Kdo by neznal Divadlo Spirála na pražském Výstavišti. Jediné opravdu kruhové divadlo v Česku. Divadlo, v němž byly poprvé v porevoluční době uvedeny slavné „západní“ muzikály Jesus Christ Superstar či Evita. Divadlo, které se nevzpamatovalo z tragických povodní v srpnu 2002. Divadlo, které část lidí milovala, ale většina herců jej nesnášela, neboť nikde nemělo „záda“ a hrát v celém kruhu je pro ně náročné. Divadlo bez opony. Divadlo, kde přejít mezi dvěma sektory je možné jenom přes suterén. Divadlo, které mělo být zbouráno. To je Divadlo Spirála. Nevzdalo se, a tak dnes došlo k jeho vzkříšení.
Nová Spirála jako magické místo se představilo v hudební show Vzkříšení, které mělo premiéru 3. října 2024. Hudebníci, tanečníci, akrobaté a zpěváci tak ožívají pod taktovkou Ducha Spirály, který miluje slávu, potlesk a světla ramp, a těší se na své publikum. Tajemný, ale všem známý průvodce, který si pohrává jak s diváky, tak s umělci, vás bude provázet v průběhu celého dění. Umělci zde budou vystupovat a nastupovat na scénu přímo mezi diváky. Jeviště s točnou, které zaručuje divákům bezprostřední kontakt s vystupujícími umělci, kde se tak divák stává součástí představení. Díky specifickému prostoru a nejnovějším technologiím bude Spirála přinášet jedinečné zážitky.
Fascinující hudební ztvárnění, zpěv, živý orchestr, tanec, dechberoucí akrobacie a světelná projekce se postarají o magickou atmosféru. Vzkříšení vezme diváka do hlubin Spirály, kdy každé hudební číslo bude originální a výtvarně pojaté díky kostýmní výtvarnici Andree Pavlovičové. Pohybovou složku, která je součástí celé show, vytvořila choreografka Linda Stránská a zaslouží si velké uznání. Vystoupení probíhá jako koncert s divadelními prvky, kdy živý orchestr zahraje hity slavných a celosvětově známých interpretů pod taktovkou Kryštofa Marka.
Úvodní píseň „Jesus Christ Superstar“ ze stejnojmenného muzikálu si poslechneme jako poctu a vzpomínku na legendární muzikál, který zde slavil úspěch v 90. letech. Koncert dále pokračuje skladbami od Sinéad Ó Conor, Robbieho Williamse, Nirvany, Madony, Adele, Spice Girls, Amy Winehouse, Edith Piaf, AC/DC, Imagine Dragons či Beyonceé. Zajímavostí v představení jsou pohybové prvky, které se v show objeví. Nesou název bodypercussion, což je kombinace stepu a rytmického tleskání rukama o tělo, které může být doprovázeno zvukem. O nezapomenutelný zážitek se postarají vynikající akrobaté, při jejichž vystoupeních vysoko nad jevištěm se divákům bude tajit dech.
Historie Spirály
1. května 1960 bylo na Výstavišti slavnostně otevřeno kruhové kino Moskva s vnitřní panoramatickou projekční plochou, zastřešené bylo tehdy unikátní trubkovou příhradovou kopulí. Divadlo Spirála vzniklo přestavbou tohoto kina na specifický divadelní prostor v rámci přípravy výroční Všeobecné výstavy v roce 1991. V rámci přestavby vzniklo i podzemní zázemí a zahloubená rampa, kterou se nově do divadla vcházelo. Po skončení výstavy se řešilo, co s prostorem.
Prvním představením po skončení Všeobecné výstavy byla Laterna magika s představením Faust, které mělo premiéru 15. července 1992. Jeho muzikálová historie se začala psát 16. ledna 1994, kdy v Kulturním a vzdělávacím středisku Trojka na Žižkově proběhlo první kolo konkurzů do nového muzikálu, který se v Divadle Spirála premiérově představil 22. července 1994. Muzikál se jmenoval Jesus Christ Superstar, odehrálo se neuvěřitelných 1288 představení, a tento prostor opustil 28. června 1998, aby uvolnil prostor dalšímu, neméně slavnému muzikálu Evita, který měl premiéru o pouhé dva měsíce později, 29. srpna 1998. Evita se nejen s Argentinou, ale i s diváky ve Spirále rozloučila 10. června 2000.
Spirálu pak přepadli Brouci aneb Evangelium podle Beatles, kteří se 6. září 2001 představili premiérovému publiku a ukázali jim příběh slavné skupiny Beatles v trochu jiném úhlu pohledu, samozřejmě doplněný nesmrtelnými hity Beatles v podání revivalové skupiny The Backward. Romeo a Julie Jiřího Bareše byl další muzikál, který se v tomto divadle uváděl. Muzikál měl premiéru 21. září 2001 a nechtěnou derniéru díky povodním v Praze 12. srpna 2002. Voda v kulminaci dosahovala na podlahu 1. galerie, tedy asi 2,5 m nad úroveň jeviště, celkový výše od nejnižší podlahy byla zhruba 7 m.
Povodeň zničila veškeré materiály a věci, které byly umístěné v produkci (ta byla pod úrovní země), ale hlavně kostýmy, scénu, techniku a veškeré rozvody. Pokusy o záchranu (resp. znovuuvedení) posléze ztroskotaly na financích - divadlo by musel nejdříve někdo opravit, a odhadované náklady dosahovaly částky kolem 60 mil. Vyklizení a odstranění nánosů nejen bahna zcela zdarma provedli účinkující spolu s produkcí muzikálu. Jelikož se nenašly finance na opravu, muzikál Romeo a Julie byl tak posledním muzikálem, který se zde hrál. A Divadlo Spirála, v roce 1993 oceněné cenou Grand Prix obce architektů, bylo uzavřeno a začalo chátrat.
Tehdejší nájemce Výstaviště Praha, společnost Incheba, v roce 2008 požádala o jeho demolici, ale vzhledem k její ceně bylo od ní upuštěno. Po požáru levého křídla Průmyslového paláce a následných sporech mezi městem (které nakonec spor vyhrálo) a nájemcem Magistrát Hl. m. Praha v roce 2017 rozhodl o celkové rekonstrukci a revitalizaci celého areálu Výstaviště, včetně Divadla Spirála. Oprava divadla začala v roce 2021 a skončila v létě 2024 a stála přes 140 mil. Díky ní obdrželo divadlo nejmodernější AV techniku za více jak 39 mil. Kč.
Největší zajímavost divadla je také jeho největším nedostatkem - kruhová scéna, která nemá ani v jedné části jeviště zázemí. Pokud totiž není režisér představení zvyklý inscenovat herce pro hraní na všechny strany, nehrají pak účinkující do všech 360°, a divák pak často vidí jenom záda účinkujících. S tím souvisí i způsob přístupu do jednotlivých sektorů - do všech se dostanate pouze z nejspodnějšího patra - to platí pro diváky i účinkující.
Co mě ještě zarazilo? Snad jen to, že divák zaujímající místo v prvních řadách přímo u otočného jeviště vnímá hlučný motor vysouvající nebo stahující propadlo. Přes orchestr, který je na vnější kružnici jeviště (ta je ještě k tomu vysunuta) má po docela dlouhou dobu snížený výhled na dění na jevišti, dokud se zase vnější točna nepootočí. Možná by bylo vhodnější umístit orchestr do propadla, a občas ho vysunutím přznat i divákům. Vzhledem k častému svícení světel, umístěných v kupoli divadla a absenci spotů v úrovni jeviště, dochází často k situaci, kdy sice vidíme nasvíceného zpěváka, avšak místo očí má dvě černé díry.
Naopak bych chtěla vyzdvihnout výkony některých umělců. Záměrně nechci hodnotit všechny - protože všichni byli skvělí, ale zmíním jen ty, kteří mě nejvíce zaujali. Tak například píseň „Nothing Compares 2U“ od Sinéad O'Connor v podání Kateřiny Marie Fialové, kdy její krásné dlouhé bílé šaty zářily ve světlech reflektorů, a projekce promítaná přímo na postavu a šaty byla přímo oslnivá. Skladbu od Nirvany „Smells Like Teen Spirit“, přesvědčivě zazpíval Michal Skořepa.
V nebesky modrých šatech se blýskly dámy Radka Fišarová a Nikola Ďuricová, které nám následně zazpívaly hit „Frozen“ od Madony. Blížící se půlka představení nám přinesla vzpomínku na srpen 2002, kdy začalo silně pršet. Pršelo vytrvale, a tak se 12. srpna 2002 Spirála a další divadla v Praze na několik dní ocitla pod vodou. Na scéně se tak objevili herci v pláštěnkách a s deštníky nad hlavami ve skladbě „Apokalypsa“ od Kryštova Marka. Projekce na ochozech tak věrně znázorňovala průběh - od mírného déště až po ničivé povodně.
Po krátké pauze přišla na řadu česká Edith Piaf v podání Radky Fišarové s písní „Voila". Nejvíce mě dostala skladba „Skyfall" od Adele, kterou připlula zazpívat přímo doslova na měsíci Barbora Fialová. Nejen nádherné modré šaty s dlouhatánskou vlečkou a její nádherný zpěv ve mně vyvolal neskutečný úžas. Poslední směsí písní se účinkující zeptali „Proč ten shon“, aby nám záhy napověděli, že Nová Spirála může zase svůj příběh „Psát od prvních řádků“, a spolu s účinkujícími si je zazpívali i přítomní diváci. Nakonec bych se ještě ráda podělila o úžasný zážitek z akrobatického vystoupení, který nám připravili Jindřich Panský a Zuzana Havrlantová, když předváděli svá neuvěřitelná čísla bez jakéhokoliv jištění na zavěšených šálách vysoko v prostoru Nové Spirály.
Těším se, jaká další překvapení nám Nová Spirála přinese!
Režie | Karel Hrivňák |
Hudební režie | Sára Bukovská |
Dirigent | Kryštof Marek |
Scénář | Justin Svoboda |
Choreografie | Linda Stránská & Lukáš Vilt |
Asistentka režie | Jitka Jirsová |
Pohybová spolupráce | Kateřina Marie Fialová |
Scénografie | Martin Šimek |
Kostýmy | Andrea Pavlovičová |
Akrobatický rigging | Jan Kohout, Alexandr Volný |
Zpěváci | Robert Urban Radka Fišarová Michal Skořepa Berenika Fabienne Novotná Kateřina Marie Fialová Jan Fanta Barbora Fialová Nikola Ďuricová Natálie Hatalová Eliška Machačová Štěpán Klouček Štěpán Komárek |
Akrobaté | Jindřich Panský Martina Illichová Kateřina Tollingerová |
Tanečníci | Andrea Kheilová Barbora Smíšková Petra Novotná Adéla Líbalová Patrik Koller Don Mulefu Jindra Panský Zuzanba Havrlantová |
Komentáře k článku