Krásná Lucrezia Borgia prolila poslední krev

Erb rodiny Borgiů v plném leskuMuzikál Lucrezia Borgia je vskutku pozoruhodné dílo. Rozhodně se nedá zařadit mezi běžné muzikálové kousky, skoro bych se bála použít i termín „muzikál“, protože oč tu jde především, je pohyb – lépe řečeno tanec, který je zde prezentován opravdu bravurně. Možná by pak byl na místě spíše přívlastek tanečně – hudební dílo tak, aby běžný divák nebyl zaskočen.Čím však rozhodně zaskočen nebude je kvalita díla, která je neoddiskutovatelná. Zodpovědně mohu říci, že jsem se zatím s ničím podobným doposud nesetkala.

Lucrezia mezi nesmiřitelnými bratryKaždopádně, že je to dílo hodné zhlédnutí, potvrdil fakt, že i o derniéře 27. září 2013 bylo divadlo Hybernia beze zbytku zaplněné a obecenstvo nadšeně aplaudovalo i po jednotlivých pasážích. Obsah tohoto díla zde rozebírat nebudu, protože tak již učinila kolegyně při premiéře, pokud jste tedy nezachytili, stačí dohledat na našich stránkách. Je však třeba zdůraznit, že je toto dílo výjimečné nejen pohybovým potenciálem, ale také pojetím samotným. Musím uznat, že temnou legendu Borgiovské rodiny, která je zcela jistě nesmírně zajímavým námětem, využil muzikál dokonale.

Zoufalá matka se loučí se synemSamotná atmosféra díla vás již od začatku nenechá na pochybách, že se rozhodně nebude jednat o procházku nějakým romantickým dílkem. Hudba i kulisy na vás po celou dobu působí velmi temně a téměř hrůzně, mnohokráte vám po zádech přeběhne zamrazení. Kdo slyšel dříve půvabně melodickou a něžnou hudbu Petra Maláska z muzikálu Popelka na ledě, stěží uvěří, že se jedná o hudební dílo stejného autora. Petr Malásek disponuje evidentně velkou škálou hudební tvorby.

Krásná Lucrezia touží po stále mladší lásceV hlavní roli Lucrezie na derniéře excelovala Iva Marešová, která velmi zdařile sekundovala více známé Báře Basikové. Byla Lucrecií křehkou, zranitelnou, ztracenou i milující, ale také nemilosrdnou, posedlou chtíčem a zakázanou láskou k bratrům, která neváhá pro dobro Borgiů i prolít lidskou krev a zabít. Ženou velmi rozporuplnou a nebezpečnou. V taneční části nás v derniérovském představení uchvacovala baletka Kateřina Benešová – Rejmanová. A aby příznivci Báry Basikové nepřišli zkrátka, objevila se Bára na konci představení v přídavku, kde se prezentovaly společně obě Lucrezie najednou.

Láska může být velmi zhoubnou vášníDámě v hlavní roli úspěšně nahrávali kolegové Zbyněk Fric v roli nemilosrdného a vlastnického Césara, který neváhá odstranit z cesty ani svého bratra. V roli Juana jsme v tento den měli možnost vidět Tomáše Berouna, který se role mladšího Borgii zhostil taktéž se ctí. Je třeba zdůraznit, že oba pánové předvedli kromě hereckého a pěveckého výkonu, taktéž výkon taneční, a jistě nebylo lehké se postavit v tomto směru vedle tanečních profesionálů. Klobouk dolů!

Ani Papež není rozhodně svatýMalinko zklamaná jsem byla z postavy papeže Rodriga Borgii, protože to je osobnost, která tak nějak ční z hlediska historie nad celou rodinu a tento dojem mi v daném představení v podání Vladimíra Marka prostě chyběl. Možná je to dané i tím faktem, že jsem ovlivněná sledováním seriálu The Borgias, kde právě tento charakter hraje naprosto nepřehlednutelný a charizmatický Jeremy Irons. A v podáni tohoto pana herce je papež prostě dokonalý a odpustíte mu kompletně všechny intriky, protože Rodrigo Borgia je prostě pavouk intrikán sám o sobě a svoje plány spřádá s jedinečnou grácií. Sledujete jeho strategický boj o moc zcela bez dechu. A právě tento pocit mi zkrátka u postavy papeže chyběl. Avšak musím přiznat, že záměrem tvůrců bylo postavit do popředí Lucrezii a ne jejího otce, takže samotnému dílu to ani nevadí.

Osud rodiny Borgiů končí v potocích krveNa závěr nutno zdůraznit, že je opravdu škoda, že toto dílo mizí z jeviště Divadla Hybernia, neboť je vskutku neobyčejné. S posledním tónem muzikálu a posledním ladným skokem tanečníků dílo skončilo, avšak frenetický potlesk, který se okamžitě rozlehl sálem a ovace ve stoje, dávají tušit naději, že se s dílem možná ještě v budoucnu potkáme. A krásná Lucrezia Borgia bude milovat, nenávidět a prolévat potoky krve dál.