Muzikál Pomáda se chystá dobýt Prahu

Podívat se na ukázku choreografie a hned ji správně zatančit není vůbec snadnéV pražském Divadle Kalich se ve čtvrtek 6. září 2012 chystá velká událost, a to premiéra legendárního muzikálu Jima Jacobse a Warrena Caseyho Pomáda v režii a s choreografií Jána Ďurovčíka. Naplánováno je sto exklusivních představení. Naše metropole se tak připojí k celosvětovým oslavám 40. výročí premiéry Pomády na newyorské Broadwayi. K této příležitosti ohlásilo nová nastudování v tomto roce 27 dalších produkcí ze čtyř kontinentů, z Evropy, Ameriky, Asie i Afriky. Ve čtvrtek 19. dubna nám bylo dovoleno usednout v Divadle Kalich do ztemnělého hlediště, nasát pro vás atmosféru konkurzů, a tak vám zde přinášíme malou první reportáž.

Energie a emoce - to je stěžejní myšlenka PomádyVe druhé třetině dubna proběhly ve třech dnech konkurzy na role, company se bude vybírat později. V náročném konkurzu o deset rolí se utkalo rekordních čtyři sta uchazečů v kategoriích tanec, zpěv a herectví. Tak obrovský zájem mnohonásobně překročil zvyklosti českých produkcí. Jak je ale vidět, nebývalý zájem vzbuzuje tato muzikálová klasika rovněž u diváků. Přestože Divadlo Kalich ještě nespustilo ani reklamní kampaň, v předprodejích se počty prodaných a rezervovaných vstupenek blíží už k deseti tisícům!

Dominika Richterová umí tančit, tak dělala partnerku snad všem mužům na jevištiV muzikálové historii se Pomáda řadí mezi nejdéle uváděné tituly, byla sedmkrát nominována na Tony Awards (divadelní verze Oscarů) a v různých zemích celé planety ji vidělo více než pět miliónů diváků. Přeložena byla do celkem 37 jazyků! Rekordy v návštěvnosti celosvětově trhala také filmová podoba tohoto kusu s Johnem Travoltou a Olívií Newton-John v hlavních rolích. Zde je nutno připomenout, že to byla právě Pomáda, která odstartovala hvězdnou kariéru obou herců.

Ján Ďurovčík předvedl choreografii i osobně - hlavně, aby ji tak také všichni zatančiliKdyž jsme vstoupili do sálu, měli jsme zrovna velké štěstí, neboť jsme Jána Ďurovčíka nezastihli za režisérským pultem v hledišti, ale naopak na jevišti s adepty na role, kde jim osobně předváděl choreografii na píseň „Jen a jedině ty“. Přiznám se, že jsem Jána Ďurovčíka zažila jako tanečníka a choreografa přímo v akci po prvé. Bylo fascinující vidět ho takto při tvůrčí práci. Bylo jasné, kdo je na jevišti pánem a co od svých svěřenců chce. Měl vždy přesnou představu a dovedl to tanečníkům sdělit. Potom si šel sednout za svůj režisérský pult, objednal si svou bůhvíkolikátou kávičku a vyzval adepty, aby mu postupně taneční číslo předvedli.

Co na diváky Ján Ďurovčík chystá?Že to není nic snadného, bylo hned patrné. Někdo zápasil s tanečními kroky, někdo si nevzpomněl na text písničky, jiný měl problémy s koordinací s partnerkou a téměř všichni se vymlouvali na vysokou polohu písně. Na to jim Ján Ďurovčík odpověděl, že to nechali v původní tónině schválně, a proto se také konkurz dělá. Protože jinak by mohl jít na Václavák a vybrat si kohokoli, kdo by to mohl zpívat. Mezi uchazeči o role jsme viděli i několik dobře známých tváří, například Jana Kříže nebo Laco Hudce, jejichž souboj o roli Robina Hooda jsme mohli sledovat už v reality show Cesta ke slávě.Jan Kříž zvládá náročné choreografie, což potvrdil například hlavní rolí v muzikálu Zpívání v dešti

Ale Ján Ďurovčík na žádnou protekci nedal. Přestože vše probíhalo v humorné atmosféře, napětí by se dalo krájet. V jednu chvíli dokonce režisér přistoupil na kompromis, když nechal jednu dvojici zpívat a druhou tančit, aby viděl, jestli adepti píseň zvládnou aspoň odděleně. Všichni se tomuto improvizovanému „playbacku“ od srdce zasmáli, ale vzápětí byli všichni opět zmraženi požadavkem, že v představení to budou muset zvládnout všechno dohromady. Mezi adepty bylo mnoho talentovaných uchazečů, ale těžko bych si tipla, kdo se nakonec Jánu Ďurovčíkovi zalíbil nejvíce a kdo roli dostal. Nechme se tedy překvapit oficiálním oznámením definitivního obsazení.

Pomáda jede, i když prozatím před prázdným hledištěmJasné je zatím jen jedno – nebývalý divácký zájem. Právní zástupce autorů muzikálu Ronald S. Taft k tomu uvedl: „V průběhu roku 2012 je Pomáda kromě České republiky uváděna také v Kanadě, USA, Mexiku, Brazílii, Argentině, Chile, Itálii, Rakousku, Švýcarsku, Německu, Dánsku, Norsku, Švédsku, Finsku, Velké Británii, Irsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Estonsku, Polsku, Libanonu, Izraeli, Singapuru, Jižní Koreji, Malajsii a Jihoafrické republice“.

Tak tuhle sestavu na jevišti ještě několik měsíců neuvidítePomáda v Divadle Kalich v nastudování režiséra a choreografa Jána Ďurovčíka (režíroval zde již muzikály Robin Hood a Osmý světadíl) slibuje moderní a působivou taneční show plnou nestárnoucích hitů, energie, romantiky, humoru i dech beroucích výkonů. Pečlivost, preciznost a zodpovědnost, s jakými Ján Ďurovčík přistupoval už k výběru účinkujících při konkurzech, nám ledacos napověděly. Přípravy muzikálu budeme pro vás i nadále ostřížím zrakem sledovat, protože se dá předpokládat, že Pomáda má už teď našlápnuto k tomu, stát se hitem sezóny.