Třebechovický Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť

Josef ještě v kruhu rodinném netuše, co ho čekáTřebechovice pod Orebem máte možná spojené s mechanickým Třebechovickým Proboštovým betlémem, prohlášeným dokonce za národní kulturní památku. Mně se ale v souvislosti s tímto městem vybaví po nevšedním kulturním zážitku něco úplně jiného. Josef roztáčející svůj pestrobarevný šat a „pařící“ Elvis Presley. Své pojetí muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť představilo v Salesiánském divadle v Praze 22. listopadu 2016 Nové sdružení neorganizovaných třebechovických divadelníků.

Josef ještě v kruhu rodinném netušíc co ho čekáMuzikál, který napsala autorská dvojice Tim Rice a Andrew Lloyd Webber, vznikl ještě před dalšími hudebními skvosty této dvojice, kterými byly Jesus Christ Superstar a Evita. Ale už jejich dílo Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť (v originále Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat) dokáže energeticky posluchače nabít. Nabízí totiž silné melodie a snadno zapamatovatelné písně. Jedinou jeho nevýhodou může být žánrová neukotvenost. Jakoby barvami hýřil nejenom plášť, i dílo samé tvoří plejáda různých stylů. U nás se muzikál hrál poprvé v roce 2006 v Městském divadle v Brně (více se o představení dozvíte v článku Antonína Krásy). Na repertoáru ho dále mělo Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, na jehož jedné ze scén, a to v Divadle Jiřího Myrona, muzikál v obnovené premiéře můžete vidět i nyní. Jaký byl ale Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v podání třebechovických ochotníků?

Putifarova žena neblaze zamotává Josefův osudObdivuhodné je, s jakým minimem inscenačních prostředků si herci vystačili. Scénu tvořila jedna černě natřená bedna, která v jedné chvíli poslouží jako studna, pracovní stůl, lože Putifarovy ženy, ale i piedestal pro Faraona. Dále se po straně jeviště vznášely jakési pestrobarevné „kaňky“ a uprostřed byl napnutý pruh bílé látky. Zatímco pruh bílé látky, zvlášť při specifickém nasvícení, pomohl dotvořit atmosféru, smysl pestrobarevných „kaněk“ mi uniká. Měly snad evokovat exotickou krajinu s palmami, nebo barvitost a odvahu snění, o nichž se v muzikálu zpívá?

Krása v jednoduchosti, aneb co vše může symbolizovat jedna bednaStejně tak si zaslouží ocenit jednoduchost převleků, i tady byl zvolen minimalistický přístup. Stačí šátek a černé brýle, a členky sboru se tak rázem promění v kupce v karavaně, kteří odvedou Josefa do otroctví. Zvolená barva pro oděv většiny účinkujících, převážně bílá, má i své funkční opodstatnění. Jednak dává prostor pro zajímavé světelné efekty, ale zejména vizuálně skvěle kontrastuje s postavou vypravěčky. Její role je totiž napsaná tak, že má za úkol táhnout představení, dodávat mu patřičný náboj a posouvat děj, a tak dává smysl, že je oblečena ve žluto-červeno-černé výrazné kombinaci.

Vizuálně účinné ztvárněné propadnutí Josefa do temné kobkyLíbilo se mi, že Pavla Lochmanová, která pro muzikál vytvořila kostýmy, linii střídmosti udržela i v části, kdy se přesuneme na dvůr Faraona. Tam je černobílá variace oživena jen jemnými náznaky zlaté a u Elvise Presleyho doplněné o bledě modrou. Navíc díky barevné umírněnosti vyzněly některé okamžiky, jako uvrhnutí Josefa do kobky, velice silně. Ženy, stojící kolem Josefa a držící v ruce pruhy černých látek, tak dokáží výmluvně symbolizovat temnotu kobky, i zoufalství.

V dnešní době by jistě i Faraon měl svůj marketDramaturgicky ne zcela výrazný začátek, kdy se Josef z normálního oblečení převléká do tradičního oděvu, vystřídá scéna, v níž Josefovi bratři přicházejí z postranních řad hlediště. Jejich nástup, zejména pro blízký kontakt s diváky, přináší ten správný vzruch. Vděčné jsou rovněž soudobé narážky, například vztahující se k aktuálně zvolenému americkému prezidentovi, „mít se jako Donald Trump, být zvolen prezidentem“. Moderní vymoženosti se promítají i do rekvizit, kdy Putifar telefonuje z mobilu. Inscenátoři zařadili v některých místech představení vtipnou nadsázku, jako třeba tašky s potiskem Farrao market ve scéně s chlebem. Pobaví i hozená bedna s pivem Kozel, odkazující na kozla, jehož krev bratři využili k obarvení Josefova pláště, aby pak mohli před otcem předstírat, že Josefa zabilo nějaké zvíře.

Laškování Faraona alias Elvise Presleyho s obdivovatelkamiZe scén stojí za zmínku "Go, go, Joseph", která vynikala ohromnou energií. Zdařilou atmosféru se povedlo vytvořit i s harmonikou na scéně, kdy se divák rázem ocitnul ve francouzském baru s tančící dvojicí. Jedna z písní v provedení Josefových bratrů zaujme humorně natahovaným pohybem sladěným s hudbou. Dokonalou scénou je však zejména ta s faraonem coby Elvisem Presleyem. V závěru písně "Song of the King", kdy faraon své obdivovatelky přímo elektrizuje a ženy na scéně při jeho zpěvu omdlévají, připomíná jinou šarmantní postavu z muzikálu Andrewa Lloyda Webera, kocoura v písni "Meffistofeles".

I přestávku Třebechovičtí pojali originálněZ herců zaujme trojlístek Dernerových. Veronika Dernerová má v roli Vypravěčky potřebný „drajv“ a do budoucna bychom o ní mohli slyšet více. Václav Derner mladší projevil svůj talent v roli Faraona alias Elvise Presleyho, jemuž tato showmanská podoba velmi svědčila. Nerozhodil ho ani krátký výpadek jevištního osvětlení na scéně. A jeho zvolání v závěrečném setu, „ukážu vám, jak se paří v Kobylisích“, sympatickým způsobem graduje dění na scéně. Václav Derner starší se představil v roli otce Jákoba, jako dirigent a také „uvaděč“ netradiční přestávky. Zahájil ji totiž slovy, že účinkující sice mají přestávku, ale diváci ať zůstávají na místech. A jako zpestření se roznášelo víno z karafy. Tento vpravdě renesanční muž i ve svém životě zvládá několik pozic: je zastupitelem města Třebechovice pod Orebem, kde je zároveň iniciátorem a spolupořadatelem řady kulturních akcí, a rovněž působí jako ředitel Filharmonie Hradce Králové.

Josefův plášť hýří barvami i odvážnými snyJosef a jeho úžasný pestrobarevný plášť stojí ve stínu o něco známějších Webberových muzikálů, ale rozhodně má co nabídnout. Třebechovičtí ochotníci dokázali do představení přinést nadšení, humor i energii. Milovníci minimalistických scén si rozhodně přijdou na své. A o tom, že se hudba tohoto díla dokáže dostat snadno pod kůži, svědčí i fakt, že malý dětský divák přihlížející ze strany pódia, chvílemi vypadal, že by si nejraději vběhnul užít muzikál přímo na pódium.

Barevná rekvizita v podobě zvláštních kaněk dotvářela scénu Žádnému zvířeti nebylo ublíženo, kozla nahradil ve vtipné nadsázce karton s pivem Putifar musí mít přehled, a tak nezapomíná na denní tisk Jákob se dozvídá tragickou zprávu, ale vše je nakonec jinak
I kostýmy Egypťanů jsou ve své výtvarné zkratce povedené Jednoho ze spoluvězňů Josef výkladem snu nepotěší Komorní atmosféra s harmonikou na jevišti Humorný výstup Josefových bratrů
Barevné víření hraje v muzikálu důležitou roli Pařící Faraon alias Elvis Presley přilákal i diváky na pódium Živou hudbu měli diváci na dosah Třebochovičtí dali do vystoupení kus svého divadelního srdce