Státní opera Praha a Václav Fischer

Státní opera Praha - Václav Fischer - dětské domovy

Petr MukTahle cestovní linka: Fischer – Státní opera – dětské domovy, funguje poctivě. Na rozdíl od mnoha nadací, senátor Fischer a jeho stejnojmenná nadace budí důvěru v tom, že prostředky tady získané, se dostanou opravdu ke svým adresátům, a těmi je 23 dětských domovů a v nich 900 dětí, které dostanou oblečení, prázdniny u moře atd. atd. Jednou z akcí, které na to mají vydělat, je benefiční koncert ve Státní opeře Praha, kde se jeho protagonisté zříkají honoráře, a my jsme se tam byli podívat.

Abyste se mohli pokochat nádhernou akustikou svatostánku české hudby, musíte nejdřív obejít zátarasy a obrněné transportéry kolem Svobodné Evropy (slyšíte ten protimluv!). Benefiční večer nadace Václava Fischera byl dobrou příležitostí, jak pocvičit vnímání zpěvu a ZPĚVU. Ty slabší jmenovat nebudeme, ale když se jeviště rozezvučelo rezonancí Petra Muka, mohli se před zpěváci schovat.

Opravdickou růží mezi ostatními květinami byla Radka Fišarová, která strhla celé publikum svým přednesem Edith Piaf. Většinou se snažíme podávat neosobní informace o tom, čeho jsme byli svědkem, ale tentokrát se neudržím – já jsem byla úplně očarovaná tou zpívanou nádherou a všem můžu jenom doporučit, aby stejně jako já, šli co nejrychleji do Divadla v Dlouhé, kde Radku Fišarovou můžete vidět v roli francouzské šansoniérky v muzikálu Edith – vrabčák z předměstí. Má s ní společné dokonce i datum narození (kromě letopočtu).

Věra ŠpinarováŠpinarová – 152 centimetrů talentu
Na scéně Státní opery Praha potěšila Petra Janů, překvapil Petr Opava vedle Bohuše Matuše, ale hvězdou, která zahajovala, byla Věra Špinarová. Prozradila nám, že s láskou vzpomíná na svoje muzikálové účinkování, že teď ale čeká na nabídku, která by ji oslovila. “Když jsem chodila na hodiny zpěvu,” svěřila se nám, “tak mí učitelé říkali, že dobře zpívám, že se ale na jevišti neprosadím kvůli své malé postavě. Tam prostě musíte být vidět, a na to 152 cm nestačí.” Její hlas bohatě stačí na velká jeviště a když ji slyšíte, je úplně jedno, jak je veliká postavou.

Tentokrát ale měla smolnej den. Při první písničce ve fialovém kalhotovém kostýmku se jí na jevišti nemilosrdně rozjel zip. Už předem měla velkou trému, že celý koncert zahajuje, po téhle příhodě znejistěla definitivně. Blůzka jí pomohla defekt skrýt, ale zbytek představení odzpívala v jiném úboru.

Prozradila nám, že její syn Adam jí v prosinci chystá roli babičky a že miminko má zatím 30 deka. Věra Špinarová se na tuhle roli moc těší a sleduje každý nový centimetr. “Já jsem byla šťastná za Adama. V mojí profesi mít miminko nebylo vůbec jednoduché a na čekané vnouče jsem si pořídila blond přeliv.” Věra nám ještě prozradila zaručený recept na zeštíhlení: Paty k sobě, špičky od sebe, stáhnout půlky, špičky k sobě, půlky povolit – takhle trénovala celý večer, aby se jí příště nerozjel zip na kalhotách.

Leona MachálkováNovinky, novinky? Novinky!
Petr Opava, jehož sytý hlas zněl na pódiu opravdu krásně, když doprovázel Bohuše Matuše, je textař, zpěvák i muzikant. Někteří přítomní tvrdili, že se Hůlka proti němu může jít schovat, on ale velmi skromně podotkl jen to, že už sedm let připravuje muzikál, který komponuje muzikantsky i textově, takže se máme na co těšit. Letos poprvé navštíví město Opava – svého jmenovce, kterého dosud neviděl.

Broňa ze skupiny Atak se nám zase svěřil s tím, že aspiruje na role v chystaných muzikálech Obraz Doriana Graye a Memento Radka Johna. Léto nás trošku ošidí o muzikálové zážitky, ale zdá se, že na podzim je na co se těšit.

Důležitý je výsledek benefičního koncertu, kdy díky sponzorům a interpretům, odešlo ve formě peněz, ale hlavně oblečení pro 900 dětí bez rodičů bez mála dva milióny korun! Václav Fischer, který na koncert pozval i svou maminku, sestru a neteř nám odpověděl na otázku: “Co vy jste v životě dostal zadarmo?”
“Můžu říct, že jsem nedostal nikdy nic bez vlastního přičinění. Ale tak je to v pořádku. Pouze a jedině tyhle děti – které nemají šanci, které jsou znevýhodněné od začátku a lidé, kteří jsou třeba ze zdravotních důvodů odstavení od možností – ti jediní si opravdu zaslouží pomoc. Ti, kdo mají možnost a nevyužijí ji – tam není důvod pomáhat.”

text Milena Pekárková
foto Martin J. Polák