Dánský princ Hamlet se vrátil na pražské muzikálové pódium

Ústřední milenecký pár - Ofélie a HamletNa dánský hrad se snesl temný soumrak. Na hradbách stojí mladý muž, stojí mlčky. Snad smlouvá se samotným Bohem, nebo právě upisuje duši ďáblu pro svou nenaplněnou odplatu. A možná, uslyšíte z jeho bledých rtů splynout jedinou otázku… „Být či nebýt?“ – pověstná úvaha, kterou zná určitě každý z nás. Minimálně by měl alespoň ten, kdo úspěšně absolvoval povinnou školní docházku a potkal se s kralevicem dánským alespoň ve školních lavicích. Láska a smrt jsou dva náměty, které mistr dramatu - William Shakespeare, tak rád používá. Kdo by se však těšil na romantickou podívanou plnou uplakaných kapesníčků, jako je třeba Romeo a Julie, toho varujeme předem, neboť na konci představení nezůstane ani jeden z hlavních představitelů živ a nelítostná smrt je tak všudypřítomná.

Autor Janek Ledecký v kruhu svých účinkujícíchAno, muzikál autora Janka Ledeckého - Hamlet se vrátil na pražská jeviště, konkrétně do Divadla Broadway, kde si odbyl svou premiéru 22. března 2012. Nejedná se však o návrat původní verze, která plnila hlediště zhruba před deseti lety, ale o verzi upravenou (světovou), pod režijní taktovkou Roberta Johansona. Změna v pojetí muzikálu je skutečně patrná. Kdo viděl původní verzi a upamatuje se na ni, jistě potvrdí, že hudba si navlékla trochu drsnější zvuk, navíc jsou zde vsunuty jakési raperské pasáže, jak ve zpěvu, tak i tanci. Zcela jistě se tak mění původní jednolité, poněkud romantičtější pojetí.

O dramatické situace není v muzikálu nouzeNa jedné straně by právě tyto úpravy mohly přilákat nové obecenstvo z mladší generace, na straně druhé by to mohli milovníci klasického muzikálu považovat za poněkud rušivý nápad. Jaká bude skutečná reakce publika, ukáže až čas. Podobný klasicko-moderní přístup lze zaznamenat i v kostýmech Simony Rybákové, kde se na jevišti potkává tradiční historická róba s moderním zřejmě koženým rockerským kabátem. Nevím, jestli se nemýlím, ale zdálo se mi, že dokonce i některé songy v nové verzi připadly dokonce jiné postavě. Například píseň „Láska jenom láska“ aktuálně patří do repertoáru krále Claudia, kdežto původně ji zpíval tuším Horacio, tedy pokud se dobře pamatuji.

Hamlet a Ofélie se touží vznést nejen na vteřin párKdo by se přece jen ztrácel v dějové linii příběhu, pro toho přinášíme shrnutí muzikálu. Příběh začíná pohřbem dánského krále, který nečekaně zemřel. Následně se dovídáme, že jeho smrt nebyla přirozená, ale byl vlastně zavražděn svým bratrem Claudiem, který se tak zmocnil postu krále, a mohl se tak oženit i s bratrovou ženou – svou dávnou láskou. Hamlet – syn mrtvého krále se vše dovídá a na strýce přichystá past, aby pomstil nespravedlivou smrt svého otce. Do města přijíždějí potulní herci, a právě je Hamlet najme, aby sehráli pro dvůr příběh skutečné vraždy jeho otce. Hlavní hrdina však nežije jen pomstou, ale také láskou k Ofélii. Osud však jejich vztahu nepřeje a Hamlet nešťastnou náhodou zabije otce Ofélie. Ta ze smrti otce zešílí a vrhá se z hradeb. Oféliin bratr Laertes se vrací z Francie, aby pomstil smrt otce a neštěstí své sestry. Laertes a Hamlet se tak utkávají v souboji, který zinscenoval proradný král Claudius, oba umírají po ráně jedem napuštěného meče, avšak smířeni a s odpuštěním na rtech. Rozvášněný Hamlet kuje svůj plán pomstyClaudius svými triky nechtíc otráví i královnu, ale ani on smrti neunikne, umírá rukou Hamleta, který ho ještě před svou smrtí stihne zabít nožem, který kdysi dostal právě od otce.

Premiérové obsazení bylo až do poslední chvíle tajemstvím. Hlavní roli Hamleta v tento den odehrál a odzpíval Václav Noid Bárta. Pokud je pro vás Hamlet spíše než muzikálem rockovou operou, jak je také často klasifikován, pak je pro vás Vašek tou pravou volbou. Jeho Hamlet je vášnivý a plný zloby. Jevištěm pobíhá jako zraněná šelma, která nenávidí celý svět. Žije jen pro svou pomstu a znectěnou čest svého otce. Jeho Hamlet je divoký a nespoutaný, ze kterého jde strach, avšak vzácně i úsměvný. Díváte-li se na Vaškova Hamleta, jste vlastně podvědomě neustále ve střehu.

Druhý Hamlet - Ondřej Ruml, přišel podpořit na premiéru své kolegyNemohu nezmínit ještě druhého představitele HamletaOndřeje Rumla, kterého jsem měla možnost vidět hned druhý den na prvém oficiálním představení. Snad nikdy nebyli představitelé hlavní role takto rozdílní. Ondřejův Hamlet je hloubavý, spíše než divoký je nostalgický, zoufalý a zraněný, pln spousty emocí. Mnohem více než zlobu dává na odiv nejistotu, zda je správné či nesprávné v rámci potrestání zločinu také zabít člověka. A vězte, že při scéně, kdy ukládají mrtvou Ofélii do hrobu, nezůstane jedno oko suché. Výběr takto naprosto odlišných hlavních představitelů, činí z muzikálu pokaždé úplně jiné dílo, a divák se tak nebude zaručeně nudit, půjde-li se podívat na druhou alternaci. Nelze než uznat, že to byl velmi dobrý počin.

Ofélie sní svůj tajný senAle vraťme se zpět k premiérovému obsazení. Ofélie v podání Elišky Bučkové vyvolala velmi divoké diskuse. I na našem serveru se v komentářích objevily velmi kritické názory. Nicméně všem kritikům bych ráda připomněla, že právě pro Elišku byla role Ofélie naprostou muzikálovou prvotinou a nikdo učený z nebe nespadl. Pokud vzpomeneme muzikálových začátků například Tomáše Savky nebo Kamily Nývltové, tak i tam nebyly prvotní výkony zrovna par excellence, a přesto jsou dnes velmi vítanou muzikálovou posilou. Ano, uznávám, že Eliščin hlas nemá v tuto chvíli patřičnou sílu a razanci jako hlas některých ostřílených kolegyň, nicméně zněl příjemně, bez jakýchkoli zásadních negativních výkyvů.

Laertes odjíždí a bojí se o svou sestru OféliiČili jinak řečeno – pokud bude divák trvat na tom, že chce slyšet a vidět za svoje peníze jen naprosto dokonalé výkony, pak si musí vybírat jen osvědčené muzikálové matadory. Mám jen trochu obavu, že se tím dostaneme do pozice operního souboru, kdy bohužel většinou na jevišti stojí sice pěvec perfektních hlasových kvalit a techniky, nicméně pán před důchodem jen stěží budí iluzi mladého krásného válečníka. Na operní scéně to sice až tak nevadí, pokud sedíte dost daleko, zavřete oči a necháte se unášet nesmrtelnou krásnou hudbou, ale v muzikálu by to byla nesporně škoda! Přimlouvám se tedy za trochu tolerance, pokud chceme objevovat další a nové talenty. Ofélie má být přece hlavně něžná, křehká a krásná, a tím vším bezesporu Eliška byla. Navíc fakt, že tvoří s Václavem skutečný pár jistě dodal muzikálu na jevišti na zajímavosti a pikantnosti. A v partu šílené Ofélie byla opravdu roztomilá. Považuji tedy Eliščino začlenění do muzikálu za vydařený mediální tah.

I nový královský pár nešetří vzájemnou láskouClaudia v podání Josefa Vojtka snad ani nemá smysl hodnotit. Ostřílený muzikálový bard si každou svoji roli vyloženě užívá. Zvláště pak, pokud herecký part spadá do kategorie negativní, lépe řečeno role zlosynů, které jdou Pepovi tak dobře. Snad ho k tomuto typu předurčuje image rockového drsňáka, nebo jeho typický chraplák. Nicméně lotři v jeho podání jsou divákovi vlastně sympatičtí a potajmu jim fandí. Vzpomeňme třeba muzikál Mona Lisa. Jeho Claudius je zákeřný, vyděšený i štvaný vlastním svědomím.

Zamyšlená královna bilancuje v písni ''Nevěrná''Ve stejném duchu bych hodnotila taktéž výkon Leony Machálkové v roli královny Gertudy. Leona je na poli muzikálu prostě jako doma už spoustu let, čili její dobrý výkon je tak nějak automaticky očekáván, což je jistě poněkud svazující. Královna v podání Leony je bláznivě zamilovaná, nejistá, a nakonec i zděšená a zoufalá. Při songu „Jsem nevěrná“ jsem však nějak nevědomky automaticky vzpomněla podání Petry Janů.

V muzikálu se najdou i veselé chvíle, třeba s hrobníkem v písni ''Celej život kopu hrob''Role hrobníka v podání Tomáše Trapla přesně dokazuje rčení, že „není malých rolí, jen malých herců“. Ač role skutečně malá rozsahem, věřte mi, že ji nepřehlédnete. Pouze v českém muzikálovém pojetí Hamleta máte na chvilku možnost se i zasmát. Výstup Tomáše Trapla by vyloudil úsměv na tváři i největšího škarohlída a jeho kontakt s divákem je opravdu roztomilý. Tomáš dokazuje, že ať je Quasimodo nebo hrobník, je prostě pánem jeviště.

Pavel Vrána (vlevo) ve zmiňované roli knězeV dalších rolích jsme měli možnost vidět Josefa Laufera jako Polonia, který si tak jen oprášil svůj post z předchozího nastudování. Dále pak v muzikálu účinkovali Patrik Vyskočil jako bratr Ofélie Laertes, Petr Kutheil jako věrný Hamletův přítel Horacio a Domika Richterová jako Helena. Je třeba též zmínit výkon company – dámské i pánské, bez které by žádný muzikál (nejen Hamlet) nebyl prostě ono. Jejich výkonu tanečnímu a pěveckému tleskám. Ačkoli většinou stojí v pozadí hlavních hvězd, vytvářejí kouzlo celého muzikálu. Dovolím si tedy nasměrovat vaši pozornost na jednoho člena company a sice Pavla Vránu, který v roli kněze otvírá muzikál jako takový. A ač si to běžně divák neuvědomí, jeho drobné sólové pěvecké výkony slyší po celou dobu muzikálu. Musíme též ocenit i práci scénografa Šimona Cabana, hudební režii a aranžmá Martina Kumžáka, Light Design Pavla Dautovského nebo šerm Petra Nuska.

Co by to bylo za Hamleta bez lebky v ruce?Hamlet tedy svoje dilema vyřešil, meče naposled zařinčely a nastal klid zbraní. Ať už se rozhodnete prožít tento dramatický příběh dánského prince s Hamletem vášnivě rozzlobeným nebo citlivě hloubavým, věřím, že nebudete zklamáni. Snad zodpoví i věčné dilema, zda "být či nebýt"? Možná si pak položíte palčivou otázku, zda je smrt vysvobozením nebo trestem?