Kleopatra oslavila desáté výročí premiéry i derniéru zároveň

I tentokrát se Kleopatra podle svého přání stala královnou…Divadlo Broadway ve středu 22. února 2012 oslavilo 10. výročí svého založení a zároveň první premiéry původního českého muzikálu Kleopatra. Představení bylo zároveň i oficiální derniérou a rozloučením s tímto muzikálem. Jako Kleopatry se tento slavnostní večer představily Kamila Nývltová a Gabriela Gunčíková. Nechyběly ani dvě původní Kleopatry Ilona Csáková a Monika Absolonová, které dnes ovšem usedly jako vzácní hosté do řad diváků. Césara ztvárnil Marian Vojtko a Antonia Josef Vojtek. Všichni účinkující se do svých rolí položili skutečně naplno, a tak připravili přítomným divákům vskutku nevšední zážitek.

…svoje zkušenosti s vládnutím si vyměňovala s alternantkou Kleopatry…Obě Kleopatry byly půvabné. Zkušenější Kamila Nývltová si byla ve svém projevu herecky poněkud jistější, křehká Gabriela Gunčíková přesvědčila zase svým vyrovnaným pěveckým výkonem. Pro dokonalé tvárnění Kleopatřiny vznešenosti by ještě potřebovala odehrát nějaké to představení navíc, získat více hereckých zkušeností a nabýt větší jistoty. Přihlédneme-li však ke krátkému času, který měla Gábina na nastudování této nelehké role, musíme před touto mladou umělkyní jen smeknout, s jakým nasazením se svého úkolu zhostila.

…na jevišti jí ke slávě pomohl Caesar…Marian Vojtko, coby Caesar, podal standardní pěvecký a herecký výkon, na který jsme si již u něho zvykli. Bohužel v některých scénách mi připadal zbytečně vulgární. Mám na mysli třeba moment, kdy uchopí Kleopatru za ňadra doslova jak lacinou děvu. Nevím, jestli to byl nápad režiséra nebo už „volná tvořivost“ interpreta, ale domnívám se, že tohle by si ke královně Egypta na veřejnosti prostě nikdo neměl dovolit a bylo to zcela mimo.

…poté by jí modré z nebe snesl sám Marcus AntoniusJosef Vojtek v roli Antonia byl skvělý, svou úlohu si skutečně užíval. Byl přesvědčivý a pěvecky vynikající. Nadšena jsem byla choreografií i tanečním výkonem Glorie Fricové, která fenomenálním způsobem ztvárnila kobru. I výkony ostatních zpěváků byly vyrovnané a výborné, diváci nadšeně tleskali takovým jménům jako Sylva Schneiderová, Zdenka Trvalcová, Tomáš Trapl, Lešek Semelka, Linda Finková, Josef Vágner nebo Alan Bastien. O Kleopatře bylo na našem webu již napsáno mnoho řádků, proto se o jednotlivých výkonech nebudu rozepisovat podrobně.

Představení přišly zhlédnout i Ilona Csáková a Monika AbsolonováV závěru poslední a předlouhé děkovačky ve stoje muzikálu Kleopatra před diváky předstoupili Oldřich Lichtenberg a Michal David, zavzpomínali na začátky Divadla Broadway a premiéru Kleopatry před deseti lety. Připomněli i kolegy Petra Muka a Patrika Stoklasu, kteří se tohoto významného jubilea divadla již nedočkali. Ilona Csáková a Monika Absolonová promluvily o začátcích Kleopatry, a o tom, co pro ně tato hlavní role znamenala. Michal i Monika vzpomněli také Báru Basikovou a Radku Fišarovou – další Kleopatry-zakladatelky, které nebyly osobně přítomny. V závěru byli diváci pozváni na velkolepý raut.

Pohled do zákulisí - Alan Bastien v maskérněPotkat jste na něm mohli i vzácné hosty, mezi kterými byli například Zdeněk Troška, Eduard Klezla, Michal Foret, Petra Pudová, Kristina Kloubková a mnohé další známé či slavné tváře. Raut se protáhl do pozdních hodin. Muzikál Kleopatra se tedy se svými spokojenými, ale i dojatými diváky rozloučil. Doufejme, že jen na nějaký čas, a že se třeba Kleopatra zase někdy pro svůj neobyčejný divácký úspěch na prkna, která znamenají svět, vrátí.

Divadlo Broadway se loučilo s mladým talentovaným zpěvákem Patrikem StoklasouKleopatra byla zároveň oslavou desátého výročí založení Divadla Broadway, pojďme se tedy ohlédnout trochu do historie. Za deset let uvedlo divadlo deset zcela původních muzikálů domovské produkce Cleopatra Musical, jeden převzatý titul a jedno muzikálové pásmo Křížem krážem muzikálem, které bylo průřezem toho nejlepšího, co mohli diváci na scéně Broadwaye v průběhu deseti let vidět. Divadlo se bohužel také muselo rozloučit se dvěma nesporně talentovanými umělci Patrikem Stoklasou a Petrem Mukem, kteří sledují počínání svých kolegů již z hudebního nebe.

Muzikál Adéla ještě nevečeřela byl také u diváků úspěšnýAle za dobu deseti let si divadlo připsalo na své konto i řadu úspěchů, například divadelní Cenu Thálie za muzikál Adéla ještě nevečeřela, kterou byl oceněn výkon Vlastimila Zavřela, a to nepočítáme i několik užších a širších nominací na toto prestižní ocenění. Monice Absolonové Kleopatra přinesla v neméně prestižní divácké anketě pěvecké popularity Český slavík Mattoni dva tituly Skokana roku a také díky Kleopatře se stala známou a vyhledávanou zpěvačkou.

Oldřich Lichtenberg (vpravo) na premiéře muzikálu Ať žije rokenrol!Producentovi Cleopatra Musical JUDr. Oldřichu Lichtenbergovi pak první úspěchy na Broadwayi vnukly myšlenku vytvořit v centru stověžaté metropole celou muzikálovo-divadelní ulici, jakousi pražskou Broadway. A tak místo aby se v poklidu těšil z úspěchů Broadwaye, kterou pomohl nákladnou rekonstrukcí přeměnit z bývalého kina Sevastopol na důstojnou divadelní scénu, vzal si na starost ještě i Palác Hybernia hned v sousedství. S jeho záchranou a přeměnou v další hudební divadlo vznikl prostor pro další muzikály, které si rychle získaly své věrné diváky.

Památku zpěváka Petra Muka uctili kolegové - na snímku Ondřej Ruml a Bára Basiková - vzpomínkovým koncertem, který zaznamenala Česká televizeDivadlo Broadway za deset let uvedlo na své scéně většinu hvězd naší hudební i herecké branže a bezmála dva tisíce představení muzikálů, činoherních představení, koncertů komerčních i benefičních nebo vzpomínkových, ať už pro dospělé či pro děti. Přineslo i řadu zábavních pořadů, show, televizních natáčení. Uvedlo také tři představení oficiálního divadelního fanklubu, divadelní srazy pěvecké i klasické. Divadlo ale také bohužel muselo absolvovat i dvě události, které by jistě všichni raději oželeli, a to poslední rozloučení s výše uvedenými kolegy. Nepřímo se všech dotkly také odchody dalších velikánů: textaře Zdeňka Borovce a skladatele Karla Svobody.

Představení Tři mušketýři dosáhlo rekordní návštěvnostiKapacita Divadla Broadway činí v současné době bezmála 850 míst, která byla poměrně často vyprodána, počet diváků, který divadlem prošel, už se tedy blíží k hranici půldruhého milionu! A zájem o Broadway, přestože konkurence se také snaží, je stále mezi všemi pražskými muzikálovými scénami zřetelně největší! Muzikál Mona Liza oslavil stou reprízuMezi všemi muzikálovými tituly Cleopatra Musical pak jednoznačně vévodí pilotní projekt Kleopatra a další muzikál nejvyhledávanějšího žijícího skladatele a hitmakera Michala Davida Tři mušketýři.

Zatímco Tři mušketýři dlouhou dobu vyhrávali bezpočet muzikálových anket popularity, Kleopatra je dodnes nejhranější dílo. Jen při prvním uvádění do ledna 2004 se v Divadle Broadway uskutečnilo kolem 450 repríz. Kleopatra se vracela na domovskou scénu ještě čtyřikrát, naposledy nyní s podtitulem Legenda se vrací. Muzikály Kleopatra i Tři mušketýři byly kromě Bratislavy a Košic uvedeny také v dalekém jihokorejském Soulu a v jednání jsou ještě další nejen asijské štace.

Muzikál Je třeba zabít Davida byl první crazzykomedií uvedenou v divadle BroadwayO Kleopatru projevily zájem i nejrůznější studentské amatérské divadelní spolky, Michal David přijel i na premiéru několik let uváděné mostecké Kleopatry baby, kde ji nastudovali žáci tamní uznávané ZUŠ F. L. Gassmanna. Kleopatra, kterou mimo jiné osobnosti navštívil v doprovodu někdejšího ministra kultury Pavla Dostála i bývalý prezident Václav Havel, se tak po Draculovi a Jesus Christ Superstar stala třetím nejnavštěvovanějším muzikálem v historii České republiky. Ani Tři mušketýři však nejsou o mnoho pozadu.

V muzikálu Angelika ztvárnila hlavní roli Leona MachálkováCleopatra Musical ale přivedla na divadelní prkna také velmi úspěšný filmový retromuzikál Rebelové, získala práva na legendární Angeliku, na kterou se přijela podívat i autorka knižní předlohy Anne Golon, a Michal David v ní jednoznačně obohatil původní filmový hudební motiv Michaela Magneho. Zdařilou jevištní podobu dostal i komediální snímek Adéla ještě nevečeřela. Zpěvák a skladatel Bohouš Josef napsal za Davidovy asistence pro Broadway muzikál Mona Lisa, a frontman kapely Olympic Petr Janda po převedení jeho díla Olympic, aneb Jak se lítá vzhůru z konkurenční scény napsal čistě pro Divadlo Broadway nový titul Ať žije rokenrol!Muzikál Kat Mydlář se na Broadway stále s úspěchem hraje

V době, kdy producent Michal David přistoupil k realizaci velmi povedené crazymuzikálové show Je třeba zabít Davida, kterou autorsky a z hlediska aranží obohatili Zdeněk Barták se synem Danielem, už měl v hlavě další vlastní projekt – Kat Mydlář. Ten je díky velkému zájmu stále na repertoáru stejně jako Tři mušketýři. Není proto divu, že celá tahle převážně Davidova a Fanánkova (coby textaře a libretisty) desetiletka se dočkala i shrnujícího promomuzikálového pásma Křížem krážem muzikálem.

Vánoční zázrak se u diváků setkal s neobyčejným zájmem, s jeho uváděním se počítá každoročně před VánocemiBroadway se poslední dobou otevírá i dalším výjimečným českým skladatelům, a tak se vloni v listopadu objevil na scéně velmi hodnotný hitmuzikál Janka Ledeckého nazvaný symbolicky Vánoční zázrak aneb Sliby se maj plnit o Vánocích, už v březnu Divadlo Broadway uvede premiéru upravené světové verze jeho muzikálu Hamlet – The Rock Opera. V říjnu 2012 se na Broadway dostane i další muzikálový bard Daniel Landa se svým Klíčem králů

Diváky slavnostního výročního představení Kleopatry přivítal osobně režisér Filip RenčKaždé výročí se má správně oslavit. A to desáté broadwayské obohatily hned čtyři ze šesti královen Kleopater ve středu 22. února 2012 při výročním představení stejnojmenného muzikálu. V jeho úvodu pozdravil diváky režisér Filip Renč, jenž si odběhl z natáčení pokračování seriálové Sanitky, v závěru po společném přídavkovém duetu obou současných Kleopater Kamily Nývltové a Gabriely Gunčíkové pozdravili zaplněný sál oba domácí producenti Cleopatra Musical. Michal David i Oldřich Lichtenberg děkovali všem těm, bez nichž by se výše popsané bohaté dění v Divadle Broadwy nikdy nezrealizovalo.

Slavnostní večer si nemohl nechat ujít ani další z dvorních skladatelů Divadla Broadway Zdeněk Barták s manželkouPředně štědrým sponzorům, jimiž jsou: Slovenská Forza, zastupující producent Ján Kováčik, dále poděkoval i spoluzakladatelům divadla Petru Neoralovi (na rozjezd Kleopatry věnoval 20 milionů Kč) a JUDr. Petru Tomanovi s manželkou. Poděkování zamířilo i k textařům a libretistům Kleopatry. Vedle pana Zdeňka Borovce jeho dceři Lucii Stropnické a Lou Fanánkovi Hagenovi.

V divadle dostávají příležitost i začínající talentovaní zpěváci a zpěvačky, kterou je beze sporu právě i Gabriela GunčíkováNa jeviště byli pozváni další spoluzakladatelé – vedoucí produkce Lída Sekaninová a šéf jevištní techniky Jan Mikuška. Na středečním výročním představení Kleopatry mohli diváci vidět i zpěváky z úplně původního provedení. Byli to Tomáš Trapl, Lešek Semelka, Zdenka Trvalcová, Sylva Schneiderová, Linda Finková a Juraj Bernáth. Dojemné chvilky po výročním představení Kleopatry uzavřel pan doktor Lichtenberg. Deset let Divadla Broadway označil za předpubertální věk, na druhou stranu ale také dostatečně dlouhý věk na to, aby divadlo už někdy začalo "zlobit a odmlouvat"… Jedno je každopádně jasné – pražská Broadway oslavou deseti let své existence rozhodně nekončí, naopak! Navzdory stále složitějším podmínkám pro nedotovanou, ryze soukromou divadelní scénu směřuje vstříc novým výzvám!

Osoby a obsazení
Kleopatry   Kamila Nývltová & Gabriela Gunčíková
Caesar Marian Vojtko
Octavia Zdenka Trvalcová
Fulvia Sylva Schneiderová
Marcus Antonius   Josef Vojtek
Octavianus Tomáš Trapl
Ptolemaios Josef Vágner
Rufius Juraj Bernáth
Pothinus Alan Bastien
Appolodoros Lešek Semelka
Isis Linda Finková
Jupiter Jan Kuželka
Had, Zlatý pták Gloria Fricová
Senátoři Erik Houba, Mario Čermák
Dámská company   Libuše Vojtková, Jana Sochůrková, Radka Exnarová, Johana Hájková, Lenka Bílková
Pánská company Roman Řehák, Jiří Marek, Miloslav Šturc

Marcus Antonius má v muzikálu hned několik žen Ženy jsou schopné vládnout - zde vidíte hned dva příklady Octavianus má rád intriky - má totiž ambice stát se novým Ceasarem A jeho plán je také dokonán
Bohové rádi pozorují, komentují, baví se - ale nikdy nezasáhnou Prohnaný Pothinus rád našeptává mladému Ptolemaiovi Kleopatra je dlouho ochraňovaná mocnými ochrannými křídly bohyně Isis a dlouho jimi chrání i Egypt Rufius oslavuje návrat z vítězné honby za Caesarovými vrahy
Děkovačka byla veselá i dojemná Antonius se se svojí Fulvií nikdy moc nepohodl Pohled z prken, která znamenají svět Kleopatra se i přes své ztráty dlouho dokáže držet u moci
Ač Fulvie ráda intrikuje, na Octaviana prostě nemá Zamilovaná dvojice - Kleopatra a Ceasar Kleopatra nejde hned Marcu Antoniovi vstříc… …nakonec ho však pozve dál… až do své ložnice