Romantický muzikálový thriller Svět plný andělů se hraje v Praze!

Už se nemůžeme vymlouvat, že je to do Brna daleko!
Romantický muzikálový thriller
Svět plný andělů se totiž hraje v Praze!

Jan stále bojuje sám se sebouTaky jste se už někdy přistihli při výmluvě typu: "Oni v tom Brně hrají asi opravdu dobré muzikály, ale když je to tak z ruky?" Nebo při nesmyslnosti plynoucí z neznalosti věci, že k tomu Zdeňkovi Mertovi díky jeho písním pro Ronyho Martona (Hastrman tatrman), Petru Černockou (Monitor, Snění nad hlávkou zelí), Petra Rezka (S písní lesů, vod a strání) a hlavně Zoru Jandovou (Tisíckrát) nemáte prostě důvěru? Bez mučení se přiznávám. Já takhle uvažoval často. A to jsem v 80.letech obdivoval zájezdový program Petry Janů a Zdenka Merty Trochu jinak a v době ne moc dávné jeho úsilí představit tuzemskému publiku skvělou Mši Leonarda Bernsteina.

A přitom všem jsem nějak zapomněl, že jednapadesátiletý skladatel z Hranic na Moravě už napsal s režisérem a ředitelem Městského divadla v Brně (dále jen MDB) Stanislavem Mošou čtyři muzikály, které uspěly i za hranicemi naší vlasti. V roce 1991 vznikla jejich hudební feérie Sny svatojánských nocí a o dva roky později pak scénické oratorium BASTARD. V roce 1998 měla premiéru muzikálová opera Babylon a v říjnu roku 2000 pak romantický muzikálový thriller Svět plný andělů.

Jan a jeho AnděléSvět plný andělů podruhé v Divadle na Vinohradech
Tenhle muzikál se letošního 15. března dočkal v MDB sté reprízy, diváci MDB ho zvolili nejúspěšnějším představením loňské sezóny v divácké anketě Křídla 2000-2001 (Svět plný andělů diváci ocenili i díky scénické hudbě Zdenka Merty, kostýmům Andrei Kučerové a choreografii Vladimíra Kloubka). Podruhé bude MDB hrát Svět plný andělů v Praze. Zatímco loni mu patřilo Divadlo na Vinohradech po celý červenec, letos se bude hrát Svět plný andělů od 13. 8. (slavnostní premiéra je 15. 8.) do 31.8. (kromě nedělí). Hraje se od 19:00 hod. Muzikál v Praze uvádí společnost Blue & Green Catering Production.

I tomuhle muzikálu sluší prostředí kabaretu
Hlavním hrdinou téhle velkolepé muzikálové podívané, která se odehrává v prostředí kabaretu plném hudby, světel a tance, je Jan, který po překonání mnoha životních úskalí konečně nachází životní smír. Jeho osud je tragický. Poznamenaný zážitky z dětství a mládí a jak už to bývá i první láskou. Za to, že v sobě i přes nepřízeň osudu vždy najde sílu vstát a říct: "Já půjdu dál!", může děkovat těm, které miloval a kteří nikdy nepřestali milovat jeho. Svůj podíl na Janově ochraně má i jeho anděl strážný. Ten nad ním bděl ve všech jeho krizových okamžicích.

Padlí andělé…Co vás rozhodně vás v tomhle příběhu o síle lásky zaujme, je valná většina písňových textů. Cituji:

Večernice vchází,
Přijel Velký vůz…
Na něm strážný anděl tvůj,
Zbaví tě všech hrůz.

Bez Zory ani ránu
A tak si ve Vinohradském divadle nenechte ujít stylově různorodou hudbu Zdenka Merty (zahrnuje spirituál, gospel, jazz, pop, rock i kabaretní popěvky), nápaditou a přitom nevtíravou režii Stanislava Moši a samozřejmě vynikající výkony protagonistů v pěvecky, herecky i pohybově náročných rolích. Každá postava tohoto muzikálu je obsazena třikrát i čtyřikrát. V postavě Jana se můžete vedle Petra Gazdíka a Stano Slováka těšit na Jana Apolenáře, který zazářil již v Draculovi, Monte Cristovi nebo Johance z Arcu. Jeho partnerku Sandru hrají Jitka Čvančarová (byla za tuhle roli nominována na Cenu Thálie), Petra Jungmannová (Pamatujete si na ni z televizního seriálu Stříbrná paruka?), Markéta Sedláčková a Jana Musilová.

V roli Anděla se vedle Roberta Jíchy a Davida Uličníka objeví Roman Vojtek známý z Monte Crista, brněnské verze West Side Story a Pomády. Jan a jeho dětstvíS Janou Vaculíkovou jsme se mohli setkat již v muzikálu Krysař. V roli Ráchel se představí Alena Antalová (nejpopulárnější herečka MDB loňské sezóny), v Mertových dílech nepostradatelná Zora Jandová (patřím k těm, kteří téhle nesporně talentované a inteligentní herečce a zpěvačce pro její přílišnou snaživost a pitvoření nemohou přijít na jméno a kteří nemohou zapomenout na její Ofélii v Shakespearově Hamletovi v režii Miroslava Macháčka na scéně Smetanova divadla v 80. letech), Irena Budweiserová ze Spirituál kvintetu (její interpretace asi největšího hitu Světa plného andělů "Jsem s tebou" je skvostná) a na asi nejen mě zatím neznámá Kamila Tjokordová.

A o čem je podle skladatele Zdenka Merty jeho a Mošův muzikál Svět plný andělů?
"Je to příběh zkrachovalého klavíristy. Pozor, není to o mně! A taky příběh krásné tanečnice, která skončila v baru. Je to příběh dvou lidí, kteří se vzájemně ztratili, ale kteří se opět potkali a našli k sobě cestu. A je taky o andělech mezi námi. Kupodivu je jich kolem nás dost, ale zdá se, že to pořád nestačí. Každý člověk by měl mít víc andělů, což je v tomto světě nereálné a taky trochu nesmyslné. A muzikál je taky o tom, že bychom si měli víc vážit těch andělů, kteří stále mají chuť nám pomáhat a trápit se s námi."

Jan Adam (s použitím materiálů MDB a magazínu Dokořán)
Foto Martin J.Polák (z loňského uvádění muzikálu Svět plný andělů v Praze)
Autor děkuje pracovnicím komerčního oddělení MDB paní Brzobohaté a paní Lavické za milé jednání,