Donaha! ano, ale hlavně s duší

Závěrečná striptýzová scéna muzikálu Donaha!Ve Východočeském divadle v Pardubicích spatřil světlo světa další muzikál. Jak už jeho název napovídá, půjde se možná i Donaha! Svoji premiéru měl na konci minulé sezóny - o víkendu 21. a 22. 5. 2005 a diváky byl nadšeně přijat.

První veřejná zkouška Žihadel - zleva Bejk (P. Doucek), Malcolm (J. Pejchal), Harold (M. Sochor), Jerry (M. Mejzlík) a Ethan (J. Maxián)

Mnozí z vás budou znát hořkou komedii The Full Monty (Donaha) - o partě nezaměstnaných ocelářů - především z filmové podoby, kterou natočil režisér Peter Cattaneo. Za tento film získal Oscara za nejlepší hudbu a obdržel prestižní ocenění Evropské filmové akademie za nejlepší evropský film roku 1997.

Nathan (A. Píša) dává svému tátovi Jerrymu (M. Mejzlík) své úspory na realizaci showDonaha! dvojice autorů Terrence McNallyho a Davida Yazbeka režíroval Roman Štolpa. Ten se nenechal zlákat prvoplánovým vyzněním (nazí muži na jevišti), ale zaměřil se hlavně na syrovou nahotu duše v těžkých životních zkouškách (nezaměstnanost) a na mezilidské vztahy (otec - syn, partnerství, kamarádství). Příběh nám přibližuje stav duše v okamžiku těžkého rozhodování. Bejk (P. Doucek) ''rozsvítil'' konkurz do striptérské skupiny, u kláves vzadu Jeanette (D. Novotná)Svým tématem je velmi blízký dnešní době a proto mu snad každý rozumí.

Hudebního nastudování se velmi dobře ujal Petr Hanzlík. Různé hudební styly s celým dějem perfektně ladí a v závěru vše přirozeně graduje. Hudba skvěle doplňuje i přestavby scény, které by jinak byly pro diváka asi nudné. Profesionální striptérská skupina Buddy Walsh (zleva M. Lavrovič, P. Jirsa, J. Semerád, klečící P. Červený)Petr Hanzlík prozradil, že by mělo vyjít CD s hudbou k tomuto muzikálu, takže si ho určitě nenechte ujít. Choreografie je velmi dobře zpracovaná. Především company si po dlouhé době může opravdu hodně zatancovat. Jsou zde náročné sestavy, především pro skupinu konkurenčních striptérů (Buddy Walsh). Znalci muzikálů mohou v inscenaci poznat některé kroky z úspěšného muzikálu Dracula. Určitě je to tím, že choreograf Štěpán Karlesz spolupracoval právě na tomto muzikálu jako company manager.Žihadla těsně před vystoupením

Kostýmy z dílny Kateřiny Hájkové jsou jednoduché, moderní a přesně odpovídají ději. Petr Kastner se postaral o scénu. Ta je velmi jednoduchá. V podstatě se skládá z oprýskaných zdí zavřené fabriky, které se nemění. Pouze se dolaďuje prostředí, ve kterém se zrovna děj odehrává. Trochu rušivě působí jen visící hák, který nemizí ze scény ani ve chvílích, První zkušební představení, při kterém všechny zatkla policie…kdy se děj odehrává ve striptýzovém baru nebo domácnosti.

Celý muzikál je především o šesti nezaměstnaných ocelářích, kteří jsou propuštěni z továrny v Sheffieldu. Vše začíná trochu netradičním nápadem Jerryho Lukowského (Martin Mejzlík). Svléknout se, ale jen výjimečně a pro jeden jediný večer. To vše pro peníze, aby měl na zaplacení alimentů a nepřišel o možnost vídat svého syna. Jerry (M. Mejzlík) zachraňuje z auta Malcolma (J. Pejchal), Dave (J. Kalužný) to vtipně glosujeZaloží proto striptérskou skupinu s názvem Žihadla a spolu s kamarádem Davem Bukatinskim (Jiří Kalužný) shání další kluky. Náhodně potkají a zachrání Malcoma MacGregora (Josef Pejchal), který se tráví v autě. Důvodem není práce, ale jeho matka.

Tato trojice se pokouší začít s tancem, ale vůbec jim to nejde. Rozhodnou se tedy vyhledat nějakého profesionála, Jerry, Dave a Nathan sledují Harolda, který vede taneční kurzkterý by jim pomohl. V tanečních kurzech objeví nezaměstnaného Harolda Nicholsna (Pavel Novotný), který se k nim nakonec také přidá. Je jich však stále málo, a tak uspořádají konkurz, na kterém objeví další dva - Ethana Girarda (Jan Maxián nebo Milan Němec) a Noaha "Bejka" T. Simmonsa (Pavel Doucek). Tím jsou Žihadla kompletní a začíná nácvik na show, který se prolíná s epizodami ze soukromého života jednotlivých hrdinů.Žihadla na jedné ze svých zkoušek v továrně - právě pochopili choreografii

Kdo nezná pardubické herce, možná ho překvapí, že i na oblastní scéně existuje soubor, který umí kvalitně zvládnout muzikál v jeho plné šíři. Dokáží vám, že zde nejsou jen dobří herci a zpěváci, ale i tanečníci. Suverénní výkon předvádí Martin Mejzlík v roli Jerryho Lukovského. Na jedné straně působí jako milující otec, na druhé straně jako nezodpovědný frajer. Manželský pár - Georgie (J. Janoušková) a její manžel Dave (J. Kalužný)Jeho vztah se synem, a to, co je pro něj ochoten udělat, je nejdůležitější dějovou a vztahovou linkou celé inscenace. Jiří Kalužný (Dave Bukatinsku), jako Jerryho nenápadně působící kamarád, zvládl zpěv, ale i tanec na jedničku. Poněkud potrhle působí Jan Maxián (Ethan Girard), který je oproti klidnějšímu Milanu Němci (v alternaci) až příliš energický. V určitých, vážnějších chvílích to však není zcela na místě.

Malcolm (J. Pejchal) předvádí Jerrymu (M. Mejzlík) jak umí tančit, Dave (J. Kalužný) pobaveně přihlížíJako nesmělý maminčin mazánek je úžasný Josef Pejchal (Malcom MacGregor), který se do této role dokázal dokonale vžít. Pro jeho postavu je typické neustálé nervózní zapínání a rozepínání zipu u bundy, které mu jde opravdu skvělé. Skejťáka Bejka přesně vystřihl Pavel Doucek. Pavel Novotný (alt. Martina Sochor) jako Harold je přesvědčivý jako muž, který je kvůli své ženě ochoten udělat cokoli. … a Jerry (M. Mejzlík) má co vysvětlovat své bývalé ženě Pam (K. Jelínková) a jejímu partnerovi Teddymu (A. Postler)V ženských rolí je bezkonkurenční Dagmar Novotná (Jeanette Burmeister), která jako by se do role pianistky a managerky Žihadel narodila.

Určitě zaujme Kristina Jelínková (Pam Lukowská) jako bývalá Jerryho manželka. Přesně se jí podařilo vystihnou ženu tápající mezi stále ještě láskou k bývalému manželovi a nutností zajistit lepší budoucnost pro jejich syna po boku sice nudného, ale zodpovědného muže. Milující se pár - Harold (M. Sochor) a Vicky (P. Janečková), která netuší, že již půl roku je Harold nezaměstnanýZklamala pouze Martina Sikorová (Estelle Genovesová), která má značné mezery ve výslovnosti, a tak je jí velmi špatně rozumět. Tradičně dobrý výkon podávají Jindra Janoušková (Georgie Bukatinská) nebo Petra Janečková (Vicki Nicholsová). Striptérskou skupinu Buddy Walsch tvoří tanečníci Petr Červený, Jakub Semerád, Petr Jirsa a Michal Lavrovič, kteří jeviště suverénně ovládají.

Závěrečná show Žihadel má obrovský úspěch - začínají v ocelářské, ale jestli skončí donaha…Vrcholem večera je jistě závěrečná - všemi netrpělivě očekávaná - striptýzová scéna. Nejdříve nás naladí profesionální striptérská skupina Buddy Walsh a po ní už nastupují Žihadla. Vchází na jeviště v ocelářských kombinézách a nechybí ani helmy. Vše pomalu a postupně na píseň Joe Cockera - "You can leave your hat on" svlékají. Choreografie je velmi propracovaná a v určitých místech i velmi náročná. Přesto ji herci zvládají s přehledem. Vypadají opravdu jako profesionálové. Odměnou za všechny výkony je dlouhotrvající bouřlivá děkovačkaMyslím, že by jim to šlo i mimo divadlo a měli by velký úspěch.

A úplný závěr? Ten je opravdu velmi zajímavý a nutno podotknout, že ho režisér Roman Štolpa vymyslel vskutku brilantně. Je skutečně nápaditý a pro diváka hlavně efektní. Budou-li Žihadla opravdu Donaha! nebo ne, vám neprozradím. Jděte se podívat, zklamáni jistě nebudete! Snad jen mohu naznačit, že herce uvidíte v oblecích, ve slipech, v tangách… a možná i bez nich…

Fotografie Michal Škvor, text Petra Gregorová