Křížem krážem muzikálem

Monika Absolonová - alternace, kterou jsme bohužel nezastihliPod tímto nepříliš originálním názvem a (nezaslouženě) tak trochu mimo obvyklý zájem médií se konala v sobotu 25. září 2010 v Divadle Broadway premiéra představení, které by docela dobře mohlo nést podtitul „The Best Of Broadway & Hybernia“. Během devadesáti minut se totiž divákům představí ukázky téměř ze všech muzikálových představení, která se v divadlech Broadway a Hybernia kdy uváděla.

Jedna ze skupinových scénPostupně si diváci vyslechnou písně z muzikálů Kleopatra, Tři mušketýři, Golem, Angelika, Rebelové, Mona Lisa, z představení Adéla ještě nevečeřela i z muzikálové parodie Je třeba zabít Davida. Vrcholem programu jsou pak známé árie z Draculy, Barona Prášila a dokonce ukázka z připravovaného muzikálu Kat Mydlář.

Baron Prášil v plném leskuScéna sestavená z lešenářských trubek sice budila před začátkem v mnohých mírné rozpaky a dohady, zda-li to jsou rekvizity z jiného představení, či zda jde o jakousi metaforu symbolizující přípravy Divadla Broadway na dvě velké premiéry sezóny. Ale díky (většinou) původním kostýmům účinkujících a bohaté choreografii se obdivuhodně podařilo na scénu přenést mnohé z atmosféry jednotlivých muzikálových představení. Velkým plusem jsou i poutavé projekce promítané během téměř celého programu na plátno v zadní části jeviště.

Usměvavá Kristina KloubkováPod režijním a choreografickým vedením Kristiny Kloubkové tak vzniklo představení, které si, i přes pouhých šest naplánovaných repríz, jistě najde své nadšené příznivce. Ti se, pochopitelně, rekrutují zejména z řad fanoušků romantických muzikálů ze zdejší produkce, kteří si vždy rádi připomenou výkony svých oblíbených umělců mnohdy v jejich největších rolích. To by však, paradoxně, mohl  být právě jeden z mála „kamenů úrazu“ tohoto představení. Je totiž potřeba předem počítat s tím, že v tomto průřezovém představení velmi často zpívají známé písně interpreti, kteří ve zmiňovaných muzikálech nikdy ani nehráli. Pro někoho zajímavá změna, pro jiné trochu rušivý zážitek.

Uhrančivý Josef Vojtek jako FrancescoV sobotním premiérovém představení se publiku představil  Josef Vojtek (alternuje Marián Vojtko), který potěšil svým mušketýrským nasazením i podáním písní „Síla vůle bohů“ z Kleopatry a slavným „Přísahám“ z mystického Golema. Nejen za ně sklidil zasloužený potlesk. Škoda, že se nemohl představit i jako Peyrac z Angeliky, diváci by to určitě uvítali.

R.K. Poznámka šéfredaktora
Marián Vojtko ve své tradiční roli Marca Antoniapro lepší ilustraci přinášíme ještě i některé další alternace - čili výše zmiňovaný Marián Vojtko. Psát zde, že Mariánův Marcus Antonius či Dracula byl jako vždy hudebním pohlazením, by bylo asi zbytečné. Ostřílený muzikálový harcovník se bez problémů vyrovná téměř s jakoukoli hudební výzvou, přesto však slyšet a vidět Mariána v pro něho netradičních rolích -  jako Vojtu z Golema - či na  mušketýrském postu, bylo více než zajímavé. Konkrétně árie "Přísahám" bez rockerského nádechu vyzněla úplně jinak, než na co jsme dosud byli zvyklí. Možná ještě zajímavějším počinem by bylo slyšet v jeho podání skladbu "Golemovo vyznání", které je dle mého soudu naprostou hudební bombou, a zvláště pro operní tenor pak musí být vskutku lahůdkou. Tak třeba nás příště ještě autoři hudebního pásma překvapí. Fanynky tohoto operního gladiátora pak jistě potěšily mušketýrské vstupy, kde mohly ocenit nejen hudební část, ale i poněkud netradiční  - vizuální. Nutno podotknouti, že mušketýrský plášť padnul vysokému pěvci opravdu jak ulitý a iluzi legendárního dumasovského mušketýra naplňoval beze zbytku.

Tomáš Beroun s mušketýryTomáš Beroun (alternace Tomáš Savka) naopak dominoval bloku věnovanému právě Angelice a své příznivce jistě nezklamal. Propojení písně básníka Špíny s posledním loučením Nicolase „Snad měl bych jít“ sice působilo pro notorického znalce muzikálu Angelika příliš kostrbatě, nicméně na výkonu Tomáše Berouna to nic neubralo.

R.K. Poznámka šéfredaktora
Tomáš Savka jako NicolasTomáš Savka - prestože v roli Nicolase zřejmě nikdo nepřekoná interpretaci Bohuše Matuše, tak musím uznat, že Tomáš od dob Superstar ušel notný kus cesty. Jeho hudební projev je velmi příjemný, čili posluchač, který neslyšel nosné melodie Angeliky (jako je "Snad měl bych jít") právě v matušovském vydání, je opravdu spokojen a nic nepostrádá. I jako nově odděný mušketýr sekundoval svým kolegům se ctí.

Bohouš Josef měl neukojitelnou Touhu znátMužskou „hvězdou“ premiérového představení však byl, podle mého soudu, Bohouš Josef. Při  jeho kardinálské „Touze znát“ a rabínově „Adonai“ běhal téměř mráz po zádech. Zařazení těchto dvou písní (včetně „Já vím“, rovněž ze Tří mušketýrů) v programu tak blízko za sebou navíc nepostrádalo jistou symboliku. Pochvalu si Bohouš Josef zaslouží i za závěrečnou píseň „Právo mám“ z připravovaného muzikálu Kat Mydlář. Alespoň podle této "návnady" se zdá, že bude opravdu na co se těšit.

Malý Filip Antonio na jevištiČtveřici mužských představitelů doplnil malý (a šikovný) Filip Antonio. Jeho "Sen kovbojů" z parodie Je třeba zabít Davida opět ztišil hlediště a rozzářil oči všech divaček od 10 do 99 let. Při rozverné, početně obsazené a na choreografii bohaté "Já jsem tvůj Bůh", kde se Kamila Nývltová objevila trochu nečekaně i v roli papeže, již do rytmu tleskalo celé divadlo.

Rebelka Zdenka TrvalcováDvou ženských rolí se ujaly Zdenka Trvalcová (alternace Monika Absolonová) a Kamila Nývltová (alternace Z. Trvalcová). Zdence Trvalcové skvěle „sedly“ písně z legendárních Rebelů a svým výkonem opět ukázala, že patří k výkonnostně nejspolehlivějším stálicím naší muzikálové scény.

Kleopatra v podání Kamily NývltovéKamila Nývltová se  předvedla nejen jako Kleopatra, Angelika, Mona Lisa ale dokonce i jako Lorraine z Draculy. V sobotu odpoledne však asi nebyl ten správný den, možná zapracovala tréma, možná, že některé role jsou přece jen příliš velké sousto.

I přes nadšené ovace diváků, kteří si po děkovačce vynutili ještě přídavek, se premiérové představení tohoto muzikálového výběru muselo obejít bez obvyklého defilé tvůrců. Je to tak trochu škoda. Uskutečnit tohle představení byl výborný nápad a Broadwayi ostudu rozhodně neudělá. Ambice stát se "trhákem roku" jistě mít nebude ale snaha potěšit muzikálové příznivce tvůrcům i účinkujícím vyšla naprosto skvěle.