Hudební divadlo Karlín slavnostně zahájilo rekonstrukci

Budova divadla z exteriéru…Ve čtvrtek 14. dubna 2005 odpoledne proběhl v historické budově Hudebního divadla v Karlíně - přímo na jeho pódiu - slavnostní akt zahájení rekonstrukce povodněmi zničeného divadla.

Bylo tak ukončeno dvouleté martyrium zhotovování projektu, O slavnostní zahájení byl velký zájem médiívýběrových řízení a odvolávání neúspěšných účastníků řízení. Praha mohla uzavřít smlouvu o rekonstrukci HDK s vítězem výběrového řízení - Sdružením HDK - v němž se pro tuto akci spojily akciové společnosti Metrostav a.s. a Skanska CZ, a.s. a zahájit vlastní práce.

… a zničené interiéryInvestice do celé rekonstrukce je necelých 630 miliónů Kč. V tuto chvíli již proběhlo odstrojení hlediště a některých technologií a začíná se s vlastní obnovou. Ještě dnes, po dvou letech, je v divadle vidět, kam až sahala voda při povodni v roce 2002. Na jaře 2005 rekonstrukce započala a v září 2006 skončí, Alexander Frey a Daniel Hůlka - To je ta chvíleaby Sdružení HDK předalo zbrusu novou historickou scénu k užívání souboru HDK.

V průběhu slavnostního odpoledne s krátkou řečí vystoupili RNDr. Igor Němec (člen Rady hl. m. Prahy) a Egon Kulhánek (ředitel Hudebního divadla Karlín). Egon Kulhánek předává symbolický klíč od divadlaOba zdůraznili svou spokojenost nad posunem věcí ke zdárnému konci. Nakonec Egon Kulhánek společně s Terezou Duchovou předal zhotovitelům stavby zašlý symbolický klíč od historické budovy s přáním, aby ho v září 2006 vrátili souboru v plném lesku, stejně jako celé divadlo.

"Dnešního dne jsme aktéry oné chvíle, Igor Němec se zasloužil o schálení projektu v Radě hl. m. Prahykdy slavnostním zahájením rekonstrukce Hudebního divadla v Karlíně se začíná odpočítávat čas - čas pro návrat jeho pracovníků, diváků, celou kulturní veřejnost, - obrazně řečeno, domů… Na domovskou scénu, kterou proslavilo tolik známých osobností českého kumštu. Rekonstrukcí bude zahájena nová etapa divadla, a doufám, že jeho obnovená krása se stane novým inspirativním zdrojem a sídlem Múz", řekl ve svém projevu radní Němec.

Pohled na jeviště z lóže na 2. balkonu vlevoA stejnou naději vyslovil ředitel Kulhánek: "Dnešní den je velkým příslibem toho, že se brzo dočkáme jednoho z nejvýznamnějších dnů v dějinách českého divadla a to nové premiéry v budově Hudebního divadla v Karlíně. Přiznám se, že jsem strašně rád, že můžu být při tom."

Odstrojené hlediště a slavnost na jevišti - i to je divadlo…Po slavnostním předání symbolického klíče zazpíval Daniel Hůlka krásnou píseň z nového muzikálu Jekyll & Hyde, která - jak podotkl tiskový mluvčí HDK Tomáš Matějovský - "… se k této příležitosti hodí jako snad žádná jiná.". Jednalo se totiž o skladbu s přiléhavým názvem To je ta chvíle (This is the moment), Pohled do prázného a zničeného divadlapři které ho na elektronické varhany doprovodil Alexander Frey, dirigent tohoto muzikálu.

Rozsah rekonstrukce:
V rámci projektu bude kompletně a v původním rozsahu rekonstruována veřejná část divadla a všechny památkové prvky. Dále jeviště a technologie divadla. Části demontovaných strojních technologiíOmezení původně uvažovaného rozsahu investice se týká především nové budovy u Negrelliho viaduktu, kde měla být administrativní a provozní část.

Prostor vstupu k šatnám a do hledištěV současné době se provádí odstrojení divadla, památkové prvky se demontují a jsou odváženy k restaurátorům na opravy a repase (např. křišťálové lustry a svítidla) nebo se zakrývají tak, aby po dobu rekonstrukce nebyly poškozeny. Repasovat se budou až po dokončení hrubých stavebních prací. Demontována jsou sedadla a likvidují se podlahy. Zatopení HDK při povodni - 18. 8. 2002Zásadní změnou v objektu je zahloubení hlediště cca o 1 metra vytvoření nové točny. Všechny historické prvky budou po repasích znovu osazeny.

Technickým dozorem za HDK je p. Jiří Blažek (technický ředitel divadla Karlín), který díky mnohaletým zkušenostem z této scény zná její dispoziční řešení a staré bolesti. zleva: mluvčí HDK Tomáš Matějovský, Jiří Blažek a Adam Novák, autor českých překladů některých muzikálůNyní tedy dohlíží hlavně na to, aby se co nejvíce problémů ze starých dob odstranilo a nepřibyly nové. Opravuje chyby, kterých se projektanti dopouštějí z neznalosti divadelního prostředí a jeho specifických potřeb. Jeho funkce je nezáviděníhodná - v tuto chvíli si dovolím tvrdit že nejdůležitější - na jedné straně ho kamenují projektanti za nové a nové opravy, ale kdyby je neprosadil, kamenovali by ho v budoucnu zaměstnanci všech profesí v Hudebním divadle Karlín. Tak přejme všem, aby nové divadlo bylo ještě lepší než staré - až se nabízí analogie s Národním divadlem v Praze.

Fotografie a text Michal Škvor (s použitím podkladů z HDK)