Kleopatra - jak vzniká muzikál

Hudbu k tomuto muzikálu složil Michal David, texty k písním Zdeněk Borovec, Lucie Stropnická a Lou Fanánek Hagen, režie se ujal Filip Renč. V hlavních rolích Kleopatry uvidíme Báru Basikovou, Moniku Absolonovou, Ilonu Csákovou, dále také Lindu Finkovou, Zuzanu Norisovou. V dalších rolích bychom měli vidět: v roli Caesara Jiřího Helekala a dokonce snad Jožo Ráže, který po svém vážném úrazu už nechtěl na veřejnosti vystupovat, v roli Antonia to budou Palo Habera a Roman Vojtek.

O čem je muzikál Kleopatra
48 let před Kristem se Caesar stává nejmocnějším mužem Říma a s vojsky vstupuje do Alexandrie, kde v té době vládne teprve 14-ti letý Ptolemaios. Ten má dvě sestry - Arsinoé a Kleopatru, která chápe, že mít moc znamená život. Vše vsadí na Caesara, před něhož se nechá tajně dopravit v drahocenném koberci. Caesar v ní nachází zalíbení pro její krásu, duchaplnost a výřečnost.

Ohrožený Ptolemaios napadne Římany a je poražen, Caesar se zamilovává do Kleopatry, která dosedla na egyptský trůn a podporuje ji v politice. Kleopatra porodí Caeasarovi syna Caesarióna a všichni odjíždějí do Říma, který sice není Kleopatře nakloněn, ale ta si jej svým královským vystupováním a bohatstvím získává na svou stranu.

Na návrh Marca Antonia má Caesar převzít korunu římských králů, ale ten ji odmítá, čímž zadává příčinu ke vzniku spiknutí. I když Kleopatra Caesara varuje, ten odchází do senátu, kde ho spiklenci v čele s Brutem - adoptivním synem Caesarovým - zabíjejí. Kleopatra s Caesariónem kvapně opouští Řím, loučí se s Marcem Antoniem a odjíždí do Egypta.

Řím je zmítán nepokoji a druhý adoptivní Caesarův syn Octavius uzavírá s Marcem Antoniem dohodu o spoluvládě. Octavius nakonec vítězí nad Caesarovými vrahy, ale již nemá peníze pro vojsko. Žádá o pomoc v Egyptě Kleopatru - ta je mu poskytnuta a Marcus Antonius zůstává v Egyptě. To se nelíbí Octaviovi a tak při krátkém návratu ožení Marca Antonia se svou sestrou Octavií.

To se pochopitelně nelíbí Kleopatře, a tak po návratu do Egypta - aby odčinil tuto potupu Kleopatry, uzavírá sňatek s Kleopatrou a jejího syna prohlašuje budoucím králem Egypta. Avšak Octavius v Římě kuje pikle a nakonec dostává od senátu souhlas k válce s Egyptem.

Námořní bitvu u Actia Marcus Antonius ve službách Kleopatry prohrává, zkouší tedy bránit Alexandrii. Když dostane falešnou zprávu, že je Kleopatra mrtva, pokouší se o sebevraždu. Je dopraven do paláce ke Kleopatře, které umírá v náručí. Přichází jediný vládce světa - Octavius a přestože královně slibuje beztrestnost, ona sama se v nestřežené chvíli nechává uštknout kobrou, ukrytou v košíku s fíky. Tak zemřela královna Egypta, jediné říše Středomoří, která do té doby nepodlehla Římanům.

Tuto hru v Čechách uvádí společnost CLEOPATRA MUSICAL od 22. 2. 2002 v divadle Broadway (dříve kino Sevastopol) v Praze.

Konkurs na muzikálové role - 1. kolo, 20. 6. 2001

18. - 20. 6. 2001 se konalo 1. kolo konkurzu na muzikál, tak jsem tam dorazil taky. Zrovna byla pauza a tak jsem chvíli hovořil s Michalem Davidem, od kterého jsem se dozvěděl některé podrobnosti o připravovaném projektu a domluvili jsme se na další spolupráci. Zavzpomínali jsme také na hity jako byl „Nonstop" a odhadovali, kolik písní z muzikálu Kleopatra bude hitem. Pak se ještě Michal David pomazlil se psem a již se šlo se znovu vybírat.

"Dobrý den, jak se jmenujete, co nám zazpíváte, děkujeme, další prosím…". To byly nejčastěji používané věty. Mezi jednotlivými výstupy ještě porada o tom, zda je tento adept vhodný či nikoliv a zase se soustředit na dalšího.

7123-01 tn_7123-05 7123-06 7123-13
7123-15 7123-17 7123-20

Konkurs na muzikálové role - 2. kolo, 17. - 20. 7. 2001

17. a 18. 7. 2001 jsem se zúčastnil 2. kola konkurzu na muzikál Kleopatra ve studiu Wella, které je jedním z partnerů muzikálu. 17. 7 . zde zkoušely ženy na role Kleopatry, Octavie a Fulvie - proto jsem zde potkal Martinu Čechovou - PET, Beátu Todorovovou, Soňu a Zuzanu Norisovou, Ilonu Csákovou, Moniku Absolonovou, Radku Fišarovou nebo Lindu Finkovou. Filip Renč coby režisér každé vysvětlil svou představu, navodil atmosféru, popsal scénu a již mohla ukázat své pojetí dané role.

I když se komise ve složení Michal David, Eduard Klezla, Oldřich Lichtenberg, Filip Renč a někteří další snažili navodit pohodovou atmosféru, některé trému měly. Ale když si to podle požadavků členů komise „sjeli" několikrát, třeba v několika polohách nebo podáních, byla tréma téměř pryč. Z písní, které jsem zde slyšel, mě hodně zaujala „Píseň o Nilu", která má podle mého názoru velkou šanci být jedním z hitů tohoto muziklálu. O polední pauze jsem krátce vyzpovídal Filipa Renče, který je znám spíše jako filmový režisér.

Mezitím ostatní zpěvačky, které teprve čekaly na svou příležitost se předvést a ty, co už to měly za sebou, si uvolněně a kamarádsky mezi sebou povídaly o tom, kde která účinkovala, jaké to bylo a na co chystají. Mezitím se jednotlivým dívkám braly míry, doplňovaly údaje v dotaznících a domlouvaly se termíny jednání s produkcí.

18. 7. byli pozváni své umění předvést adepti na roli Caesara, Marca Antonia a Octavia. Tak jsem zde potkal Jiřího Helekala, Mariána Gregsu, Marcela Palondera, Jiřího Schoenbauera, Františka Ďuriače nebo Martina Poštu. Pánové zpívali - mimo dalších skladeb - také píseň „Zamilovaný Caesar", což je podle mne druhý hit tohoto muzikálu.

Zajímavostí z tohoto konkurzu by bylo mnoho, proto Vám zde předkládám jenom některé nejzajímavější: Alternací královny Kleopatry by mělo být šest - tři jsou již definitivní - B. Basiková, M. Absolonová a I. Csáková. Radka Fišarová je jednou z užšího výběru na další tři alternace, takže ji možná uvidíme v další hlavní roli (po Evitě). Ta se také připravovala nejkratší dobu - 1 den! A podle mínění komise zvládala roli dobře. Pokud by Jiří Helekal hrál roli Caesara, musel by si oholit svůj knír, na který je patřičně pyšný. Na jednom ze snímků máte možnost vidět 2 Kleopatry současně a můžete srovnat rozdíly ve vzhledu. Na rozdíl v pojetí si ještě budeme muset chvíli počkat. Teď se bude natáčet v Egyptě a Římě, dokončovat hudba, míchat, nahrávat a mnohé další.

6502-17a 6502-12a 6502-22a 6502-23a 6502-31a
6502-34a 6502-36a 6503-02 6503-03 6503-09
6503-12 6503-13 6503-23 6503-25 6503-29