Premiéra muzikálu Jekyll & Hyde - divadelní událost konce sezóny

Jekyll v podání M. VojtkaOd 4. března uvádí Hudební divadlo v Karlíně americký muzikál Jekyll & Hyde, který je bezpochyby jedním z nejlepších představení, ne-li nejlepším vůbec, které se na prknech Kongresového centra hrají.

Dvou ze tří slavnostních premiér, které se konaly 10. - 12. 3. 2005, se zúčastnili i samotní autoři Leslie Bricusse (scénář a texty písní) a Frank Wildhorn (hudba), jejichž společné dílo mělo broadwayskou premiéru před necelými osmi lety. Jednání správní radyMohli tak porovnat jednotlivé alternace a nešetřili slovy chvály, především na výkony hlavních protagonistů Terezy Duchkové, Daniela Hůlky a také na scénu a kostýmy, jejichž autorkou je Lucie Loosová (v HdK navrhla kostýmy k muzikálu Noc na Karlštejně). Brzy se na našich stránkách objeví videorozhovory s oběma autory.

Dr. Jekyll ošetřuje Lucy, kterou zranil Mr. HydePřestože je v představení 35 písní a řada tanečních čísel, mluvené slovo je zastoupeno velice výrazně. To vše klade vysoké nároky na všestrannost účinkujících. Obě alternace hlavních rolí však podávají excelentní výkony jak po pěvecké a taneční, tak i po činoherní stránce a prakticky neexistuje rozdělení na "první" a "druhé" obsazení.

Daniel Hůlka je opravdu ideálním představitelem pro titulní roli Jekylla-Hydea svým charismatickým zjevem i suverénním pěveckým projevem, o kterých není nejmenších pochyb. Lucy Harrisová se prvně setkává s Dr. JekyllemHlavní roli alternující Marián Vojtko je stejně jako Daniel Hůlka původem operní pěvec, a i když přirozená poloha jeho hlasu je přeci jen tenorová a do hlubších tónů se musí trochu nutit, zvládnul titulní roli na výbornou a obzvlášť jeho činoherní projev si zaslouží obdiv.Lucy v podání skvělé Terezy Duchkové

Po odchodu Leony Machálkové nemá Tereza Duchková v hlavní ženské roli Lucy Harrisové žádnou alternaci a stala se po právu klenotem celé inscenace. Již svým prvním tanečně-hudebním číslem "Jdem na to" (Bring on the Men) si získala srdce publika a sklidila bouřlivé ovace. Dokázala věrně ztvárnit obě výrazové polohy, na jedné straně živočišnou kabaretní zpěvačku a prostitutku, na druhé straně něžnou, zamilovanou dívku. Její zastřený hlas je pro tuto roli jako stvořený. Emma Carewová v podání Ivety DufkovéNadšení z jejího výkonu neskrývali ani oba autoři. Kdo však bude Terezu Duchkovou v roli Lucy alternovat se zatím neví. Bylo osloveno několik zpěvaček, které nyní studují svůj part a v dubnu předvedou své umění. Jakmile bude znám výsledek, budeme vás informovat, na koho se můžete těšit.

I v další ženské roli Emmy viděli diváci všech tří premiér jedinou účinkující, Ivetu Dufkovou. Kateřina Brožová byla totiž vinou nemoci přítomna na druhé premiéře pouze jako divák. Frank Wildhorn, Tereza Duchková a Leslie Bricuss po premiéřeRole Jekyllovy snoubenky Emmy Carewové, která je symbolem oddané a nezištné lásky, nemá bohužel na jevišti tolik prostoru ani tak působivé melodie jako Lucy. Navíc klasický operetní projev Ivety Dufkové, přestože vložila do role svůj půvab a něhu, se do moderního muzikálu příliš nehodí. Zato Kateřina Brožová zazářila na předpremiérách a v duetu s Lucy "V očích tvých" (In His Eyes) dokonce Terezu Duchkovou "přezpívala".Tomáš Bartůněk jako John Utterson

Josef Laufer se rolí Jekyllova přítele a advokáta Johna Uttersona vrátil na prkna HdK a zhostil se jí skvěle. Ačkoli je John na jevišti poměrně často, nemá ani jednu sólovou píseň, což je škoda i kvůli druhému obsazení, V roli děvčátka H. Krieglováve kterém zůstává zcela nevyužitý nádherný basbaryton Tomáše Bartůňka.

Ve vedlejších rolích podal výborný výkon například Petr Dopita jako otec Emmy, sir Danvers Carew (alternuje Oldřich Kříž) nebo Jiří Schoenbauer jako lord Savage (alternuje Jan Dolejší). Nechybí ani dětská role, v níž vystupuje Helenka Krieglová, která alternuje například velmi podobnou, i když výraznější roli Gavroche v Les Misérables.Premiérová děkovačka a zasloužený potlesk

Pochvalu si rovněž zaslouží Adam Novák za vynikající překlad (své překladatelské schopnosti dokázal již při práci na muzikálech Miluju Tě, ale… a Pokrevní bratři) a Petr Košař za sound design. Nebývá totiž obvyklé, aby bylo rozumět i sborům. Klobouk dolů! Lucie Loosová (kostýmy, scéna) a Pavel Polák (umělecký ředitel HDK)Novinkou je, že zpěv účinkujících na scéně je posílen o tak zvaný backstage sbor.

Celkový dojem jinak skvělého představení bohužel značně oslabuje problematický prostředí Kongresového sálu, který zkrátka není vhodný pro divadlo. Například taneční scény skvělé choreografky Heleny Brouskové zanikají na obrovském jevišti; příliš dlouho trvá, než postava přijde a odejde. zprava: Alexův kamarád, L. Briccuse se svou ženou, F. Wildhorn se svou přítelkyní, A. Frey, A samotný potlesk diváků zní poněkud tlumeně.

Přejme proto muzikálu Jekyll & Hyde a celému divadlu, ať se firmám Metrostav a Skanska podaří dokončit rekonstrukci původního objektu Hudebního divadla v Karlíně v plánovaném termínu září 2006. Do té doby se Jekyll & Hyde bude hrát v Kongresovém centru přibližně šestkrát do měsíce.