Ježíš požehnal Brnu

Ježíš Nazaretský na konci své pouti (D. Vitázek)Jesus Christ Superstar je jedním "majstrštyků" krále muzikálů Andrew Lloyd  Webbera. Ten, společně s libretistou Timem Ricem, udělal z adaptace biblického příběhu rockovou operu. Jelikož se Ježíš hrál i v Praze, adaptace Městského divadla v Brně se nevyhne srovnávání. Ačkoliv je příběh stejný, obě inscenace jsou rozdílně pojaté.

Jidáš jako Superstar (J. Jackuliak), hodnotící Kristovu smrtV Městském divadle Brno hráli tento muzikál již dříve. Vznikl jako projekt pro zahraniční scény a byl zpíván v angličtině. Aby mohl být hrán na různých scénách, Emil Konečný vytvořil dekoraci, která je kompaktní a účelná, přesto dokáže zobrazit několik různých prostředí. Nyní se tedy dekorace a kostýmy (Andrea Kučerová) vrací z fundusu na jeviště. Dav lynčuje Krista (D. Vitázek), kterého donedávna zbožňovalNutno dodat, že to neubralo na jejich atraktivitě.

Pod režijním vedením ředitele divadla Stanislava Mošy se hraje se v původním překladu Michala Prostějovského, ovšem znalcům pražského Ježíše neuniknou drobné textové změny. Michael Prostějovský objasnil, „Vše psát od prvních řádků“ je poselství Máří (J. Gazdíková) a Petra (J. Uličník)že textové změny provedené na žádost produkce schválil.

Takovou změnou je třeba rozšíření partu Šimona Zelotése (alt. Michal Kavalčík, Stano Slovák, Dušan Vitázek a Radek Láska) a upozadění postavy Petra (alt. Jakub Uličník a Rastislav Gajdoš). Jidáš (J. Jackuliak) obviňuje Krista (R. Jícha)Další změnou -  ovšem režijní - je téměř sólové pojetí písně "Vše psát od prvních řádků", kterou zpívá pouze Máří Magdalena a Petr. V pražské i londýnské verzi se jednalo o píseň víceméně sborovou, která byla silná právě mocným sborem a tím i podtextem 'Ježíš má v nás mnoho následovníků'.

Ježíš Nazaretský (alt. Robert Jícha, Dušan Vitázek a Oldřich Smysl) a jeho Jidáš (P. Gazdík) naslouchá hlasům a kněží v čele s Kaifášem (I. Ondříček)učedníci prodlévají v Jeruzalémě. Ježíš získává čím dál víc podpory a neunikne tím pozornosti úřadů, zastupovaných Kaifášem (alt. Jan Apolenář a Igor Ondříček) a Annášem (alt. Petr Brychta a Vladimír Volečko). Jidáš (alt. Ján Jackuliak a Petr Gazdík), jeden z 'Ježíšových vyvolených' je nespokojen s jeho přístupem k lidu i vztahem k Máří Magdaleně (alt. Jana Musilová a Ivana Vaňková). Ježíš (R. Jícha) je postaven před krále Heroda, který ho posílá zpět k Pilátovi…Prodá proto Ježíše za třicet stříbrných.

Ježíš je odveden před Piláta Pontského (alt. Martin Havelka a Karel Škarka), který ho odmítne soudit a pošle Ježíše před krále Heroda (alt. Jan Mazák, Zdeněk Junák a Stano Slovák). Ten po něm chce zázrak, a když Ježíš ignoruje všechny jeho požadavky, Herodes se rozčílí, odmítne Ježíše soudit a pošle ho zpět k Pilátovi. … který ho nakonec pod tlakem ''veřejného mínění'' odsuzuje k ukřižováníTen pod nátlakem davu, který se od Ježíše náhle odvrátil, nechá Ježíše zbičovat 39 ranami. Ani to však rozlícenému davu nestačí, a tak Pilát vynese ortel smrti: ukřižování. Sám si však nad rozsudkem myje ruce, aby tak dal najevo, že k němu byl donucen.

Příběh posledních dní v životě Ježíše Nazaretského staví hlavně na Máří Magdaléna (J. Musilová) ochraňuje Krista (D. Vitázek)představitelích Ježíše, Jidáše a Máří Magdalény. Fenomenální je Robert Jícha jako Ježíš, všeobjímací a láskyplný vůdce, který si svůj život proroka "lepších zítřků" nebere z náboženské stránky. Naproti tomu Dušan Vitázek hraje Ježíše s výrazem náboženského fanatika.

V roli Jidáše podává vynikající pěvecký výkon Petr Gazdík, Jidáš (J. Jackuliak) hodnotí Kristovu zbytečnou oběť, Sougirls k tomu nádherně tančí… prostě velkolepá showovšem závěrečná pasáž v písni Superstar sedí víc Jánu Jackuliakovi. Tato scéna je pojata opravdu ve velkém stylu světových show. Tradičně kvalitní výkony podávají i představitelky Máří Magdalény. Jana Musilová ji podá jako světaznalou ženu, která už ví co od života čekat, ale přesto uvěřila ideálu. V podání Ivany Vaňkové Máří opravdu věří v to, že se její sen o životě s Ježíšem  může splnitDav dotírá na Krista (R. Jícha), kterého ještě včera zbožňoval.

Jak Martin Havelka tak Karel Škarka dokážou vystihnout Pilátův vnitřní boj o to, jestli má dát Ježíše zabít nebo ne. Z pěveckých výkonů zaujmou všichni sólisté, z rozsáhlé company pak hlavně Jakub Uličník jako Petr nebo Michal Kavalčík jako Šimon. Kristus (R. Jícha) si sám nese kříž, na kterém ho ukřižujíZpěv účinkujících na jevišti je doplněn i off-stage sborem. Ovšem company i orchestr jsou v MdB vždy na špičkové úrovni.

Pokud chcete vidět emotivní podívanou podtrženou vynikajícími hereckými i pěveckými výkony, poplakat i zazpívat si s celým sálem, je Jesus Christ Superstar tím pravým. Ale nezaváhejte, hraje se pouze do konce roku a představení jsou téměř vyprodána.

Fotografie Michal Škvor, text Veronika Břešťanová