Carmen stále plní Hudební divadlo Karlín

Lucie Bílá a Václav Noid Bárta - příběh Carmen měl v Praze celosvětovou premiéruNeděle byla deštivá a o jaru jsme si mohli pouze nechat zdát. Snad i proto bylo karlínské divadlo i na odpolední představení zcela vyprodáno. Nebyla to však zásluha deštivého počasí. Nikdo nemohl tušit, jaké bude počasí v neděli 15. dubna 2012. Zato však milovníci muzikálů nejen tušili, ale věděli zcela jistě, že Lucie Bílá bude v titulní roli muzikálu Carmen i v třísté repríze nepřekonatelná. I samotný příběh Carmen, který téměř tři staletí fascinuje umělce všech žánrů a sklízí obdiv diváků na celém světě, přilákal diváky všech věkových kategorií. Také herecké obsazení dalších rolí slibovalo nevšední zážitek. Jistě i ohlášená derniéra přilákala do divadla mnoho diváků.

Tato žena se vyzná v mnoha věcech... stejně tak ale v mnoha nemá jasnoJiž píseň vědmy „Cesty osudu“, jejíž roli perfektně zvládla Athina Langoská, připravila diváky na to, že „karty osudu“ neodvolatelně změní životy všech postav. Její kultivovaný a procítěný projev ocenili diváci bouřlivým potleskem v průběhu představení vždy, když se objevila na scéně. Divák cítí napětí, zvědavost i strach o hrdiny příběhu, kterým vědma předpovídá neštěstí, zradu, intriky, ale i lásku, pro kterou jsou ochotni obětovat i život.

Lucie Bílá v roli Carmen jednoduše exceluje a role ji vyloženě bavíKaždý, kdo už muzikál viděl, se mnou bude jistě souhlasit, že Lucie Bílá se pro roli Carmen snad „narodila“. Těžko si dovedu představit jiné obsazení titulní role. Jistě i proto nemá alternaci. Lucii v roli Carmen si zamiluje každý. Ale i Lucie tuto roli miluje. Dává jí možnost uplatnit svůj talent a všechny své přednosti – nádherný hlas, krásu, temperament, vášeň i cit. Do role se vžívat nemusí, je to role, kde může hrát samu sebe. I ona, stejně jako Carmen, je opravdovým symbolem žen a je si vědoma ženského kouzla, které vyzařuje. Stejně jako pro Carmen, je pro Lucii láska životní potřebou. Lásku chce nejen přijímat, ale i dávat. Její projev plný citu a vášně i barva hlasu zanechává v divákovi hluboký zážitek, který texty písní ještě umocňují.

I skvělá Hanka Křížková se v muzikálu opravdu neztratíV příběhu divák sleduje s napětím příběhy všech postav, které láska mění. Láska však změní i divokou, koketní, pyšnou a nespoutanou Carmen. Chtěla by změnit svět, zatím však láska změnila ji samotnou. Obdiv mužů přijímá s naprostou samozřejmostí, ale nechce být nikým a ničím spoutaná. Snad poprvé v životě se opravdově zamilovala. Z kokety, která chtěla ovládat všechny muže, a pro kterou byla láska pouhou hrou, se stává něžnou milenkou, která přísahá věrnost pouze jedinému muži, a tím je José. Prosí Boha o sílu. Při slovech písně „Sílu mi dej“, kterou Lucie opravdu prožívá, se divákům tají dech a slzy se derou do očí. Vášeň střídá něhu a cit. Carmen s údivem poznává, že je schopna i lásky k dívce Josého, které chce pomoci zachránit Josého před pomstou Garcíi. Uniká vlivu Garcíi, který věří, že Carmen patří pouze jemu. Její oddanost a lásku si chce udržet za každou cenu. Nezastaví se ani před násilím a nůž je v jeho ruce stále v pohotovosti.

García je velmi nebezpečný, když chce - Carmen to pozná na vlastní kůžiVáclav Noid Bárta působí v roli majitele cirkusu Garcíi velmi přesvědčivě. V cirkusovém prostředí plném klaunů, kouzelníků, akrobatů a tanečnic se pohybuje jako „ryba ve vodě“. V tomto světě se vše podřizuje jeho přáním a rozkazům. Je zde neomezeným diktátorem a predátorem a nikoho, kdo by se jeho vůli vzepřel, nenechá na pochybách, že opravdu „Jde o kejhák“. I diváka z jeho vynikajícího projevu opravdu zamrazí. García uznává pouze své zákony. S nožem v ruce pevně ovládá každého ve svém okolí. Nesnese ani nejmenší odpor a vše si bere bez výčitek. Svůj majetek, do kterého zahrnuje i Carmen, brání i za cenu života druhých. Bez výčitek zabije kapitána Zunigu a vinu svalí na Josého. Chce si za každou cenu udržet nejen své výsadní postavení, ale hlavně oddanost Carmen. Při písni „Patříš jen mně“ přeběhne všem mráz po zádech. Jeho nádherný hlas i mužná postava uchvátí diváky a opravdu vzbuzuje strach nejen o Carmen. Ta se však z jeho moci vymaňuje, nechce už patřit nikomu, touží po svobodě a lásce. Také role García je pro Václava Noida Bártu „šitá na míru“. Divák sice odmítá jeho chování neomezeného vládce a padoucha přijmout, ale zároveň chápe, že je pro něho snadné získat moc nad lidmi v jeho okolí.

Dasha, která dříve hrála i Carmen, teď hraje jen Katarínu - ale role jí sedí a dokáže dokonce i rozplakatTaké Dasha opět potvrdila, že se zaslouženě řadí mezi královny muzikálů. Ani jsem se nesnažila skrýt slzy dojetí, které jsem nedokázala potlačit při písni Kataríny, kterou nádherně Dasha zazpívala. Nebyla jsem jediná, komu vehnala slzy do očí. Její krásný hlas mi ještě dlouho zněl v uších a stále se mi do mysli vracela i slova, kterými s pokorou prosí svatou Terezu o pomoc a oporu. Neustále se mi do mysli vtírala myšlenka, jak důležitá je pokora i v dnešní době, kdy je její význam zcela opomíjen. I Kataríně padla nepříznivá karta osudu, když jí lásku Josého odnesl „dravý proud“, ve kterém ona plavat neumí. Čistá, nevinná, naivní a nešťastná dívka, která neví kudy kam, přesto věří, že jí Bůh má rád a lásku Josého jí navrátí. Ve své čisté duši je ochotná Josému odpustit a zcela se mu odevzdat. Lituje, že neposlechla dřív svou tetu Inéz, která se jí s vtipem a humorem snažila vysvětlit, že láska není hřích a je pro život nezbytná.

Pavla Břínková děj umí patřičně odlehčit - s vtipem a gráciíOsobitý projev tety Inéz – Pavly Břínkové, odlehčil tragický děj a rozesmál a pobavil diváky. Zejména scény, kde se nebála ukázat pravou tvář svého bratra – vždy elegantního Jiřího Korna, mafiánského starosty města, diváci odměnili potleskem. Také vyprávění z doby jejího mládí, kdy byla považována za černou ovci rodiny, diváky pobavilo. Oba interpreti podali velmi dobré pěvecké i herecké výkony, které od nich diváci očekávali. Otec Kataríny, jako starosta, stejně jako García, ovládá vlivné osoby v jeho světě. Věří, že i José, policista, kterého zasnoubil se svojí dcerou, se jeho moci zcela podřídí. Běh událostí však zcela změnil jeho plány.

Jan Urban v Carmen používá grimasy, které se mu hodí i při ztvárnění role ThénardieraJediný polibek půvabné Carmen zamíchal osudy všech aktérů. Josého Carmen zcela okouzlila. Kvůli ní odhání výčitky svědomí, nepoznává sám sebe, ovládá ho pouze touha a chtíč. Touží po jiné lásce, než kterou poznal u naivní a čisté Kataríny. Nespoutaná a vášnivá Carmen si ho zcela podmanila. Kvůli ní už „ztratil glanc“ a dává „všanc“ i svoji čest a vážnost. I když si důsledky svého chování uvědomuje, nemá sílu odolat. Láska ke Carmen ho pohlcuje. Je jako ve snu a zapomíná na své povinnost i na slib věrnosti, který dal své snoubence. Vášnivá, divoká a pyšná Carmen je úplně jiná než jeho naivní, nesmělá a nezkušená Katarína.

Postava Roberta Jíchy také v představení prochází změnou a těžkým obdobím

Vše zkomplikuje smrt Zunigy, z jehož smrti je José obviněn. Brilantní pěvecké a herecké výkony Roberta Jíchy v roli Josého ocenili diváci vždy bouřlivým potleskem. Píseň „Cizinec můj stín“ mnohého z nich jistě donutil k zamyšlení. Láska dává sílu, někdy však je cena za pouhý příslib lásky příliš vysoká. José už nepoznává sám sebe, ale záleží mu už jen na lásce Carmen, i když se stává štvanou zvěří. Ukrývá se v lese, ale chce odhalit skutečného vraha Zunigy. Obě ženy, Katarína i Carmen, mají oprávněné obavy o jeho život. Dokonce je láska ke stejnému muži téměř sblíží. Carmen tuší, že Garcia se své pomsty nevzdá a obává se i o život Kataríny. Také Katarína sebere všechnu svoji sílu a odvahu a statečně se podílí na záchraně Josého.

Elegantní Jirka Korn vypadá nejen jako mafián, ale i jako postava z jednoho nejmenovaného filmu - nebude v představení podobně nebezpečný?Jak celý příběh skončí, nebudu vyzrazovat. Derniéra, která má být 9. června 2012, se rychle blíží. Tato zpráva jistě milovníky muzikálů zarmoutí, ale vše jednou končit musí. Ještě je však možnost Carmen vidět na vlastní oči. Je to opravdu zážitek, na který se nezapomíná. Skutečnost, že si diváci vynutili dlouhotrvajícím potleskem vestoje několikrát zvednout oponu, je jistě důkazem toho, že je muzikál nezklamal, ale zaslouženě si získal jejich obdiv. Diváci opouštěli divadlo jen neradi a lesk v očích prozrazoval jejich dojetí.