Lucrezia Borgia křtila CD, ale v listopadu končí

T. Beroun (Juan), R. Fišarová (Lucrezia) a Z. Fric (Caesare)Moderní balet Lucrezia Borgia na hudbu Petra Maláska se již zabydlel na prknech naší "zlaté kapličky". Pod režijním vedením Libora Vaculíka se zde setkávají profesionální "baleťáci" s hvězdami naší muzikálově-populární scény. Vedle čerstvé držitelky ceny Thálie za balet Zuzany Susové tu můžeme vidět Báru Basikovou (nebo Radku Fišarovou), Zbyňka Frice a Tomáše Berouna.

Lucrezia se snaží urovnat bratrskou roztržku…Lucrezia Borgia, jak již název prozrazuje, vypráví příběh známé travičky. Příběh začíná roztržkou jejích bratrů - vojáka Juana a kněze Caesara. Caesare nechce být zasvěcen církvi a staví se do čela armády. Papež však určuje velitelem vojsk Juana. Vztah Lucrezie k bratrům však není pouze sourozenecký. … Caesare se chopí vedení armády…Caesare žárlí na Juana, a tak sjedná Lucrezii politicky výhodný sňatek s vévodou Sforzou.

Lucrezia je ale neustále přitahována k Juanovi a manžela odmítá. Sforza přistihne Juana a Lucrezii při incestu a vše oznamuje Caesarovi. Ten si nemůže dovolit zrušit svazek Lucrezie a Sforzy, nejschůdnějším řešením pro něj je zbavit se Sforzy. … a podle zabíjí svého bratraProto donutí Lucrezii, aby Sforzu otrávila. Když je Sforza po smrti, rozhodne se Caesare zbavit Juana. Ten musí opustit Řím, dozví se ale, že s Lucrezií čeká dítě. Předá jí proto medailon pro syna. Caesare vyzve Juana na souboj a je poražen. Nechá proto Juana zatknout a zákeřně ho zavraždí. Lucrezia se musí rozloučit se svým synem (K. Pokorný), aby ochránila jeho život

Lucrezia se bojí o život svého syna a skryje se v klášteře. Caesare ji pronásleduje, ale dítě nenajde. Demostrativně zavraždí jednu z řádových sester. Lucrezia nechává své bezejmenné dítě jen s medailonem od Juana samotné a odchází do kláštera. Po letech se má vrátit do Vatikánu, protože její otec je nemocen. Je doprovázena mladým Pedrem a poprvé od Juanovy smrti se zamiluje.Pietro (její syn) zhanobil erb Borgiů a má za to zaplatit svým životem

Lucrezia se opět setkává s Caesarem, který po ní neustále touží. Pro upevnění moci jí najde dalšího manžela - Alfonsa Aragonského. Lucrezia proto zavrhne Pedra. … a tak zabíjí svého bratra CaesaraNásledně se sblíží s mladým vojákem Pietrem a omámeni vášní se milují. Pietro se vzápětí dozví s kým spal - s tou, kterou všichni opovrhují. Ve vzteku zhanobí erb Borgiů. Lucrezia žádá pro viníka trest nejvyšší - smrt.

Alfonso jí to umožní, protože Lucrezia netuší, že viníkem je Pietro. Dá jí na vybranou, zda ho zavraždí dýkou či jedem. Lucrezie volí jed. Když Pietro pozře jed, všimne si Lucrezie medailonu na jeho krku - medailonu, který dala svému synovi. Lucrezia už nechce rozsévat smrt…Pietro jí umírá v náručí. Caesare se Lucrezii vysměje a přizná, že po ní celou dobu touží. Lucrezia ho zabíjí.

Lucrezia Borgia i přes účast popových zpěváků zůstává baletem v pravém slova smyslu. Tomáš Beroun (Juan) a Radka Fišarová (Lucrezia)Scéna je řešena velmi úsporně, téměř bez dekorací. Dějem provází obraz býka - znak rodu Borgiů (hlas mu propůjčil Michal Kocáb), který sjíždí na lanech nad scénu. Lucrezia Borgia je balet, a tak i zpěváci musí tančit. Vynikající výkon podává Tomáš Beroun, který zvládá náročnou choreografii na výbornou a ještě dokáže skvěle zpívat. Překvapil i Zbyněk Fric v roli Caesara (alt. Igor Ondříček), který je široké veřejnosti znám až díky roli v nekonečném seriálu. P. Hrubešová (Lucrezie - baletka) s Juanem a manželemZde však s bravurou nejen zazpívá ďábelského Caesara, ale podá i velmi kvalitní taneční výkon.

Lucrezii Borgiu tančí Zuzana Susová (alt. Pavla Hrubešová), avšak v některých scénách si zatančí i Radka Fišarová (alt. Bára Basiková) a nevede si vůbec špatně. Caesare zasvětil svůj život smrtiDíky propracované choreografii je občas těžké poznat, kdy se vystřídala Lucrezia "tanečnice" a Lucrezia "zpěvačka". Tuto dvojí formu postavy (tanečnice/zpěvačka) použil Libor Vaculík již dříve, např. v muzikálu Edith - vrabčák z předměstí.

Juan (T. Beroun) a Lucrezia (Z. Susová) - jedna z erotických scénCo se týče hudby, tak je někdy až příliš statická a plochá, jindy má zase až rockový nádech. A Báře Basikové tento žánr vysloveně sedí. Jelikož se velká část ztvárňuje pohybem, je občas velmi těžké pochopit, o co jde. Také tanečníci znázorňující zlo rodu Borgiů mohou mnohým připomenout motiv Krvinek z Draculy.Lucrezia končí svou pouť…

Moderní pojetí Lucrezie Borgie se projeví i na otevřeném znázorňování erotiky a sexu. Incest mezi Lucrezií a jejím bratrem a následně jejím synem může leckomu připadat šokující. Stejně tak spoře oděné baletky. Ovšem Lucrezia Borgia má u publika úspěch.

Druhého dubna se konal křest CD se záznamem hudby z baletu Lucrezia Borgia. Závěrečná děkovačka celého souboruKmotry se stali známý hudební skladatel Michal Pavlíček a Kristián Pokorný, představitel malého Pietra.

Lucrezia Borgia je dílo, které stojí za vidění. Profesionální tým a úspěšné uvádění v Národním divadle mluví samo za sebe. 26. 11. 2005 se koná derniéra tohoto představení, tak neváhejte a využijte tuto opravdu poslední možnost zhlédnout kvalitní současný balet na scéně Národního divadla.

Fotografie Michal Škvor, text Veronika Břešťanová