Romeo a Julie přesídlili na čas z Verony do Divadla u Hasičů

Utajená romantická svatbaKdyž se vysloví jména Romeo a Julie, pak se nepochybně každý z nás malinko zasní, vždyť kdo by neznal nejslavnější milenecký pár a nesmrtlený příběh velké tragické lásky. A právě tato krásná tématika z pera Williama Shakespeara dala před lety podnět ke vzniku muzikálu z pera Jiřího Bareše, jehož obnovenou premiéru jsme mohli zhlédnout 16. května 2014 v Divadle u Hasičů.

„...Ještě chvíli s tebou být,
co je tu k zvažování?
Mám-li zemřít, přísahám,
že zemřu bez váhání!“

„Říkáš: „Zůstaň - tady jsem,
nikdy tě neopustím.“
Co můj život znamená?
Bez tebe nevím, co s ním.“

Merkucio je šibal šibalskáTroufám se tvrdit, že velmi poetický text libreta Jiřího Bareše si nijak nezadá s krásnými verši Williama Shakespeara a je milé, že slepě text pouze nekopíruje. Vytvořit vlastní romantickou textovou verzi tohoto díla jistě nebylo jednoduché, a proto klobouk dolů. I hudební stránka muzikálu je velmi povedená a líbivá. Nepochybně si divák bude pobrukovat chytlavé melodie i po cestě domů. Tyto dvě hlavní stránky díla mohu jen doporučit a více než pochválit, protože jsem v tomto ohledu byla opravdu okouzlena.

První letmé dotekyCo však už nepovažuji za úplně šťastný nápad, je samotné pojetí muzikálu. Jistě se dalo už z doplněného názvu muzikálu Romeo a Julie 2014 tušit, že oproti původnímu provedení muzikálu doznalo dílo určitých proměn. Muzikál by se dal tedy nazvat jako zmodernizovaný a přenesený do současného světa. Nebudu se tajit tím, že jako velmi konzervativní divák (zvláště pokud se týče podobné tématiky), jsem nebyla tímto moderním pojetím příliš nadšena. Zvláště jsem postrádala dobové kostýmy a scénu, která by právě tomuto kusu propůjčila ono nezaměnitelné a romantické kouzlo. Vizuální část díla mě prostě rušila natolik, že neznat hudební část již z minulosti, možná bych ji nedokázala ani patřičně vnímat a ocenit. Což je opravdu škoda.

Pánové a dámy, ples právě začíná!Bohužel ani herecké a pěvecké výkony mne příliš neoslovily. Nenajdete zde sice vyloženě zvučná jména aktuálních králů muzikálu, ale to by vůbec nevadilo. Vzhledem k faktu, že hlavní milenecký pár má být patnáct let stár, tak obsazení mladými herci je více než nutné a dotváří tak dokonalou iluzi. Tedy pokud by vás svým projevem zasáhli, což se však bohužel nestalo. Nemohu říci, že by se mi hlasový projev dvou hlavních protagonistů vyloženě nelíbil, nicméně také mne ani neoslnil. Jako jediný vymykající se výkon musím zmínit roli Merkucia, a v něm excelujícího Petra Šudomu, který předváděl velmi dobrý výkon po stránce herecké i pěvecké, a v tomto ohledu tak nějak zachraňoval situaci. Bohužel si však jeho výkonu nebudete užívat přiliš dlouho, protože v rámci příběhu tato postava velmi záhy umírá jako oběť nenávistného sváru mezi oběma znepřátelenými rodinami.

Trochu zvláštní balkonová scénaNechci však svůj názor na toto dílo prezentovat vyloženě negativně. Jistě není jednoduché se postavit k této tématice s inovativním pojetím a možná, že právě tento postoj přitáhne do Divadla u Hasičů mladou generaci, které kostýmy a styl herců – vrstevníků budou blízké. Je však otázka, zda-li se teenagerovská generace vyrovná právě s onou poetičností a malebností textů a hudby, kterou jsem zmiňovala hned na začátku článku. Ať tak či onak, přejeme muzikálu Romeo a Julie 2014 hodně štěstí a spokojené diváky.

Obsazení 1. premiéry 16. května 2014
Hudba a libreto Jiří Bareš
Režie a výprava Jiří Untermüller