Elisabeth - muzikál, ve kterém je vražda happy endem

Pia Douwes jako ElisabethLéto budiž pochváleno. Třeba i proto, že je čas a chuť vyjet do zahraničí a zhlédnout některý z vysněných muzikálů. Na konci letošního června jsem viděl v Oberhausenu muzikál Falco Meets Amadeus (Falco se střetává s Amadeem), v Essenu muzikál Elisabeth a v Bochumi nejdéle hraný muzikál všech dob - Starlight Express. A vedle toho se mi splnil i životní sen a já slyšel a viděl live koncert Diany Ross v Bonnu. Na něm jsem se setkal s kamarádem a spolupracovníkem našeho serveru Michaelem Prostějovským. Jinak zaměstnancem Deutsche Welle v Kolíně nad Rýnem. A protože je Německo dvacet let jeho domovem a tamní muzikálovou scénu má zmapovanou jako málokdo, požádal jsem ho, aby pro náš server připravil svůj pohled na muzikál superlativů, kterým je bez nadsázky v Essenu uváděná Elisabeth. Slovo má tedy Michael Prostějovský.

Jen málo úspěšných muzikálů vzniklo mimo Ameriku a Anglii. Jednou z těchto výjimek je Elisabeth. Příběh rakouské císařovny Alžběty, nazývané často rovněž Sissi. Premiéru měl muzikál autorů Sylvestera Levaye a Michael Kunzeho ve vídeňském divadle Theater an der Wien v roce 1992. Pia Douwes si Elisabeth zahrala ve Vidni, v Essenu i v holandskem ScheveningenZde se hrál s přestávkami řadu let. V průběhu let byl rovněž byl inscenován v Japonsku, Skandinávii, Maďarsku a Holandsku. Další premiéra se konala v německém Essenu na jaře 2001. Jen do té doby muzikál zhlédly dva milióny diváků.

Na jevišti se odvíjí životní příběh císařovny, jejíž život je opředen řadou mýtů a legend. Autoři muzikálu ji však líčí jako moderní ženu, která se narodila a žila na nevhodném místě a v nevhodnou dobu. Tato skutečnost ji přivádí do konfliktu s okolním světem. A to do té míry, že se dostává do bezvýchodné izolace. Vlastní příběh muzikálu začíná v současnosti v imaginární říši mrtvých a snílků. Zde neviditelný soudce vyslýchá italského anarchistu Luigiho Lucheniho, který byl před více než sto lety Elisabethiným vrahem. Nemůže nalézt posmrtný klid a po letech je povolán k odpovědnosti. Na otázku, kdo stál v pozadí atentátu odpovídá, že smrt. Pokud jde o motiv, byla jím podle jeho slov láska. Lucheni ospravedlňuje vraždu z 10. září 1898 tím, že Elisabethin osud, stát se milenkou smrti, byl tak jako tak předurčen.

Smrt si bere do svých spárů následníka trůnu RudolfaSkutečnost versus divadlo
Skutečná princezna Elisabeth se narodila v prosinci 1837 v Bavorsku jako dcera knížete Maxmiliana. V roce 1854 se provdala za rakouského císaře Františka Josefa I. Její vliv však od počátku omezovala císařova matka Sophie. Šla dokonce tak daleko, že císařovně odebrala její děti k přísnější výchově. Po zřízení rakousko-uherské monarchie v roce 1867 přesto Elisabeth usedla na císařský stolec vedle svého manžela coby císařovna rakouská a královna uherská. Obětí atentátu se stala v Ženevě 10. září 1898. Největší osudovou ranou pro ni byla sebevražda jejího syna a následníka trůnu Rudolfa. V muzikálové podobě příběhu jsou diváci rovněž konfrontováni s její vizí brzkého zániku monarchie.

Samotná stavba muzikálu Elisabeth v mnoha rysech připomíná Evitu. Nejen tím, že v epicentru dění stojí žena po boku prvního muže země. Žena opředená legendami. I způsob její prezentace je v mnoha ohledech shodný. Carsten Lepper hraje vraha Elisabeth Luigiho LuchenihoPředevším střídáním současnosti a minulosti, respektive doby před a po smrti legendy. A také kritickým dialogem mezi hrdinkou a jejím protivníkem. Kongeniální sám o sobě je vlastní rukopis muzikálu. Divákovi není předkládán pouhý chronologický příběh hlavní hrdinky, nýbrž svébytné dramatické dílo. Do slova a do písmene se ze záhrobí vracejí i postavy příběhu. Tragické klíčové momenty Elisabethina života - tedy smrt dcery ještě v plenkách, sebevražda korunního prince Rudolfa i její náhodná vražda (Lucheni měl původně v plánu atentát na zcela jinou osobu) - jsou v jevištním příběhu vysvětleny zcela prozaicky: Elisabeth miluje mladý a pohledný muž, tajuplný černý princ, kterým není nikdo jiný než Smrt. (V němčině totiž je na rozdíl o češtiny smrt rodu mužského). Nikoliv zubatá s kosou, nýbrž vášnivý a zamilovaný mladík provází a sleduje Elisabeth v jejích životních úskalích a je vždy v potřebnou chvíli na blízku s pomocí jemu vlastní.

Příběh manželského císařského páru nepostrádá po více než dvě hodiny na dramatičnosti. Už samotná skutečnost, že císař pod vlivem své matky jedná přísně a státnicky, Company muzikálu Elisabethpředurčuje konfliktní situace jejich osobního příběhu. Elisabeth je temperamentní a života plná mladá žena a korzetem monarchie se nechává spoutat s maximálním odporem, který vystavuje jejich manželství zatěžkávací zkoušce, ve které neobstojí. Elisabeth není ochotna sklonit se před vůlí císaře ani v nejkritičtějším okamžiku, kdy ji o to žádá její vlastní syn, kterého může v jinak neřešitelné životní situaci zachránit pouze tento krok.

Po atentátu se konečně Elisabeth dostává do náruče Smrti a celý příběh končí jejich vášnivým polibkem. Doslova a do písmene jde o happy end jako důsledek vraždy. Autoři tak balancují na samé hranici přijatelného, avšak tuto zkoušku ustávají bez ztráty květinky.

Muzikál roku 2000/2001
Essenská inscenace Elisabeth byla odborným časopisem Musicals oceněna jako nejlepší muzikálová produkce z německé jazykové oblasti sezóny 2000 / 2001. Čtenáři časopisu ji na prvním místě ocenili v kategoriích: nová produkce, režie, choreografie, hlavní mužský představitel (Uwe Kröger) a hlavní ženská představitelka (Pia Douwes). Cenu získala rovněž nahrávka muzikálu.

Dvojice Kunze a Levay
Největší muzikálová hvězda německy mluvících zemí Uwe Kröger hraje v Elisabeth svou životní roli Smrti (foto: Ingrid Kernbach)Libretista, textař a bývalý gramofonový producent Michael Kunze, narozený v Praze a žijící v Mnichově, získal společně se skladatelem Sylvesterem Levayem nejvyšší vyznamenání amerického gramofonového průmyslu Grammy za svůj celosvětový hit disco vlny sedmdesátých let "Fly, Robin Fly". V roce 1975 se tato jejich skladba dokonce umístila na prvním místě americké hitparády singlů. Kunze je pak především úspěšným překladatelem libret k muzikálům Andrewa Lloyda Webbera (Kočky, Fantóm opery, Evita, Aspekty lásky a Sunset Boulevard). Zároveň je autorem třech původních a úspěšných muzikálů. Vedle Elisabeth napsal scénář i k muzikálům Mozart a Ples upírů, který vznikl na půdorysu stejnojmenného kultovního filmu Romana Polanského. Sylvester Levay pochází z Maďarska a v šedesátých a sedmdesátých letech pracoval především v Německu. Poté odešel do Hollywoodu, skládal hudbu producentům a režisérům nejzvučnějších jmen (George Lukas, Steven Spielberg, Michael Douglas a další).

Michael Prostějovský, Jan Adam
Fotografie: Stage Holding Vereinigte Bühnen Wien, Ingrid Kernbach