Muzikál Atlantida nechal diváky nahlédnout do svých hlubin

Příběhem diváky provází skupina mladých lidíVe čtvrtek 10. září 2015 v 19 hod. usedli diváci poprvé do sedadel Divadla Kalich, aby zhlédli premiérové představení muzikálu Atlantida. Hudba a texty písní Mira Žbirky jsou již léta ověřenou jistotou. Sám autor již předem avizoval, že zcela důvěřuje tvůrčímu týmu muzikálu a ztvárnění nechá na nich, aniž by do celého procesu zasahoval. Na premiéře viděl celé představení skutečně poprvé společně s diváky. Pojďme se tedy podívat, jak vše dopadlo.

Režisérské taktovky se ujal Ján ĎurovčíkRežie a choreografie, kterých se ujal Ján Ďurovčík, je rovněž hrou na osvědčenou jistotu kvality. Ján Ďurovčík se však tentokrát ujal také libreta celého díla, společně s Peterem Pavlacem. Zajímavé je, že ač texty písní Kamila Peteraje diváci uslyší v originální slovenštině, libreto je napsané v češtině. Libreto bylo původně napsané ve slovenštině, do češtiny ho celkem zdařile přeložil Jaroslav Panenka. Na Slovensku se bude hrát samozřejmě v originální slovenštině.

Děj se odehrává v podmořské jeskyniDěj muzikálu nás přivádí do exotických krajin, kde se skupina mladých lidí vydává na dobrodružnou výpravu – hledat pod hladinou moře bájnou Atlantidu. O hledání Atlantidy jde však spíše jen metaforicky, neboť ve scénáři se rozebírají hlavně tajemství a vztahy hlavních aktérů. Podmořská jeskyně, do které se dostanou, je plná různých nástrah a nebezpečí. Když se po zemětřesení uzavře výstup, dává vyniknout charakterům jednotlivých postav a v kritických situacích odhaluje jejich podstatu a pravé já.

Účastníci výpravy se seznamují na úvodní partyNa úvodní party se  všichni seznamují, i když někteří se již z minulosti velmi dobře znají. Výpravu vede bohatý podnikatel Jerry, kterého ztvárnil Jan Kříž, dále se zde objevují dobrodruh Milan (Zbyněk Fric), intelektuál – archeolog Martin (Roman Tomeš), sebestředný a sobecký Andrej (Přemysl Pánek), poněkud jednodušší sekretářka Jerryho Majka (Marie Blahynková), ajťačka Brejny (Markéta Procházková) a skupinu uzavírá lékařka výpravy Sofie (Michaela Doubravová).

Scény podvodní říše se prolínají se vzpomínkovými vstupy jednotlivých postavHit muzikály si v poslední době získávají, a nejen v České republice, velkou popularitu. Zdálo by se jednoduché spojit známé hity, které by si diváci broukali od začátku až do konce, smysluplným dějem, a muzikál by byl na světě. Ne vždy se však všechny hity do děje přímo hodí, a tak zasazení písní do děje působí občas dost nepřirozeně a šroubovaně. A ani snaha obrátit to v humor se nesetkala s nijak velkou odezvou u publika. Jako příklad mohu uvést například výrok „Zažni baterku!“, který uvedl píseň „Zažni aspoň kúsok sviece“. Autoři libreta byli často v rámci snahy dosadit píseň do příběhu nuceni uchýlit se ke vzpomínkám jednajících postav, jako například u písně „Biely kvet“. Nutno však přiznat, že děj má, zvláště ve druhé polovině, spád, nepostrádá překvapivé momenty a divák je do poslední chvíle napjatý, jak vše dopadne.

Hra světel a zrcadel vytvořila dokonalý dojem podvodní říšeScéna Martina Černého je jednoduchá, ale promyšlená. Na malém prostoru využívá minimalistické kulisy (loď) a dává prostor hlavně světlům a zrcadlům, která nejen opticky zvětšují jeviště, ale dosahuje tím velmi zajímavých efektů a dojmu podvodní říše. Zrcadla jsou pružná, vlní se a reagují na pohyb herců, mnohdy se v nich mohou spatřit i samotní diváci, což může vzbuzovat zajímavé asociace a dojem „vtažení diváků do děje“. Ale nejsem si jistá, jestli právě tohle bylo přímo záměrem. Co se týče nasvícení scény, osobně jsem se nemohla ubránit podobnosti s inscenací Rusalky v Národním divadle, kde jsou použity podobné nápady práce se světly pro vytvoření efektů a iluze podvodní říše. Jeviště v Kalichu je oproti ND samozřejmě nesrovnatelně menší.

Divačky jistě ocení, že se Zbyněk Fric a Jan Kříž na své role mimo jiné připravovali také v posilovněKostýmy Zuzana Straková pojala jednoduše, jsou to vlastně potápěčské neopreny. Jako divačka však musím ocenit, že některým hercům oblékla tílka, a nechala tak vyniknout jejich vypracovaným svalům. (Ostatní případy nechala oblečené v tričkách s krátkým rukávem.) Také kostým Majky s odhaleným břichem ukázal skvěle vypracovanou postavu Marušky Blahynkové a podtrhával její ženské půvaby. Jednotvárnost kostýmů byla občas vystřídána vzpomínkovými scénami, které umožňovaly použití i jiných kostýmů.

Jan Kříž v muzikálu Atlantida excelujePojďme se nyní podívat na jednotlivé výkony aktérů. Ačkoli bylo avizováno, že v příběhu je sedm hlavních a rovnocenných postav, v reálu některé postavy přeci jen dominují, a to především svým výkonem. V hlavní roli bohatého podnikatele Jerryho, který financuje celou výpravu, se představil Jan Kříž. Úlohu zvládl bravurně, jak po herecké, pěvecké i taneční stránce. Se svou poněkud naivní a na první pohled povrchní asistentkou Majkou, kterou ztvárnila Marie Blahynková, tvořili pár, ve kterém to pořádně jiskřilo.

Také Maruška Blahynková předvedla kromě vynikajícího výkonu cvičením vypracované těloMarie Blahynková byla v roli Jerryho asistentky Majky úžasná, naplno zde projevila smysl pro humor a komediální talent, dovedla přesně odhadnout hranici, kdy byla přirozená a nepřehrávala. Ačkoli měla na premiéře hlasovou indispozici, na jevišti to nebylo vůbec znát, do role se opřela s veškerou energií a odvedla skvělou práci. U obou partnerů musím pochválit úžasně vypracovaná těla, která by jim mohl leckdo jen závidět.

Zbyněk Fric podal na premiéře vynikající výkonDalší postavou, která kvalitou svého výkonu poněkud vybočovala z řady ostatních, byl dobrodruh Milan, kterého ztvárnil Zbyněk Fric. Milan, jako zkušený vůdce výpravy, tajemnou jeskyni, která je podmořským tunelem přístupná jen jednou za mnoho let, již jednou před časem navštívil, a i on má svá hluboko uložená tajemství, která tají před ostatními. O co jde, prozrazovat nebudu, abyste se mohli nechat překvapit. Charakterově patří tato postava ke klaďasům a Zbyněk ji pojal tak přesvědčivě, že mu divák musí věřit každé slovo. Zbyněk podal skvělý herecký, pěvecký i taneční výkon. Byl přirozený a uvěřitelný ve všech polohách. Podobně jako Honza s Maruškou se také i Zbyněk mohl pochlubit krásně vypracovanými svaly, což pochopitelně potěšilo nejednu divačku.

Roman Tomeš byl ve své roli přesvědčivýRole Martina byla svěřena Romanu Tomešovi. Zhostil se jí se ctí, v jeho podání mne zaujala především píseň „Múr našich lások“. Na konci první poloviny představení diváky pobavil imitací samotného Mira Žbirky. Autor hitů seděl v hledišti, a jak sám uvedl na tiskové konferenci, na premiéře viděl výsledek úplně poprvé. Proto ho jistě tato epizoda musela mile překvapit a potěšit. Roman Tomeš se zlepšuje každou další rolí, kterou v Divadle Kalich ztvární.

Přemysl Pálek si v Atlantidě zahrál záporákaPřemysl Pálek mi v roli záporáka Andreje zněl občas zbytečně pateticky, jeho hlas mi zvláště ve výškách zněl nepříjemně a příliš ostře. Ale snad se časem v roli více zabydlí. Možná to bylo také příliš vyjetým zvukem, který by neškodilo trochu stáhnout. To se týkalo i ostatních postav, které zvláště ve vypjatých chvílích byly až moc ukřičené. Možná by stálo za úvahu, jestli by občas nebylo vhodnější vyjádřit dramatické a vyhraněné situace spíš napjatým tichem než křikem, ale to byla zase spíše věc režijního pojetí.

Míša Doubravová excelovala ve své závěrečné písni StromJinak tuto negativní postavu ztvárnil Přemysl Pálek velmi věrohodně, jako největší podrazák celé story musel být každému divákovi přinejmenším nesympatický, což se mu skutečně dařilo.

Role lékařky výpravy Sofie byla svěřena Michaele Doubravové. Zpočátku příběhu jsem jí moc nevěřila, nebyla pro mě dostatečně přesvědčivá a přirozená. Její lavírování mezi současným a bývalým partnerem mě moc nedokázalo strhnout a nepřipadalo mi příliš věrohodné. Tento celkový dojem mi však zcela zvrátila ve své závěrečné scéně, kterou zahrála i zazpívala naprosto fenomenálně. Při její písni „Strom“ lítal všem divákům mráz po zádech. Je vidět, že Míša na sobě velmi pracuje a stále se zlepšuje.

Ani Markéta Procházková nezapřela své kvalityNa Brejny Markéty Procházkové jsem se velmi těšila, ale role je napsaná tak, že postava nemá zase tolik prostoru, aby Markéta mohla předvést všechny své kvality. Což je velká škoda. Ale přesto – role ajťačky a fotbalistky jí sedne, je vidět, že ji baví, užívá si ji a postavě vtiskla svůj osobitý rukopis. Zvláště duet s Majkou se oběma protagonistkám velmi povedl. Škoda jen, že ve scénáři nedostala postava Brejny více prostoru, zvláště ve druhé půlce.

O vypjaté situace není v muzikálu nouzeJuraj Bernáth dostal za úkol ztvárnit pánskou víceroli. Zaujal smyslem pro humor, nezapřel svůj komediální talent - který předváděl v jiných muzikálech - ale protože se jednalo pouze o malé vstupy, neměl příležitost jej více rozvinout.

Totéž se v podstatě týkalo i dámské vícerole, která byla svěřena Veronice Bošjakové. Vzhledem k malému prostoru obou postav není celkem co hodnotit. Neměli čím vyniknout, ale neměli ani co zkazit.

Také company odvádí v muzikálu poctivou práci v choreografii Jána ĎurovčíkaVelkou pochvalu a obdiv si zaslouží i celá company, která byla sehraná a byly vidět hodiny dřiny pod taktovkou nesmlouvavého choreografa a režiséra Jána Ďurovčíka. Poněkud překvapivě má však company v muzikálu méně prostoru, než jak tomu bývá v ostatních Ďurovčíkových inscenacích. Objevuje se jako taneční doprovod sólových čísel hlavních protagonistů a ve dvou hromadných tanečních scénách u písní „Mám čierny deň“ a v závěrečné „Mám rád“.

Při premiéře se předvedli excelentní výkony tanečnice Martina Ctiborová, Tereza Machová, Veronika Šlapanská a Gloria Šudomová a tanečníci Karel Jinda, Václav Procházka, Lukáš Prokop a David Schimmer.

I na malém jevišti Kalichu můžeme vidět velkolepou showCo říci závěrem?

Ponor do hlubin divákovy duše se v Divadle Kalich podařil, muzikál Atlantida předvádí výborné herecké a pěvecké obsazení, příběh, který vás vtáhne a udrží v napětí až do konce, a hlavně nejslavnější hity Mira Žbirky, ze kterých i přes nové hudební ztvárnění sem tam prosvítá jeho křehká poetika. Návštěvu Atlantidy vám tedy mohu jen doporučit, možná si v představení najdete i kousek sebe.