Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Kudykam posouvá hranice hudebního divadla

Hvězda večera Kudykam Vojta DykZřejmě nejočekávanější titul podzimní divadelní sezóny v Praze – Kudykam, se konečně dočkal premiéry. Zdali představení naplnilo mnohá očekávání se dočtete v našem článku.

21. a 22. října se Státní opera otevřela prvním premiérovým divákům „lyrikálu“ KudMartinův pokoj v penzionu Světykam. Michal Horáček svým divadelním projektem posouvá hranice hudebního divadla a uvádí nový žánr – lyrikál. V lyrikálu je totiž textová složka podřízena hudbě. Ačkoli je Kudykam plný nádherných Hapkových melodií, hlavní a nejdůležitější složkou Kudkykamu je právě obsahová stránka textů.

Tvůrčí duo Hapka/Horáček pak přizvalo k režii renomovaného Dodo Gombára, aby Kudykamu vdechl život na jevišti. Autorem nového hudebního nastudování a scénické hudby je pak Ondřej Brzobohatý, který Hapkovým melodiím ušil nový modernější kabát a hudba pak zní dvakrát tak dobře.Martin na návštěvě u jasnovidky

Vynikající hudba, geniální libreto, výborní interpreti jsou pak navíc podpořeni velmi zajímavým vizuálem z dílny Michaely Hořejší, která je autorkou jak scény, tak kostýmů. Před očima diváka se pak rozprostře penzion Svět v jeho celé šíři, od suterénu po přízemí nebo obrovská socha Kantovy hlavy. Nejbarevnější a nejvýraznější kostýmy, které oplývají barevností a vtipem, pak nosí Mňaudámičky a Šumichrásti. Trochu přehnané mi naopak přišly kostýBloudící poutník Martin (Marek Holý)my růžových králíků.

O choreografii se postaral Pavel Strouhal a je na co se dívat. V paměti mi nejvíc utkvěla choreografie k písním „Rozeznávám“ nebo „Individiualita“. Další zajímavou písní je pak píseň „Hladiny“, kde je autorkou choreografie Linda Fernandez Saez.

Příběh Martina a penzionu, ve kterém žije, může být příběhem každého z nás, příběhem o překonání vlastního strachu, předsudků, pochyb o tom, zda není lepší žít v nudné jistotě. S cizím chlapem v cizím pokoji se ocitla Lucie BíláPříběhem o lásce, o nenávisti, jednoduše o životě.

Ačkoli se většinou hovoří o vážných tématech, najde se i prostor pro vtip bez toho, aby se tím nějak narušila kontinuita představení, nebo nějak shazovala vážnost děje. K divácky vděčným budou jistě patřit výstupy Šumichrástů a Kudykamovy „Ptákoviny“, nebo scéna opravářů v Martinově pokoji. Kudykam a Martin (Vojta Dyk a Marek Holý)Ačkoli pro mě osobně by autoři mohli leckteré vtípky vynechat (např. „gumáky“ našich dvou prezidentů nebo již zmiňované růžové králíky).

Kudykam má asi jednu hlavní hvězdou, a tou není ani tak hlavní hrdina Martin, ale představitel Kudykama, na premiéře naprosto vynikající Vojta Dyk. V další ze svých rolí potvrzuje, že je jedním, ne-li jediným, naprosto vynikajícím představitelem nové generace dnešních dvacátníků. Jako Kudykam pak zvládá jak hereckou, neméně výborně pak pěveckou složku.

V Kudykamu je nejen co poslouchat, ale i na co se dívatVojta Dyk pak svým charismatem zastiňuje všechny na jevišti, včetně hlavního představitele Martina, v podání Marka Holého. Ten je hlavně vynikajícím hercem, který dodal svému Martinovi nejprve tápání a pochyby, následně pak sílu v to, o něco bojovat. Jeho zpěv mě pak mohl jen mile překvapit.

Martina Petra HřebíčkováŽeny nemají v představení takový prostor jako muži, a tak se Martina dostane ke své první písní po více než hodině. 21. října se jako Martina představila většinovému publiku neznámá Petra Hřebíčková, která je však držitelkou herecké ceny Thálie za rok 2008. Ačkoli nemá moc prostoru, její výkon rozhodně neurazí, A ta rudá stuha, to je láska?rozehrává pak spíš jemné nuance Martiny jako všemi opomíjené dívky, kterou nikdo nevidí, a je pak šťastná, když si ji konečně všimne Martin.

Další ženskou rolí je pak Jasnovidka, kterou Martin žádá o radu. Tu ztvárnila Věra Nerušilová, kterou diváci mohou znát z Horáčkova „ženského“ alba Ohrožený druh. Vzhledem k tomu, že v Kudykamu jasně dominují mužské role, je těžko co hodnotit, ačkoli pěvecky jí nelze nic vytknout.

Menší rolí, de facto na jednu píseň a přechod jeviště s igelitkou, je pak Cizí žena, na premiéře v podání Lucie Bílé. Být či nebýt Individualita?Ačkoli mi přislo, že režijně je tato scéna podána spíše do komediální polohy, Lucie Bílá podala jeden ze svých vrcholných výkonů.

Obecně lze říci, že všichni, kteří v Kudykamovi hrají, mají rozhodně něco do sebe a velmi těžko se hledá někdo, kdo by byl výrazně slabší. Všichni do jednoho jsou vynikající, ať už je to velmi přesvědčivý Gustav Řezníček v písni „Smích z vedlejšího pokoje“, Dlaně jež nikdy nehladily…František Segrado v dojímavé „Rozeznávám“ nebo závěrečný host jako Kudykam v „Tante cose da veder“. Premiérovým hostem byl Karel Gott, dalšími hosty v roli Kudykama pak kromě něj průběžně budou například Aneta Langerová, Bára Basiková a další umělci.

Kudykam Vojta Dyk po úspěšné první premiéřeKudykamovi by ale výrazně prospělo pokrácení. Ačkoli bylo představení již během generálek, pro mě osobně trochu nelogicky, zkráceno o přídavek a pilotní singl „Přišlo mi to vhod“. V druhé polovině má divák leckdy problém udržet pozornost až do konce. Premiéra byla delší ještě o společnou interpretaci písně „Tante cosa da veder“ od všech tří Kudykamů – Vojty Dyka, Karla Dobrého a Csongora Kassaie společně s hostem toho večera Karlem Gottem.

Kudykam se jistě zapíše do historie českého hudebního divadla a je jen otázkou, jak se bude líbit českému diváku, který přece jen není moc zvyklý v divadle, navíc v hudebním divadle, moc přemýšlet. Kudykam a Mňaudámičky u VědmySnad diváky neodradí také poněkud neúměrně vysoké ceny vstupenek. Jinak nelze Kudykam nedoporučit.

Zajímavé by bylo vědět, jak na Kudykam nahlížejí jiní. A jelikož jsem byla plna dojmů, požádala jsem kolegu Michala Škvora, zda by se nezhostil role tazatele. A tak se náš "zuřivý reportér" Michal Škvor vydal mezi autory a hosty Kudykamu a pořídil několik rozhovorů.

 

Michaela Hořejší : Kudykam je velkou výzvou

Michaela Hořejší - scénografieCo pro Vás znamená KUDYKAM?
KUDYKAM pro mě znamená velikou práci a hlavně zkušenost. Velikou výzvu, abych ze sebe vydala to, co jsem se snažila nashromáždit za deset let své praxe v divadlech na pozici scénografa. Je to pro mě završení dvouletých příprav a musím říct, že nervozita povolila a musím říct, že se to skutečně povedlo. A že jsem dnes na jevišti viděla to, co jsem si před dvěma lety představovala, že tam uvidim.

Rozeznávám…Co jste prožívala, když jste sledovala tuto premiéru?
Tak držela jsem palce technice. Držela jsem palce hercům. A jenom jsem si strašně přála, aby diváci dostali to, co víme my. Aby k nim dolehly všechny detaily a jemnosti, které skýtá ten výjimečný divadelní text, a aby se nelekli při té složitosti veršů a aby na sebe byli nároční stejně jako jsme na sebe byli nároční my.

Vy jste navrhovala scénu, kostýmy i premiérové šaty pro sebe?
Premiérové šaty za mě obstaral italský návrhář Valentini.

Kudy a kam mám jít?Poslední otázka - KUDYKAM dál?
Já mám zatím plnou hlavu tohohle KUDYKAMa a myslím si, že jen tak rychle mi z hlavy nevymizí, a velmi ráda bych pokračovala ve vzdělání, takže jsem se přihlásila do Berlína na akademii scénografie.

Tak to držíme palce!

 

Michal Horáček : Kudykam je pro mě velkou životní zkušeností

Šumichrásti…KUDYKAM je tu, co pro vás znamená?
KUDYKAM pro mě znamená velkou životní zkušenost. Já jsem takový sólista, pracuji většinou sám, maximálně s Petrem Hapkou. Zde byla ohromná spousta lidí s kompetencemi, které jsem před tím neuměl ani pojmenovat. Vůbec jsem nevěděl, co obnáší práce scénografky, co to je choreografie. A hlavně co je to celá produkce. Myslím, že jsem našel báječné, mimořádné lidi. Asi se to říká po každé premiéře, ale já vím, že moji lidé jsou nejlepší. Máme ty nejlepší talenty, kteří v Česku i na Slovensku jsou.

Horáček a Hapka - autořiVy jste řekl, že jste musel mnohé své kompetence předat dál. Rozdělit je, aby vzniklo toto nádherné dílo. Jak se jako autor původního textu díváte na to, co z něho vzniklo?
Tak já jsem mohl vetovat všechno. Já jsem producent. A taky jsem občas něco vetoval. Ale mnohé, a daleko víc toho bylo, mě překvapilo. Nikdy bych nepomyslel, že se dá "Individualita" udělat tak, jak to režisér Gombár vymyslel, Pavel Strouhal udělal choreografii a jak to oblékla Míša Hořejší. To je něco, co mrazí v člověku. Strýček v Přízemí a jeho zbytečnostiVe mně to skutečně zamrazilo, když jsem viděl tu stádnost a vše to, co pro mě znamená ten kolektiv, to nejhnusnější slovo, kterého se bojím strašně, a tam jsem viděl tu šílenou sílu toho kolektivu, a oni to přede mnou vystavěli a před každým z nich smekám. Děkuji každému.

Poslední otázka KUDYKAM dál?
Nevím. Rád bych, aby všichni lidé, kteří přisli a kteří nejen mně, ale i ostatním řeknou, že se to líbí. Tak aby přisli i ty ostatní lidi. Myslím si, že může přinést hodně inspirace, a byl bych rád, kdyby ho lidé navštívili. Ale to je pouze moje přání.

 

Pavel Strouhal: Kudykam je zajímavé dílo

Pavel Strouhal - choreografiePavle, co pro tebe znamená KUDYKAM?
Zajímavé dílo.

Co ti to dalo?
Spolupráci se zajímavými lidmi.

KUDYKAM dál?
Velmi různě, nebudu to specifikovat

 

Radek Balaš: Kudykam je fantastická práce s češtinou

Setkání u padlé sochyJak na tebe působil KUDYKAM jako na diváka?
Já jsem byl moc mile a příjemně překvapen. Na druhou stranu ne zas tak moc, protože já jsem to od těch pánů víceméně čekal. Ta dvojice mě provázela již od dětských let a vlastně pro mě byl Horáček jakousi logickou návazností na pana Koptu tím, jak báječně dělali pro paní Hegerovou, což je pro mě bohyně šansonu.

Takže jsem očekával, že to bude navázání na podobnou poetiku, ale rozhodně rozvinuté dalšími směry. A ta krásná hra s motivy Komenského - "Labyrint světa a ráj srdce", je tam typické češství a já dávám klobouk hluboko dolů. Parta útočí na MartinaJe to fantastická práce s češtinou u pana Horáčka, to je něco mimořádného a pochopitelně několik mimořádných hereckých výkonů.

Zajímaly by mě i ostatní alternace, samozřejmě. Ten celkový dojem z toho je strašně přijemný a já jsem moc rád, že tak kvalitní představení obohatilo tu pražskou mapu hudebně dramatických představení, která sice je poměrně široká, ale nebývá vždycky tak kvalitní. Takže budu držet palce.

A jak vnímáš KUDYKAM jako režisér?
Martin a MartinaTak režisér Gombár je částečně vlastně mým souputníkem. Shodou okolností, v trošku jiné časy, a tím pádem i s trošku jiným uchopením, jsme režírovali muzikál Vlasy. Já v roce 1996 v Pyramidě, on nejprve v Bratislavě, a poté u Standy Moši v Brně.

Já ho ale sleduji i z dálky v Městkém divadle ve Zlíně. Já jsem zase do jisté míry takový Hradištský režisér. Takže tam existuje i něco jako přijemná režisérská rivalita, a já musím říct, že Dodovy věci mám velice rád, jsou nesmírně obrazivé. Přitom jsou moderní a v dobrém slova smyslu dokáží být i komerční. Neustřelí nikdy do té míry, že by se to pro diváka stávalo až nestravitelné.

Postavičky lyrikálu na děkovačce

I když to dnešní představení balancovalo někde na té hranici. Ale já myslím, že ve Státní opeře a s tímto tématem to nejenom, že můžeme, ale hlavně musíme si to dovolit, takže pro mě to bylo příjemné překvapení.

A ještě navíc Míša Hořejší, která dnes dělala jak scénu, tak kostýmy, a to se málo ví. Tak se mnou dělala jedno z mých nejúspěšnějších představení mé režijní kariéry. A to muzikál Donaha!, který byl ověnčen několika cenami, a Tomáš Šulaj za něj dostal cenu Thálie. Takže to pro mě bylo i krásné znovusetkání s Míšou, s kterou hodláme zase něco uskutečnit.

 

Vojtěch Dyk: Kudykama jsem zatím neobjevil

Vojta Dyk - KudykamCo pro vás znamená KUDYKAM?
Já jsem ho v sobě asi zatím tak nějak neobjevil. Snad se mi to někdy podaří. Ale já jsem zatím naštěstí neměl důvod ho přivolávat k sobě.

Jste spíše KUDYKAM, který lidi navádí na cesty a rozcestí nebo spíše Martin, který hledá vlastní cestu?Vojta Dyk a Karel Got
Asi zatím ten Martin. Až budu takový profík jako Karel Gott, tak budu asi ten KUDYKAM.

Otázka na konec - KUDYKAM dál?
Tak určitě ven ze Státní opery, a potom domů spát.

 

Petr Hapka: Kudykam byla strašně hezká prácePetr Hapka - autor

Co pro Vás znamená KUDYKAM?
Strašně hezkou práci.

 

Tak to byly odpovědi několika umělců, kteří byli na premiéře lyrikálu Kudykam a byli zapojeni do příprav tohoto díla. Ale jak už psala moje kolegyně Veronika výše, nejlepší je přijít, zhlédnout toto neobyčejné dílo a udělat si vlastní názor.

Komentáře k článku

avatar Marcel
0
 
 
Vesměs souhlasím s recenzí. Rozhodně toto dílo posouvá hranice. A dokonce bych řekl, že už bylo na čase, aby ty hranice posunuty byly. Pan Horáček je zkrátka génius. Uvědomil si, že všichni diváci nejsou tak tupí a přízemní a že mají zájem taky o něco, co přesáhne a nad čím se mohou zamyslet. Povedlo se. Asi takto: Kdo si libuje ve sladkých, marmeládových, medově se táhnoucích, přízemních a pohádkově naivních věcech, TEN asi spokojen s Kudykam nebude. Ale člověk, který už je cukrovou komercí přeslazen, touží po něčem hodnotnějším (logicky tomu odpovídá i vstupné), TEN bude (stejně jako já) velice mile překvapen a dílo Kudykam bude kvitovat. Lidé nechtějí moc přemýšlet, protože spousta z nich to ani neumí, ale kvůli tomu přece nebude hrstka myslících lidí trpět a ztrádat. Všechna čest a více příznivců Kudykam!
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Lukáš Kopecký
0
 
 
1)Hodnotnější představení rová se automaticky dražší vstupné?? nenechte se vysmát, Marceli !!! 2) Kudykam není komercí?? Víte vy vůbec, co je to komerce?? (Kniha, CD,masivní reklama snad odevšud, šestidílný pořad v televizi - a to vše několik dní před premiérou..to snad není komerce??)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
Jen jeden dotaz: jakou má souvislost výše vstupného s hodnotou uměleckého počinu? Marceli uvědomte si, že nejen mezi movitými, jsou lidé, kteří ocení kvalitní dílo a díky vstupnému, které asi opravdu logicky odpovídá nákladům na představení, je jim odepřeno. Ne každý chudý člověk je líný při pohledu na představení přemýšlet. Je také potřeba se zamyslet nad možnostmi, které daný člověk má a podle toho posuzovat - podle míry, v jaké daný člověk využívá své možnosti (mluvě o možnostech kulturního a společenského vyžití, popř. tvorby, rozhodně nemluvím o možnostech mocenských).
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Petra Gregorová
0
 
 
Nedá mi to a musím okomentovat růžové králíky. Většinou mi "tyto neobvyklé kreace" v představeních vadí. Například králíci v muzikálu Mona Lisa jsou příšerní a ruší můj dojem na představení. Ale v Kudykam mi to vůbec nevadilo.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Lukáš Kopecký
0
 
 
PROBOHA!!! Tuto recenzi snad nelze myslet vážně..Ale ano, ona reklamní kampaň koukám udělala své..Myšlenkové vakuum Michala Horáčka nezachrání, bohužel, ani ona vzletná klišé, za které schovává své libretistické neumětelství a nezkušenost..Vše, co bylo k vidění v představení, už bylo možné vidět, či číst někde jinde (Mefisto, Labyrint světa a ráj srdce,...) O hereckých výkonech nemůže být řeč..Vojta Dyk to sice "pěkně" zazpívá, ale co se hraní týče, je více než podprůměrný a celé jeho prezentování rádoby mystické postavy "Kudykama" je trapné a hloupé..Režisérství se zde nekonalo (no, ale tak když není co režírovat, je to pak taky těžké), company byla příšerná, komická, nesynchronizovaná, Mňaudámičky na proplesknutí, Martina neměla ani páru o tom, co je inonace,...Je toho ještě hodně, co by se dalo vytýkat,což je až do nebevolající, protože vzhledem k propagaci a prostorům, ve kterých se představení odehrává, jsem šel na dílo, které bude jakýmsi "naddivadelním představením", ale výsledkem mi bylo tupé prázdno schované v nicneříkajících kulisách a za trapnými maskami Klause a Havla.. Pokud se rozhodujete, zda na představení jít či ne, přečtěte si (alespoň pro srovnání) tuto recenti : http://www.novinky.cz/kultura/182410-jak-utopit-lyrikal-v-opulentni-okazalosti.html
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Marcel
0
 
 
Pokud někdo může říct, že Vojta Dyk podává podprůměrné herecké výkony, pak je to buď génius, nebo pravý opak. Co se company týká, byl jsem svědkem asi představení, které zrovna klaplo a tanečníci nejenže měli originální choreografii, ale i narozdíl od jiných produkcí, byli výborně a do detailu sehraní. Ke slovu komerce - ano, i Kudykam, vše je komerční, myslel jsem, že to čtenář pochopí, nicméně nepochopil - vše je komerční, ale v díle Kudykam pochopí nejspíš jen všímavější divák onu hodnotu a přesah. Nemá logicky cenu přít se a vést debatu s hlupákem. Komu se nelíbí Kudykam, což se stát může, ať si chodí na jiné "cukrovinky". To je zbytečné plýtvání enrgií i časem. Hold Kudykamu a intelektuálnějšímu obecenstvu, které Kudykam jistě má a další mít bude!
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Lukas Kopecky
0
 
 
Marceli..vy intelektuále jeden..ale no tak.. :-D hehe
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Michal Škvor
0
 
 
Když jsem šel fotit na první premiéru, zaslechl jsem mezi přítomnými hodnocení. Od kladných reakcí až po ty negativní. A to vše v okamžiku, kdy nikdo z novinářů ještě nic neviděl, neboť generálky byly pro novináře tabu. Technicky správně je komerce vše, kde si diváci zaplatí vstupenku a po odečtení nákladů zůstane třeba jen pár stovek. Ale souhlasím s názorem, že i v této "komerci" lze nalézt rozdíly. A to docela dost velké. Kudykam je opravdu "těžší" kus, ale neměl jsem problém ho zkousnout. V každém případě zde zazní spousta hezkých veršů, pěkné melodie a uvidíme zajímavé choreografie, i když některé mohly být udělány třeba jinak.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.