Kongresové centrum oživili duchové!

Na Místním národním výboru se kují plányKdo by neznal kultovní film našeho dětství Ať žijí duchové!... Na ztvárnění tohoto díla v muzikálové podobě s hity Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře jsme byli jistě všichni zvědaví a pochopitelně jsme s Musicalnetem.cz nemohli na slavnostní premiéře, která se odehrála 22. dubna 2016 v Kongresovém centru v Praze, chybět. Celkovou atmosféru dokreslovaly stánky s upomínkovými předměty v podobě trpasličích čapek či špičaté čepice Leontýnky, se kterou jste v předsálí mohli i osobně vyfotit. Obsazení bylo skutečně hvězdné, diváci plni očekávání – a nutno říci, že ani v sále nechyběla spousta známých tváří, které tentokrát vyvedly na premiéru také své ratolesti. Pojďme se tedy společně podívat, jak premiéra probíhala.

O slavné hity a vynikající choreografie není v muzikálu nouzePokud byste očekávali pouze přenesení filmového příběhu na jeviště, mám pro vás milou zprávu. Děj se sice odehrává v ospalé vesničce Brtnici, kde se před čtyřiceti lety legendární film Ať žijí duchové! natáčel, ale jinak na vás čeká zbrusu nový příběh, plný skvělých nápadů, tanečních čísel, vtipných gagů, ale napětí a překvapivých kouzelnických triků. Muzikál stojí na osvědčených filmových hitech Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka, nemohou chybět „Pramen zdraví z Posázaví“, „Hajný je lesa pán“, „Dumky, žalky“, „Šupy dupy dup“, či „Skřítkové tesaři“, ale uslyšíte i Cimrmanův „Elektrický valčík“, „Neopouštěj staré věci pro nové“, „Mravenčí ukolébavku“, „Když se zamiluje kůň“, „Skálo, skálo, skálo“, „Den je slunečný“, a ve výčtu písní nesmí samozřejmě chybět ani slavné „Dělání“ a „Není nutno“.

Mistr Valach v podání Romana Vojtka má slabost pro něžné pohlavíTo vše je umně zakomponováno do děje příběhu. Hrad Brtník chátrá, a tak členové místního ochotnického spolku dostanou nápad, že by mohli téma slavného filmu zinscenovat o prázdninách pod širým nebem, a tím přilákat na hrad turisty. Ředitel místní školy sepsal divadelní hru a požádal o pomoc studenty pražské DAMU, aby místo tradičního sjíždění Vltavy adaptaci s místním ochotnickým spolkem nastudovali. Studenti si s ochotníky zpočátku moc nerozumí, k čemuž nemalou měrou přispívá i jejich samolibý profesor v podání Romana Vojtka, který neváhá využít každé příležitosti, aby dal amatérům najevo, co si o úrovni jejich snažení myslí.

Vladimír Kratina exceluje ve dvojroli kastelána a rytíře Brtníka z BrtníkuDospělí si mezitím rozdělí hlavní role. Z kastelána hradu, kterého ztvárňuje Vladimír Kratina, se stává rytíř Brtník, role ředitele školy se ujme skutečný ředitel místní školy v podání Michala Suchánka. Předsedu DrPrHrBr si zahraje sám starosta, jehož role byla svěřena Richardu Genzerovi. Úlohu nesympatického vedoucího samoobsluhy Jouzy si užívá Jiří Korn, Černou kroniku ztvárňuje Adéla Gondíková. V rolích studentů DAMU se předvedou například David Gránský nebo Tomáš Smička a největší bitva mezi studentkami DAMU se pochopitelně odehraje o roli Leontýnky. Nakonec ji k údivu všech adeptek dostává Leona z místního ochotnického spolku, ztvárněná Ivanou Korolovou.

Chantal Poullain ztvárňuje tajemnou šlechtičnu Leontýnu von BrtnikV průběhu příprav hry se celá atmosféra počáteční rivality začne vyvíjet k lepšímu. Všichni začínají vzájemně spolupracovat a příběh na scéně se pomalu začne prolínat s realitou. Ochotníci začínají se studenty spolupracovat a navíc se pohádkový příběh stále více prolíná s realitou. Představitelka Leontýnky se doopravdy zamiluje do herce, představujícího Dlouhého Jendu. Přestože záchrana hradu Brtník je několikrát během děje vážně ohrožena, nakonec se všem přeci jenom podaří hrad zachránit. Na konci příběhu se nečekaně jako deus ex machina objevuje záhadná žena, která se představí jako Leontýna von Brtnik, v podání šaramantní Chantal Poullain, které byl chátrající hrad navrácen v restituci a která nečekaně slíbí potřebné finance na opravu. Myslím, že jsem nic neprozradila, pohádka přece musí skončit dobře a nakonec - role Chantal je předem napsaná v programu.

Scéně vévodí monumentální hrad Brtník, na který v závěru kouzlem přilétne celá střechaVytvoření scény bylo svěřeno Danielu Dvořákovi. Na obrovském jevišti Kongresového centra vytvořil najednou všechna prostředí, ve kterých se děj odehrává. Scéně dominuje hrad Brtník ve skutečné velikosti, na levé straně je skála u hradu a na pravé straně Místní národní výbor, hostinec a konzum. Všechna prostředí plynule navazují jedno na druhé, takže během představení nejsou zapotřebí žádné velké přestavby kulis. Hrad disponuje v ději hojně využívaným propadlem a výsuvnou rampou, o další změny prostředí je postaráno především různými rekvizitami. V představení není nouze o kouzla a triky, nejefektnější je asi závěrečná scéna s létající střechou na principu dálkově pilotovaného dronu. Na své si přijdou diváci i při velkolepé show trpaslíků, kde je kýženého efektu docíleno naddimenzovanými rekvizitami.

Starosta v podání Richarda Genzera je z mladých studentek nadšenPřiznám se, že jsem film viděla již před lety, a tak jsem v první polovině představení musela občas pátrat v paměti, k čemu se proklamované repliky na jevišti vlastně vztahují. Přítomným dětem v hledišti musely souvislosti narážek zcela unikat, ty byly určeny spíš dospělému publiku. Dle reakcí dětí však bylo patrné, že jim tato okolnost vůbec nevadí. Bavili se tedy jak rodiče narážkami na minulý režim a politickou situaci, tak i děti situačními gagy a kouzelnickými triky, o které v představení rozhodně není nouze.

Ondřej Soukup se ujal orchestrace a aranžmá písníO slavných hitech Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka, na kterých muzikál stojí, jsem se již zmiňovala. Velkou devízou je živý orchestr pod dirigentskou hůlkou Dalibora Kaprase, což představení dodává na autentičnosti a dynamické atmosféře. Hudebního aranžmá je ujal Ondřej Soukup, ale zde jsem měla pocit, že dal některým písničkám zbytečně jednoduchý, až dechovkový kabát, což místy působilo poněkud těžkopádně. Jistě se na tom podepsalo i ne vždy zcela vyvážené nazvučení. Pokud ovšem bylo záměrem spolehlivě roztleskat publikum na první dobu, pak se to rozhodně povedlo.

Otěže představení pevně uchopil zkušený režisér Antonín Procházka a na celkovém dojmu se podepsal svým sjednocujícím rukopisem.

Jiří Korn se předvedl v roli vedoucího konzumu Jouzy

V premiérovém obsazení exceloval Roman Vojtek v roli namachrovaného Mistra Valacha, kterého udržel přesně v rovnováze mezi hladinou komiky a nadsázky, takže se svými vtípky trefoval přesně do černého a publikum se bavilo. Osobně mě dostávaly jeho náskoky na jeviště s nohou vytrženou ke stropu. Nejen že to byl skvělý nápad pro vyjádření exhibicionismu Mistra, ale projevil se v tom také Vojtkův mimořádný pohybový talent. Další dominantní postavou na jevišti je vedoucí prodejny Jouza v podání Jiřího Korna. V zrzavé ulízané paruce je k nepoznání a svou roli si skutečně užívá. Vtipnou dvojici tvoří i v duetu s Adélou Gondíkovou, která ztvárňuje učitelku a Černou kroniku. Líbil se mi i Michal Suchánek v roli ředitele školy, zvláště ve scéně „pod vlivem sedativ“, kterou podal zcela exkluzivně, a přestože se celý sál doslova válel smíchy, dokázal nehnout ani brvou. Richard Genzer coby starosta měl zase příležitost uplatnit se v tanečních číslech.

Ivana Korolová a David Gránský tvoří na jevišti pár coby Leontýnka a Dlouhý JendaMile překvapil Vladimír Kratina ve dvojroli kastelána a rytíře Brtníka z Brtníku nejen svým hereckým výkonem, ale především zpěvem. Ivana Korolová v roli Leony, potažmo Leontýnky mi dvakrát neseděla, i když se snažila, ale místy, zvláště zpočátku jsem jí nějak nevěřila… Možná to bylo premiérovou trémou, je jistě těžké celé představení začínat. Upřímně se s chutí půjdu podívat na výkony dalších alternací, zejména na Hanu Holišovou. Její skutečný věk 36, ale po tom, co odvádí například v show „Tvoje tvář má známý hlas“, věřím, že roli mladičké Leontýnky zvládne skvěle. David Gránský coby Dlouhý Jenda odvedl velice slušný herecký i pěvecký výkon. Poslední dobou ho můžeme vídat v různých televizních seriálech, v muzikálech dostává také čím dál tím více příležitostí, a tak se zdá, že jeho hvězda začíná pomalu stoupat vzhůru.  Dobré výkony odvádějí i ostatní herci a zpěváci v rolích studentů DAMU ať už je to Eva – Barbora Skočdopolová, Klára – Kateřina Klausová, Hanka – Felicita Prokešová, Ríša/Zrzek – Tomáš Smička, Pepa – Filip Horejš, Vendelín – Karolína Krejčová, nebo Adámek – Martin Hejný.

Použitím naddimenzovaného nářadí je vytvořen dojem trpaslíkůCelkový výborný dojem z představení umocňují špičkové taneční choreografie, které byly svěřeny choreografce Ivaně Hannichové. Vtipné jsou choreografie jak třeba v duetu vedoucího Jouzy a Černé kroniky, tak hlavně větších čísel, kdy je tanečníků plné jeviště. Fenomenální „Trpasličí svatba“ zvedla ze sedadel skutečně celý sál. Připomenout musím také kostýmy Romana Šolce, který se již tradičně předvedl v tom nejlepším světle. Jeho dobové kostýmy nepostrádají šmrnc a vtip, nadšená jsem byla – a zřejmě nejen já – z kostýmů a čepiček trpaslíků, kde výtvarník mohl naplno popustit uzdu své fantazie.

Představení týmu a poděkování všem aktérům se ujala Miluše BittnerováV závěru představení publikum tleskalo a zpívalo známé Svěrákovy a Uhlířovy hity společně s aktéry na jevišti, což hovoří samo za sebe. Závěrečného slova se ujala Miluše Bittnerová, která se alternuje s Adélou Gondíkovou v roli Černé kroniky. Třešničkou na dortu byla při děkovačce osobní přítomnost dojatého Jaroslava Uhlíře na jevišti, a pozván byl za obrovského aplausu také Jiří Procházka, představitel Dlouhého Jendy ze slavné filmové předlohy. Účinkující byli stylové obdarování kopretinami. Co říci na závěr? Příběh nepostrádá zápletku, humor, ani nadsázku, skvělé obsazení, herecké, pěvecké a taneční výkony, které snadno vtáhnou do děje jak dospělé, tak především malé diváky. Muzikál Ať žijí duchové! jistě patří k těm zdařilejším dílům na české divadelní scéně. Přestože trvá i s přestávkou dvě a půl hodiny, na jevišti se stále něco děje, a tak i děti snadno udrží pozornost. Rozhodně si tedy nenechte s rodinou tento muzikál ujít.

Premiérové obsazení 22. dubna 2016
Kastelán, rytíř Brtník z Brtníku Vladimír Kratina / Jaromír Dulava
Vedoucí samoobsluhy Jiří Korn / Václav Kopta
Ředitel školy Michal Suchánek / Zbyšek Pantůček
František, hajný Kochánek Bronislav Kotiš / Oldřich Kříž
Starosta, předseda DrPrHrBr Richard Genzer / Viktor Limr
Mistr Roman Vojtek / Jiří Langmajer
Leona, Leontýnka z Brtníku Ivana Korolová / Hana Holišová / Petra Vraspírová
Libuška, hajná Kochánková Miroslava Pleštilová / Štěpánka Křesťanová
Učitelka, Černá kronika Adéla Gondíková / Dana Batulková / Miluše Bittnerová
Leontýna von Brtnik  Chantal Poullain / Adéla Gondíková
Pavel, Dlouhej Jenda David Gránský / Pavel Režný
Eva Barbora Skočdopolová / Barbora Šampalíková
Klára Kateřina Klausová / Berenika Suchánková
Hanka Felicita Prokešová / Michaela Dostálková
Ríša, Zrzek Tomáš Smička / Lukáš Pečenka / Milan Peroutka
Pepa Filip Hořejš / Ondřej Bábor
Vendelín Karolína Krejčová / Martina Černá
Adámek Martin Hejný / Petr Ryšavý

Původní scénář Jiří Melíšek, Oldřich Lipský a Zdeněk Svěrák
Autor hudby Jaroslav Uhlíř
Autor textů Zdeněk Svěrák
První verze scénosledu Ivan Hubač
Autor divadelní adaptace a režie Antonín Procházka
Choreografie Ivana Hannichová
Hudební producent Ondřej Soukup
Dirigenti Dalibor Kapras / Miloš Krejčík
Scénografie Ak. Arch. Daniel Dvořák
Kostýmy Roman Šolc

Leontýnka předvádí kouzla s kopretinou Roman Vojtek v roli Mistra, Jiří Korn coby vedoucí Jouza a ředitel školy Michal Suchánek připravují představení Černá kronika v kroji vítá Mistra Valacha chlebem a solí Starosta Richard Genzer si rád se studentkami zalaškuje
Jiřího Korna přišel na premiéru podpořit jeho syn Filip V muzikálu vystupuje 68 účinkujících Lucia Šoralová obdivovala v zákulisí Kornovu paruku Ivana Korolová, David Gránský a Adéla Gondíková si vysloužili obrovský potlesk publika
Také malá Editka byla na tatínka Romana Vojtka velice pyšná Tomáš Smička a Hana Holišová tvoří mimo jeviště oficiální pár Na rautu vtipně nechyběl ani Pramen zdraví z Posázaví Adéla Gondíková si měla co povídat i s Oldřichem Křížem, který alternuje Vladimíra Kratinu v roli kastelána – rytíře Brtníka z Brtníku
Miluše Bittnerová přivítala na jevišti i filmového Dlouhého Jendu Jiřího Procházku Jaroslav Uhlíř měl na after party co oslavovat Tiskový mluvčí Hudebního divadla Karlín Tomáš Matějovský přišel producentovi muzikálu Janisu Sidovskému s Pavlem Vítkem pogratulovat Chantal Poullain to na after party velmi slušelo