Muzikálové srocení na náplavce

Orchestr Hudebního divadla Karlín pod vedením dirigenta Martina Kumžáka se do toho na náplavce pořádně opřelJiž poněkolikáté Hudební divadlo Karlín připravuje k zahájení sezóny zajímavou netradiční akci. Letos mělo výborný nápad pozvat diváky na koncert na pražskou náplavku. Zpívaly se hity z muzikálů Jesus Christ Superstar, Carmen, The Addams Family, Aida, či Producenti, ale i z připravované muzikálové novinky Bonnie & Clyde. Na pódiu na náplavce také byly poprvé představeny kostýmy z Bonnie a Clyde, jehož premiéru chystá Hudební divadlo Karlín na říjen. Navrhla je Michaela Horáčková Hořejší. A jak se protagonistům této gansterky Markétě Procházkové, Ivaně Andrlové a Martinu Písaříkovi kostýmy líbily?

Sympatická trojice muzikálových es, která se ponoří v muzikálu Bonnie a Clyde do éry třicátých let minulého století„Dnes poprvé jsem měla ušitý celý kostým a musím říct, že mi to nahodilo atmosféru, kterou potřebuji, takže jsem spokojená,“ uvedla Markéta Procházková. Také Ivana Andrlová si pochvalovala, že „kostýmy vypadaly moc hezky,“ a dodala, že „je zachována míra mezi tím, aby dobově odpovídaly a byly přitom praktické“. Rovněž Martinovi Písaříkovi se kostýmy líbily, jen vyslovil mírné obavy z převleků na scéně: „Kostýmy jsou super! Michaela Horáčková Hořejší vytvořila kostýmy pro Hudební divadlo Karlín už pro předcházející představení Lucie, a její práci znám už od doby filmu Rocku podvraťáků. Mně většinou kostým pomůže, ale nemám velké problémy s tím, co mám mít na sobě. Spíše řeším, kdy a co si na určitou scénu vzít. Kdy si musím sundat sako a mít jenom košili. Clyde se ohledně převleků poměrně zapotí, Buck to bude mít v pohodě.“

Sbor umocňoval skvělou atmosféru písníMartin Písařík v Bonnie & Clyde alternuje ve dvou odlišných rolích, Clyda Barrowa a jeho staršího bratra Bucka Barrowa. Na muzikál se těší. „Mám radost, že si zahraji s Vaškem Noidem Bártou. Mohu si zazlobit, je to šťavnatá figura. Na Clyda se těším, že je to pro mě obrovská výzva pěvecká.“ Muzikál považuje za hodně herecký. „Broadwayská originální verze je činohra s písničkami, tady je to ještě doplněné o taneční company. Dialogy by měly být stejně silné jako píseň,“ uvádí Martin Písařík.

Bohouš Josef na koncertech zpívá písně z Jesus Christ Superstar, ale na náplavce se prezentoval pouze v roli Kazatele z Bonnie a ClydeDíky muzikálu Bonnie a Clyde si v Hudebním divadle Karlín poprvé zahrají jak Markéta Procházková, tak Bohouš Josef. Oba si pochvalují přítomnost živého orchestru v Karlíně. Jak podotkla Markéta Procházková: „To je v málokterém muzikálovém divadle.“ Bohouš Josef pro změnu orchestr vyzdvihnul právě v souvislosti s chystanou novinkou Hudebního divadla Karlín: „Bonnie & Clyde je vytvořený pro bigband, pro velkou kapelu s dechovými nástroji, se smyčci. Hudebníci hrají fantasticky. Je zážitek si takhle s nimi zahrát. Jezdili jsme s touhle hudbou po festivalech a je úžasné, že i tam lidé výborně reagovali.“ Právě Bohouš Josef měl při koncertu na náplavce jako jediný možnost prezentovat přítomným posluchačům hity z muzikálu Bonnie & Clyde, kde ztvární roli kněze. Při písních "Boží náruč" a "Made in Amerika" ho doprovázel kromě orchestru i sbor. Po hudební stránce Bonnie & Clyde vyznívá rozhodně zajímavě, žánrově se pohybující až ke gospelovému zpěvu.

Futuristický kostým Jiřího Korna nabízel i zajímavé odlesky v brýlíchZazněly i hity z dalších muzikálů, na pražské scéně zavedený Jesus Christ Superstar, který se v Hudebním divadle Karlín hraje od roku 2010. Na náplavce hity Andrewa Lloyda Webera zazpíval Václav Noid Bárta, Jiří Korn, Bára Basiková a Jan Toužimský. Byť si Bohouš Josef tentokrát písně z Jesus Christ Superstar nezazpíval, muzikáloví fanoušci si jistě pamatují jeho podání krále Heroda z prvního uvedení tohoto muzikálu v Čechách v Divadle Spirála. Ostatně i zpěváka samotného k Jesus Christ Superstar vážou stále silné zážitky. „Je to nostalgie, strávil jsem tam krásné čtyři roky, uskutečnilo se 1288 představení, z toho jsem odehrál víc jak tisíc. Pro mě je lahůdka si písně vzpomínkově zazpívat. Občas se konají velké open air koncerty v původní sestavě, což je něco nádherného. Také já se svou kapelou tyto písně hrajeme v rockové úpravě a lidi vždy náramně pobaví,“ zavzpomínal Bohouš Josef.

Choreografie písně V zahradě Getsemanské nestandardně na reprobednáchPosluchači na náplavce si mohli připomenout i starší muzikál Producenti, který se uváděl v Hudebním divadle Karlín od roku 2006. Jedinou píseň "Haben Sie Gehört das Deutsche Band", která zazněla v němčině, interpretoval Roman Škoda. „Vzpomínkovou“ byla i Aida, která měla derniéru v roce 2015. Romantický duet "Co je psáno ve hvězdách" s grácií vystřihli Kamila Nývltová a Václav Noid Bárta. Ze znovuobnoveného představení Carmen přišla zazpívat písně "Symbol lásky" a duet s Václavem Noidem Bártou "Patříš mě" Eva Burešová, kterou nezastavila ani sádra na noze. Václav Noid Bárta se do role Garcíi s vervou pořádně opřel, takže Evu Burešovou, v tu chvíli znehybnělou na stoličce, zasypával proudem vířivých emocí.

Naléhavá a přesvědčivá interpretace Garcii v podání Václava Noida BártyJednou písní "Nová dimenze" byl zastoupen i muzikál The Addams Family, v níž se představila Veronika Vyoralová. V muzikálu ztělesňuje roli dívky Wednesday Addams. Jiří Korn si na interpretaci písně "Song krále Heroda" vzal svůj svérázný černý kostým s výraznými brýlemi a řetězy, tak trochu připomínající skafandr, a přenesl tak Heroda vizuálně mimo běžnou realitu. Jidášova píseň "Superstar" v podání Jana Toužimského a karlínského orchestru dokáže přítomné spolehlivě roztančit, i bez andělů, kteří při představení roztancovávají scénu. Václav Noid Bárta se z role Jidáše na podzim minulého roku úspěšně metamorfozoval do postavy Ježíše, a i tahle poloha mu výrazně svědčí. Na náplavce přidal i kus svého showmanství, když si pro zpěv árie "V zahradě Getsemanské" vybral reproduktor.

Kostýmy Michaely Horáčkové Hořejší mají šmrncIvana Andrlová si na náplavce, ani v představeních Hudebního divadla Karlín (diváci ji měli možnost vidět na této scéně v muzikálu Lucie a chystá se na roli matky Clyda v muzikálu Bonnie & Clyde) zatím nezazpívala, i když by se tomu vůbec nebránila. „Miluji karlínské divadlo, stát na karlínském jevišti je něco zvláštního a krásného. Když byla derniéra Lucie, díky tomu, že jsem věděla, že tam budu stát za dalších půl roku znovu, tak jsem nebyla tak hrozně smutná. Jediná věc, co mě mrzí, že už hraji druhou věc v karlínském divadle a ještě jsem kromě finále nezazpívala ani notu. Přesto jsem šťastná, že tam jsem,“ doplnila Ivana Andrlová.

Stejně tak Martin Písařík „vyléčil“ stesk po Lucii zkoušením Bonnie a Clyde. U Lucie si užíval zejména improvizační výstup, Posluchači si zahájení sezóny s HDK Karlín velmi užilikterý vymyslel Pavel Liška. „Pro mě to byla velká zkušenost činoherní. Stoupnout si před oponu, kde je devět set lidí, a deset minut s nimi komunikovat. Často mě překvapovali, o to byl výstup zábavnější. Ostatní diváci se bavili, když viděli, že to není naučené. Na každém představení jsem vždy něco vymyslel během improvizace a už jsem si to na příštím představení nepamatoval,“ vtipně glosuje Martin Písařík. Martin Písařík stihl na podzim ještě jednu premiéru, která proběhla 10. září. Vidět ho můžete v roli Jerryho Lukowskiho v kladenském představení Do naha, které režíruje Ondřej Brousek.

Podvečer na náplavce byl velmi vydařený a navnadil muzikálové nadšence na muzikál Bonnie a Clyde, jehož premiéra se rychle blíží.

Jediná píseň v němčině zazněla od Romana Škody Mladí gangsteři zapózovali s nadšením Náplavka praskala doslova ve švech Píseň z Jesus Christ Superstar Vše psát od prvních řádků dokáže vždy pohladit na duši
Kostýmy zasvítily i výraznými barvami Václav Noid Bárta v hledáčku médií Muzikálové krasavice na lodi Uličnický kostým Martinu Písaříkovi svědčí
tn MS16C-012629 Diváci se skvěle bavili Hvězdy HDK Karlín zpěvem ozdobily náplavku Martin Písařík a Markéta Procházková na přídi lodi vstříc dalším rolím
Jen chvilku plout a zasnít se... Nachově zabarvený pohled na Vyšehrad z lodi Barevná poezie zdymadla Nejen světla ramp, ale i odrazy na Vltavě dokáží okouzlit