03. 10. 2019 v 18:00 Ivana Jungová
Tisk

Tarzanovo hledání rodiny

Tarzan vyniká úžasnými akrobatickými výkony Příběh Tarzana se od doby vzniku v roce 1912, kdy ho sepsal americký spisovatel Edgar Rice Burroughs pro časopis All-Story Magazin, nepřestával tvůrce fascinovat a objevil se v různých filmových, divadelních, komiksových, či televizních zpracováních. Dočkal se i animované podoby v produkci Walta Disneyho a také muzikálové. Tarzan a jeho rodina – tlupa goril se nyní prohání i po jevišti pražské Hybernie.

Život v divočině dá zabrat Muzikál se hrál poprvé na Broadwayi v roce 2006, poté se přesunul do dalších zemí, Holandska, Švédska, na Filipíny i do Německa, či Utahu a Missouri. Letos si Tarzan odbyl 3. a 4. října premiéru i v Praze v režii Libora Vaculíka. Autorem hudby je známý anglický hudebník Phil Collins a na představení se provedení skladeb výborně zhostil třináctičlenný orchestr. Je vždy osvěžující, když muzikál není ochuzen o živě provedenou hudbu, což stále u nás není standardem. Divák je vtažen do světa džungle také výtečnými světelnými efekty. Dobrým nápadem byla na premiéře možnost i o přestávce nechat působit hudbu, a být tak vtažen ještě více do atmosféry exotického světa Afriky. 

Vědkyně v zaujetí své vášně Nespoutanost až divokost umocňují jak akrobatické výkony protagonistů, pohupujících se ve výšce na lanech, tak i kostýmy Romana Šolce, který pro opičí „sebranku“ navrhl zajímavé kostýmy s třásněmi efektními i v pohybu. Nápadité je i ztvárnění rostlin, které obdivuje při svém prvotním prozkoumávání divočiny vědkyně Jane. Oživlé květiny vysloveně dokáží svou nádherou potěšit oko diváka, jsou neotřele i vtipně pojaté. Petr Hloušek měl na starosti v muzikálu scénu a projekce a je třeba pochválit jeho vkusné a funkční řešení, které okamžitě navodí příjemný dojem z přírodní scenérie uvnitř pralesa. Formou decentních prostředků, či světelných efektů, se prostředí stromu, či jakéhosi kameninového pahorku, mírně obměňuje.

Otec chápe svou milovanou JaneFantastických výkonů se dočkáte od taneční company gorilí tlupy. A to vše za ztížených podmínek, kdy se pohybují na scéně většinou coby správní primáti v podřepu. Jejich dynamičnost, nadšení, ale zároveň i ladnost pohybů je obdivuhodná. Vrcholem představení je nepochybně píseň "Rozbij to", v níž pěvecky v duchu jazzového sketování exceloval představitel Terka Martin Šemík. Martin Šemík se do role Terka položil s neskutečnou energií, vychutnával si doslova každou minutu na jevišti a byla radost ho sledovat.

Kerchak ví, že Tarzan je jinýZaujal i Tomáš Smička, který ztvárnil leoparda, jeho mrštnost a preciznost pohybů byla výborná. V hlavní roli Tarzana se na premiéře objevil Peter Pecha, který podal uvěřitelný výkon, vyšperkovaný náročnými pohybovými kreacemi. Nesměle se rozvíjející láska. Stejně tak se s rolí malého Tarzana dobře popasoval Filip Vlastník. A vžít se tak snadno můžeme do pocitů dítěte, do intimity postupného růstu, překračování hranic známého, a také pochopitelné touhy být uznáván svými rodiči.

Mateřská láska v sobě skrývá ohromnou sílu překonat překážky Michaela Gemrotová do své role matky dokázala vměstnat celou plejádu emocí. Vřelost mateřského citu, obavu o ně, tíži nelehkého života v divočině i vnitřní sílu poprat se s tím, co bude následovat. Silné jsou okamžiky, kdy matka brání své dítě. Marian Vojtko v roli Kerchaka předvedl svůj standardní výkon. V duetech s Michaelou Gemrotovou bylo krásné, jak se oběma interpretům podařilo vystihnout něhu a škádlivost mezi manželi. Petra Vojtková (Vraspírová) dokázala postavě Jane vtisknout svérázný, nezdolný charakter a i její činoherní výstupy měly náboj a šmrc. Vědkyně v jejím podání vzbuzovala nesporné sympatie. S Jaromírem Dulavou, ztvárňujícím jejího otce, tvořili skvělou dvojici. Jaromír Dulava byl v roli Portera výborný. U Rudolfa Kubíka by si role Claytona vyžadovala o něco větší „padouchovitost“, přece jenom by měla být tato postava výrazným záporným protikladem, která přinést gradaci konfliktů a rozhýbat dění.

Nadšený řev tlupy po skončení představení I když se muzikál odehrává v daleké divočině a ústředním bodem příběhu je vlastně tlupa goril s mladíkem vyrůstajícím mimo civilizaci a nepoznamenaným „naší každodenní realitou“, přináší krásnou myšlenku ohromné lidskosti, něhy, starostlivosti a bezpečí, byť netradiční rodiny. A v tom je jeho síla, dát naději, že i v dnešní někdy ne příliš vlídné době existuje stále cit a porozumění.

Vynikající scéna s vhodně zvolenými světelnými efekty V divočině jde o boj na život a na smrt  tn MS19C-012028 V divočině se vám snadno může obrátit svět vzhůru nohama
Bezpečí v mateřské náruči Kultivovaná slečna s divochem je zdrojem komických situací Seznamování se s civilizačními vymoženostmi Prozkoumávání odlišností může být i zábavné

 

Obsazení
Tarzan Peter Pecha / David Gránský / Vojtěch Drahokoupil / Robert Urban
Kerchak Marian Vojtko / Josef Vojtek / Ernesto Čekan
Kala Michaela Gemrotová / Dita Hořínková
Jane Petra Vojtková / Ivana Korolová
Terk Martin Šemík / Vojtěch Drahokoupil / Ladislav Korbel
Porter Jaromír Dulava / Tomáš Trapl
Clayton Rudolf Kubík / Ernesto Čekan
Leopard/Snipes Tomáš Smička / Alexej Kotva
Mladý Tarzan Filip Vlastník / Viktor Antonio / Mateo Klimek / Michal Mückstein
Akrobati Zuzana Havrlantová, Veronika Fikejsová, Barbora Králová, Kristýna Stránká, Jakub Sedláček, Tomáš Brt, Jakub Šimůnek, Karel Jinda, Mattia Commisso, Pavel Mackanič
Taneční company Johana Hájková, Andrea Kheilová, Dominika Girethová, Pavlína Vejnarová, Michaela Adamcová, Zuzana Vítečková, Zuzana Holbeinová, Anna Slaninová, Silvia Orfánusová, Anna Tomková, Michaela Macháčková, Lucie Horčičková, Libuše Tsukahara, Šimon Muška, Martin Smrž, Sayon Keita, Jakub slovák, Ondřej Martiš, Michal Kováč, Rafael Del Busto

 

Tvůrčí tým
český překlad Martin Fahrner
texty písní Pavel Cmíral
režie Libor Vaculík
choreografie Ivana Hannichová
scénografie, scénické projekce Petr Hloušek
kostýmní výtvarník Roman Šolc
dirigent Dalibor Kapras
produkce Veronika Vávrová, Barbora Bohmová
výkonný producent Michal Mückstein
producent Hybernia, a. s.
pěvecké nastudování Alena Průchová
asistentka režie Iva Marešová
asistentka choreografie Zuzana Havrlantová
asistentká kostýmního výtvarníka Miluše Thumová
zvukový design Petr Ackermann
světelný design Libor Vaculík
rigging, vázací technika lan Jan Kohout

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions