Starý Karlín v novém

Lumír Olšovský stále něco domlouvá…Lumír Olšovský zorganizoval na 20. dubna prohlídku po rekonstruované budově Hudebního divadla Karlín, tedy spíše po staveništi divadla. Ještě než jsme mohli vstoupit, tak každý z nás vyfasoval ochranou helmu. Přece jen, co kdyby nám něco přistálo na hlavě. Spolu s novináři se tu sešli i bývalí a současní členové karlínského souboru. Byla tu např. Tereza Duchková, Lumír Olšovský nebo Vlasta Peterková.

T. Duchková a V. Peterková se nemohou dočkat, až si zase zahrají v tomto nádherném prostoruDivadlo čeká opravdu hodně změn, a to nejen pro diváka, ale i pro herce. Jeviště bude mít točnu, nové tahy, lepší akustiku a dokonce 4 opony - průhlednou oponu, potom tzv. klaněčku, malovanou a nakonec protipožární oponu. Počet sedadel se z 1500 snížil na 1100 - je to dáno stávající normami  - sedadla budou širší a rozšířením technického zázemí.Pohled do hlediště, plného lešení

Novinkou budou také otevřené lóže v prvním patře, jak tomu bylo původně. To je snad jediná věc, na kterou mají herci opačný názor než památkáři. "Bude to víc cirkus než divadlo. On to sice původně cirkus byl, ale ty uzavřené lóže tomu dodávaly takovou intimitu", řekl k tomu Lumír Olšovský.Vedoucí projektu Ing. Jaroslav Tomeš ochotně odpovídal na zvídavé dotazy všech návštěvníků

Sedadla budou postupně vyvýšena, takže každý divák by měl dobře vidět na jeviště. Vše bude více zmodernizované a vzdušnější. Divák tedy nebude muset v zimě v divadle sedět v kožichu a v létě se zde grilovat.Práce se nezpožďují, vše se drží plánu

Herci budou mít k dispozici 10 šaten pro 6 lidí v 1. patře,  v každé bude WC a sprchový kout. Dále zde bude zkušebna a baletní sál. Přímo k jevišti povedou dvě schodiště a výtah. V přízemí budou mít šatny technici a hudebníci. Pokladna bude mít samostatný vstup, takže se nebudou tlačit diváci a kupující v jednom vstupu. O prohlídku byl velký zájem, také bylo spousta dotazůNový bude také samostatný vstup do divadelního klubu, který bude v suterénu divadla.

Zeptala jsem se Vlasty Peterkové, jak se na nové divadlo těší. "Těším se moc. Už na začátku když jsem sem vstoupila, tak jsem se celá rozechvěla. Mám to pořád v sobě. Nedovedu si to představit, až to bude hotové. Teď když vidím v jakém to je stavu, a je duben, Stropy se vysouší a dělá se nová štuková výzdoba dle starých postupůtak si to nedovedu představit, jak to zvládnou. Ale doufám, že jo."

V součastné době se nejvíce pracuje na vzduchotechnice, elektrice a chlazení. Hrubá stavba už je hotová. Jako první byla v zimě opravená střecha. Položeno bylo např. přes 20 000 m kabelů. Zatím neupravené divadlo započne svůj provoz premiérou ProducentůZatím je všude jen prach, lešení a spousta dělníků, kteří dělají co umí, aby se vše podařilo dokončit v plánovaném termínu.

Divadlo bude mít, hned po Národním divadle, druhý největší sál v Praze. Po rekonstrukci by se mělo svými parametry vyrovnat světovým scénám. Teď nezbývá než věřit, že náročné práce se povedou včas a v říjnu na tomto jevišti proběhne slavnostní premiéra muzikálu Producenti.

Fotografie Michal Škvor, text Petra Gregorová