Do premiéry Kata Mydláře zbývají hodiny

Autoři Lou Fanánek Hagen a Michal David představili svůj nový muzikál Kat MydlářUž jen hodiny zbývají do chvíle, kdy Divadlo Broadway ožije naplno romantickým příběhem Kata Mydláře, tajemného muže, jehož život je opředen mýty i předsudky. Premiéra původního českého muzikálu tvůrců Michala Davida, Lou Fanánka Hagena a Libora Vaculíka se totiž na odehraje již ve čtvrtek, veřejné generálky jsou již v plném proudu!

Režisér Libor Vaculík využil této tiskové konference k poslednímu schválení kostýmůAutorský tým i produkce divadla v čele s producentem Oldřichem Lichtenbergem bedlivě sledují a korigují poslední přípravy, herci pod vedením režiséra Libora Vaculíka pilují své party, kostyméři dolaďují kostýmy. Zkrátka všichni do jednoho usilují o to, aby příběh Kata Mydláře, který zatím s nadšením prožívají při zkouškách jen oni, stejně nadchl i diváky, kteří jeho uvedení na scénu populárního pražského divadla již netrpělivě očekávají.Průvodkyní nám byla Olga Lounová v kostýmu Žofie

Předpremiérová tisková konference, kterou v komerční den svátku zamilovaných moderovala Olga Lounová, (pobavila nás zejména záměnou Pepy Vojtka za jeho jmenovce Romana – už jsme doufali, že i v této roli se nakonec budou střídat tři borci), tiskovka, které se navzdory postupujícímu chřipkovému řetězci zúčastnil téměř celý tvůrčí i herecký tým, nabídla pár dní před premiérou tradičně i malou ochutnávku romantického příběhu. Vše korunovala představovačka kostýmů. Ta byla efektní podívanou na herce oděné do kreací divadelního výtvarníka Romana Šolce, jenž jich tentokrát vyrobil na 220 kusů v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. Netradiční přehlídka zároveň posloužila režiséru Vaculíkovi ke schválení finální podoby všech kostýmů.

Jako Kat Mydlář se divákům představí Bohuš Matuš, Marian Vojtko a Daniel HůlkaSkalní hvězdy divadla, jakými jsou Daniel Hůlka, Josef Vojtek, Petr Kolář, Marian Vojtko, Bohuš Matuš, Bohouš Josef, Vilém Čok, Tomáš Trapl, Zbyněk Fric, Kamila Nývltová, Ilona Csáková, Kateřina Brožová, Marta Jandová, Radka Fišarová, Zdenička Trvalcová nebo i nová posila divadla a objev slovenské hudební scény Alžbeta Bartošová, si Šolcovy kostýmy nemohou vynachválit.Martinu Poštovi a Kateřině Brožové budou kostýmy také velmi slušet

Kostýmy jsou tentokrát jiné, než jsme u Romana Šolce zvyklí z předchozích muzikálů. I když je téma muzikálu historické, kostýmy budou moderní a nadčasové. Zadání v tomto duchu dostal Roman od producenta i režiséra, kteří se snažili vyrobit představení docela nové. Možná i odtud plyne veršovaná staročeština v libretu Fanánka.

Vilém Čok a Marian Votko si fotografování v nových kostýmech užívali s humorem sobě vlastnímA co ke kostýmům říká sám Roman? "Kostýmy jsou moderní hlavně v tom, že se používají nové materiály jako např. koženka, kovodžínovina, džínovina, části latexu, kovové fragmenty, speciální efekty (jako jsou svítící ledkové pásy na kostýmech atd.). Inspiroval jsem se pro toto představení ze současné módy – od extravagantních módních návrhářů, jako je např. Jean Paul Gaultier, Armani atd. Magistr Kelly a Kat Mydlář nám předvedli i meče, které budou nedílnou rekvizitou představeníNěco ve stylu Madonny nebo Lady Gaga. Byla to pro mne velká výzva. Kostýmy vyžadovaly speciální zpracování střihu, aby se herci mohli pořádně pohybovat. Jejich výroba tedy byla velmi náročná. Každý kostým ale drží charakter role. Mění se podle děje a podle přibývajícího věku postavy." A ten skutečně přibývat bude. V průběhu muzikálu zestárnou jeho hlavní aktéři o nějakých 25 let!

Mydlář: Daniel Hůlka, představitel hlavní role kata Jana Mydláře, jehož alternují Bohuš Matuš a Marián Vojtko, například vystřídá během představení osm kostýmů, které mají několik variant. Přišly asi na 250 000 Kč.

Dorotka (Mydlářova první láska), kterou si zahrají Marta Jandová, Alžbeta Bartošová a Radka Fišarová, vystřídá během představení asi pět kostýmů, které mají několik variant a stály cca 120 000 Kč. Dorotku budou kromě Alžbety Bartošové alternovat Marta Jandová nebo Radka FišarováNa začátku představení má šaty a košilku, které zdůrazňují její nevinnost, pak se kostýmy mění podle děje: kostým zdůrazňující těhotenství (+ župan), vězeňský a nakonec posmrtný… Marta k tomu říká: "Zkoušení kostýmů mě vždy hodně baví. Jsou to většinou šaty, které bych si normálně nikdy neoblékla. Takové princeznovské. Takže si takové úlety můžu zkusit a nemusím se cítit divně. Roman dělá nádherné a hodně rafinované šaty. Někdy až šílené. Mám také jedny šaty s těhotenským bříškem, protože jako Dorotka čekám v příběhu miminko. Vilém Čok je ve své masce k nepoznáníBylo to zvláštní vidět se takhle kulatá v dlouhých šatech. Mám k tomu ještě spoustu volánů, které to všechno zjemňují."

Žofie: všechny představitelky (Ilona Csáková, Kateřina Brožová a Olga Lounová) vystřídají během představení tři kostýmy v ceně 100 000 Kč. Žofie je záporná postava, a proto celá linka tří kostýmů drží charakter role a má i svoji barvu – fialovou (ve stejné barvě budou i doplňky a paruka). Mění se podle děje: první je u Vaňury doma (domácí), po smrti Vaňury už je Žofie bohatá (návštěva pitevny v luxusních šatech) a ve třetím kostýmu bude zavražděna… Magistra Kellyho ztvární jako jedna z alternací Josef VojtekMimochodem, když jsme u Žofie Pešanové, Kateřina Brožová se postarala o největší perličku tiskovky, která překonala i Romana Vojtka. To když Vaňura Vilém Čok novinářům vysvětloval, jak coby starý kmet zemře a následně ožije. Kateřina ho opravila, že neožije, že jen bude hrát svého bratra, což kdyby prý nevěděl, se dá zařídit jako takový šikovný divadelní trik…:)

Druhou alternací Magistra Kellyho a vypravěče bude Bohouš JosefJan Jessenius představitelé této role (Petr Kolář, Ladislav Spilka, Zbyněk Fric) vystřídají během představení tři kostýmy, které mají také několik variant. Přijdou cca na 200 000 Kč.

Magistr Eduard Kelley je dvojrole – alchymista a vypravěč. Představitelé Josef Vojtek a Bohouš Josef si během představení obléknou jeden kostým se dvěma variantami – kabátec, pod kterým mají tzv. suknici. Kostým se vyznačuje geometrickými tvary (např. se na něm objevuje labyrint), je vyroben z kůže a stál cca na 100 000 Kč.

Nejobtížnější a nejdražší kostýmy si obléknou na závěr představení hlavní představitelé Dorotka a Kat Mydlář. Posmrtné kostýmy Dorotky a Kata Mydláře mají svítící křídla, Alžbeta Bartošová s Danielem Hůlkou nám v nich zazpívali závěrečný duetRoman jim říká "závěrečné – posmrtné" a je na ně nejvíc pyšný. Jsou speciální v tom, že mají v černé látce zabudovaná LED světla a celý kostým svítí. Jak jsme se ale přesvědčili na tiskovce, pohyb v nich bude opravdu velmi složitý. Zejména pro tak něžné stvoření, jako je Alžbeta…

Michal David na tiskovce prozradil, že je to jeho první muzikál po čtyřech letech (od Angeliky) Kat Mydlář - Marian Vojtko zapózoval novinářům se dvěma Dorotkami - Martou Jandovou a Radkou Fišarovoua že se nerodil lehce. Hit „Právo mám“ ho napadl po ročním autorském výpadku vloni v únoru při oslavě sv. Valentýna v italských Benátkách, kam každoročně jezdí se svou paní Marcelou (a odjeli i letos hned po tiskové konferenci – důvod je prostý. Marcela slaví právě 14. února narozeniny – letos kulaté 50., na které rozhodně nevypadá!)…

I Fanánek přiznal, že tvorba Kata byl kalup (od září), a to ještě při výrobě skvělých veršovaných textů musel stíhat turné svých Tří sester. Ale Michal tvrdí, že čím víc byli oba kamarádi pod tlakem, tím líp se jim psalo!

Při závěrečném defilé kostýmů nikdo z novinářů neskrýval svůj obdiv, diváky čeká jistě pěkná podívanáNovináři obdivovali hlavně nejnovější ledkové stěny, které se vůbec dají pořídit, laserovou show i zmodernizovanou lávku posunutou až téměř nad hlediště, resp. všechna propadla najednou na kolmici! Kouzelná bude aplikace svítících ledek do šatů, o kterou se postaral trikový mistr Jindřich Trapl, mluvit do toho měl co i pan režisér, který se stal vedle všech rekordních podílů na představení ještě osvětlovačem. Nasvěcovalo se čtyři dny a výsledkem je 400 nových světelných efektů.

Krásné, nákladné kostýmy jsou hotové, scéna nasvícená, velké obrazovky září, lasery létají po jevišti a nad hlavami diváků. Na první pohled je vidět, že se producent pěkně plácl přes kapsu, výprava je skutečně mimořádně bohatá, a po této stránce budou diváci jistě ohromeni. Z písní jsme zatím mohli slyšet ústřední melodii "Právo mám" a závěrečný duet "Chvíle, které chválím" Dorotky a Kata Mydláře. I ty se jeví na první pohled velmi dobře, a tak začínáme skutečně hořet zvědavostí, jak premiéra tohoto nového muzikálu dopade a vyzní celkově.