Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Iago a jeho splétání intrik

Muzikál si pohrává s moderními prvky, a tak nechybí ani selfíčkoMuzikál Iago se měl hrát v Divadle Hybernia již před třemi lety, v únoru roku 2014, ale premiéra byla na poslední chvíli odložena. Po jistých peripetiích se uskutečnila v loňském roce na Slovensku a nyní můžeme představení vidět i v Praze. Na slavnostní premiéru v Divadle Hybernia dorazili i zástupci ze Slovenska a v roli Othella by se měl v pražském představení objevovat i představitel slovenské verze muzikálu Lukáš Adamec, vítěz druhého ročníku Česko Slovenská Superstar. Příznivci Ledeckého muzikálů se tak dočkali a ke Galileovi, Hamletovi a Vánočnímu zázraku aneb Sliby se maj plnit o Vánocích přibyl Iago. Jak se druhé shakespearovské téma v řadě zdařilo Janku Ledeckému uchopit?

Tanečních scén je spíše poskrovnuZatímco původní hra se odehrává v Benátkách a na Kypru v patnáctém století, děj muzikálu v pražské Hybernii se přesunul do současnosti a hlavními lokacemi jsou Švýcarsko a Citadela v Orientu. Janek Ledecký k tomu dodává: „U Shakespeara s dobou a místem nemůžete šlápnout vedle, konkrétně Othello se dá udělat v době kamenné, na severním pólu u Eskymáků v iglú, nebo může být na palubě galaktické lodi za deset tisíc let. Je to proto, že jediné, co se vyvíjí u Homo sapiens, jsou technologie. Emoce, lásky i nenávisti zůstavají stále stejné. To, jestli Othelovi chlapi střílejí laserovými puškami, nebo se mlátí pěstmi, je úplně jedno.“

Vášeň a drama v podání Desdemony a OthellaÚstřední postavou muzikálu je přitom Iago, který při rozehrávání intrik mezi hlavními postavami zároveň neustále šibalsky „pomrkává“ na diváka a je vypravěčem celého příběhu. „Iago je nejlépe napsaným shakespearovým padouchem kvůli jeho smyslu pro humor. Intriky a pasti klade totiž mazaným a vtipným způsobem a ještě do nich vtáhne diváka. Takže od začátku je divák spoluspiklenec, aniž si tuhle skutečnost sám uvědomí, a pak se mu z toho už špatně couvá.“ Projekt zaštítil americký režisér Robert Johanson, který pro Iaga napsal libreto a podílel se na dramaturgické spolupráci. Stál také u zrodu myšlenky převést téma Iaga na muzikál, jak po premiéře prozradil Janek Ledecký: „Letěli jsme s Robertem Johansonem z třetí premiéry Hamleta v Soulu a Robert říkal, jestli bych nechtěl zkusit zpracovat Othella jako muzikál, že mi to s Wiliamem Shakespearem báječně jde. Napadlo ho to, když sezonu předtím s partou lidí z Broadwaye hrál Iaga na zájezdových představeních po celých státech.“

O tvorbu kostýmů se podělila dvojice návrhářů Beáta Rajská a Roman ŠolcO návrhy kostýmů pro Iaga se postaraly hned dvě výjimečné osobnosti. Šaty pro představitelky ženských rolí navrhnula Beáta Rajská, pánské oděvy měl na starosti kostýmní výtvarník Roman Šolc. Beáta Rajská k procesu navrhování kostýmů poznamenala: „Měli jsme na to poměrně málo času, což bylo dané tím, že Robert Johnson přiletěl až 18. srpna. Sice vše bylo zkonzultované, ale něco jiného je pak samotný pohyb na jevištních prknech. Když jsem chtěla použít své fajnové materiály, bylo třeba například podložit šifón organzou, aby správně držel.“

Beáta Rajská připustila, že se jí navrhování pro muzikál nakonec zalíbiloBeáta Rajská předtím pro žádný muzikál návrhy netvořila, Iago byl její první zkušeností. „Pracovala jsem náhle ve velmi emotivním prostředí, a i když jsem na začátku říkala, už nikdy více, tak po závěrečné zkoušce kostýmů jsem jela po dálnici a náhle jsem si uvědomila, že se celou dobu usmívám. Říkala jsem si, vždyť mě to vlastně baví,“ podotýká návrhářka. A s jakým kostýmem je Beáta Rajská nejvíce spokojená? „Třeba takové noční košile Desdemóny byly oříšek. Zatímco v té první, kterou nosí zezačátku, měla působit jako anděl, neposkvrněná bytost, v té závěrečné už měly být zakomponované prvky arabského světa. Nejsem ale ten typ, který by látku ozdobil kamínky nebo vyšíval. Nakonec jsem ale objevila vhodný materiál, takže košile zůstala bílá, jenom se žlutými vsadkami, neměla velký výstřih, ale měla tam slzu.“

Kostýmy ozvláštnil výrazný šperk i kapka na noční košiliO hudbu a české texty se postaral Janek Ledecký. Hudba celkem úspěšně podporuje zejména snahu hlavního hrdiny Iaga o intriky. Melodická linka totiž chvílemi připomíná špionážní či dobrodružné filmy. Zdařilý je také motiv vyzpívaného jména Desdemony v orientálním duchu, který i díky opakování prohlubuje citovou složku příběhu. Sympatická je i snaha o ozvláštnění písní o sborové skandování na podkladu hlavní melodie či proplétání více hlasů evokujících až operní svět. Je škoda, že v tomto zajímavém experimentování s jinou hudební formou muzikál pak dále nepokračuje.

Scéna byla spíše střízlivějšího charakteru a funkční, zde kašnu ozdobily kalyTexty Janka Ledeckého si hezky pohrávají s netradičními spojeními slov, ostatně tak jako tomu bylo i v předchozím počinu – Hamletovi. Podstatná část děje se odehrává v arabském světě a tomu přizpůsobil autor i styl hudby. Rockovějších „vypalovaček“ tak v Iagovi moc neočekávajte. Výrazněji rockovější podání si divák užije i díky Ladislavu Korbelovi snad jen v písni "Dobré jméno". Velmi povedené jsou ale duety Iaga s Othellem "Žárlivost" či Iaga s Rogerem "Tak už se seber", kdy se komika promítá i do pohybu postav. Působivá je píseň "Ani za celý svět", kdy se postupně přidávají tři ženské protagonistky Desdemona, Emilia a Bahiya. Bohužel žádý z textů písně není dobře zapamatovatelný. Jediný text, který vám uvízne v mysli, nejspíš bude "Chlap je chlap".

Krásné nasvícení podtrhuje šátek, který sehraje podstatnou roli v roznícení žárlivostiScéna Martina Černého je geniálně vyřešená, po celou dobu představení se přestavby odehrávají ve tmě ve chvíli, kdy protagonisté ještě na scéně zpívají, takže jsou rychlé a spád děje nenaruší. Obdivuhodné je, že drobnou změnou, přesunutím některých kulis na jiné místo, vzniká jiná scéna. V první části má scéna modernější charakter s nasvícením v chladných modrých tónech, zaujmou plechové dveře po stranách, které sehrají svoji roli i při prvotní akci postav příběhu. Lehce industriální scéna si navíc pohrává i s rozsvěcováním zářivek na dveřích. Skvěle je využita horní část dekorace, ať již pro stínohru milenců či pro první vstup Desdemóny. V okamžiku předání šátku Othella Desdemóně se nahoře odehrává poetická stínohra tance jeho matky s čarovným šátkem. Jediné, co při dalších scénách v prvních řadách ruší, jsou laserové záblesky, které směřují i do hlediště. Po přesunu do Citadely se scéna promění. Stavba využívá orientální prvky jako jsou typické ornamenty u oblouků či lampy. Funkčnost dekorací je výborná. Z celkového dojmu ale druhá část představení nepřináší na pohled nic nového.

Atmosféru orientu umocňovala i přítomnost břišních tanečnic na scéněPři představování mocných lidí v úvodu mi přišly zbytečné projekce na plátně s narážkami na současné politiky. Navíc postavy v muzikálu jsou pouze figurky a kromě zkratkovitého představení a nástupu jen dvakrát za představení nemají moc šancí se projevit. Zvlášť to zamrzí u Šejka Abdula Así, kterého ztvárňují takoví výborní zpěváci a herci jako jsou Zbyněk Fric a Martin Šemík. Také taneční čísla, jako třeba to flamengové, mají sice dodávat scéně emoce, ale i přes kvalitní výstupy tanečníků, diváka nestrhnou.

Iago si pohrává s osudy spoluhráčů i s diváky v hledištiCelý příběh začíná a končí s titulní rolí Iaga. Na premiéře ho ztvárnil Janek Ledecký, v jehož podání je Iago více zákeřný, a nedokáže si tak úplně získat diváky na svou stranu. Intriky Iaga jsou laděné až do komična, což vrcholí v písni "Žárlivost" při našeptávání Othellovi. To Petr Vondráček Iaga dokáže krásně odlehčit, a přesně takový přístup muzikál potřebuje. Jeho intrikování je poťouchlé, a tak vlastně sympatické. Zdá se totiž, že Iago se nejen splétáním intrik baví, ale že mu ani ve finále nejde o konečný výsledek, povýšení na velitele. Škoda jen, že dramaturgicky nevychází z uvedeného předpokladu i závěr muzikálu. Zvláštní Iagova promluva na závěr, že všechno je jen divadlo, a herci pak půjdou do baru na skleničku, zbytečně shazuje celý záměr.

Mystika i rituály jsou součástí Othellova počínáníBohužel už předcházející vrcholná scéna se škrcením Desdemony postrádá očistnou katarzi, mrtvoly se vrší jedna na druhou, a ačkoli Othello prozří, po samurajsku se zabíjí, aniž předtím využije šance jakkoliv smysluplně jednat. Jestli Othello měl být člověkem prudkých citů, kterému zatemňují emoce mysl, proč je v závěru tak se vším smířený? Naopak Petrovi Vondráčkovi se povedlo zlidštit postavu, a tak vyplouvá na povrch téměř až překvapující zjištění, že Iago je vpodstatě nešťastný, nedoceněný, trpící tím, že se mu nedostává pozornosti ve společnosti. V tomhle kontextu dávají smysl scény, kdy se Iago obrací k divákům a ostatní dění na scéně zamrzává. Tehdy Iago naznačuje divákům, jak je opomíjený, ale že se s takovou situací nesmíří, a proto si s osudy lidí kolem sebe hodlá pohrát.

Roger svými kreacemi bavíIago je výborný zejména ve dvojici s Rogerem a jejich špičkování je hodně zábavné. Michal Novotný si užívá každou chvilku na scéně a jeho kreace rozmazleného dítěte, které by vlastně chtělo, aby ho lidé začali brát konečně vážně a nezajímali je jen jeho peníze, jsou neodolatelně sympatické. Ladislav Korbel v roli Cassia pěvecky vyzrál, využívá naplno svůj rockersky zabarvený chraplák a od scény "Mé jméno" muzikál dostává onu patřičnou šťávu. Škoda jen, že jeho postava není úplně konzistentně napsaná. Na jednu stranu je Cassio muž slušně vychovaný a morálních kvalit, kterému záleží na dobrém jméně, na druhou stranu využívá ženy a chová se lehkomyslně. I Iagovy intriky by daleko více vynikly, pokud by Cassio byl jednoznačně kladnou postavou.

Drama ve scéně na večírku předznamenává nešťastný konec velké láskyTakhle je jedinou čistou duší Desdemona - na premiéře ztvárněnou Dominikou Richterovou, která ale nějak nemá moc prostoru projevit svůj charakter. Ze začátku se objevuje v jakýchsi fragmentech, kdy většinou vyznává lásku Othellovi. První náznak hlubšího představení přichází až se scénou před zrcadlem, kdy zpívá písničku z dětství o jívě, ale to už je bohužel těsně před stěžejním okamžikem, kdy nic netušíc odchází do ložnice vstříc svému osudu. Stejně tak senátor Brady, otec Desdemony, by potřeboval více rozehrát vztah k dceři. Výstupy, které s ní má, jsou tak chladné, že se ani nechce věřit, že by jakýkoliv otec nechal svou dceru napospas, jak se ukázalo v až naturalistické scéně na večírku, takovému násilníkovi.

Ve vyhroceném okamžiku se naplno projeví charakter IagaOthello v podání Tomáše Novotného nabízí něhu, zamilovanost, mírnost i vášnivost. Dita Hořínková je živel a její "Chlap je chlap" se vryje do paměti. Pouze zamrzí, že většinu času na scéně pouze postává, poposedává poblíž Desdemony a její chvíle přijde vlastně až na závěr, kdy Othellovi otevře oči ohledně smyšlené Desdemoniny nevěry. Markéta Poulíčková v roli Bahyiry je výborná, disponuje silným hlasem a mimořádně jí sednou orientální písně. Při jejím lkaní nad umírajícím Cassiem až zamrazí.

Janku Ledeckému se podařilo pro muzikál získat výborné obsazení, na snímku zleva Dominika Richterová, Oldřich Kříž, Dita Hořínková, Markéta PoulíčkováMuzikál s velkým potenciálem nevyužívá drama se silnými vášněmi mezi hlavními postavami této shakespearovské klasické hry takovým způsobem, jaký by mu slušel. Zejména jeho závěr je poněkud rozpačitý. Na rozdíl od anglického dramatika se vzdává mravoučného poselství a nechává Iaga dohrát svou partii. Chce snad naznačit, že současný svět je už zralý pro zloduchy? Výběr tohoto tématu ke zpracování muzikálovou formou si ale rozhodně zaslouží pochvalu, stejně tak snaha o moderní přístup, či experimentování s hudebními postupy. 

 

 

Premiéru si v hledišti užili i Anna Slováčková a Milan Peroutka, další protagonisté rolí tohoto muzikálu Premiéry se zúčastnili i slovenští zástupci Na premiéru dorazil i režisér Robert Johanson Závěrečná píseň jako poděkování divákům
Petr Vondráček se na premiéře objevil pouze v roli moderátora Trio osobností v elegantní černé, Markéta Poulíčková, Beáta Rajská a Janek Ledecký Janek Ledecký zve protagonisty k závěrečné děkovačce Premiéra Iaga překypovala nádhernými kyticemi pro protagonisty

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.