Vítr přinesl Mary Poppins do Brna

Mary Poppins přicházíV sobotu 20. listopadu 2010 se v Městském divadle Brno konala dlouho očekávaná premiéra muzikálu Mary Poppins, na kterou divadlo získalo exkluzivní práva. Mary Poppins ale vůbec není jen tak obyčejná chůva. Do rodiny Banksových ji přinesl vítr, nemá žádné doporučení, nikdy nic nevysvětluje, umí jezdit po zábradlí, ale směrem nahoru, ze své zcela prázdné cestovní tašky vytahuje věšák, zrcadlo, květinu, zástěru nebo dokonce i celou postel. Její likér chutná při každé lžičce úplně jinak. Mary Poppins vás však očaruje nejen svými kouzly a laskavým humorem, ale především svým viděním světa, které je pro ni magickým místem plným zázraků.

Děti Banksových samy napsaly inzerát, jak by měla jejich ideální chůva vypadat...a začaly se dít zázrakyMary Poppins se objevila jako titulní postava stejnojmenné knihy anglické spisovatelky Pamely Lyndon Traversové již v roce 1934 a okamžitě se stala pro děti doslova idolem, srovnatelným u nás třeba s Krtečkem, Křemílkem a Vochomůrkou, nebo Machem a Šebestovou. Knih o ideální a kouzelnické chůvě Mary Poppins vzniklo nakonec osm. Filmová verze v produkci Walta Disneye z roku 1964 byla nominována na třináct Oskarů, Obživlé hračky děti soudí za jejich špatné chování k nimpřestože sama autorka Traversová s filmem spokojená vůbec nebyla.

O uvedení příběhu Mary Poppins na divadelních prknech producent Cameron MacIntosh usiloval téměř třicet let, protože Pamela Traversová byla po své filmové zkušenosti velice opatrná v udělení autorských práv. Její váhání však mělo přeci jenom pozitivní výsledek. V divadelním muzikálu se objevuje spousta původních postaviček a celkově je zde zachováno i více originální poetiky knihy.

V řečnickém krámku se s Mary Poppins dějí věci!Premiéra muzikálu se uskutečnila v Londýně v roce 2004, poté následoval New York a další místa, kde se stala Mary Poppins doslova senzací na největších světových muzikálových scénách. Skladatel George Stiles, libretista Julian Fellowes a textař Anthony Drewe propojili své vize s filmovými hity bratrů Shermanových tak citlivým způsobem, že byla zachována jejich genialita a šlágry z tohoto muzikálu brzy obletěly celý svět. V listopadu 2010 mohli konečně přivítat Mary Poppins i diváci v České republice.

Místo očekávané kouzelné chůvy Mary dorazila příšerná slečna Andrewsová (v podání skvělé Zuzany Maurery)Děj muzikálu nás přivádí do rodiny Banksových, které vládne pevnou rukou otec, bankovní úředník, vyznávající kázeň a řád. Děti Jane a Michael se takovému drilu podvědomě brání, nestačí na ně ani matka a najaté chůvy odcházejí kvůli dětské neposlušnosti jedna za druhou. Děti si napíšou dopis, jak by měla ideální chůva vypadat, otec však jejich dopis ve zlosti roztrhá a vhodí do krbu. Mary Poppins se zcela nečekaně objevuje u Banksových i přesto, že dopis nebyl fyzicky odeslán. Děti na novou chůvu zírají s pusou dokořán a začínají se dít zázraky.

Alena Antalová si roli Mary Poppins opravdu užívalaV roli Mary Poppins se na premiéře představila skvělá Alena Antalová. Role jí sedla, bylo vidět, že si ji vyloženě užívá. Zpívala výborně a herecky byla opravdu excelentní. Bravurně a s lehkostí zvládala jak kouzelnické triky, tak i technicky velmi náročné „létací“ scény, kdy musela v několikametrové výšce s paraplíčkem přelétat jeviště a dokonce i nad hlavami diváků. Role je náročná i po taneční stránce, ale Alena Antalová zvládla složité choreografie včetně stepařského čísla na výbornou. Ocenit je nutné i její citlivý a laskavý přístup k dětským hereckým partnerům a především obrovskou opravdovost a nasazení. Alena Antalová hrála srdíčkem, a v některých scénách diváci neměli daleko k slzám dojetí.

Kominík Bert umí chodit i vzhůru nohamaProtipólem Mary Poppins je kominík Bert, kterého ztvárnil Dušan Vitázek. I u něho byla podobně jako u Aleny Antalové patrná hravost, laskavost, kamarádství a smysl pro humor. Roli zvládl skvěle po herecké stránce i pěvecky. Zde nemohu vynechat Oskarem ověnčený hit „Čim čimini čim čimini čim čim čara“, který člověku vleze pod kůži tak, že si písničku musí broukat ještě cestou domů z divadla. Můj obdiv si Dušan Vitázek získal především také za taneční stránku. A nejde jen o efektní stepařské číslo. Kominík Bert umí totiž zpívat, tančit a klidně u toho ještě chodí po stěnách i po stropě.

Děti své role zvládly na jedničkuV dětských rolích jsme mohli vidět jako Jane Kristýnu Kučerovou a jako jejího bratra Michaela Andreje Antonína Holoubka. Oba byli velmi přirození a pochvalu si zaslouží především za zvládnutí množství textu tříhodinového představení. Svým dospělým kolegům stačili i v náročných tanečních číslech. Celou scénu s oživlými hračkami hrály děti zcela samostatně a výborně, člověk jim musel věřit každé slovo.

Kouzelná chůva vzala děti i za tatínkem do banky, kde pracujeMartin Havelka v roli George Bankse se během představení musel proměnit z přísného otce, který má za to, že děti potřebují především kázeň a řád, v laskavého a chápajícího tatínka, který rodině poskytuje především lásku a bezpečí. Děti tuto otcovu stránku společně s Mary Poppins postupně objevují a pomáhají mu mnohdy i ve velmi komických situacích pochopit svou pravou podstatu.

Winifred má jediný úkol - být paní BanksovouWinifred Banksovou ztvárnila Jana Musilová. Po pěvecké ani herecké stránce nemohu mít žádných výhrad, ale specielně u této postavy tak, jak je už ve scénáři napsaná, si nemohu odpustit poznámku, že pro českou ženu je vlastně její funkce v rodině těžko představitelná. Na úklid, zahradu a vaření má služebnictvo, na výchovu dětí chůvu, peníze vydělává manžel, takže si člověk nutně musí položit otázku, co vlastně měla na práci. Ale pan Banks nám naštěstí v průběhu děje prozradí, co je jejím úkolem – "být paní Banksovou…" No, dámy, nebyla by to nádhera, jen takhle reprezentovat manžela a s úsměvem vítat návštěvy?

Když se v parku objeví Mary s Bertem, ožívají i sochyV ději se setkáváme ještě s celou řadou postav, ať už je to hlídač v parku v podání Miloslava Čížka, ptáčnice ztvárněná Janou Gazdíkovou, obživlé sochy v parku a mnoho dalších. Hlubokou poklonu musím vyseknout celé company, která mám v představení mnoho akcí a příležitostí předvést svůj zpěv i tanec včetně skvělého stepařského čísla v choreografii Lucie Holánkové.

Velkolepé stepařské číslo zvedlo publikum ze sedadelV představení mě velmi zaujala důmyslně propracovaná scéna Petra Hlouška, která se neustále měnila, a v kombinaci s 3D projekcemi se tak divák plynule mohl přenášet do různých prostředí, ať již z domu na střechu, nebo třeba do parku či řečnického krámku. Kostýmy Aleny Kučerové krásně vykreslily dobu, do které je děj zasazen a navíc ještě podtrhly jeho pohádkovost. Režie inscenace se chopil Petr Gazdík, držitel Ceny Thálie za rok 2010, nechme se překvapit, jakou cenu mu vynese představení Mary Poppins.

Alena Antalová dostala za svůj výkon paraplíčko poseté červenými gerberami, publikum tleskalo vestojeMary Poppins je muzikál, při kterém si přijde na své celá rodina. Bude se líbit nejen dětem, ale hlavně milovníkům pohádek, muzikálů a různých triků a kouzel. V naší přetechnizované době přináší Mary Poppins příjemnou zábavu plnou úsměvné pochody, laskavosti, dojemných okamžiků beroucích za srdíčko, podívané plné tanečních čísel i skvělé legrace. Je to zkrátka superkalifradžilistikexpijalidózní muzikál. A co to slovo vlastně znamená? Na to se přijeďte do Brna podívat!

A jelikož máme díky pochopení a vstřícnosti produkce hodně pěkných fotek, rádi se o ně s Vámi podělíme.

Manželé Banksovi mají spolehlivé služebnictvo, chybí jim jen chůva, která by zvládla nezbedné děti Mary má kouzelný metr, kterým měří lidské vlastnosti Do kouzelného světa Mary s dětmi velmi často provází i kamarád Bert Služebnictvo se má v kuchyni co otáčet, když Banksovi čekají hosty
Děti dovedou během krátké chvilky obrátit kuchyň vzhůru nohama Mary rozumí i zvířecí řeči U řečnického krámku Alena Antalová i s dětmi odvedla superkalifradžilistikexpijalidózní taneční číslo Kouzelná chůva umí létat, a tak je na střeše jako doma
Zlá náhradní chůva slečna Andrewsová je pro děti i celou rodinu doslova pohromou - všichni si přejí, aby se Mary Poppins vrátila Děti vylezly za svým novým kamarádem Bertem až na střechu Paní Banksová vyrazila do banky na pomoc svému manželovi Zázračná chůva stmelila rodinu Banksových zase dohromady
Výkony pánské části souboru sklidily také zasloužený potlesk Brněské divadlo zažilo na konci představení několikaminutový potlesk ve stoje Na premiéře náš tým potkal vzácné hosty - skladatele Zdeňka Bartáka s manželkou Mary Poppins se svým paraplíčkem odlétá od Banksových nad hlavami diváků

Obsazení premiéry 20. listopadu 2010
Mary Poppins Alena Antalová
Bert Dušan Vitázek