Rocky v Kongresovém centru nikoho nešetří

Dva soupeři o titul Mistra světa – Apollo Creed a Rocky BalboaV pátek 3. března 2017 se v pražském Kongresovém centru odehrála dlouho očekávaná premiéra muzikálu Rocky, napsaného podle slavného stejnojmenného filmu se Sylvestrem Stallonem v hlavní roli. Režie české verze se ujal Christoph Drewitz, překlad a české texty vytvořil Michael Prostějovský. V hlavních rolích se představili Jan Kříž jako Rocky, Hana Holišová coby Adrian a Apollo Creeda ztvárnil zahraniční host Luther Raphael Simon, který jako jediný nemá v představení alternaci. Dirigentské taktovky se ujal Dalibor Kapras. Musicalnet byl u toho, a zde vám přinášíme z premiéry reportáž.

Příběh Rockyho není jen o boxu, ale především také o lásceObsah muzikálu se od filmové předlohy příliš neliší. Je to příběh o boxerském outsiderovi, který nečekaně dostal svou šanci a nakonec překonal sám sebe. Děj se netočí pouze kolem boxu, ale prolíná ho také láska. Hlavní hrdina, neúspěšný třicetiletý boxer Rocky Balboa, se živí jako výběrčí dluhů pro místního lichváře, boxuje v podřadných zápasech a nesměle úspěšně se dvoří Adrian, ještě nesmělejší prodavačce ve zverimexu.

Luther Raphael Simon coby Apollo Creed odvedl věrohodný výkonVe chvíli, kdy bývalý trenér Mickey vyhodí Rockyho z tělocvičny, protože se mu zdá, že jako boxer promrhal svůj talent a je vyřízená existence, chystá se ve Filadelfii boj o titul mistra světa v těžké váze. Vyzyvatel se však vážně zranil, a proto nemůže k zápasu nastoupit. Obhájce titulu Apollo Creed vyhlásí, že bude boxovat s kterýmkoli místním boxerem, protože chce dokázat, že Amerika je zemí, v níž má každý šanci uspět.

Apollo girls okořenily zápas svým sexappealemLos padne na Rockyho, protože Creedovi se líbí jeho přezdívka Italský hřebec, předesílající dobrou reklamu. A tak zatímco Rocky nesměle nadbíhá Adrian, rozjíždí se velkolepá mediální kampaň na připravovaný zápas. Rocky dává interview v televizi, plní stránky místních novin. Přesto všechno se mu spíš všichni posmívají a nikdo nevěří, že by tento nesmělý mladík mohl v zápase uspět.

Bývalý trenér Rockyho Mickey za ním přichází a nabízí mu své trenérské a manažerské služby. Choreografové Ivana Hannichová a Vladimír Hub s reřisérem Christophem Drewitzem se radovali z originálního a stylového dárku – trenýrek v červené barvě Apollo CreedaRocky ho nejprve vyhodí, ale pak si to rozmyslí a souhlasí, aby ho Mickej trénoval.

A začíná tvrdá práce.

Rocky běhá, boxuje a postupně se dostává do fyzické i psychické kondice, také díky tomu, že se k němu nastěhovala Adrian. V noci před zápasem se jí Rocky svěří, že chce s Creedem vybojovat rovnocenný zápas, i když si uvědomuje své minimální šance. 1. ledna 1976 je hala vyprodána.

V hledišti jsme mohli vidět také Miriam Landu s dceramiDiváky čeká velká show, ve které se bude bojovat o titul mistra světa v těžké váze. Apollo Creed, pro kterého byl tento zápas, podobně jako pro publikum, jen pouhá show pro zábavu, se hned v prvním kole poroučí k zemi. Nyní je jasné, že Rocky nedá Creedovi vítězství zadarmo a bude bojovat jak o život. A ačkoliv několikrát padne, vždy se znovu zvedne a bojuje dál.

Hanu Holišovou v roli Adrian alternuje Markéta ProcházkováNa první pohled diváka ohromí scéna Martina Černého, která do velkoleposti asi nemá v naší republice obdoby. Jeviště Kongresového centra je natolik obrovské, že umožňuje vytvoření dokonalého dojmu Philadelphie s panoramatem města v pozadí a mnoha stavebními prvky na scéně, které se během děje různě otáčejí, aby znázornily chudinskou čtvrť, kluziště, zverimex, byty Rockyho i Adrian, tělocvičnu, slavné filadelfské schodiště či boxerskou arénu v závěru. Jednotlivé prvky do sebe zapadají jak kostky stavebnice, scéna se proměňuje velmi rychle buď mezi jednotlivými obrazy, nebo jsou změny i součástí děje. Ohromující a efektně vymyšlená je závěrečná scéna v aréně Spectrum, kdy ring najede nad sedačky v hledišti a zápas se odehrává uprostřed diváků.

Závěrečný nadšený aplaus nebral konceDalším velkým překvapením je výkon Jana Kříže v titulní roli Rockyho. O tom, že držitel dvou Cen Thálie odvede excelentní pěvecký a herecký výkon, asi nikdo nepochyboval, ale Honza tentokrát v přípravném období věnoval spoustu času, energie a plného nasazení boxerskému tréningu, a to se projevilo nejen obdivuhodným nárůstem jeho svalové hmoty, ale především naprosto věrohodným výkonem v ringu. Přesvědčivé bylo i jeho nesmělé a neobratné dvoření se Adrian, scény, kdy vybíral dluhy pro místního lichváře, nebo kdy se naopak dokázal tvrdě postavit opilému bratrovi Adrian.

Muzikál si nenechala ujít ani Daniela ŠinkorováHonza skvěle nastudoval pohyby, gestikulaci i styl vyjadřování filmového Rockyho, ale ač se Sylvestrem Stallonem nechal inspirovat, přesto zůstal naprosto svůj a jeho Rocky je originálem. Představuje outsidera, který je ovšem velký srdcař a bojovník, a když má motiv, překoná sám sebe a dokáže zvítězit. Jan Kříž vítězí především u diváků, protože za jeho výkonem je vidět pořádný kus poctivé dřiny, ale zároveň i pokory a lidské hloubky. A to jsou vlastnosti, které nemohou nechat žádného diváka lhostejným. Mile působí i ve vtipných replikách, pobavilo mě například, jak Rocky neustále hledá svou skříňku, o kterou ho připravil Mickey, když mu přestal jako boxerovi věřit.

Jan Kříž se svými rodiči, Oldřich Kříž ztvárnil v muzikálu JergenseAdrian skvěle ztvárnila Hana Holišová, která předvedla celou škálu svého hereckého umu – od zpočátku šedivé, zakřiknuté a poslušné myšky, nenápadné prodavačce ve zverimexu, až po sebevědomou mladou ženu, která stojí po boku svého muže a je si vědoma své pravé hodnoty. Roztomile nesmělá je i ve slavné scéně s Rockym na kluzišti, aby pak ve druhé polovině představení vyrazila divákům dech ve své sólové písni „I’m Done“.

Autor německé verze Rockyho Wolfgang Adenberg a českého překladu Michael Prostějovský si premiéru mohli už jen užívatDalším velkým lákadlem pro diváky je jistě zahraniční host Luther Raphael Simon, Američan pocházející z Miami, který ztvárnil boxera Apolla Creeda už v německé verzi muzikálu. Pro pražskou verzi se svou roli naučil v češtině. Ač je to pro cizince jistě obtížný úkol, nelze mu upřít, že se s úkolem popasoval v celku velmi dobře. V činoherních pasážích mu bylo velmi dobře rozumět, ve zpěvu už to bylo o něco horší, ale nutno ocenit snahu a nasazení. Jeho zpěv vyznívá nejlépe v písni „Eye of The Tiger“, kterou tvůrci ponechali v angličtině a ve které si je Simon samozřejmě pevnější v kramflecích. Devizou Simona je však především jeho výkon v boxerském ringu, a zde určitě nikoho z diváků nezklame. Svým nástupem na scénu nikoho nenechá na pochybách, že právě přiletěl z USA a hledá u nás svého vyzyvatele.

Roman Vojtek skvěle ztvárnil věčně opilého bratra Adrian PauliehoDalší postavy, které v ději můžete vidět, mají pochopitelně již menší pole působnosti. Kamaráda a budoucího švagra Rockyho, věčně podnapilého bratra Adrian Paulieho, ztvárnil Roman Vojtek. Po herecké stránce svou roli zvládl výborně, alkoholem posilněné agresivní výstupy mu seděly a diváci měli možnost se i zasmát, žel pěveckého prostoru se této postavě v muzikálu nedostává.

Jednu z kamarádek Adrian ztvárnila Michaela NoskováTrenéra Rockyho Mickeyho představoval v premiérovém provedení Milan Šteindler. Jeho herecký výkon mě nijak zvlášť nenadchl a pěvecký výstup celému jeho snažení nasadil skutečně korunu. Záměr tvůrců, aby si tato postava v muzikálu také aspoň jednou zazpívala, zde vyšel poněkud naplano. Pějící trenér na mě působil podivně a nevěrohodně, a měla jsem pocit, že si možná oddechl i samotný Milan Šteindler, že už má tuto scénu konečně za sebou. Z dalších mnoha vedlejších postav mě naopak svými výkony zaujali například Michaela Nosková v roli Glorie, přítelkyně Adrian, nebo Oldřich Kříž v roli Jergense.

Po představení si Luther Raphael Simon užíval přízně nadšených fanynek, které za ním neváhaly přijet až z dalekého zahraničíPro Christopha Drewitze, který režíroval už německou verzi muzikálu, znamenala obrovská scéna Kongresového centra v Praze velkou výzvu, a s tou se popasoval velmi dobře. Využil všech scénických prostředků, které se nabízely, a prostor se mu podařilo beze zbytku naplnit dějem. Líbily se mi některé neotřelé nápady, například naklonování Rockyho při tréningu před zápasem, kdy se jednotlivé fáze příprav prolínaly. Jan Kříž se na začátku cvičení s kapucou na hlavě vmísil mezi ostatní dvojníky a za chvíli nebylo možné poznat, kdo je kdo, v divákovi po chvíli zůstal jen věrohodný dojem pořádné boxerovy dřiny, kdy už ani není poznat, který je den, jaká je hodina...

Hlediště se vyprázdnilo, unavený, ale šťastný Rocky může jít konečně slavitZávěrečná scéna, kdy se diváci z prvních řad zcela nečekaně přesunou na protilehlé schodiště na jevišti a celý boxerský ring se nasune nad uvolněné sedačky v hledišti, musí vzít každému návštěvníkovi muzikálu dech. Když potom uličkami mezi diváky nastupují boxeři se svými týmy a girls, sledování reportéry, kteří s nimi dělají živé rozhovory, promítané na obřích obrazovkách po stranách jeviště, atmosféra skutečně houstne. Jeviště splývá s hledištěm, stává se jedinou velkou arénou uprostřed šílícího davu. Musím ocenit také skvělou choreografii boxu, pod kterou je podepsaný Vladimír Hub, kde každý pohyb zápasníků působí naprosto věrohodně a autenticky. To, že se jedná o nacvičenou choreografii a ne o skutečný zápas, se projeví jen ve chvílích, kdy režisér použil efektu úderů jakoby zpomaleného filmu.

Účinkujících je v muzikálu skutečně požehnaněO muzikálu by se jistě dalo psát ještě dlouho, ale lepší bude vás na Rockyho do Kongresového centra poslat podívat. Nemusíte být vůbec fandové boxu, jedná se především velkou show. Představení vás jistě uchvátí svou atmosférou, výpravnou scénou, uvidíte vynikající herecké, pěvecké a v neposlední řadě sportovní výkony. A ačkoliv se děj zpočátku rozjíždí pomalejším tempem, druhá půlka po přestávce vám již vše vynahradí. Jedná se tedy o představení, které by vám v rejstříku navštívených muzikálů rozhodně nemělo chybět. Vstupenky seženete v obvyklých předprodejích.

scénář Thomas Meehan
hudba Stephen Flaherty
libreto Lynn Ahrensová