Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Casanova se začíná vybarvovat

Casanova Zdeněk Pikl měl potřebu ke svému hlasovému projevu přidávat alespoň náznak jevištního ztvárněníZataženo, deštivo. Těmito dvěma slovy by se dal popsat den s datem 5. května. Byly ohlášeny dokonce i bouřky. A ve městě Hluboká nad Vltavou přesto pro Musicalnet pochmurno nebylo. Jel se právě zúčastnit jedné z dalších čtených zkoušek muzikálu Casanova a náladu si rozhodně nenechal zkazit. Dojmů je z celého dne hodně, proto toto bude první článek ze dvou připravovaných. V tomto článku popíši dění na zkoušce, kolegyně vás v dalším zase blíže seznámí s děním na akci po zkoušce nazvané „Casaparty“.

Bednář Radovan Snítil a Aneta Michaela TalašováZkouška, které se mnohočlenný tým Musicalnetu zúčastnil, byla opět pořádána v  uzavřené místnosti u stolu, se scénářem, který měli protagonisté před sebou a s režisérem představení - Davidem Codym. Po devatenácti dnech od první zkoušky byl jednoznačně znát pokrok. Herci už text pouze nečetli, ale svou roli ztvárňovali s patřičnou intonací v hlase a s hereckým přednesem. Nechyběly ani výraz a grimasa ve tváři, či gestikulace.

Každý z účinkujících svou roli pojímá tak, jak si myslí, že by měla vypadat. Desetiletí Casanovové - zleva Daniel Trnka a Jan FrancMnohokrát ale pronesený text vyzní jinak, než jakou představu má režisér. Ten poté herci vysvětluje, jak má v daný okamžik roli pojmout, aby lépe zapadala do celkového kontextu hry.

Režiséra Davida Codyho je skvělé sledovat při práci. Musí mít naprostou detailní představu o každé scéně, účinkujících v ní, pohybu na ní a o všech replikách postav. Směřuje herce tam, kde ho chce mít. Vysvětluje herci, co přesně si jeho postava myslí. Proč říká to či ono, co tím chce získat, jaká je, čím si už prošla, jaké má názory a proč se chová tímto způsobem. Zda k ostatním postavám cítí zášť, úctu, vztek, oddanost, náklonnost, lhostejnost, rozezlenost, atd. Pod textem se mnohokrát skrývá podtext - další význam věty.

Iva Hošpesová alias hraběnka Karolína z Dubna vyprovází pryč Bednáře Radovana SnítilaPodtext scénáře vždy najevo nevyjde. Je podstatný rozdíl, zda postava například větu „Úplně vás zbožňuji“ myslí v dobrém smyslu slova, protože postavu, které to říká, skutečně obdivuje, nebo zda ji myslí ironicky – protože danou osobu nemá ráda, vystrašeně – protože se bojí pomsty osloveného, úlisně – protože se dotyčnému chce vnutit do přízně, či má znít jako skrytá hrozba, nebo postava větu vyslovuje v zoufalství, kdy si chce zachránit kůži. Ani scénář není všemohoucí a jedna replika se může dané postavě hodit vyslovit tak, i tak. I od toho je tu režisér – řekne, jaká varianta je správná nebo lepší. Casanova v nejlepších letech - Pavel Šturma spolu s dvěma Valdštejny Jaromírem Adamcem a Daliborem TolašemZde se párkrát stalo, že po ztvárnění stejné repliky dvěma alternacemi se David Cody rozhodl pro podání, které ho více oslovilo.

Když herci režisér přesně představí, jak chce, aby věta vyzněla, dále je potřeba nastavit co nejpřesnější vyjádření věty nejen s pomocí grimas a intonace, ale například i s pomocí hlasitosti. Když je herec málo přesvědčivý, málo naštvaný, nebo naopak příliš sebevědomý, či hlasitý, režisér jeho počínání upravuje k obrazu svému.

Většinu diváků ani nenapadne, že dialogy v jednotlivých scénách vyžadují také určité tempo. Režisér David Cody opět v akci!Aby rozhovor postav a celkové rozpoložení scény vyznělo správně, musí někdy dialog plynout svižně, jindy zpomaleně, či hekticky, delší dialog nesmí diváka přestat bavit – proto se také musí nastavit odpovídající tempo. Je třeba myslet i na scény, kde některá z postav vystupuje sama. Nestačí jen stát a odříkávat text. Herec by se měl pohybovat po scéně a celkově se prezentovat tak, aby jeho role byla pro diváka stále zajímavá.

Režisér je z části i hercem, protože leckdy musí, nebo má potřebu herci či zpěvákovi názorně předvádět, jak by se měl chovat (v tomto případě například inspiroval alternaci komtesy Adély, jak se má upravovat před zrcadlem).

Svým herectvím kolegy na zkoušce i po ní bavil Luděk ŠindelářTakto pracoval při zkoušce s herci David Cody a jeho výkon je podle mého názoru úctyhodný, proto jsem se vám pokusila co nejdetailněji přiblížit jeho počínání.

Opět jsme byli svědky mnoha zábavných situací. Některé herci vytvářeli díky svému přeřeknutí, někdo pobavil své kolegy perfektním hereckým ztvárněním role – prvenství bych rozhodně připsala Luďkovi Šindelářovi (alternace postavy Bednáře, ke které neodmyslitelně patří německá slovíčka), který svůj prostor ve hře jistě dokáže patřičně využít.

Zleva Bednář Radovan Snítil, hrabě Branicky Petr Šudoma, scénograf Jakub Baran, hraběnka Karolína z Dubna Iva Hošpesová a Paula Dagmar VolfováJak bylo panem režisérem na zkoušce zmíněno, někteří herci by už mohli vyjít na jeviště, někteří zatím nikoli.

Je dobře, že všechny alternace se od sebe něčím odlišují. Některé více, některé méně, o to bude zajímavější herce porovnávat.

Čtené zkoušky jsou už sice v plném proudu, ale dá se říct, že teprve teď v květnu začne účinkujícím to pravé náročné zkoušení. Na „Casaparty“ jim své termíny zkoušek diktovali David Cody, Petra Parvočinová (choreografie), Martin Peschík (hudební nastudování). Náročná bude i zkoušecí frekvence, která je sice vysoká, ale potřebná. Tým Casanova musí ještě podstoupit dva měsíce zkoušení, a pak hurá na jeviště před diváky!K tomu přičtěte i fakt, že mnoho účinkujících dojíždí a další fakt, že zkoušet se nebude jen v Hluboké nad Vltavou, ale i v jiných městech.

Opět si troufám tvrdit (a to se už, myslím, nezmění), že se máme nač těšit. Neváhejte a kupte si vstupenky na toto představení, které už je v prodeji! Více informací naleznete na oficiálních stránkách muzikálu Casanova.

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.