Mrazík rozehřál publikum v Tesla aréně v Praze

Kdo by v Čechách neznal pohádku o Nastěnce a Mrazíkovi?Tesla Aréna se v pátek 17. prosince 2010 v 18 hodin rozzářila nejen světly ramp, ale především plamínky dětských očí. Na ledovou plochu se totiž vrátil legendární a v českém publiku zvláště oblíbený Mrazík. A byla to skutečně nejen podívaná pro děti, na své si přišli i dospělí. Výpravné představení, plné krásných kostýmů i rekvizit, ale především mistrovských krasobruslařských výkonů, nadabované a nazpívané našimi předními umělci, stálo opravdu za to.

Marfuša s macechou byly přesně takové, jak je známe z filmové verzeRuská filmová pohádka Mrazík tvoří po léta neodmyslitelnou součást českých televizních vánoc. Každoročně dokáže přitáhnout k televizním obrazovkám miliony dětí i s rodiči a dá se říci, že se zapsala do pohádkové klasiky. Neobyčejná oblíbenost Mrazíka se stala inspirací k jejímu přepracování do podoby muzikálu na ledě. Turné v letech 1998 – 1999 a 1999 – 2000 rozpoutalo úplnou "mrazíkománii". Po deseti letech dorostla další generace dětí, a tak se produkce rozhodla obnovit premiéru Mrazíka na ledě.

Loupežníci byli jak vystřižení a jejich loupežnické palice jim skutečně padaly shůry na hlavySamozřejmě, po desetileté pauze představení doznalo celou řadu změn, protože vývoj jevištních a projekčních technologií se neustále převratně vyvíjí kupředu. Zcela nová je i scéna, choreografie tanečních čísel prodělaly také zásadní změny a ztvárnění příběhu je více podobné původní předloze. Na ledě můžeme vidět bruslit více postav, baba Jaga skončí ve skutečné rozžhavené peci, ''Nastěnku chci za ženu!''dědeček Hříbeček se Ivanovi schovává ve skutečném lese. Všechna oblíbená a slavná čísla jako například Loupežníci, Chorovod a řada dalších autoři Mrazíka na ledě zachovali.

Do rozsáhlého tvůrčího týmu byly přizvány špičky ve svých oborech a na celkovém dojmu to bylo skutečně znát. Režií byl pověřen Martin Čičvák a zhostil se jí skutečně na výbornou. Zkoordinovat tak rozsáhlý herecký a taneční soubor nebylo jistě nic snadného. Ale na všech účinkujících bylo vidět, že je představení nesmírně baví a svou radost dovedli přenášet i na publikum, které jejich nadšení s povděkem přijímalo.

Z překrásných, bohatých kostýmů zrak jen přecházelCo člověka na tomto muzikálu na ledě zaujme na první pohled, je především bohatá výprava. Všechny kostýmy z výtvarné dílny Alexandra BabrajeElišky Zapletalové jsou charakteristické svým ruským koloritem tak, jak si jej všichni pamatujeme z filmové verze pohádky. Autoři zachovali jejich typické prvky, ale zdůraznili jejich bohatost i barevnost, aby na ledě více vynikly. V pohádce nesměl chybět ani kouzelný Dědeček HříbečekA tak v pohádce nechybí Mrazíkovy sáně, ani chaloupka Baby Jagy na kuří nožce i s plápolající pecí.

Celkový dojem výpravy umocňuje bohatý světelný park, barevné projekce přímo na ledovou plochu i filmové projekce na horizontální kulise, na které se promítají přírodní scenérie, jednou březový háj, jindy třeba zasněžená krajina. Toto velmi variabilní pozadí zároveň slouží krasobruslařům jako vstupní brány na ledovou plochu. Autorem scény je Tomáš Ciller.

Lesní zvířátka vezla sáně s Mrazíkem a NastěnkouPohádkovou atmosféru navodilo nejen krásné osvětlení ledové plochy, ale hned první slova, pronesená nikým jiným než Jiřinou Bohdalovou. Své hlasy propůjčily postavám na ledě snad všichni naši přední herci a zpěváci. Ivánka namluvila Michal Dlouhý a nazpíval sám Karel Gott, Nastěnce propůjčily hlas Lenka Sedláčková a Iveta Bartošová, Krasobruslaři předváděli obdivuhodné umělecké výkonyMarfušu nazpívala i namluvila úžasným způsobem Věra Špinarová, Mrazíka zvukově ztvárnil Vladimír Kratina. Obsazení všech rolí najdete v přehledu pod článkem.

Za zastavení samozřejmě stojí i taneční a krasobruslařské výkony. Ivánka tančil Otto Dlabola. Nastěnku ztvárnila Kateřina Beránková, v roli Mrazíka jsme viděli Milana Brzého. Závěrečná jízda ústřední dvojice hýřila romantikou, řadou krásných piruet a brilantními zvedačkami. Musím jen dodat, že v představení se nedalo najít slabé místo, všichni do svých úloh vložili opravdu vše ze svého mistrovství, Baba Jaga s chaloupkou na kuří nožce nemohla v pohádce chybětať se jednalo o mluvené slovo, zpěv i krasobruslařské a herecké výkony.

Romantická až naivní Nastěnka byla prostě k zulíbání, Ivánek proměněný v medvěda rozesmával nadšené publikum, a když se pak napravený proměnil ve švarného jinocha, musel se do něj snad každý zamilovat. Marfuša louskala v zubech ořechy o sto šest, Dědeček Hříbeček se klonoval stejně jako ve filmu, Mrazík přijel na úžasných saních a mával svou holí Mrazilkou a působil vskutku majestátně a mrazivě. Z herců mě snad nejvíce zaujal Vilém Čok, který se svým komediálním talentem v úloze Baby Jagy skutečně exceloval, ať už se svou chaloupkou na kuří nožce, na peci či přímo na ledě. V závěru představení byl Vilém Čok k velkému pobavení publika skoro pořád na zemi. Zvládnout takové pády bez zranění – klobouk dolů!

Ivánek s Nastěnkou předvedli v grandiózním finále tanec plný excelentních zvedaček a figurVýpravný muzikál Mrazík na ledě vyústil do pompézního závěru s velkou několikaminutovou děkovačkou, ve které se kromě hlavních představitelů přišla publiku poděkovat i početná company v podobě loupežníků, lesních zvířátek a venkovanů. Mrazík cestuje po celé republice, takže pokud ho u vás zahlédnete na plakátech, neváhejte tuto výpravnou show na ledě navštívit. Jistě se zařadí k zážitkům, na které budete dlouho s úsměvem vzpomínat.

Nastěnka plete Marfuše svetr, aby se mohla zahřát Marfuša nese cop, aby jí ho máma připevnila Ivánek s medvědí hlavou koná dobrý skutek Vilém Čok ztvárnil Babu Jagu vskutku excelentně
Tatínek odváží Nastěnku do lesa a pejsek Ťapka se s ní loučí Vilém Čok je ve skvělé masce Baby Jagy k nepoznání Ivánek si odváží Nastěnku v Mrazíkových saních Všechny scény s Babou Jagou byly pro diváky skutečně k popukání
Nastěnka jde pro vodu, aby mohla zalévat kameny, jak jí macecha nakázala Také Marfuša dostala od Mrazíka otázku, jestli je jí teplo Taneční choreografie venkovanek v nádherných kostýmech byly pastva pro oči Marfuša utíká před prasaty
Diváci odměnili krasobruslaře mohutným potleskem Nejvíc samozřejmě tleskaly děti Účinkující se několikrát museli vracet na led děkovat Mrazík na ledě se nesmazatelně vryl do mysli diváků
Ivánka skvěle tančil Otto Dlabola Kocourek Mourek nemohl v příběhu také chybět Vilém Čok coby Baba Jaga pobavil při děkovačce diváky několika excelentními pády na led Ivánek s Nastěnkou se s diváky rozloučili krásnou zvedačkou

Režie Martin Čičvák
Choreografie   František Blaťák
Hudba Boris Urbánek a Nikolaj Budaškin
Text K. M. Walló, Jiří Sedláček, Hermína Motýlová
Texty písní Jiří Sedláček a K. M. Walló
Scéna Tomáš Ciller
Animace scény QQ Studio Ostrava – Lukáš Najbrt, Marcela Polochová
Kostýmy Alexander Babraj, Eliška Zapletalová
Hudební nahrávka Janáčkova filharmonie Ostrava
Dirigent Petr Vronský
Režie a mix zvukového pásu  Boris Urbánek, Milena Žárská
Sbory nazpíval Moravský komorní sbor pod vedením Lubomíra Mátla
Výroba scény TOP DEKORACE Ostrava s.r.o.
Realizace videoprojekcí CS Live s.r.o.
Výroba kostýmů Kolektiv krejčových pod vedením M.Kratinové, J.Richterové, I.Koplové a M.Dopitové
Masky D.Nováková, M.Staňková, E.Přikryl, J.Paskonka
Paruky R.Školoutová
Osvětlení a ozvučení High Lite Touring s.r.o.
Producent BEST PRODUCTION s.r.o.
Výkonná produkce NO GUP s.r.o. - Jiří Jurtin, Lucie Haberlandová, Jan "Cajzik" Čížek, Milan "Parketa" Skotálek,
Josef "Pepe" Sršeň
Casting František Blaťák
Stavba, dekorace Gerhard Hříbek
Zvuk Radek Lesa
Světla Ivo Mechel
Videoprojekce Pavel Braun
Supervizor Alex Isar
Kostýmy Jana Chamlarová, Tomáš Hynčica
Masky Václava Zapletalová, Pavlína Řeháčková
Představení řídí Andrea Mochová, Libor Filip, Věra Lédlová

Obsazení:

Role Zpívá Mluví Bruslí
Vypravěčka  Jiřina Bohdalová
Ivánek Karel Gott Michal Dlouhý Otto Dlabola, Milan Brzý, Alexander Zaboev
Nastěnka Iveta  Bartošová   Lenka  Sedláčková  Kateřina Beránková,  Monika Brzá, Alexandra Herbríková
Mrazík Vladimír Kratina Vladimír Kratina Milan Brzý, Roman Oberfranc
Baba Jaga Martin Dejdar, Vilém Čok, Ivo Marták
Marfuša Věra Špinarová Věra Špinarová Hana Janečková, Helena Holubová
Dědeček Hříbeček Jiří Čapka Roman Oberfranc, Eva Chudá
Macecha Milena Asmanová Ivana Tokošová, Vlaďka Mazurková
Stařík Milan Šulc Stanislav Žídek, Martin Hanulák
Matka nápadníka Renáta Klemensová Jana Svačinová, Marie Vašíčková
Nápadník Pavel Handl Milan Brzý, Roman Oberfranc
Dohazovačka Ludmila Molínová Monika Brzá, Veronika Benešová
Pes Ťapka Simona Kuviková, Kristýna Vašíčková
Kocourek Mourek Iveta Dufková Veronika Benešová, Nela Simaonová, Diana Rišková, Klára Nováková
Zimní královna Nela Simaová, Markéta Škubnová
Slepá babka Ludmila Molínová Simona Kuviková, Kristýna Vašíčková
Jitřenka Markéta Škubnová, Michaela Cieslarová
Kohout Jiří Prager Lukáš Rakowski, Ondřej Zavila
Vesnické dívky, houbařky, zvířátka, svatebčanky

Kateřina Krejčí,
Daniela Rainischová,
Kateřina Uherková,
Gabriela Haukvicová,
Věra Špinarová

K.Nováková, K.Babalová, P.Štubňová, E.Chudá, P.Březíková, V.Dobrovolná, K.Kubienová, T.Lexová, S.Kuviková, K.Kittlerová, L.Srníková, P.Novotná, K.Krejčíčková, P.Jelínková, K.Matějíčková, I.Sogelová, V.Mikuličová, H.Holubová, H.Janečková, T.Hejhalová, V.Ovčačíková, K.Bělovská, K.Matýsková, N.Simaová, V.Benešová, M.Škubnová, M.Cieslarová, D.Rišková, T.Světlíková, Ž.Janečková, N.Procházková, P.Byrtusová, A.Libánská, J.Zrubecová, N.Pospíšilová, A.Quittková, K.Sulowská, J.Svačinová
Loupežníci, stromy, zvířátka, svatebčané, vesničané Petr Janda, Vladimír Brabec, Boris Urbánek, Aleš Brichta, Norbert Lichý, Antonín Rauer J.Nerad, T.Janečko, J.Vašíček, M.Krhovjak, A.Mikendová,M. Bič, R.Tunega, T.Harant, P.Timčák, M.Hanulák, M.Matloch, P.Hebr, R.Vrlák, B.Bulínová, M.Březíková, L.Rakowski, O.Zavila
Vesnické děti, zvířátka, vločky, Dědečci hříbečci M.Zemková, D.Mück, D.Bártová, K.Vašíčková, L.Raszyková, A.Rykalová, E.Chliapa, B.Sciskalová, N.Plodková, D.Kraussová, T.Šostá, B.Žáčková