Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Do Hudebního divadla Karlín přijela pouť a nastal Čas růží

Slavnostní premiéry se zúčastnil i Mistr Karel GottKdo jiný by si u nás zasloužil muzikál složený z největších svých hitů, než náš zpěvák číslo jedna Karel Gott? V Hudebním divadle Karlín se 16. března 2017 v 19 hod. odehrála slavnostní premiéra muzikálu Čas růží za přítomnosti samotného Mistra, prezidenta ČR Miloše Zemana, a v hledišti usedla i celá řada celebrit, které si tuto významnou kulturní událost roku nechtěly nechat ujít. Musicalnet byl samozřejmě u toho, a tak se s vámi můžeme podělit o zážitky a dojmy.

Autor scénáře Sagvan Tofi se alternuje s Jiřím Langmajerem v roli principála BarnabášeAutor scénáře Sagvan Tofi napsal pro muzikál příběh, při kterém se nechal inspirovat nejslavnějšími hity Karla Gotta, které pocházejí od našich předních skladatelů jako jsou Karel Svoboda, Ladislav Štaidl, Petr Hapka, Jiří Zmožek a opatřených texty Jiřího Štaidla, Zdeňka Borovce a mnoha dalších. Bohužel spojovací můstky scénáře působí občas trochu šroubovaně a většinou není těžké uhodnout, která píseň bude následovat. Děj začíná v lese u domku samotářského podivína, kam přichází parta mladých hudebníků krást marihuanu. Stařec jednoho z nich nachytá, jak si v domku prohlíží jeden z jeho obrazů, a začne mu vyprávět svůj příběh o tmavovlasé ženě na něm namalované a nešťastné lásce k dívce z poutě.

Setkání Honzy s malou Anetou je pro něj osudovéProvázeni písní „Když jsem já byl tenkrát kluk“ se diváci vydávají do jakéhosi města, kam právě přijela pouť. Seznamujeme se s kolotočářem Barnabášem, který vždy v každém novém městě zve do své maringotky místní krasavice, a společně s družkou Hortenzií vychovává malou Anetu. Ta se brzy skamarádí s místním malým chlapcem Honzou, který velmi rád maluje. Otec Honzy je majitelem pražírny kávy. Pro Honzu je setkání s Anetou osudové a láska k ní mu vydrží na celý život. Když pouť odjíždí na další štaci, Aneta Honzovi daruje na památku zlatou růži, která je pro Barnabáše hlavním lákadlem zákazníků na jeho střelnici.

Karel Gott namaloval pro představení obraz, kolem kterého se děj odvíjíDěj se v čase posune dál, Honza s Bohoušem začali koncertovat a celkem se jim daří. A jednou se Honza s Anetou se znovu potkávají již jako dospělí mladí lidé. Pouť mezitím krachuje a Barnabáš sehnal pro Anetu bohatého ženicha. Od svatby očekává, že celou jeho kočovnou společnost zachrání z tíživé finanční situace. A ač to Honzovi rve srdce, Aneta se podvoluje pěstounově vůli a vdává se. Nešťastný Honza odjíždí dál budovat svou pěveckou kariéru a po celý zbytek života už maluje jen jednu jedinou tvář, na kterou nemůže zapomenout. Po dalších letech Barnabáš Honzu vyhledá, aby mu oznámil, že Adéla zemřela a vysvětlí mu, proč jednala tak, jak jednala. Pointu vám nechci prozradit, abych vám dopřála alespoň závěrečné překvapení, pokud se na muzikál vypravíte.

Na pouti nesmí chybět hadí ženaPříběh není inspirovaný osudem Karla Gotta, i když mistra v hlavní postavě jistě snadno poznáte. Je inspirovaný písněmi a hity, ve kterých Gott o lásce, nadějích a touhách zpívá. Scénář Sagvana Tofiho je však nejslabším článkem celého projektu, děj se místy příliš vleče. Dílu chybí dramaturg, který by příběh razantně zkrátil, především v první části, která mi připadala neúnosně dlouhá. Ve druhé části se již děj rozvíjí a dočkáme se v ní i většího množství slibovaných hitů Karla Gotta.

Kostýmy pocházejí z autorské dílny Romana ŠolceScéna od Daniela Dvořáka je řešena tak, že příběh neruší žádné složité přestavby, a pokud máte rádi kolotoče, poutě s houpačkami a střelnicí, plnou papírových růží, přijdete si jistě na své. Na rozbití dveří maringotky nechybí ani dělo, které je nezbytnou rekvizitou k písni „Dám dělovou ránu“. Celkovou atmosféru dotvářejí skvělé kostýmy Romana Šolce a podtrhuje je výrazný rukopis choreografií Petry Parvoničové. V jedné scéně se mi íbil například také nápad použití kostýmů z různých muzikálů, které uvádí nebo v minulosti uvedly scény HDK nebo Divadla Broadway, což ovšem může ocenit pouze divák, u kterého předpokládáme, že všechny tyto muzikály viděl. Muzikál doprovází živý orchestr pod taktovkou Martina Kumžáka, který je již v HDK zárukou kvality. Škoda, že v několika sólových nástupech párkrát zaspali zvukaři, což samozřejmě narušilo celkový dojem.

Hlavní role na premiéře ztvárnili Jan Kopečný a Markéta ProcházkováV roli Honzy se představil Jan Kopečný, který podal vskutku suverénní výkon a všechny náročné písně z repertoáru Karla Gotta zvládl na jedničku. Má perfektně nastudované pohyby a gestikulaci Mistra, ale nikdy nezajde tak daleko, aby to vypadalo jako parodie. Nejvíce Karla Gotta připomínal asi při scéně z koncertu v pražské Lucerně. Bravurně se předvedl v písni „Pláč“, kdy v publiku jedno oko nezůstalo suché. Dospělou Adélu na premiéře ztvárnila skvělá Markéta Procházková, která byla velmi přesvědčivá, přirozená a živočišná. Velmi se mi líbilo její podání písně „Ukážu ti cestu rájem“.

V dětských rolích se představili Filip Antonio a Filip VlastníkJosef Vojtek, který ztvárnil roli Starce, je samozřejmě stálicí našeho hudebního nebe a v představení odvedl perfektní výkon. Je jen škoda, že tato postava má v ději vlastně pouze roli vypravěče a objevuje se jen na začátku a v závěru celého muzikálu. Finále ovšem stojí zato. Ve chvíli, kdy se setkávají všechny tři věkové podoby Honzy v podání Filipa Antonia, Jana Kopečného a Josefa Vojtka, předvedou všichni tři překrásný terčet v písni „C´est la vie“.

Josef Štágr skvěle ztvárnil roli otce Honzy, majitelem pražírny na kávuDále se v muzikálu můžete těšit na pár vynikajících zpěváků, kteří ovšem ve scénáři dostali velmi málo prostoru ukázat svůj um. Jedním z nich je jistě Josef Štágr, který ztvárnil otce malého Honzíka a dalším je třeba Petr Ryšavý v roli staršího Zrzka, který má příležitost předvést se jen v jediné sólové písni. Peter Pecha, kterého uvidíte v roli Dannyho, jemuž se stařec na začátku svěřuje se svým pohnutým příběhem, si zazpívá vlastně až v závěrečném přídavku. Činoherní roli Wronského, ženicha Anety, si zahrál Vladislav Beneš.

Adéla Gondíková a Jiří Langmajer v muzikálu hrají partnerskou dvojiciVýraznou a nepřehlédnutelnou postavou v muzikálu je principál cirkusového spolku Barnabáš, kterého ztvárnil Jiří Langmajer. Charakter této postavy je nám představen pouze v poloze vládce svého území a nevěrníka v jedné osobě, takže působí poněkud jednotvárně, i když herec Langmajerova formátu si s figurou snažil poradit, jak se dalo. Dobré srdce Barnabáš ukáže až v samém závěru příběhu, když přichází za Honzou, aby mu vysvětlil, proč ho vlastně Aneta musela v mládí odmítnout. Postava Barnabášovy družky Hortenzie by vlastně v příběhu ani nemusela figurovat, celou dobu jen nahání nevěrného druha se vzduchovkou v ruce. Společně si zazpívají jedinou píseň „Krev toulavá“. Hortenzii ztvárnila se svým komediálním talentem Adéla Gondíková.

Jan Kopečný s Martinem Písaříkem to uměli pořádně rozjetHonzova kamaráda a manažera v jedné osobě Bohouše, si zahrál Martin Písařík, který svou roli pořádně kořenil vtipnými glosami a žertíky, které byly místy určeny jen zasvěceným a vlastně jen samotným hercům, např. průpovídka „Jdeme k Máce“. Martin Honzovi zdárně sekundoval, byl mu rovnocenným parťákem jak po herecké, tak i po pěvecké stránce a nechyběl mu patřičný nadhled a lehkost, s jakou se své postavy ujal. Takže Martinovi můžeme za jeho profesionální výkon jen zatleskat.

Děti odvedly velmi slušné herečné i pěvecké výkony, srovnatelné s dospělými herciZ dětských rolí vás jistě zaujme malý Honzík, kterého ztvárnil Filip Antonio. Na jevišti je ostříleným bardem, působí sebejistě, ale zároveň velmi přirozeně. Překvapuje jak svým suverénním hereckým výkonem, tak hlavně svým výborným a čistým zpěvem. Natálie Němcová je v roli malé Anety také přesvědčivá, až na jedinou repliku - její několikrát opakované „C’est la vie“, které vyznívá z úst dítěte příliš přemoudřele a nevěrohodně. V dalších dětských rolích se představili Filip Vlastník coby Bohoušek a malého Zrzka si zahrál Tomáš Ringel. Jejich výkonům nelze nic vytknout, zdá se, že nám zde začíná vyrůstat nová a talentovaná generace budoucích muzikálových hvězd.

Karel Gott byl při děkovačce skutečně dojatýNa závěrečnou děkovačku se dostavil samotný Karel Gott, který pro muzikál Čas růží namaloval osobně obraz, kolem něhož se celý příběh točí. „Nemohu posuzovat, jak se mi to líbilo, či nelíbilo. Byl jsem u počátku všeho. Chválit, či kritizovat nelze. Byla by to sebechvála, což já nedělám. Nebo by to byla zbytečná falešná skromnost,“ prohlásil Karel Gott. Dále řekl, že měl štěstí, že mohl zpívat tak pestrou škálu hitů. Posledních pětapadesát let své pěvecké kariéry si užíval. „Teď jsem měl možnost být i u zrodu muzikálu. Díky zkouškám či castingům potvrzuji, že růže mají trny,“ řekl Gott, ocenil talent a výkony svých mladých kolegů. „Díky nim mám radost, že moje písně čeká dlouhý život. Je pro mě velkou odměnou, že jste mě tento požitek nechali prožít,“ dodal dojatý Mistr a na závěr muzikálu popřál, aby měl jen na růžích ustláno.

Dirigent Martin Kumžák se po skončení představení mohl jen usmívatČas růží doprovází, jak už je v HDK dobrým zvykem, živý orchestr, tentokrát pod taktovkou Martina Kumžáka, což se samozřejmě výrazně podepisuje na celkovém vyznění muzikálu. Představení je obsazeno výraznými osobnostmi a přes určitě slabiny scénáře působí jako celek optimisticky. Gottovy písničky jsou nadčasové a v novém kabátě – v podání nových interpretů dostávají písně nový život. Doufejme, že bude dlouhý a úspěšný, jako byla až doposud umělecká dráha Mistra Karla Gotta. A kdo máte rád jeho písně, neváhejte muzikál navštívit, jistě se pobavíte.

 

 

 

Osoby a obsazení  
Stařec   Josef Vojtek / Petr Dopita
Honza   Jan Kopečný / Roman Tomeš
 Danny   Peter Pecha / Ondřej Bábor
 Aneta   Markéta Procházková / Eva Burešová / Veronika Vyoralová
 Bohouš   Martin Písařík / Ladislav Korbel
 Zrzek   Petr Ryšavý / Jaromír Nosek
 Barnabáš   Jiří Langmajer / Sagvan Tofi 
 Hortenzie   Adéla Gondíková / Ivana Jirešová
 Honzík   Filip Antonio / Matouš Klíma
 Anetka   Natálie Němcová / Ines Ben Ahmed / Agáta Tandlerová
 Bohoušek   Filip Vlastník / Mikuláš Matoušek
 mMlý Zrzek   Tomáš Ringel / Lukáš Veřtát
 Otec Honzy   Josef Štágr / Milan Malinovský
 Wronsky   Vladislav Beneš / Vlastimil Zavřel
 Dirigent   Martin Kumžák

 

Tvůrčí tým
Scénář  Sagvan Tofi
Hudební dramaturgie Ondřej Soukup
Hudební nastudování Martin Kumžák
Choreografie Petra Parvoničová
Sbormistr Jiří Březík
Light design Pavel Dautovský
Sound design Petr Ackermann
Kostýmy Roman Šolc
Scéna Daniel Dvořák
Režie Petr Novotný

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.