Elán viděl 'monstra'

Elán se fotil s elánemOsmý světadíl je název nového muzikálu z pera Borise Filana, Petera Pavlace a Jána Ďurovčíka na hudbu legendární skupiny Elán. 18. a 19. dubna se konaly konkurzy do této nové show, která bude v divadle Kalich k vidění od září tohoto roku. Dnešek byl druhým dnem, kdy před porotu předstupovali ti, kteří prošli včerejším sítem. Ale také před soutěžící předstoupili členové legendární skupiny Elán. Jaké bylo druhé kolo a co se na něm dalo vidět, se dočtete dále.

Tomáš Löbl právě zkouší dialogovou scénkuVelký zájem ze strany muzikálových herců potvrzuje, že muzikál má velké ambice stát se hitem. A to nejen kvůli použitým písním skupiny Elán, ale také osoba choreografa a režiséra zaručuje vysokou kvalitu vznikajícího díla.

Co je však pro účastníky velmi limitující, jsou hlasové rozsahy pánů Jožo Ráže, Vašo Patejdla a Jano Baláže, kterým se musí v maximální míře přiblížit. Z tohoto důvodu jen málokdo z účastníků opustil sál s tím, že postupuje do středečního kola.

Krásná Eliška Bučková se právě rozchází se svým partnerem (divadelním)

Vysokým nárokům režiséra, choreografa, spoluautora libreta Jána Ďurovčíka a producenta Michala Kocourka totiž vyhovoval jen málokdo. „Řeknu to bez okolků: my nehledáme ´pouze´ skvělé zpěváky, ´pouze´ skvělé tanečníky, ´pouze´skvělé herce, my hledáme muzikálová monstra. Tedy lidi, kteří všechny tři vyjmenované profese zvládají na výjimečné úrovni. Proto jsme poslali domů řadu skutečně dobrých zpěvaček či zpěváků, stejně jako tanečnic nebo tanečníků, u nichž nepochybuji, že uspějí v jiných muzikálových produkcích.

My ale hledáme něco víc,“ vysvětluje Ján Ďurovčík.

Michal Kocourek pozorně sleduje veškeré dění„Nechceme dělat při výběru našich budoucích hereckých kolegů kompromisy. Musíme se tedy rozloučit s každým, kdo bohužel nepředvede výkon podle našich představ. Nekoukáme přitom na to, jestli jde o mediálně známou tvář. Všechno podřizujeme snaze předvést divákům profesionální muzikálovou show se vším všudy, co k ní patří a co od ní diváci očekávají. Nemíníme slevovat ze svých nároků, což se nám ve výsledku vyplácí. Posledním důkazem je muzikál Robin Hood, na kterém jsme spolupracovali právě s Jánem Ďurovčíkem a který díky velkému diváckému zájmu zůstane na repertoáru i po premiéře Osmého světadílu,“ Elišku svádí další herecký partner...doplňuje Michal Kocourek.

A aby toho nebylo málo, dorazila i skupina Elán, aby její členové sami viděli a slyšeli 'muzikálová monstra', která vzešla z včerejšího a dnešního dopoledního kola. Přítomnost takovýchto osobností nejednomu zpěvákovi podlomila kolena, a tak předvedl nejistý výkon. Ale celý tým věděl, jak lidi uvolnit, a tak se všichni nakonec předvedli v nejlepším světle.

Po krátkém pózování skupiny Elán spolu s producenty a režisérem, kde všichni sršeli vtipem, se vrátili ke svým povinnostem a zvážněli. Vašo Patejdl krátce odpovídal na všetečné otázky.

Vašo Patejdl sleduje výkony herců na jevištiUž víte, jaké písničky v muzikálu zazní?
Výběr písniček konzultujeme ještě i teď, není to ještě definitivně vybrané, máme pět set, šest set písniček, z kterých se dá vybírat, takže máme na některé scény a  některé momenty několik písniček vybraných, ale až v té definitivní verzi bude jasné, která písnička tam zazní.

Děláte rád pro česká divadla?
Změní se čísla těchto dvou účastníků na jména?Ano, určitě. Nejenom pro česká, ale pro kterákoliv. Nakonec je to naše práce, takže je příjemné, když se naše muzika dostane mezi lidi, zkoušíme to na všech frontách, nakonec koncerty nebo teď CDčka, dneska už je toho velký rozsah. Přirozeně se posouváme trochu dál, do větších forem a muzikál jako takový je pro mě výborná možnost udělat nějakou větší práci, to znamená, že to nejsou jen písničky, ale je to nějaká scénická muzika, vlastně takový velký globální tvar.

Po Jacku Rozparovači, který byl spíš temný, bude toto spíše romantické? Byla to pro vás také oddechová práce?
Legenda Elánu, zpěvák s nevídaným rozsahem Jožo RážJá si myslím, že i Jack Rozparovač byl celkem romantický, ač to samozřejmě bylo na pozadí určitých tragických událostí, ale tento muzikál bude, určitě bych řekl, veselý a romantický, i když není bez problému v ději a bez nějakých událostí, ale tak už to podstatě v životě bývá, že musí být někdy smutno, aby potom mohlo být veselo.

Je nějaká písnička, kterou jste tam chtěl dát?
V podstatě ne, zase je to o tom, že máme určité písničky vybrané, takové, které jsou známé. Ještě poslední kontrola a Jurko Bernáth může jít na scénuJe možné, že tam bude písnička, která až tak známá není, ale vysloveně vytipovanou písničku nemám. Ony jsou tam některé písničky známé, takže v podstatě je jasné, že tam bude "Stužková" a další písničky.

Vy máte docela specifický výraz všichni zpěváci v Elánu, budete to nějak zohledňovat, budete ty písničky upravovat pro ty zpěváky, kteří ten výraz nemají?
Samotný konkurz a to, jak šlo doteď, tak jsme našli zpěváky, kteří dokážou zpívat naše písničky. Je jasné, že hlavně Jožo má posazený hlas hodně vysoko, je to v podstatě až mimo tenorový rozsah. Hlavně písničky, které on zpíval v originále, budou náročné, aby to ten představitel zazpíval, budou tam určité úpravy, budou některé tóniny změněné.  Ale ne jen kvůli výšce toho samotného zpívání, ale některé písničky budou pojaté jako duet, tudíž se musí najít správná tónina, aby to bylo pro ženský hlas přirozené, pro mužský hlas přirozené, takže to je taková ta muzikálová práce potom.Režisér Ján Ďurovčík a producent Michal Kocourek vše pozorně sledují

Pak se realizační tým vrátil zpět do sálu, odkud byli vykázáni zbylí novináři, a těžká práce - nyní za přítomnosti osob nejpovolanějších - mohla opět začít. Přejme tedy všem, aby jejich výkon nic nerozhodilo a porotě dobrou volbu do konkrétní role.