Muzikál Les Misérables: Bídníci má za sebou první konkursové kolo

Producent JUDr. František Janeček a režisér Petr NovotnýKterý muzikálový fanoušek by neznal muzikál Les Misérables: Bídníci z pera Alaina Boublila a s hudbou Clauda-Michela Schönberga? Kdo by nikdy v životě neslyšel alespoň píseň z tohoto krásného muzikálu? Každý by měl toto dílo rozhodně vidět. Ne všichni ovšem stihli navštívit pražské Bídníky do roku 2007. Ať už jste dlouhodobými fanoušky tohoto díla, nebo se teprve chystáte muzikál navštívit, přečtěte si článek o průběhu prvního kola konkurzu, resp. jeho části, v Divadle Goja Music Hall.

Jiří Zonyga se ucházel o roli Jeana ValjeanaPrvní kolo konkurzu mělo proběhnout ve více dnech, konkrétně od 5. června do 7. června. Zájem byl ovšem tak veliký, že produkce musela přidat ještě jeden termín - 8. červen. Proč takový ohlas? Zajisté kvůli tomu, že Bídníci jsou prostě nesmrtelní. O tom svědčí i fakt, že se v angličtině hrají nepřetržitě dvacet pět let a v říjnu, konkrétně osmého, načnou dvacátý šestý rok. Velkému počtu účastníků se také nemůžeme divit proto, že konkurz byl vypsán jak na sborové a dětské role, tak i na všechny sólové. Dalo se tedy očekávat, že počet zájemců bude velký. A opravdu byl: přihlásilo se na pět set uchazečů!

Dirigent Milan Svoboda s producentem JUDr. Františkem JanečkemMusicalnet se zúčastnil konkurzu v úterý, 7. června, od 14 hodin. Konkurz už byl v plném proudu, protože začínal v deset hodin ráno. Hodnotící tvůrčí tým, producent JUDr. František Janeček, režisér Petr Novotný, company manager Martin Novotný, dirigent Milan Svoboda, byl k uchazečům vstřícný a už předem účastníky konkurzu rozdělil do skupinek, které byly zvány na určitou hodinu, aby se nestalo, že zpěvák či zpěvačka bude na konkurzu dlouho čekat na svůj výstup.

Iveta Dufková zazpívala píseň Knížka snůV sále panovala pohodová nálada, která „soutěžícím“ napomáhala k dobrým nebo i nadprůměrným výkonům. Na pódiu se ten den před mikrofonem vystřídali uchazeči na všechny sólové role, kromě dětských, u kterých už konkurz proběhl. Nejvíce zněla divadlem píseň Fantiny "Knížka snů" a Eponinina píseň "Samotářka", v nejmenším zastoupení byly písně Enjolrase, Jeana Valjeana a Thénardiera.

Jaroslav Rusnák a jeho EnjolrasTvůrčí tým vyžadoval po účastnících jen jednu píseň, u které si poslechl rozsah, barvu hlasu atd. Také apeloval na prožívání role, ale ne s pomocí příliš velkých gest a pohybů, ale hlavně svým vlastním hlasem měl zpěvák dát své roli hloubku. Tvůrčí tým preferoval od účastníků árii postavy, o kterou se daný člověk ucházel, pokud ovšem neměl zájem pouze o company. To se ale většinou nestalo, protože nejvíce lidí mělo zájem „alespoň“ o ni. Píseň měla být zpívána v češtině, aby autoři slyšeli znění, ve kterém by ji dotyčný po přijetí do muzikálu zpíval.

Z úst Jitky Čvančarové zazněla píseň Samotářka i Knížka snůPísně z muzikálu účastníci zpívali za klavírního doprovodu korepetitorky Kristiny Brachtlové, která se mimo jiné podílela i na Dětech ráje a dlouho spolupracovala s HDK a která na konkurzech byla přítomna každý den.

Na konkurz se dostavili i zpěváci a zpěvačky, kteří již jsou muzikály nebo přímo Bídníky políbení, například Kateřina Brožová, Jitka Čvančarová, která podala v ten den jeden z nejlepších výkonů, Jiří Zonyga, Tomáš Savka, Jana Musilová, Petra Beoková, Marian Vojtko, který ani zde nevynechal své vtipné poznámky, když si v žertu postěžoval, že ho tentokrát nikdo neocenil potleskem, Korepetitorka Kristina Brachtlová - nepostradatelná součást tohoto dneMartin Křížka, Markéta Procházková, Jaroslav Rusnák, Johana Gazdíková, Iveta Dufková nebo třeba Jan Urban, jehož Thénardier byl skvělý.

Druhé kolo konkurzu se bude konat již tuto neděli a bude zakončeno v pondělí, přejme tedy všem pevné nervy a hodně štěstí!