, podoný loutně. Mnozí z diváků viděli takový nástroj skutečně poprvé v životě a mohli se pokochat jeho zvláštním zvukem. Olga Černohorská se svými hosty Přemyslem a HanouNásledovala „Ukolébavka“, píseň o narození Mojžíše a v další skladbě byl patrný náznak počínajícího židovského a arabského konfliktu. V písni „Morena mi llaman“ se mají dva mladí lidé rádi, ale pro svůj rozdílný původ spolu nemohou být.

Koncert plný krásné hudby, zvuku historických nástrojů i vtipných komentářů se pomalu chýlil ke konci, a protože se všem velice líbil, museli účinkující ještě přidat přídavek, kterým byla milostná píseň. Její tóny doznívaly ve stmívající se Praze za okny výstavy a lákaly diváky k romantické procházce cestou domů po Karlově mostě. 

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.