Galileo na den přesně po dvouletém uvádění končí. Rozloučil se netradičně - všemi alternacemi

Upálení Giordana Bruna (B. Josef)Přesně k 2. výročí premiéry muzikálu Galileo (a ke 441. výročí narození slavného astronoma) se konala jeho derniéra. Na jevišti Divadla Kalich se 15. 2. 2005 vystřídaly téměř všechny alternace (kromě Dashi, Elin Špidlové, Petra Koláře a Pavla Zedníčka). Sám hrající autor Janek Ledecký přivítal ještě před představením diváky a uklidnil je, že nebudou hrát všechny alternace najednou, ale účinkující se budou v jednotlivých písních střídat. Osobně jsem tuhle rošádu přivítal všemi deseti, protože díky ní jsem měl konečně možnost zhlédnout Michaelu Horkou v roli Mii - poslední alternaci, kterou jsem během více než deseti návštěv Galilea do té doby neviděl.

Giana di Medici svádí G. Galilea (I. Chýlková a P. Muk)Na druhou stranu několikerým střídáním vynikly rozdíly mezi pojetím rolí jednotlivými účinkujícími, představení bylo poněkud "rozkouskované" a diváci, kteří viděli muzikál poprvé, měli často zmatek v tom, kdo je vlastně kdo. Především když se Mojmír Maděrič, Ivan Vodochodský, Richard Tesařík a L. W. Frenk v rolích kardinálů nestřídali a hráli je skutečně najednou. Navíc posledně jmenovaný se střídal i v roli papeže Urbana VIII. (s Josefem Laufrem a Dušanem Kollárem).Galileo oplakává zabitou Miu

Filip Blažek v hlavní roli nezapřel činoherní původ, když jeho herecký projev byl jednoznačně nejpestřejší (a vysloužil si za něj širší nominaci na cenu Thálie za rok 2003). Petr Muk odzpíval roli Galilea jako skutečný tenor par excellence a Janek Ledecký byl frajersky ležérní jak je mu vlastní. Nejjednotněji působily andělsky půvabné představitelky Galileovy lásky Mii. Michaela Horká, pro níž je Galileo muzikálovým debutem, vynikla svou něžností a nevinností. Korunovace Maffea Barberiniho na papeže Urbana VIII.Kateřina Brožová kralovala pěvecky a Sabina Laurinová podala vyrovnaný výkon.

Naopak nejmarkantnější rozdíl byl vidět u role asketického inkvizitora Melchiorise Inchofera, která padla jako ulitá Tomáši Traplovi a zhostil se jí pěvecky i herecky na jedničku s hvězdičkou. Služebná Marie v podání P. JanůZa svůj nezapomenutelný výkon se rovněž dostal do širší nominace na Thálii 2003. Proto značně kontrastně působilo rockové pojetí Josefa Vojtka, místy víceméně "odeřvané".

V roli Giany di Medici zářila Ivana Chýlková, jejíž ladné křivky ocenila mužská část publika aplausem při písni Jsem jenom žena. I Jana Feriová je v roli Giany vynikající, více se však sžila s rolí služky Marie. Při derniéře Marii alternovaly úchvatná Petra Janů (v současné době nominovaná na Thálii za roli královny Anny ve Třech mušketýrech) a typicky jižanská Athina Langoská. Cosimo II. Medicejský pořádá slavnost a předvádí dalekohled G. GalileaVýborné výkony předvedli rovněž sboristé, kteří kromě tanečních čísel nebyli ušetřeni ani častých pěveckých sól. Obzvlášť v písni Loď pluje dál, která je asi nejpůsobivějším číslem celého představení, excelovali v rolích studentů Petrové Kutheil a Kuřil.

Jak už to na muzikálových derniérách bývá zvykem, nechybělo zpestření nejrůznějšími žertíky a parodováním. Giana a otec Inchofer žádají soud pro Galilea za jeho knihu o pohybu těles na nebiMichal Pleskot, jakožto Cosimo II. Medicejský, vyčinil sluhovi před slavnostním odhalením Galileova dalekohledu za to, že se svoji roli nenaučil ani po 340 představeních a navíc před očima více než 150 tisíc diváků. David Uličník, alternující stejnou roli, zase poslal Galilea za papežem do Říma pěšky, místo toho, aby jej nechal eskortovat. Třetí Cosimo, Michal Kavalčík, si upravil kostým a přišel na scénu bez nohavic - s holýma nohama.Vypravěč předává poselství…

Největšími šprýmaři byli, jako ostatně v každém představení, Mojmír Maděrič s Ivanem Vodochodským. "Vylepšili" co se dalo a podařilo se jim několikrát odbourat i své kolegy. Při scéně "Ať to vydá" se na pódiu objevili v námořnických oblečcích a na nose s brýlemi s 20 000 dioptriemi, při vyhlášení jména nového papeže zase přečetli: "Papežem se stává a tiáru si odnese… Standa Gross! - Cože? - Ale ne, Maffeo Barberini."

Muzikál Galileo však skrývá i hlubší sdělení. Galileův model  pohybu planetTéma boje proti předsudkům a zkostnatělým tradicím je aktuální dnes stejně jako bylo v 16. století. Poté, co Galileo na koncilu v Římě odvolá své učení a podepíše si tím svůj ortel doživotního vězení, loučí se Giordano Bruno převtělený do Vypravěče (Bohouš Josef) s diváky poselstvím:
"Jedním z rozměrů křivdy je i její trvání. Galileo Galilei byl katolickou církví plně rehabilitován roku 1992. Od jeho smrti uplynulo ten rok 350 let. Přál bych všem, abychom v sobě našli dost síly odčinit způsobené křivdy a aby nám to netrvalo tak strašně dlouho."

Koncil v ŘíměPo dlouhotrvajícím bouřlivém aplausu se s muzikálem přišli na jeviště rozloučit i tiskový mluvčí Divadla Kalich Jaroslav Panenka, výkonný producent a ředitel Michal Kocourek a choreografka Leona Qaša Vraná. Následovalo promítnutí velmi povedeného 35 minutového dokumentu o přípravě muzikálu, začínající cestou Janka Ledeckého, režiséra a autora scény Šimona Cabana a autorky kostýmů Simony Rybákové za inspirací do Galileova rodiště, přes konkurzy, zkoušky, taneční tréninky, nahrávání hudebních základů ve studiu Propast, až po poslední minuty před premiérou.Poslední děkovačka muzikálu Galileo

Muzikál ovšem nekončí definitivně. Po pražské derniéře se stěhuje, podobně jako před dvěma lety Hamlet, do Bratislavy, a to v téměř nezměněném obsazení. Loď jménem Galileo tedy pluje dál… Přeju jí úspěšnou plavbu na Slovensko a dovolím si ještě jednou parafrázovat skvělé libreto:
"Až obhájíš, tak se vrať, Galileo!"

Nový muzikál Daniela Landy TAJEMSTVÍ je zatím tajemstvímHned následující den se v Divadle Kalich odehrálo poslední představení muzikálu Krysař, který uvolnil scénu pro závěrečnou etapu zkoušek nového muzikálu Dana Landy Tajemství, který bude mít premiéru 31. 3. 2005. Od doby, kdy se několikrát změnil i název připravovaného muzikálu (Sršeň; Rytíř, Smrt a Ďábel), drží autor prakticky veškeré informace o svém novém projektu v naprosté tajnosti, takže dodnes není znám ani děj ani jména účinkujících. Éterická Mia vede Galilea ke konečnému poznání a prozřeníPouze z náznaků můžeme očekávat živou hudbu a více činohry na úkor tanečních čísel. Brzy v ám přineseme konkrétnější informace. Uvažuje se i o tom, že od příští sezóny by se oba Landovy muzikály na jevišti divadla Kalich střídaly. Otázkou také je, zda Janek Ledecký nezačne připravovat nový muzikál, který by byl již třetím v jeho tvorbě.

Jako bonus pro vás, kteří byste si chtěli Galilea připomínat i nadále, připravil Michal Škvor tři video ukázky, které vznikly před premiérou samotného muzikálu. Nyní jsou zde ke stažení na památku. Dle informací ze zákulisí se připravuje DVD se záznamem představení. V prodeji bude v září 2005.

Zde si můžete prohlédnout fragmenty z představení, úryvky děje.
Jedná se o speciální představení, kde se také prezentovaly kostýmy.

Zde jsou rozhovory s účinkujícími po jejich prvním vystoupení před novináři. Uvidíte i křest CD muzikálu Galileo.