Fantom ve svém divadle zosnoval druhé kolo konkurzů!

Dirigent občas nečekaně zastavil uprostřed skladby své ruce a čekal, jak na to sbor zareagujePřed pár měsíci ještě nikdo netušil, že Fantom opery, nejdéle hraný muzikál na americké Broadwayi, míří na česká jeviště. Fantom opery s hudbou Andrew Lloyd Webbera je náročným dílem, které si jednoznačně nemůže dovolit každá muzikálová produkce. Františku Janečkovi se ale práva podařilo získat a teď  mají za sebou uchazeči o role v tomto slavném muzikálu druhé kolo! Konkurzy probíhaly po dobu čtyř dnů, účastníků nebylo málo a požadavky se stupňovaly. Kdo se ve druhém kole objevil a které ze skladeb jsme slyšeli?

Píseň ''Fantom opery'' v podání Betky Bartošové a Radima SchwabaNa konkurzech se samozřejmě zpívalo česky. Texty písní a libreto do češtiny přeložil Jaroslav Machek.

Musicalnet měl možnost být na konkurzech přítomen po tři dny. První den, nesoucí datum 4. listopadu, byl vyhrazen pouze pro balet, company a pro dodatečné první kolo pro několik účastníků, kteří se nemohli zúčastnit vypsaného prvního kola konkurzů.

Hádka Fantoma a Raoula nad hrobem otce Christine DaaéDruhý den byl takříkajíc napěchovaný lidmi. Začal v deset hodin dopoledne a během dne se na jevišti vystřídal baletní soubor, company a téměř všichni uchazeči všech sólových rolí (kromě postavy Fantoma a postavy kulisáka Buqueta, na nějž nikdo na konkurz nepřišel – má v muzikálu jen pár vět).

''O nic víc tě nežádám'' v podání Roberta Jíchy a Michaely Noskové, kteří se prvně osobně potkali na jevišti před touto písníV jednu hodinu odpoledne bylo jeviště přeplněno. Vlevo se postavily baletky a uchazečky o roli mladé dívky Meg Girry. Prostředek a pravou stranu obsadila ženská a mužská company. K tomuto seskupení přibyla Carlotta, která zpívala část „Vzpomínej“ až do doby, kdy je v představení přerušena padající kulisou. V tu dobu dostal pěvecký prostor balet a sbor. Scéna se mnohokrát opakovala. Všem uchazečům na jevišti dirigoval Jan Bubák, živou hudbu zajišťovala Kristina Brachtlová. Mezi členy sboru také obcházel Michal Macourek, aby z blízkosti slyšel individuálně každý jednotlivý hlas a dělal si poznámky.

Jakoby najednou nebylo na jevišti místo...Poté nadešel čas vyzkoušet píseň „Hannibal“, ve které figuruje sbor, Carlotta a Piangi. Company se rozdělila na basy, vyšší mužské hlasy, soprány a alty. Nejdříve na zkoušku zpívali všichni představitelé Carlott, Piangiů a celý sbor dohromady. Poté se u skladby postupně Carlotty a Piangiové (ti byli pouze dva) vystřídali, členové ženského a mužského sboru se rozdělili do skupinek po čtyřech. Jan Bubák zkoušel pohotovost a tvárnost sboru. Když přestal dirigovat v půlce scény, od sboru se očekávalo, že bude reagovat. Byl kladen důraz na to, aby se sbor přizpůsoboval hudbě, která bude hrána živým orchestrem, ne aby tomu muselo být naopak.

Režijní zkouška se všemi CarlottamiPosléze byla vyhlášena přestávka. Režisér Petr Novotný si k sobě do hlediště pozval uchazečky o operní divu Carlottu Giudicelli na režijní zkoušku. Probíral s nimi charakter a pohnutky postavy, jakým dojmem bude muset Carlotta v představení působit. Jedním z jejích hlavních rysů je, že by měla „být stále srandovní, i při všech sviňárnách. Musí být komická, ale nesmí být zlá v tom smyslu, že je čarodějnice." Režisér také nechal uchazečky ztvárnit například Carlottino rozrušení a naštvaný odchod ze scény, když na ni v představení během zpěvu „Vzpomínej“ spadne kulisa.

Zleva - Piangi, Carlotta, Meg Girry, Raoul, Madame Girry, Firmin a AndréPo přestávce přišla zkouška části jedné z nejnáročnějších scén v muzikálu, co se týče sehranosti a načasování zpěvu postav – „Ředitelny (I.)“. Během této písně totiž přes sebe zpívají všechny sólové role (kromě Buqueta, Fantoma a Christine). Pro představu – něco jako „Příští den“ z Bídníků. Předtím ale nechal režisér předstoupit jen uchazeče o role manažerů divadla, o Firmana a Andrého. Vyjádřil se, že sám zatím není schopný říct, kdo ze zpěváků by měl jít na kterou z rolí. Zároveň byl zpěvákům zdůrazněn požadavek srozumitelné a až perfekcionistické výslovnosti.

Petr Matuška a Tomáš TraplBěhem pěveckého dialogu měli uchazeči o role tendenci různě gestikulovat a pochodovat po scéně, čemuž režisér Novotný učinil konec větou „Nehejbejte se a buďte u sebe, to není kolbiště!“ Došlo i na pár vtípků mezi herci a režisérem, například: „Víte, že André je hezčí role?“ „Hezčí, ale menší“.

Duet ''O nic víc tě nežádám'' zazpívali také Honza Kříž a Betka BartošováPo prokombinování uchazečů o role Andrého a Firmina došlo na projížděčky větší části „Ředitelny“, u které se prostřídali uchazeči o téměř všechny postavy (vyjmenování rolí přítomných v této scéně naleznete výše). Poslední skladbou, která se několikrát opakovala pro obměnu zpěváků, byl krátký duet Christine s Meg Girry.

Krátce nato zazněly ještě skladby jako „Fantom opery“, „Hudba noci“, „Vzpomínej“, „O nic víc tě nežádám“. Věřte či ne, výše zmíněné trvalo od deseti hodin dopoledne do půl sedmé večer.

Monika Samerová jako Christine a Ivana Koralová jako Meg GirryTřetí den konkurzu byl vyhrazen pro role Raoula, Christine a Fantoma. Opět zazněly všechny známé melodie, jaké postavy v představení pějí. Všichni do své snahy dali maximum, přišli přece proto, aby získali vysněnou roli. Režisér také kladl velký důraz na "herectví" v pěveckém projevu, se kterým kolikrát nebyl příliš spokojen a nechal scénu zpěváky opakovat. Jedinou výraznou pochvalu od režiséra získal Radim Schwab, pěvecké ztvárnění udělal přesně tak, jak režisér požadoval.

Jakub Hubner, Markéta Mátlová a František JanečekPoslední den konkurzů byl vyhrazen pouze pro ty zájemce, kteří neabsolvovali první kolo. Opět tedy na jeviště nastoupila Petra Parvoničová se svou choreografií na skladbu „Maškarní“.

Pozor! Druhé kolo konkurzů do Fantoma opery sice skončilo, brzo však proběhne třetí a poslední kolo konkurzů, a to 1. a 2. prosince. Přejte tedy svým oblíbencům hodně štěstí!

Honza Kříž a Oldřich Kříž - budoucí Fantom/Raoul a André/Firmin? Opět hádka Raoula a Fantoma nad hrobem otce Christine Daaé, tentokrát v podání Roberta Jíchy, Bohuše Matuše a Michaely Noskové Dominika Richterová jako Meg Girry a Betka Bartošová Michal Macourek a Jan Bubák
Petra Parvoničová trénujícíc s ostatními na skladbu Maškarní Vendula Příhodová alias Carlotta Giudicelli Bohuš Matuš zpívající jednu z Fantomových písní Petra Peterová se snažila o roli Christine