Carmen pokračuje

Na tiskovce nemohla chybět ani hlavní hvězda Carmen Lucie BíláŘeditelství Hudebního divadla Karlín svolalo na den s magickým datem 20. 10. 2010 tiskovou konferenci, která se už od prvních okamžiků odvíjela poněkud netradičně. Zajímavé bylo už jenom místo, kde se tiskovka konala. Byli jsme totiž pozváni přímo na jeviště do kulis muzikálu Carmen. A to nebylo zdaleka první překvapení, které nám vedení divadla pro tento den připravilo. V kulisách se objevila i hlavní představitelka Carmen - Lucie Bílá.

Vedení divadla nás pozvalo přímo na jevištěPřivítal nás Tomáš Matějovský a pozval na jeviště Lucii Bílou. Dozvěděli jsme se, že vzhledem k velkému zájmu o vstupenky na poslední představení muzikálu Carmen se vedení divadla rozhodlo přidat ještě speciální edici představení v roce 2011, a to výhradně s Lucií Bílou v hlavní roli, již bez alternací. Diváci budou mít tedy jistotu, že ať si vyberou jakékoliv představení, uvidí vždy Lucii.

Leon číslo jedna v době, kdy byl ještě koťátkoS muzikálem Carmen se tedy zatím loučit nebudeme. Přesto však jeden ze sólistů bude mít 23. 10. svou derniéru, a tato tisková konference byla vlastně svolána kvůli tomu, abychom se s tímto hercem rozloučili. Vedení divadla se zatvářilo velmi tajemně a vzápětí se rozhrnula opona. Před našimi zraky se vynořila obrovská klec se živým lvem Leonem, který je již přes dva roky hvězdou a velkou atrakcí celého představení.

Leon číslo jedna dospěl a s muzikálem Carmen se loučíZ malého Leona se za tu dobu stal pořádně velký lev, který rychle dospívá, a už by se mohl stát nebezpečný. Proto se jeho majitel a trenér Ludvík Berousek rozhodl pro jeho výměnu za mladšího lva, Leona č. 2. A také nám hned malého lvíčka představili. Byl skutečně rozkošný. Ale když měl pózovat fotografům s Lucií Bílou, vůbec se mu to nelíbilo a snažil se po lvím způsobu řvát.

Leonkovi masíčko opravdu chutnaloU všech to však vzbudil smích, protože to znělo spíš jako mečení nějaké ovečky. Když ho Lucie pustila na zem, zajímala ho hlavně miska plná mletého masa. Potom se nám všem hodlal schovat někde v útrobách kulis, ale pohotový pan Berousek malého Leona ihned odchytil. Nakonec si malý Leon dal přeci jenom říct a nechal se pochovat i od ostatních. Kdo by do něj řekl, že za dva roky už ho všichni budou obcházet uctivým obloukem. Do té doby však udělá divákům v představení Carmen ještě hodně radosti.

Naše nová spolupracovnice Monika Babická pro nás vyzpovídala Lucii Bílou a chovatele lvů Ludvíka Berouska.

Rozhovor s Luckou Bílou o lvech Leonech …

Lucie ochotně odpovídala na otázkyV Carmen hraje jednu z důležitých rolí živý lev. Neměla jsi ze začátku z takového divadelního partnera strach?
Neměla jsem na začátku strach, protože mu byly dva měsíce. Teď jsou ale Leonovi dva roky (ve skutečnosti 30 měsíců = dva a půl roku) a teď už strach mám.

Jaké bylo první setkání s malým novým dvouměsíčním Leonem?
Dnes už má Lucie z Leona č. 1 patřičný respektJá jsem malému Leonkovi vlastně viděla do očí poprvé až dneska (středa 20. 10.) a vůbec jsem netušila, jaký má hlas. On malinko mečel jako malé kůzlátko nebo jako malá ovečka, takové zvláštní zvuky vydával. Hezký, no… Já jsem vlastně s tím původním Leonem číslo jedna prožila dva roky a zažila jsem ho už takhle malinkatého. Ale to máte jako s dětmi. Člověk prostě když vidí to miminko, tak si neumí představit, že pak najednou bude o hlavu větší než vy. A u nás doma už to tak je.

Z Leona číslo dvě bude už za dva roky nebezpečná šelmaPlánuješ někdy v budoucnu Leona číslo jedna navštívit? Třeba i s dalšími kolegy? Nebo je to pro tebe uzavřená kapitola?
Já myslím, že to bude úplně stejné s kolegy – budeme si slibovat jako na pionýrském táboře, že si budeme psát a volat a prožijeme spolu Vánoce, a pak se tak nestane. Protože se samozřejmě rozutečeme všichni, pokud nebudeme mít to štěstí, že se potkáme někde v nějakém muzikálu nebo při nějaké jiné práci. Ale nebudeme mít na to čas. Ale ty vzpomínky zůstanou. To určitě.

Rozhovor s Ludvíkem Berouskem (majitel a známý chovatel z cirkusového rodu)

Leon vzbuzuje velký respekt, zvláště z půlmetrové vzdálenosti...Pojďme nejprve představit Leona staršího. Jak je starý, kolik váží?
Leon je vlastní bratr toho malého bílého, co je tady, protože oni pocházejí všichni tihle lvi z bílých lvů. Leonovi je teď třicet měsíců a váží přes 250 kilo. Jinak lvi se v zajetí dožívají tak 20 až 22 let, a jejich průměrná váha je 300 až 350 kilo.

Jaký je Leon číslo jedna charakterově?
On je ojedinělý, protože málokdy se najdou lvi, kteří mají dobré charaktery. Ze začátku jsme taky mysleli, že s ním a s jeho bráchou Tarzanem (jeho dublér v Carmen – pro případ potřeby) budou problémy. A také trochu problémy byly – první tři, čtyři měsíce. Protože dělali takové scény, že nám tady trhali veškeré deky a reklamní věci. Tak jsme mysleli, že je budeme muset vyměnit.

Leonovi č. 1 chutnalo a nenechal se rušit ani fotografovánímA potom jsme přešli na metodu krmení masem. Takže vždycky dostávali za všechno možné odměnu a zvykli si na to. Takže když přijedeme, jde Leon do této cirkusové maringotky. Ví, že tam dostane kus masa. Dvě tři hodinky, než na něj přijde řada, se vyspí. A pak jde do těch iluzí, do těch kouzel, a tam zase dostane kousek masa. Takže on už se těší, že vždycky dostane nějakou potravu. Ne proto, že by byl hladový. On je nažraný, ale tahle třicetiměsíční mláďata dokážou zpráskat kolem 10 až 15 kilo masa. A my ho samozřejmě udržujeme v nějaké kondici, aby nebyl moc tlustý a aby měl nějaký pohyb.

Vy jste říkal, že se během čekání na svůj výstup třeba i prospí. Nevadí mu hluk kolem?
Takhle se podívat lvovi na zoubky si dovolí jen pan BerousekNe. Někdy přijíždíme třeba hodinu před představením. On je v maringotce na druhém konci, tam vzadu, tam je ticho, klid, nikdo ho nevyrušuje. Samci jsou takoví, že většinu svého času spí, vyspí se, než by měli dělat nějakou práci. Takže on se vždycky přijede krásně do tepla vychrápat. A pak jedeme domů, tak jde zase za bráchou, s bráchou si popovídají, a už ráno somruje a pláče, že by s námi zase chtěl jet. Takže on už to má v sobě.

Se stěhováním lva na představení pomáhá i Berousek mladšíPro Leona číslo jedna Carmen skončila. Co s ním bude dál? Jak bude vypadat jeho běžný den?
My máme dva lví bráchy – oba žijí pohromadě a nemají žádnou holku, protože jak bychom k nim pustili holku a chtěli bychom, aby s námi vystupovali v Carmen, tak už by byl malér. To už by si od nás nenechali poroučet. Takže máme to domluvené tak, že tito dva lvi budou – už jsme na 90 procent sehnali safari park – kde budou volně puštění a budou tam čistě jako ukázková zvířata. Ale s tou podmínkou, že budeme mít nad nimi pořád patronát, že kdyby se tam náhodou stalo, že by se k nim nechovali tak, jak by měli, tak je bereme zpátky domů.

Leonek číslo dvě si hověl u Lucie BíléHvězdou Carmen se ale nově stane Leon číslo dvě. Jak je starý?
Leon číslo dvě není jedináček, jsou celkem tři. Jsou to dva bílí bráchové a jedna sestra, která má obyčejnou barvu. Jsou to dvouměsíční koťata a zase – budou oba dva vystupovat, protože musíme mít vždy jednoho do alternace, kdyby se náhodou něco stalo, tak abychom vždy měli jednoho v rezervě. Tak se to dělá pořád. Takže tenhle mladý má kolem 10-15 kilo, maso mu hodně chutná. Taky se hodně a rád vyspí. Má kamaráda psa, takového malého ratlíka, se kterým si dobře rozumí. Spolu jsou pořád pohromadě – všechna tři lvíčata jsou denně s námi, jsou vychovaná na flašce – protože máma je nepřijala. V Carmen společně se lvem vystupuje i celá řada artistůTak se o ně postarala moje manželka, po dvou hodinách je denně krmí, pucuje, čistí… až do dvou měsíců. Teď už je to lepší, protože už se jim maso mele, už žerou sami. Ale ještě čtrnáct dní nazpět to s nimi bylo dost zlé.

Když jsme u toho jídla. Kolik kilo masa lev dokáže spořádat a jak často jí?
Lev dokáže do sebe dostat, když má chuť, třeba 30 kilo masa. Ale nemusí žrát každý den. On si dá třeba čtyři pět dní pauzu. Ve volné přírodě nic nedělá, nic neloví, o to se starají ženský, že jo. A on akorát přijde, nažere se, shrábne 40 kilo masa a jde si zase lehnout. Jo, takže, oni ti lvi jsou takoví velcí pohodáři.

A nakonec ještě muzikál Carmen v číslech:

Carmen se do 20. října 2010 hrála 250 krát.
Bylo vystřeleno 500 konfetových rachejtlí (2 za představení).