Smršť na počátku muzikálového léta

Na okurkovou sezónu si letos rozhodně současný německý muzikálový svět naříkat nemůže. Avšak „rušné muzikálové léto“ si tamní produkce za normálních okolností představují poněkud jinak. Letošní totiž začalo doslovnou bouří a smrští. Společnost Stella, jeden ze dvou tamních muzikálových gigantů, totiž před několika týdny oznámila platební neschopnost. A to přesto, že si v průběhu šestnáctileté existence na svoje konto připsala takové úspěchy, jakými byly německé verze Koček, Fantoma opery, Krásky a netvora, Starlight Expressu, Zvoníka od Matky Boží či Plesu upírů.

Délka těchto muzikálových inscenací se počítá na roky. Některé přesáhly dokonce i celé desetiletí. Proč tedy náhlý krach? Především tento krach nespadl z čistého nebe. Stella se dostala do svízelných finančních potíží již jedenkrát ve druhé polovině devadesátých let. V této souvislosti se často hovořilo o muzikálové krizi Německa. Ve skutečnosti však Stella začala kolabovat na svoji megalomanii. Fantóm Opery (hrál se v Hamburku)Kromě inscenací a investování do nových divadelních budov totiž začala v jejich blízkosti budovat i hotely a rekreační zařízení a její aktivity i jinak začaly přesahovat rámec „muzikálového divadelnictví“. Poté, co zakladatele Stelly Friedricha Kurze (hamburskou inscenací Koček v nevyužité budově tamní operety - nájemné získal na dlouhá léta za symbolickou jednu marku - zahájil moderní historii německého muzikálu), nahradili obchodníci s nemovitostmi, se začala Stella nekontrolovatelně rozrůstat i uvnitř sebe sama. Rovněž počáteční veleúspěchy začaly být považovány za pravidlo a investovalo se nerealisticky velkoryse.

Když kupříkladu jedna z dalších inscenací, Miss Saigon, ukončila uvádění ve Stuttgartu po čtyřech letech, nepodařilo se ani splatit investice do tohoto projektu. Řeči o neúspěchu tohoto muzikálu po čtyřletém slušně vyprodaném uvádění pak byly naprosto absurdní. Neúspěšná byla kalkulace, nikoliv dílo. Dalším tehdejším omylem bylo postavení nové, avšak zcela fádní budovy na pokraji průmyslového města Duisburgu i tamní uvedení Les Misérables. Jejich uvádění se pro nedostatek zájmu diváků počítalo na pouhé měsíce. I v tomto případě šlo o jednoznačný přehmat ve výběru lokality. Vyprodukovat tento muzikál jako flop je naprosté unikum. Jestliže pravidlo muzikálového řemesla hovoří o dvou srdcích bijících v těle producentů (jedno pro kumšt a druhé pro kšeft), tehdejší veličiny Stelly prokázali jednoznačně neexistenci obou. S odřenými zády skončil i muzikál Josef a jeho čarovný plášť, pro který Stella v Essenu zadaptovala bývalou památkově chráněnou tovární halu v neobyčejně originální divadlo Colloseum. Inscenace sama snad ztrátu nezaznamenala, avšak Stella už nikdy poté pro vlastní divadelní budovu nenašla jiné uplatnění.

Starlight Express (Bochum)Z neúprosných chapadel bank a dalších věřitelů v první polovině roku 2000 Stellu zachránil berlínský podnikatel zábavního průmyslu Peter Schwenkow, respektive jeho firma DEAG (Deutsche Entertainment A.G). Koupila ji za směšných 40 miliónů marek a soudním rozhodnutím získala ochranu před věřiteli zadluženého kolosu na pět let. Avšak i v tomto případě se s velkou pravděpodobností projevila neznalost specifik muzikálového žánru. Bezesporu úspěšný Schwenkow se totiž doposud pohyboval především ve světě koncertů a letních arén. Nejprve sice zbavil Stellu různých přítěží v podobě hotelů a dalších nemuzikálových objektů.

Jeho rozhodování - pokud jde o repertoár a marketing - však nebyla vždy zcela bezchybná. Po Fantomovi opery v hamburském divadle Nová Flora byl na podzim minulého roku uveden muzikál Mozart!, který před tím slavil úspěchy při své světové premiéře ve Vídni. Celková prezentace tohoto titulu v Německu však nebyla jednoznačná. Nebylo z ní zcela patrné, že jde o muzikál s moderní hudbou a tak reklama cíleně nezasáhla potenciálního diváka. Ten se mnohdy domníval, že jde o jakousi mozartovskou produkci. Řadu měsíců se v divadle pro osmnáct set diváků hrálo se třetinovou účastí a tak poslední opona padla s prodělkem 30. června. Dech po čtyřech letech došel i Zvoníkovi od Matky Boží, kterého Stella produkovala společně s americkým partnerem nesoucím jméno zakladatele firmy Walta Disneyho. I v tomto případě se hovořilo o nepřiměřeně vysokých nákladech - kupříkladu pokud jde o autorskou licenci.

Sídlo Lvího krále v HamburkuSchwenkow pak byl na rozdíl od svých předchůdců konfrontován s dalším svízelem, a tím byl vznik obrovského konkurenta. Produkční společnosti Stage Holding, v jejím čele stojí výhradní majitel, osmapadesátiletý holandský podnikatel Joop van den Ende. Jde o mezinárodně působící produkci ve třiceti zemích světa, zaměstnávající na tři tisíce pracovníků s obratem 190 milionů eur ročně. Tedy přes pět a půl miliardy korun. V branži působí van den Ende již třicet let. Původně měly jeho aktivity těžiště v privátních médiích.

S názvem Stage Holding se setkáváme od roku 1999. K jeho portfóliu patří práva a licence k četným titulům pocházejícím z Londýna a New Yorku. V Německu vedle Elisabeth převzal Stage Holding úspěšný muzikál Buddy, který na podzim loňského roku v Hamburku vystřídala německá verze Lvího krále. Na letošní podzim Joop van den Ende chystá ABBA muzikál Mamma Mia! a Titanik a pro příští rok Aidu. Schwenkow v této souvislosti uvedl, že v Německu v muzikálové branži nevládně konkurence, nýbrž válka. Přímo pak označil Stage Holding za agresora a jeho DEAG tak preventivně ukončila veškeré svoje aktivity v rámci Stelly. Platební neschopnost, která pro Stellu po tomto kroku následovala, už pak byla zcela naprogramována.

I když podle názoru soudu Stella účetně nevlastní v dostatečném rozsahu aktiva, která by vůbec vyhlášení konkurzu k uspokojení věřitelů umožnila, tak zcela bezcenná zase není. O obnovenou verzi Starlight Expressu v Bochumu panuje totiž stále velký divácký zájem, úspěchy slaví i Ples upírů, Kočky jsou stále existujícím potenciálem pro mnohá další města v Německu a licence na Fantoma opery je v zásadě kdykoliv aktivovatelná. Přednost před vyhlášením konkurzu tedy měl prodej Stelly. Všem zasvěceným bylo od počátku jasné, že hlavním zájemcem o Stellu může být právě Stage Holding. Ples upírů (Stuttgart)Po dlouhých jednáních skutečně tento gigant s koupí souhlasil. Avšak z dosavadního konkurenčního, avšak kulhajícího obra si vybral pouze některé rozinky: dvě divadelní budovy ve Stuttgartu, jednu v Berlíně a Novou Flóru v Hamburku (Colloseum už převzal loni pro svoji úspěšnou inscenaci muzikálu Elisabeth a nedávné spoluvlastnictví hamburské operety se Stellou přešlo do vlastnictví výlučného.)

Pokud jde o inscenace, pod vlajkou Stage Holding popluje dále Ples upírů a v budoucnu i Fantom opery. Kočky, které rovněž koncem měsíce skončily ve Stuttgartu, ožijí znovu v říjnu Berlíně na scéně, která byla původně postavena pro Zvoníka od Matky Boží. Za to vše zaplatí Stage Holding do konkurzního fondu pouhé tři milióny eur. Důležité však je, že převezme více než polovinu z tisíce zaměstnanců Stelly. Kupodivu odmítl převzetí bochumského Starlight Expressu. Tedy (světe div se) nejúspěšnější v současné době hrané muzikálové inscenace na světě. Měřeno počtem dosavadních diváků. Důvodem je ta skutečnost, že Stage Holding nevidí další možnost užití speciálně pro tento muzikál postavené haly. Nad Starlight Expressem tedy paradoxně visí Damoklův meč nedobrovolného konce.

Zájem diváků sice ani po čtrnácti letech neutuchá, avšak samostatně bez finanční injekce investora či v rámci krachující Stelly nemá divadlo a jeho inscenace šanci na přežití. Pro město Bochum však jde o vývěsní štít a rovněž účinkující a zaměstnanci divadla projevili maximální solidárnost s projektem. V pondělí 1. července oznámili, že se na dva týdny vzdávají honorářů a platů, aby dali šanci vyjednávání s novým zájemcem, kterým je lokální muzikálová produkce v Düsseldorfu. Starlight Express (Bochum)Na tomto bouřlivém pozadí pak zcela zanikají informace o dalších muzikálových aktualitách. Poslední červnový den kupříkladu padla zcela podle plánu poslední opona i muzikálu Horečka sobotní noci, který v Kolíně nad Rýnem zhlédlo více než milión diváků a jenž na podzim přechází do Berlína.

Veškerý zájem médií se nadále točí kolem společnosti Stage Holding. Ta se totiž stává vůbec největším muzikálovým impériem na světě. Ačkoliv působí v mnoha zemích, do České republiky, dle vyjádření svého šéfa a majitele Joopa van den Endeho, se však nechystá. Pro české muzikálové produkce toto může sice znít jako uklidňující zpráva. Pro diváka to však jednoznačně znamená, že v nejbližší době s mnoha významnými tituly současné světové scény počítat nemůže. Majitelé práv totiž žijí stále v mylném dojmu, že si tak náš divák bez problému může zajet do některé z blízkých zemí a že by se naopak českou verzí vytvářela konkurence rakouským, německým či holandským verzím.

Michael Prostějovský