Královny popu: rozpačité, divoké, pokorné i prostořeké

Dagmar Havlová byla v královské modři

Daniel Hůlka a DashaVe Státní opeře Praha bylo na tenhle večer – Královny popu poprvé spolu – vyprodáno. Už od tří hodin odpoledne se tu rozdýchávaly hvězdy. Aleš Valenta jako vždy se skromným a milým úsměvem trénoval – tentokrát roli moderátora. Janis Sidovský – hlavní organizátor akce – konzultoval detaily s Karlem Gottem a Lucie Zedníčková-Pokorná dostala od Vítka Pokorného pusu pro štěstí.

Protože dobročinným beneficím držíme všechny palce, nezbývá, než doufat, že všechno zlé je pro něco dobré. Od momentu, kdy do čestné lože zasedl prezidentský pár, jakoby se všechno spiklo proti účastníkům. Tréma se projevila nejen na účinkujících, ale dokonce i na technice. Publikum, které sem přišlo podpořit dobré úmysly – investici do hudebního vzdělání na školách, kterou z tohoto koncertu poskytla Nadace Dagmar a Václava Havlových, velkoryse přetleskalo všechny nesrovnalosti se zvučením a mikrofony.

Dagmar Havlová se šekemKarel Gott byl nejsvětlejším momentem koncertu. Snad zato mohla jeho přítelkyně Ivana. Tentokrát byl český idol tak uvolněný, přirozený a vtipný, že publikum tleskalo nadšeně opravdu bez předstírání. Po jeho části moderování zaujal opět své místo vedle Ivany v lóži spolu s novomanželi Hůlkovými. Slavičí tlukot se tam mísil s hrdliččím cukrováním. Až uši přecházely. Při následném rautu se Karel Gott kromě prezidentského páru, věnoval nejvíc manželům Pacákovým.

Zakládající člen skupiny Olympic a hlavně výborný výtvarník Jan Pacák, přezdívaný Jeňýk, se nám svěřil, že mu nedávno zachránila život jeho vlastní manželka. „Ještě aby nadával,“ Manželé Havlovi s Helenou Vondráčkovoupoznamenala paní Pacáková lakonicky. Je totiž zdravotní sestra, a tak při Jeňýkově záchvatu mrtvičky přímo na ulici, bez váhání prořízla otvor do manželova krku, aby mohl dýchat než přijela sanitka. Jakmile mu to zdravotní stav dovolí, plánuje Jeňýk uskutečnění svého výtvarného snu – sochy ze žuly. Na to ale musí být opravdu ready, protože taková socha se realizuje pomocí zbíječky.

Naši mladí čtenáři, kteří nepamatují Pacákovy rockerské začátky, si ho lépe vybaví podle postavy z muzikálu Olympic aneb Jak se lítá vzhůru… (Ta Fantastika). Tady ho představuje Dáda Gondík. „Je na centimetr stejně mrňavej jako já,“ komentoval svou napodobeninu Pacák. „Vyprávěl mi, že přes dlouhý trénink mého vystupování na jevišti, které si přehrával z nahrávek, nemohl přijít na můj muzikantský grif. Vysvětlení je prosté – já jsem totiž levák.“

Zuzana NorisováAle zpátky na jeviště – každý ze zúčastněných si pozval někoho, pokud možno netypického, jako partnera pro svůj výstup. Výjimkou byla Helena Vondráčková, která zazpívala s Martou Kubišovou. Helenka neměla ten večer šťastný den. Podařilo se jí několik slovních faux paux přímo na jevišti, ale všichni máme své dny… Zuzana Norisová se předvedla se svým přítelem Jurajem Bernáthem, se kterým ji můžeme vídat v broadwayské Kleopatře. Hudební partner, kterého si vybrala Leona Machálková – Jaroslav Svěcený, působil celý den i večer jako Ferda mravenec na vandru. Neustále nosil těžký batoh v ruce a těžký futrál přes rameno. Svůj nástroj v hodnotě několika milionů si totiž netroufl nikam svěřit do úschovy. Na vzdálenější turné má svého bodyguarda, protože kde začínají milióny, Manželé Havlovi s Danem Hůlkou a jeho Libuškoukončí legrace a zatím žádná česká pojišťovna není schopna pojistit mu nástroj na cesty.

Pro mistrovské housle platí pojištění pouze pro domácnost, takže jakmile s nimi vyjde za dveře, neřku-li na letiště… Svěřil se nám, že zatím nejblíže infarktu byl v momentu, kdy při zkoušce orchestru dirigent svým mocným rozmachem – pochopitelně nerad – mu vyrazil nástroj z ruky. Housle opsaly kruh vzduchem a dopadly na dřevěná opěradla sedadel. Jaroslav Svěcený seskočil z pódia, které bylo 2,5 metru vysoké – ani jemu ani houslím se naštěstí nic zásadního nestalo. Virtuóz však přiznal, že tenkrát byl schopen vraždit.

Dva Drákulové - Daniel Hůlka a Tomáš BartůněkDasha – další postava, kterou z našich stránek znáte z muzikálů Hamlet a Popelka… Byla mezi královnami skromná, tichá a moc dobrá. Svěřila se, že chystá vlastní profilové CD, na kterém pracuje už několik let, protože chce, aby bylo co nejdokonalejší, že by ráda studovala zpěv v Americe, a také, že ji v brzké době čeká konkurs na jednu z rolí v muzikálu Galileo. Moc nám na koncertu chyběla Marie Rottrová, která určitě mezi královny patří, Dušan Kollárjenomže měla nějakou moc smutnou událost v rodině, a tak jí vůbec nebylo do zpěvu.

Takže kdo byl královnou nejkrálovitější? Pro každého diváka určitě „ta jeho“ favoritka, pro nás Nadace, která podpoří český muzikantský dorost, pro Hůlku jeho Libuška, pro Gotta Ivanka – zkrátka, každému co jeho jest a hlavně brzy zase nějaký podobný podnik k obecnému blahu!

P.S. Možná by méně ňaminek na rautu znamenalo více financí pro českou muziku…
Už několikrát jsme se s organizátory koncertů a představení ve Státní opeř bavili o tom, že neustálý kouř, který vyluzují přístroje bez vztahu k písničkám, černé pozadí a na něm černě oděné postavy komplikují život fotografům. Určitě nechcete vidět černočernou fotku s dýmem, přes který nevidíte nic. Dali nám za pravdu a pokračují v tom čím dál stejně.

Milena Pekárková