V rámci letošních oslav 25. narozenin Divadla Kalich se na jeviště vrátí muzikál Daniela Landy Tajemství. Ve středu 4. září 2024 v 16 hodin představilo divadlo novinářům několik ukázek, a to dokonce v obou alternacích. Daniel Landa slibuje zcela nové hudební nastudování, dekorace byly vytvořeny podle scénografické koncepce Davida Baziky s projekcemi Petra Soltése (ty bohužel trochu ruší na obličejích a kostýmech účinkujících). Kostýmy vytvořil Roman Šolc a choreografií se ujala Linda Rančáková. Režie se zhostila - stejně jako u původního uvedení - Mirjam Landa. V ukázkách jsme si poslechli písně „Hledá se muž“, „Pozor, milé dámy“, „Věřím, tedy padám“ a poněkud strašidelný song „Magická noc“, při čemž se na jevišti vystřídaly různé alternace.
Mystické muzikálové drama Tajemství napsal Daniel Landa osm let po svém prvním autorském muzikálu Krysař, který se u diváků setkal s neobyčejným úspěchem. Také Tajemství se dočkalo mnoha repríz, a pro mnoho návštěvníků se stalo kultovním představením. CD s písněmi z inscenace bylo oceněno Zlatou deskou a velký zájem byl rovněž o záznam muzikálu, který byl vydán na oficiálním DVD. Deset let od premiéry se Divadlo Kalich rozhodlo vyjít vstříc četným žádostem diváků a Tajemství se vrátilo na jeho repertoár.
„O tom, že by se Tajemství dočkalo dvacet let od svého vzniku úplně nové podoby stejné jako Krysař v roce 2017, jsem uvažoval už dlouho. Tento muzikál si rozhodně zasloužil návrat na jeviště ve velkém stylu. Je výjimečný, ostatně diváci se ho nikdy nepřestali dožadovat, a jeho příběh i poselství jsou nadčasové. Těšil jsem se, že mu budeme moci dát nový rozměr už jen tím, že se technické možnosti a vybavenost Divadla Kalich od roku 2005 posunuly směrem k zase modernějším technologiím, a my jsme navíc speciálně pro tuto inscenaci náš technický park významně posílili.
Byl jsem tedy rád, že se Mirjam i Dan pro tento nápad nadchli a s velkou chutí se pustili do práce na něm. Kdykoli jsme od premiéry z roku 2005 Tajemství stáhli z repertoáru, začali se diváci ve velkém ozývat s žádostmi o jeho návrat. Proto když jsem přemýšlel, jaký dárek by našim divákům udělal největší radost k letošním 25. narozeninám Divadla Kalich, volba nově nastudovaného Tajemství byla jasná,“ prozrazuje producent a majitel Divadla Kalich Michal Kocourek.
Autor Daniel Landa pro nové nastudování upravoval v jednotlivostech a detailech libreto muzikálu a hlavně připravil kompletně nové hudební aranže a nový sound design představení. „Původní verze Tajemství vznikala doslova a do písmene až do premiéry, příběh jsem dopisoval postupně a podle toho Mirjam v divadle zkoušela s herci. V muzice jsem se musel držet aranžmá kapely, která tehdy představení živě doprovázela, takže aranže nemohly být moc košaté, neboť nástrojové složení bylo samozřejmě dopředu dané. Nyní jsem měl možnost dotáhnout v příběhu Tajemství všechno to, co se v původní verzi už nestihlo, a hlavně rozkošatět hudební aranžmá, které se tak stalo filmovějším, a příběh díky němu dostal ještě větší hloubku.“
„Chtěl bych diváky na Tajemství pozvat dvakrát. Napoprvé má to představení svou hodnotu s celým klíčem k němu, který odhalíme v závěru, je, myslím, velmi dobře pochopitelné, ale když divák přijde i podruhé s tím, že už ví, o co na konci jde, najde v příběhu řadu odkazů a zadních plánů, které by ho mohly ještě překvapit a potěšit. Takže vřele doporučuji se na Tajemství vrátit. Nové nastudování bude oproti předchozímu košatější a, řekl bych, i intenzivnější,“ dodává Daniel Landa.
Režisérka Mirjam Landa vzpomíná: „V roce 2005 jsme Tajemství zkoušeli souběžně s tím, že Daniel psal libreto, stránku po stránce. Nevěděli jsme dopředu, jak se příběh bude vyvíjet, ani jak skončí. Byla to nesmírně zajímavá práce a hodně napínavá jízda. Ohromně nás to semklo, před premiérou jsme zkoušeli třeba do dvou do noci, to už jsem nikdy potom nezažila. Myslím, že představení se tenkrát povedlo, podle ohlasů se lidem líbilo, prostě mělo koule, energii mládí. Hráli jsme ho opravdu dlouho. A jako komukoli jinému i představení samotnému přibývaly vrásky, až jich bylo hodně a bylo na čase ho po letech stáhnout. Teď nastala doba, kdy jsem měla obrovskou chuť se do něj znovu pustit, šli jsme do zkoušek nabití novou energií.“
Daniel Landa | autor hudby |
David Bazika | scénografie |
Petr Soltés | filmové projekce |
Roman Šolc | kostýmy |
Linda Rančáková | choreografie |
Mirjam Landa | režie |
Eliška | Lucie Vondráčková / Šárka Vaňková |
Soused | Jiří Böhm / Jan Komínek |
Drzslav | Zbyněk Fric / Tomáš Trapl |
Anežka | Anastázie Landová / Patricie Moravcová |
Kamila | Barbara Chybová / Denisa Nesvačilová |
Jan | Petr Kolman / Ladislav Korbel |
Temný | Heňo |
Bobo | Filip Hořejš / Richard Dobiáš |
Strážmistr Ryba | Zdeněk Rohlíček / Petr Šudoma |
Strážmistr | Barták Karel Brázdil / Patrik Plešinger |
Komentáře k článku