V Liberci budou hrát Šachy!

Dalibor Tuž – dirigentDo Čech dorazil nový muzikál. Už téměř 3/4 roku se v Liberci věnuje skupina mladých nadšenců přípravám uvedení české verze muzikálu Chess. Ten vznikl v 80. letech v hudební dílně Bennyho Anderssona a Bjőrna Ulvaeuse (členů legendární skupiny ABBA), autorem libreta je Tim Rice. Po uvedení na prknech londýnského Prince Edward Theatre získaly Šachy takovou oblibu, že do dnešních dnů probíhají po celém světě jak profesionální, tak amatérské produkce – ať již ve formě divadelní, tedy muzikálové, nebo ve verzích koncertních. Doposud nebylo představení uváděno v jiném jazyce než anglickém, až na dvě výjimky - v roce 2000 proběhlo turné po německy mluvících zemích a v únoru letošního roku proběhla premiéra ve švédštině.

Chess čili Šachy jsou v podstatě milostným příběhem, odehrávajícím se na pozadí studené války. OrchestrTříhodinové představení, plné politických i lidských machinací a úskoků, ambic, lásky, otázek každodenního života a hlavně skvělé muziky, zavede publikum do italského městečka Merana i do rušné thajské metropole Bangkoku. Oproti typickým muzikálovým představením budou mít ta liberecká představení ještě něco navíc - originálně koncipovanou videoprojekci, která bude dotvářet atmosféru scény.

Sečteme-li přibližně čtyřicetičlenný orchestr, 7 sólistů, sbor, tanečníky a technické zajištění, dostaneme se ke stovce mladých lidí, kteří se snaží přijít na libereckou Zuzana Dvořáková – Florence Vassykulturní scénu s něčím novým.

Celý projekt je záležitostí dobrovolnickou a pořádá ho Ars iuvenum, sdružení pro podporu kultury při Gymnáziu F.X.Šaldy v Liberci. Tato organizace vznikla v srpnu loňského roku a její zakládající členové se již v minulosti podíleli na pořádání nejrůznějších kulturních akcí. Vzhledem k rozsahu a povaze projektu "Muzikál Šachy" se rozhodli založit vlastní organizaci, která by i do budoucna byla schopna zastřešovat umělecké aktivity většího rozsahu a náročnosti. Lukáš Pelc – Frederick TrumperZakladatelé sdružení mají za sebou úspěšný hudebně-dramatický projekt nazvaný Písně Šalomounovy. Toto scénické oratorium pro sóla, sbor a orchestr bylo uváděno téměř čtyři roky, do loňského května.

A proč právě Chess? Prvotním důvodem byla vlastně, stejně jako jeden z motivů muzikálu, média. O tom, že Andersson s Ulvaeusem napsali muzikál, se studenti z Liberce dozvěděli z televizního dokumentu o skupině ABBA, v němž také slyšeli slavný duet I Know Him Zuzana Kostincová – režieSo Well. Poté co se seznámili s celým dílem, se pokusili o překlad prvních veršů libreta. Postupně se rozeběhla jednání s britskou stranou, obsazování hlavních rolí a orchestru, za nimiž následoval návrh scény a kostýmů. Po Novém roce proběhly první zkoušky orchestru a dnes se celý předpremiérový maratón dostal do závěrečné třetiny.

Slavnostní premiéra proběhne v pátek 13. září v Domě kultury v Liberci a zahájí sérii 15 představení, která budou vždy přibližně jednou za měsíc uváděna až do června 2003.

text Kristýna Čermáková