Jekyll & Hyde - romantický sci-fi horor ve Vídni

Vídeň 8. dubna 2002
Praha 15. dubna 2002

Muzikál Jekyll&Hyde ve Vídni

romantický sci-fi horor ve Vídni

Vídeňská scéna svoji kvalitou a tradicí dominuje s přehledem kontinentálnímu muzikálu v Evropě. Hlavní intendant Vereinigte Buhne Wien Rudi Klausnitzer se po léta věnuje těm největším světovým titulům, ale zároveň dokázal vytvořit několik domácích hitů, jako Elizabeth, Tanz der Vampire nebo Mozart!, které dokázaly přitáhnout nemenší pozornost zhýčkaného diváka.

Frank Wildhorn - autor hudbyOd loňského září uvádí v Theater an der Wien titul, který rozhodně nemá nejmenší problémy s návštěvností. Americký muzikál Jekyll & Hyde, autorského týmu Franka Wildhorna (hudba) a Leslie Bricusse (libreto a texty), je kultovním dílem muzikálových fanoušků 90. let. Od své premiéry v Houstonu, v roce 1990 se nevídaným způsobem dokázal probojovat přes celoamerické turné až na Broadway, kde se v titulní roli také uvedl “světoznámý plavčík” David Hasselhoff. Leslie Bricusse - autor textuVídeňská inscenace je druhým uvedením v německém teritoriu a je replikou kontinentální premiéry, která se odehrála v Brémách v roce 1999.

Muzikál vypráví příběh, který je inspirovaný románem R. L. Stevensona.
Dr. Henry Jekyll, mladý a úspěšný lékař, přísahá u smrtelného lůžka svého otce, že dokáže objevit lék proti šílenství. Aby dokázal výsledky svých výzkumů, chce nový lék otestovat na lidských bytostech. Jeho žádost je však vědeckou radou nemocnice odmítnuta. Večer na slavnostním plese předseda rady, Sir Danvers Carew, oznamuje zasnoubení Jekylla s jeho okouzlující dcerou Lisou. Henryho osobní štěstí je ovšem poznamenáno předchozím neúspěchem a kritikou.

Lucy a HydeZklamaný, frustrovaný Dr. Jekyll chce se svým přítelem Johnem Uttersonem, daleko od londýnské smetánky, utopit svůj hněv v temných uličkách East Endu. V hostinci s nevalnou pověstí potkává přitažlivou kurtizánu Lucy, kterou ovládá neurvalý pasák Spider. Tam začíná jejich složitý vztah, protože Lucy se zamiluje do mladého lékaře stejně jako jeho snoubenka Lisa.

Jekyll, který nemůže uniknout vzpomínkám na svého otce, se rozhodne experimentovat a vyzkoušet tajemný elixír JH7 sám na sobě. Jediným svědkem jeho pokusu mají být poznámky, které si vede ve svém deníku. Tichý a laskavý vědec Henry Jekyll se proměňuje v nepředvídatelné monstrum Edwarda Hydea. Od této chvíle žijí v jeho těle dvě oddělené duše. Vážený Dr. Jekyll milující svoji snoubenku, která má pochopení pro jeho práci a dokáže mu všechno odpustit. Temný Hyde, který je přitahován Lucy, která se marně brání jeho nebezpečným pokusům o sblížení.

Když Jekyll léčí nemocné a pomáhá chudým, Hyde se krutě mstí svým nepřátelům. V Londýně dochází k záhadným, brutálním vraždám. Transformace Jekylla v HydeaMěstem se začíná šířit panika a děs z monstra, které přepadá bezbranné oběti. Zděšený Hydeovým počínáním, rozhodne se Dr. Jekyll přerušit svůj experiment. Zdá se, že Hyde byl poražen – dokud se naposledy neobjeví na svatbě s Lisou…

Bohatá scénografie ohromuje triky, které dokáží směle konkurovat filmové podívané. Scéna, která připomíná neónovou kostku, se pohybuje všemi směry na hydraulických plošinách, aby v jednom okamžiku celá odjela do hloubky jeviště (31metrů!) a byla nahrazena závěrečnou svatební dekorací. Umí vytvořit obraz Londýna konce 19. století, stejně jako prostředí tajemné laboratoře. Divák, díky optickým a světelným efektům s perspektivou, pochybuje o velikosti Jekylla v poměru k dekoraci. Ve scéně, kdy se Jekyll konfrontuje se svým stínem - Hydem, létá hlavní hrdina nad jevištěm a zpívá při tom doslova o život. Thomas Borchert - Jekyll / HydeBěhem několika taktů střídá své protivníky mimicky i hlasem s úžasným nasazením a přesvědčivostí.

Hlavním představitelem Jekylla/Hydea je Thomas Borchert, který své muzikálové dispozice prokázal například v německých nastudováních Cats, Evity a Jesus Christ Superstar. Dá se o něm bez velké nadsázky říct, že je Hvězdou s velkým H!, jehož diváci odměňují bouřlivým potleskem snad po každé písni. Maya Harkvoort - LisaAle ani další protagonisté nejsou vídeňskému publiku neznámí, tak například Maya Hakvoort, která hraje Lisu Carew, zpívala Elizabeth na její kompletní, živé nahrávce. Jako Lucy můžete vidět Evu Mariu Marold, která excelovala již ve vídeňském nastudování muzikálu Tanz der Vampire. Ze sólistů dále vynikají i představitelé vedlejších rolí, například Boris Pfeifer jako John Utterson, nebo Dagmar Hellberg jako Nellie. Kompletní obsazení vyniká vysokou přesností provedení, na kterém má zásluhu dlouholetý šéfdirigent VBW Eva Maria Marold - Lucya jeden z nejlepších specialistů na tento žánr Caspar Richter, který spolupracoval na uvedení Bernsteinovi Mše v roce 1997 na Pražském hradě.

Samotná hudba není nijak revoluční záležitostí, často používá tradiční muzikálová klišé a občas se nechá inspirovat operetní melodií i rytmem. Právě hudební nastudování i režie celé inscenace a samozřejmě výkony herců, Caspar Richter - hudební nastudováníto vše ale dokázalo náležitě okořenit a vyrovnat jednotlivé složky, tak že to opravdu stojí za to! A samozřejmě hity, které si má každý návštěvník zpívat při odchodu z divadla, Dies is die Stunde (This is the moment) a Jemand wie Du (Someone like You), jsou jaksepatří náležitě a docela mile “vlezlé”.

V Theater an der Wien, které má kapacitu 1100 míst, hrají tento muzikál denně kromě středy ještě do začátku května a po letní pauze zase od konce srpna. Těm, kteří ovládají němčinu, nebo porušují pravidlo, že nejlepší je slyšet muzikál v rodné řeči nebo angličtině, lze doporučit CD, které podle mne kvalitou hravě překonává brodwayskou highlights nahrávku z roku 1997! Po úspěchu v Brémách a Vídni je možné spatřit dvojčata Jekyll&Hyde ještě ve Španělsku a Švédsku.

Je otázkou, jestli se český divák někdy dočká české verze, neboť úspěšná převaha domácích titulů zatím nadlouho vytlačila světové hity z našich “luhů a hájů.”
(a náročnost a cena scénické technologie tomu výrazně napomáhá)
A tak zarytým fanouškům nezbývá než učit se cizím jazykům a pilně cestovat.