Baron Prášil před objektivem

Marián Vojtko jako Baron PrášilVe čtvrtek 28. ledna 2010 se po celý den střídali na jevišti Divadla Hybernia účinkující připravovaného muzikálu Baron Prášil. Marián Vojtko, Josef Vojtek, Daniel Hůlka, Šárka Vaňková, Vilém Čok a samozřejmě další a další herci, herečky, zpěváci, zpěvačky předstupovali před fotoaparáty novinářů a hlavního fotografa divadla Hybernia Martina J. Poláka, který právě připravoval program k muzikálu Baron Prášil.

Herci defilující po jevišti ve velice honosných kostýmech vskutku vyráželi dech. Hanka Křížková a Jiří Langmajer v nádherných zlatých kostýmechJe to trošku paradox, ale mezi orientálními vojáky, strážci, tanečnicemi, sultány, stvůrami a motýli působil kostým hlavní postavy Barona Prášila téměř nejchudším a nejjednodušším dojmem. A to byl jeho kabátek vyveden v krásné červené barvě s bílo-zlatými lemy a zlatými knoflíky. Na hlavě mu seděl Jiří Langmajer byl tentokráte k fotografům shovívavýveliký trojcípý klobouk a celý kostým doplňovala velice stylová hůlka.

V muzikálu se můžeme těšit i na dětskou roličku. Princeznovské šatičky, které návrhář Roman Šolc připravil pro děvčata, jsou opravdu nádherné. Vyvedené Hanka Křížková se představila s velikou lodí na hlavěkompletně ve zlatě. Se zlatou korunkou a zlatou parukou. Všechny tři mladé dívky, které je měly při focení programu na sobě, se v nich cítily velice dobře a na jevišti mi prozradily, že se na účinkování v jejich prvním velkém muzikálu opravdu moc a moc těší.

Celý muzikál je velice náročný. Jak po kostýmní stránce, tak po stránce choreografie a v neposlední řadě i po stránce finanční. Nejednou, když během focení někdo z přihlížejících pronesl na adresu kostýmů pochvalná slova, ozvalo se z jeviště, Zdenička Trvalcová jako sexy pokojská a Tomáš Savka jako hotelový poslíčekže jsou nejen nádherné, ale že se v nich i moc dobře tančí. Na to byl slyšet hlas Oldřicha Lichtenberga: "Ještě aby né, když byly nejdražší ze všech muzikálů."

Šaty pro dětské herečky všechny přihlížející ohromiliV Divadle panovala moc dobrá nálada. Hanka Křížková se představila kompletně ve zlatě s velikou lodí připevněnou na hlavě, Vilém Čok měl na sobě oblečené v jednu chvíli až čtyři postavy. Všichni tři Baronové, Marián Vojtko, Pepa Vojtek i Dan Hůlka si focení opravdu užívali. Mezi lidmi v divadle se nenašel snad jediný člověk, který by se na tenhle bláznivý muzikááál k neuvěření netěšil.

Vilém Čok - "Neustále střídám čtyři postavy"

Dnes se fotí program k muzikálu Barok Prášil. Jak se ti líbí kostýmy?
 Musím říct, že ty kostýmy jsou nejlepší, v kterých jsem kdy mohl hrát a ten kus prezentovat.

Jak se ti zkouší muzikál?Vilém Čok jako majitel hotelu...
Teď jsme asi v polovině celého toho martyria. Je to poměrně náročné, protože zkoušíme od rána od devíti, většinou do sedmi nebo do osmi do večera. Takže na soukromé věci je strašně málo času, nebo v podstatě žádný. Často tu jím v chůzi a je to hodně náročné, protože je na to málo času a já věřím, že to bude velký zážitek pro lidi.

Jaké všechny role budeš v muzikálu hrát?
Teď mám na sobě kostým správce penzionu. Mám obrovské břicho. Během muzikálu na sobě mám několik vrstev kostýmů a neustále střídám čtyři postavy. Správce penzionu je základní postava, která se proměňuje do Sultána, generála Bariškina a do Vulkána, což je správce podsvětí.

Můžeme Veliký sultán a malinká princeznase tedy těšit na podobný herecký koncert, jaký předvádí v Draculovi herec v trojroli šaška, sluhy a profesora, kdy se s každým převlekem úplně změní charakter postavy?
Ano, něco v tom smyslu by to mělo být.

Pepa Vojtek, Marián Vojtko - "Partnerky nejraději bez kostýmu"

Hrají se Vám lépe vážné role, například Váš společný Dracula. Anebo se více těšíte na uvolněného Barona Prášila?
Marián: Tak samozřejmě Dracula je úplně jiný žánr než Baron. Ale my jsme si už před chvílí s Pepou říkali, že každý z nás je svým způsobem blázen. A tohle je bláznivý muzikál. Baron Prášil byl také blázen a my se konečně najdem. Takže, my se na to těšíme a myslím, že každý se najde aspoň v něčem, protože Prášil má spousty svých zážitků a svých fantazií, takže v každé fantazii každý najde snáz něco, co je jeho. My budeme šťastni, lidi budou šťastni.

Pepa: Producent Olda Lichtenberg bude šťastnej :-)
Jinak Maroš už řekl de fakto všechno. I já mám pocit, že ten život není jenom o té vážnosti anebo jenom o tom veselí, takže my jsme si v Draculovi vyzkoušeli takovou tu vážnou stránku života, tu bolest a smutek z toho co se na tom světě děje špatného. Tady si zase zkusíme roli toho člověka, který si žije ve svých snech a je veselý, nic ho netrápí a je de facto šťastný.

Co říkáte na kostýmy, které dnes máte vy a vaše partnerky na sobě?Baron Prášil se dostane i mezi piráty
Pepa: Tak já mám tedy raději partnerku bez kostýmu, což je jedna věc. No a za druhé, je to třeba hezké na pohled, ale musí to být i praktické. Musíme se v tom umět hýbat. To je hodně důležité a já myslím, že Romanu Šolcovi, jako návrháři se tohle vše daří. Je to pohodlné a je to krásné na pohled.

Marián také nejraději spolupracuje s partnerkami bez kostýmu?
Marián: Samozřejmě, maximálně nějaké boty by mohly být. Ale tyhle kostýmy jsou nádherný, stejně jako ve všech muzikálech jsou nádherné, ale nejlepší kostým jsem měl v Monte Cristovi, kde jsme na sobě měli dvě plachty a tam to bylo prodyšné a nám se v tom vždycky hrálo dobře.

Zuzana Benešová: "Nejbližší je mi Venuše"

Na focení programu k muzikálu Baron Prášil jsem se zeptal Zuzky - jak ti sedí kostýmy?
Perfektně, jsou úžasné. Nosila bych je i doma, kdybych mohla.

Který kostým se ti líbí nejvíc?
Nejvíc sexy je asi ta pokojská. A mě nejbližší je asi Venuše, protože to je takový romantický, krásný, éterický, leŠárce Vaňkové to opravdu moc slušíhce antický kostým.

Na co by si pozvala diváky?
Na úžasnou hudbu samozřejmě. Na velkolepou podívanou. Určitě se nikdo nebude nudit. Ani velcí ani malí diváci. A hlavně i cédéčko bude stát za to.

Eva Burešová: "Rozhodně bych si zahrála Prášila"

Jak se ti líbí tvůj sexy kostýmek?
Ani jsem nečekala, že bude tak strašně sexy. Když jsme zkoušeli střih, tak ta sukýnka byla o nějaký ten centimetr delší a ten výstřih nebyl tak hluboký, ale vidím, že se to asi líbí. Já s tím žádný problém nemám. Hodí se to k mojí roli, takže proč ne.

Kdyby sis mohla vybrat, jakou z roli by sis zahrála?
Prášila bych si rozhodně zahrála, jako muž. Ale jelikož jsem žena, tak jsem moc ráda za svou roli Gity. Ona je taková mrška a jelikož já taková mrška nejsem, tak jsem ráda, že si ji mohu aspoň zahrát.

Na co by jsi pozvala diváky?

Určitě je to po dlouhé době opravdu výborný muzikál. Protože i herci, kteří nejsBaronové Dan Hůlka a Josef Vojtek letící na orlí nozeou tanečníci, se musí naučit velmi těžké taneční kreace. A ono jim to opravdu jde. Pak je to výborná režie, opravdu výborné herecké obsazení. Myslím, že by byla velká chyba, kdyby diváci na muzikál nepřišli.

Kde tě můžeme ještě spatřit?
Mě už asi nikde jinde neuvidíte, jelikož jsme studentka. Já po Prášilovi začnu zase pilně studovat a uvidíme jestli bude něco nového. Jestli něco bude, tak mě uvidíte.

Kde studuješ?
Studuji Konzervatoř Jaroslava Ježka, obor muzikál.

Takže tvé vnady je možno vidět jen při nějakém cvičení?
Mé 16ti leté vnady ovšem. Jsou vidět opravdu jen při akrobaciích či při tancích.

16ti leté šestky?Marian Vojtko ukazuje Markétě Procházkové do říše Fantasie
Dvojky. Jsou to dvojky.

Ale v kostýmu to vypadá jinak...
Ano kostým mi opravdu přidal. A já doufám, že se to bude líbit aspoň mému příteli.

A jsi ráda, že jsi ušetřila 60.000 za plastiku?
Jsem velice ráda.

Marta Jandová: "Moje role je starší než jsem já"

Marto, představ prosím divákům, jakou roli ztvárňuješ?
Ztvárňuji ženu středního věku. Takže má role je starší než jsem já sama. Evelínu, která je tajně zamilovaná do Barona Prášila, ale má manžela se kterým se pořád snaží Barona Prášila okrást. Takže ona ho na jednu stranu miluje, ale na druhou stranu má v hlavě spíše ty peníze. Ona je taková afektovaná, taBaron Marian Vojtko a hotelový portýr Tomáš Savkakže musí mluvit pořád takto: "Ale Baronéé". Takže to je moje role.

Který z kostýmů máš nejraději?
Zatím jsem na sobě neměla všechny. Měla jsem zatím tři. K tomu mám jeden základní, takový ten hospodský. Ten budeme mít pod jinými kostýmy, protože někdy je málo času na převlek. Také já se těším ze začátku na ten nejširší kostým, kterému paní Malenová, která ty kostýmy šila, dala přezdívku kredenc. Tam máme šířku asi metr padesát. Máme loď na hlavě. Dokonce se zlatými plachtami. Jsme zvědavá, jak se to bude nosit. Dokonce v tom musíme dělat i pár otoček. Naštěstí, žádnou opravdickou choreografii. Tu děláme v jiném převleku. Ale bude to nesmírně zajímavé.

Čím pozvPepa Vojtek s letícím motýlemeš čtenáře musicalnetu na představení Barona Prášila?
Když přijdou, tak se hodně nasmějou. Je to nesmírně vtipné představení. Nádherná muzika. Krásné kostýmy. A spousta senzačních zpěváků. Já bych se na to stoprocentně šla podívat.

Dan Hůlka: "Baron je pro mne něco nového"

Dane, teď hraješ Barona Prášila, jak jsi se ztotožnil s touto rolí?
Ta role je pro mě něco nového, což je fajn. Já jsem vždy hrál záporné postavy, tohle je poprvé, co nehraji záporáka a poprvé hraji něco veselého v muzikálu. Pro mě je Baron Prášil taková figura - něco mezi Cyranem z Bergeraku a Donem Quijotem. Takovej chlap kterej je až trošku směšněj. Ne tím ,že on sám by byl směšný, ale tím, že on sám naivně věří v takové ty zásadní lidské pravdy. Je to vlastně idealista a navíc fantasta. Ale v podstatě je to moudrý pán, který má něco prožito a těma svýma fantastickýma historkama se to snaží lidem říci a ještě je pobavit. Je to člověk s dobrým srdcem, což se na konci celého muzikálu ukáže.

Ivo Pešák a Milan Pitkin jako Omen a Nomen

Na prknech divadla Hybernia jsi hrál i Draculu. Která z postav je ti bližší?
Tak Dracula je mi nejbližší ze všech postav, které jsem kdy hrál. Protože za prvé jsem já Draculou začínal a Dracula začínal mnou. Já rád říkám takové to, že já jsem Draculovo dítě a Dracula je moje dítě, takže u mě asi vztah k roli nikdy nebude větší než byl v tom Draculovi. Ono je to těžší, špatně se to porovnává, protože s Prášilem jsme ještě nebyli před lidma a je to zase nová věc. A ono zrovna Prášila a Draculu se mi srovnávat nechce. To je úplně jiný typ představení, jiný typ hudby, jiný typ práce, jiný typ postav. Je to jakási pohádka.
Dracula je v podstatě docela drsnej a pak je to takové syrové o tom, že když člověk něco špatného Baron Prášil přilétá ...udělá, tak je nějakým způsobem potrestaný. Dracula tím, že je nesmrtelný. 400 let žil a pak se z něj stane kajícník a vše pochopí.
Ten Baron Prášil je něco jiného. To je člověk, který nikdy nikomu nic špatného neudělal. Je to hodný, moudrý pán, který se snaží nějakým způsobem - což se ukáže až na konci - zachovat ke svému okolí co nejlépe. A pomoci těm co to potřebují.
Je to úplně jiný typ představení a hlavně se to srovnávat nedá, protože jsme Prášila ještě neodehráli. Ale zatím mám ze zkoušek pocit hrozně dobrej, další nová zkušenost. Pro mě je tam hrozně moc tancování, já jsem nikde jinde netancoval. Kristýna Kloubková vymyslela krásnou choreografii a řekla, že bude mít dostatek trpělivosti na to, aby nás to naučila. Takže tam tančíme úplně šíleně. Jak je to od začátku překvapení pro nás, tak i pro všechny, kdo na to představení přijdou. Budou překvapeni až uvidí tancovat mě nebo Maroše Vojtko nebo Pepu Vojtka, tak to bude překvápko. Tak to je další nová věc.
Navíc je to představení, které bude hrozně moderní i co se týče efektů. To bude úplně něco nového, něco, co v Čechách ještě nebylo. My tam máme vlastně i kaskadérské kousky, což se také těším. To je další zpestření. Vždycky je to tak, že je na prvním místě ta role, kterou člověk zrovna dělá, já když se samozřejmě ohlédnu, tak z toho pro mě ční ten Dracula vždycky nejvíc. Ale teď je na prvním místě Prášil. Protože teď jsem Prášil.Baron Prášil (Josef Vojtek) a Patricie (Zuzana  Benešová)tn_MS10C-007143

Na co by si z Barona Prášila nalákal diváky?
Co se muziky týče, nalákal bych je na úžasnou muziku. Já tam mám skvělou písničku, která se jmenuje "Na křídlech fantazie" a je to opravdu fantastická písnička. A je to jedna z mnoha, který tam mám. A celkově to je pěkná muzika. A určitě i na to, že divák uvidí nevídané věci. To co jinde v divadle neuvidí a to i co se týká efektů. Různě tady létáme. Buď my, Baronové, nebo různé jiné postavy. Na začátku přilétáme na jeviště na dělové kouli ze shora z balkonu přímo nad lidma, takže si myslím, že to bude docela pecka pro ty lidi. Určitě každého musí zaujmout.