Slováci v Praze

Brian CaspeDůsledkem toho, že se z Prahy stala muzikálová metropole, je i skutečnost, že do našeho hlavního města stále častěji přicházejí i umělci ze zahraničí, aby v některém z pražských muzikálů našli pracovní uplatnění. V Monte Cristovi a Kleopatře tančí tanečníci a tanečnice z Ukrajiny, zpívající herec Brian Caspe z Los Angeles zatím obchází jednotlivá představení, hledá práci a vzal by asi všechno. Jen aby nemusel učit angličtinu.

Zdenka TrvalcováZa to umělci ze Slovenska v matičce Praze už zdomácněli. Rozhovor našeho fotografa Michala Škvora s mladičkou představitelkou Edith Piaf ze stejnojmenného muzikálu - Zdenou Trvalcovou, mne přivedl na nápad vydat se po stopách slovenských umělců v pražských muzikálech.Výsledky svého pátrání vám předkládám.

Hlavní hvězdy muzikálu Monte Cristo Daniela Hůlku, Leonu Machálkovou a Ivetu Bartošovou skvěle alternují umělci ze Slovenska - Marian Vojtko, Vanda Konečná a Zuza. Operní pěvec Marian Vojtko se do Prahy dostal po absolvování VŠMU v Bratislavě a do Monte Crista se dostal Marián Vojtkopřes muzikály Malá noční hudba a Dracula. V červenci byl Donem Giovannim v pražském Stavovském divadle. Je stálým hostem Národního divadla v Ostravě, kde ho v listopadu čeká hlavní role v Halévyho opeře Židovka.

Vanda Konečná hrála na Slovensku nejen v řadě muzikálů, ale účinkovala i ve filmu Za vrchem vrch nebo v televizních inscenacích a pohádkách nebo moderovala televizní show a dětské pořady. V Praze se z ní stala enfant terrible nejen všech večírků muzikálu Monte Cristo (naposledy si na závěrečné party Eurotabu zapálila s Karlem Svobodou a s Karlem Černochem doutník Monte Cristo a měli zaplatit pokutu ve výši 40.000 Kč, protože na Žofíně se nesmí kouřit. Mastnou částku nakonec zaplatil výrobce doutníků), Vanda se netají se svou láskou ke koním, ani přáním zůstat v bednáriovsko-svobodovském týmu.

ZuzaA Zuza? Pochází z Bratislavy a vedle účinkování v muzikálech má za sebou dvě samostatná CD, jednu z hlavních rolí v celovečerním filmu Hazard i více než mihnutí se televizním seriálem Policajti z předměstí. V Praze pokračuje ve studiu zpěvu a na pražské konzervatoři se pustila do studia oboru skladba pop music. Diváci, kteří v Monte Cristovi uvidí alespoň některého ze slovenských alternantů, si po skončení představení často kladou otázku, jak to, že tenhle skvělý hlas, případně tu pěknou holku ještě neznají. A tak je více než pravděpodobné, že se námi zmínění slovenští umělci objeví v remaku úspěšného muzikálu Dracula, kterým nám bude znovu vysávat krev od jara příštího roku.

Zuzana NorisováJedním z největších taháků Kleopatry je obsazení Slovenky Zuzany Norisové do role Octavie. Když Zuzana přišla do Prahy, živila se nejdříve jako číšnice. Pak si zahrála hlavní roli v muzikálu Pomáda a svou kariéru rozjela v Praze ve stylu hollywoodských hvězd. Hlavní role v dnes už kultovním filmovém muzikálu Rebelové (zřejmě si zahraje i v chystané jevištní verzi) jí přinesla nejen statisíce příznivců, ale i nahrávací kontrakt se společností Sony Music Bonton. Ta za něj zaplatila půl milionu korun a dodnes neví, jaké bude Zuzanino první sólové album. Mladičká umělkyně podporovaná svým manažerem Janisem Sidovským, který je i mediálním agentem Heleny Vondráčkové a Daniela Hůlky, si dává na čas. Nemá ho totiž. S Lukášem Vaculíkem bude hrát v českých Aktech X - TV seriálu Strážci duší, neustále s dánskými výtvarníky dopilovává módní kolekci Zuzana Noris a když se o ní náhodou málo píše, ruší představení nebo na poslední chvíli odmítá zpívat finálovou píseň. Může si to ale dovolit.

Je tak populární, že David Kraus o ní a pro ni nazpíval píseň, ve kterém si bere na mušku i zpěvaččina slovenského přítele Juraje Bernáta, se kterým půvabná Zuzana pendluje z muzikálu do muzikálu. Daniela ŠinkorováSpolečně nedávno hráli v muzikálu Pomáda, který se hraje na pražském Výstavišti. Hvězdou ze Slovenska je v Pomádě Daniela Šinkorová, kterou v říjnu čeká premiéra Velké muzikálové show v Hudebním divadle v Karlíně v režii Františka Poláka, který Daniele chystá i další příležitosti v pořadech České televize - např. v supersledované show Vladimíra Hrona Jsou hvězdy, které nehasnou. V tomhle muzikálu se objevuje i čtyřiadvacetiletý rodák ze Senice Ján Slezák, který exceluje v roli Vypravěče v tanečním muzikálu Edith Piaf - vrabčák z předměstí hraným od července v Divadle v Dlouhé.

Andrej HrycMuzikál Hamlet na motivy stejnojmenného dramatu Williama Shakespeara napsal pro divadlo Kalich zpěvák a muzikant Janek Ledecký. Režisér představení Zdeněk Troška navíc uvažuje, že natočí i Hamleta filmového a určitě se v něm najde prostor i pro některou ze slovenských hvězd, které v Hamletovi účinkují - Andreje Hryce, Zdenu Studenkovou, rockera Jana Gajdoše nebo Sisu Sklovskou. A možná i pro dvoumetrového Dušana Kollára, absolventa bratislavské VŠMU - obor herectví, rozhlasové umění a dabing. Dušan hraje na bicí, kytaru a klavír, je sólistou orchestru Karla Vlacha a spolupodílel se i na albech Daniela Hůlky, Ivety Bartošové nebo Petra Spáleného. Uplatnění našel i dalším muzikálu, který uvádí Divadlo Kalich. V kultovním muzikálu Daniela Landy Krysař, ve kterém, hraje roli Osudu.

Lucia ŠoralováPokud se vám náhodou stane, že hlavní roli v muzikálu Johanka z Arku nebude hrát a zpívat Lucie Bílá, které byl tenhle muzikál ušit na míru, ani neprávem opomíjená a nedoceněná Bára Basiková, nezoufejte. Zpěvačky Martina Čechová a Slovenka Lucia Šoralová se jim rozhodně vyrovnají a v jejich případě se dá hovořit o tom, že se muzikálu zrodily nové hvězdy. Mladičká Lucia tančila v Lúčnici, účinkovala v řadě bratislavských a pražských muzikálů i na albech Roba Grigorova, Vaša Patejdla nebo Elánu. Studuje zpěv na pražské konzervatoři Jaroslava Ježka a před 2 lety hostovala na úspěšném londýnském koncertu skupiny Elán. V současnosti dokončuje své první album, které se na trhu objeví v říjnu tohoto roku.

BackwardsNa muzikál Brouci (Evangelium podle Beatles), ve kterém exceluje slovenská revivalová skupina The Backwards, se pochopitelně chodí hlavně kvůli nesmrtelné hudbě Beatles. Kvarteto kluků z Košic, jehož věkový průměr je 22 let, ji hraje tak věrně, že před čtyřmi lety dokonce zvítězilo na newyorském Beatlefestivalu. Dalibor, Viktor, Fero a Karol pendlují neustále vlakem mezi Prahou, Bratislavou a Košicemi a další cestování je čeká. Na podzim budou hosty československého turné skupiny Olympic, čeká je krátká koncertní šňůra po Americe a rýsuje se i zajímavý hudební projekt v Paříži. Funkční scéna beatlesáckého muzikálu je dílem absolventa scénografie na VŠMU v Bratislavě Jána Zavarského.

Braňo PolákV muzikálu Romeo a Julie skutečně exceluje Slovák Braňo Polák z chlapecké skupiny A-TAK (objevila se i na MTV) v roli Merkucia. Jeho výkon patří k nejlepšímu, co můžeme v současné muzikálové Praze vidět. Braňo pochází ze Skalice, vystudoval bratislavskou konzervatoř a poté herectví na brněnské JAMU, hrál v několika brněnských muzikálech, hostuje v pražském Vinohradském divadle v Nestroyově hře Talisman. A počítá se s ním i v chystaných muzikálech Memento a Obraz Doriana Graye. Stejně jako s dalšími muzikálovými hvězdami a nadějemi ze Slovenska.

A douška na závěr? Ze Slovenska pochází i náš webmaster Karol Kružel, který studuje v Brně a kterému patří náš dík za to, že naše stránky žijí i o prázdninách. Tak si je nenechme ničím zkazit a těšme se, že co nevidět, vypukne muzikálová sezóna v plné své kráse.

Jan Adam
Foto Martin J. Polák, Michal Škvor, archív Lucie Šoralové