Sedmero havranů v Semaforu zastoupilo krkavce

Havraní bratři ví, že jediný, kdo je může zachránit, je jejich sestra... Proto se na ni velmi upínajíSedmero havranů je novým výtvorem neokoukané produkce. V představení účinkují na muzikálovém poli většinou neznámé tváře a celkově je toto dílo odlišné, protože i autoři jsou jiní. Představení se hraje na malém jevišti Divadla Semafor, a teď se námi můžete podívat, jak vlastně tento počin dopadl.

Představení se nese v lyricko-epickém duchu. Zakletí bratři pozorují Bohdančino setkání s princemJe otázkou, zda zrovna příběh na motivy pohádky Sedmero krkavců od Boženy Němcové je vhodný pro zpracování do muzikálové podoby. Z příběhu se dá udělat dobrý film i dobrá činohra, kde skrze více dialogů mají herci leckdy větší herecký prostor. Na druhou stranu, ale zase hudba v muzikálu tolik přítomná může emoční charakter díla potrhnout, takže proč to s muzikálem nezkusit. Ne každému se pojetí muzikálu bude líbit, ale tak je to se vším.

Zamilovaný pár - Bohdanka a princDěj je jednoduchý a přímý, bez vedlejších situací. Bohdanka vyrůstá sama s matkou. Na dceřino naléhání matka prozradí, že kdysi měla sedm synů, které ale ve vzteku proklela, oni se proměnili v havrany a odletěli. Bohdanka se je vydá hledat. Když je nalezne, zjistí, že jejich záchrana nebude úplně jednoduchá. Musí být němá a uplést pro ně sedm košil. Do jejího úkolu však vstoupí princ a zamilují se do sebe.

O jejich lásce však nechce slyšet princova sestra, která se rozhodne, že zahubí jejich právě narozené dítě. Bohdanka je prohlášena za čarodějnici a souzena. Na poslední chvíli ale stihne doplést zbývající košili. Zjevují se její bratři v lidské podobě. Rozezleni na její pletichy zabíjí zlou princovu sestru, přináší Bohdance zpět její dítě, a ta s princem žije šťastně až do smrti.

Matce je neustále připomínána její minulost... i díky košilím jejích synůPo celou dobu v představení figuruje jen jedna scéna vytvořená Zuzanou Mazáčovou. Tvoří ji krychlová kovová konstrukce, kterou účinkující využívají několika způsoby – jako prostor, v němž, či na němž se odehrává část děje. Jako bariéru, která odděluje a půlí jevištní prostor na několik částí. Je subjektivní, zda bude divákovi po celé dvě hodiny představení k uspokojení stačit jedna a tatáž scéna – krychle je ale každopádně dobře využita.Bohdanka s princem čeká dítě... Jejího potomka ale plánuje princova sestra odstranit...

Hudba Pavla Trojana Jr. má složitou kompozici. Pěkně navozuje snivou, lyrickou atmosféru, dobře doplňuje i emoční rozpoložení postav. Z představení si neodnesete žádný hudební motiv, který by vám utkvěl v paměti. To sice není nezbytné, přesto je to škoda. Na druhou stranu se tak muzikál vymaňuje z „clipového“ schématu některých muzikálů. I přes spletitost hudby se zpěváci nikde nezapomněli a skutečně s hudbou souzněli na sto procent.

Představitelé havraních bratrů často využívali kovovou krychliAutorem libreta je Tereza Karpianus, námět zpracovala Jana Ferstlová. Kostýmy vytvořila Klára Syrůčková. Ačkoli látky a použité oblečení jsou soudobé, díky jejich dobré zkombinovanosti nejsou rušivým elementem, v komornějším nasvícení působí dobře a divák je automaticky považuje za oděvy z přímo neurčené historie.

Představení režíroval Pavel Ondruch, který si, jak už jsem zmiňovala, dokázal dobře poradit s rozložením scény a s pohybem herců na ní. Možná by neuškodilo mírně prokrátit závěrečnou pasáž díla, která díky své délce patřičně negraduje, zbytečně dlouhý je i konec.Rozezlení bratři zabili princovu sestru, která byla zdrojem Bohdančiných problémů

Choreografkou představení je Klára Klepáčková. V představeni nejsou sborové choreografie, založené na nacvičených tanečních sestavách, najdete v něm menší množství tanečních kreací jednotlivců. V představení také neúčinkuje žádná company.

Bohdanka ví, že princova sestra proti ní něco kuje... Ale nemůže nikoho upozornit, nesmí promluvit...Herecké výkony byly na velmi dobré úrovni. Snad každý z účinkujících se v umělecké branži už nějakou dobu určitým způsobem pohybuje, jak se můžete dočíst na oficiálních stránkách tohoto muzikálu. Jako Bohdanka se na první premiéře představila Veronika Savincová, která téměř neodešla z jeviště. Bohdanka byla v jejím podání laskavá a křehká, ale zároveň odhodlaná nalézt bratry, ač se ani ona nevyhnula pochybám. Pěvecky roli odzpívala na jedničku.

Princ a Bohdanka si neprojdou pouze rájem...Princ je nepříliš sympatickou postavou, protože ač je do Bohdanky zcela zamilovaný, na popud a díky pomluvám sestry ji neváhá vydat soudu. Na konci se s Bohdankou ale zase usmíří a věřte tomu, či ne – i ona ho ráda přijme zpět. Díky krátkému časovému úseku takový vývoj postavy působí nereálně. Jenže s tímto faktem samozřejmě princův představitel Tomáš Vaněk (pro zajímavost - v minulosti studoval zpěv u Lindy Finkové) nemohl nic udělat. Sestra cítí k Bohdance čirou nenávist a naplánuje lest...Dobře ztvárnil uspokojivě jak zamilovaného, tak i rozervaného a nerozhodného prince.

V menších rolích jsme mohli vidět Dášu Zázvůrkovou (bývalá členka sboru HDK, také působila jako company při prvním uvedení Bídníků v GOJE) jako matku. Dáša Zázvůrková měla prostor hlavně na začátku, kde se jako zoufalá matka emočně svěřovala Bohdance. V roli určitě nezklamala. Matku pronásledují stíny minulosti - její prokletí synovéSkvěle vyjádřila osobu, která je při vzpomínkách na svou největší chybu života psychicky na dně, zároveň ale byla i konejšivým elementem, když ke konci příběhu poskytovala Bohdance útěchu, naději a sílu.

Nejvíc se se svojí postavou závistivé sestry vyřádila Marta Sovová. Marta si do role mimo zloby, zášti a nesnášenlivosti vložila ještě značnou část šílenství a hysterie, což u této role vůbec nevadilo, naopak byla role ještě děsivější a krutější – o to víc jste ji na konci vůbec nelitovali.

Harvaní bratři nakonec princi odpustí a dají mu své svolení žít s BohdankouSedm havraních bratrů představovali Jan Bochňák, David Bouša, Jiří Böhm, Jakub Hliněnský, Adam Koubek, Vít Bečvář, Martin Šimek a Petr Besta. Ačkoli je tíží prokletí, v představení působí po většinu času jako mírně komické postavy, protože bratři se stále navzájem něčím popichují nebo dělají „opičky“ na Bohdanku (také vás napadl název jiné pohádky, který se přetvořil v „Bohdanka a sedm havranů“?).

Havraní bratři Bohdanku hlídají... a moc se jim nelíbí její setkání s princemNa jevišti tvořili havraní bratři sehranou skupinu. Jejich role byly nejzajímavější po pohybové stránce, když ztvárňovali let, sezení na větvích, roztržitost, nebo úlet před hrozbou. Po pěvecké stránce se vzhledem k ději příliš neměli možnost projevit.

Co říci závěrem? Představení nesedne všem, někdo bude postrádat nosnou melodii, pro někoho možná bude děj příliš monotónní. Herecké i pěvecké výkony jsou ale zvládnuté dobře a na Sedmero havranů není škoda vyrazit. Už jen proto, že takovýchto muzikálů, které nejsou dílem velkých produkcí nebo uměleckých škol, vzniká poměrně málo.