Divadlo Hybernia se poprvé odhalilo

Divadlo Hybernia ve své kráseV pondělí 4. září byl novinářům oficiálně představen prvními ukázkami nový původní český muzikál Golem a zároveň Divadlo Hybernia, v němž zmíněné dílo bude uváděno. Toto zbrusu nové muzikálové divadlo se nachází v domě U Hybernů v těsné blízkosti Divadla Broadway, jehož je sesterskou scénou. Dům U Hybernů se tak opět po dlouhé době otevře veřejnosti. Projekt přestavby je dílem architekta Michaela Klanga.

Pohled z jeviště do sáluDivadlo není dosud zcela dokončeno. Pro mne jako laika je při pohledu na rozestavěný interiér neuvěřitelné, že premiéra Golema je naplánována na listopad tohoto roku,  takže divadlo již brzy bude moci přivítat své první návštěvníky. Výsledkem bude divadelní sál s maximální kapacitou hlediště až téměř 1000 míst. Prostor jeviště z pohledu VIP divákaPočet sedadel bude ovšem možno upravit podle typu pořádaných akcí. Zvláštní "VIP" zónou bude balkon, který umožní mimořádně dobrý výhled na scénu.

Dnešní divadlo Hybernia má zajímavou historii. Založil ho Karel IV. jako gotický klášter sv. Ambrože pro řád Benediktinů v roce 1355. Dům u Hybernů kolem roku 1940V letech 1652-59 jej irští františkáni (tzv. hiberni - odtud pochází jeho současný název) přestavěli do barokního stylu. Empírové průčelí s dórskými sloupy, které vzniklo v letech 1808-11 při přestavbě na celnici, pohledově uzavírá dnešní pěší zónu Na Příkopě.

Poprvé a možná naposledy… téměř všichni účinkující společně na jednom jevištiRekonstrukce Divadla Hybernia se táhne již od roku 1994 - tehdy se zde měl vystavět divadelní prostor pro Nota Bene Musical - tedy produkci muzikálu Dracula a Monte Cristo. Pro nedostatek peněz však byla rekonstrukce zastavena. Později bylo několik dalších zájemců o rekonstrukci, ale nikdy se fakticky nezačalo.

Producent Oldřich Lichtenberg a architekt Michael Klang na terase HybernieV roce 2003 vstoupili do projektu silní investoři, vypracoval se nový projekt (dílo arch. Michaela Klanga), který v sobě zahrnoval již provedené rekonstrukce a přidával nejnovější technologie k provozu celého objektu. V roce 2004 byla vydána poslední povolení a rekonstrukce započala a stále se čile staví. Tvůrčí kvartet Golema - Lou Fanánek Hagen (libreto), Karel Svoboda (hudba), Zdeněk Zelenka (scénář), Filip Renč (režie)Budova má celkem 8 pater s různými úrovněmi podlaží a na střeše terásku z níž je panoramatický výhled na Prahu. Na podzim 2006 se poprvé otevře veřejnosti premiérou muzikálu Golem.

Autorem hudby muzikálu Golem je Karel Svoboda, jenž stojí mimo jiné za dosud nejúspěšnějším českým muzikálem Dracula a nevyčíslitelným množstvím hitů našich předních zpěváků. Od dob Jesuse opět společně na jedné scéně - Bohouš Josef (Štěpán Skotnica) a Kamil Střihavka (Vojtěch)Námět a scénář vytvořil Zdeněk Zelenka (např. Rebelové) ve spolupráci s libretistou Lou Fanánkem Hagenem (Kleopatra, Tři Mušketýři). Režisérem představení je Filip Renč (Kleopatra, Rebelové). Choreografii má na starosti Richard Hes (Dracula, Monte Cristo), kostýmy Roman Šolc (Tři Mušketýři či nová verze Kleopatry). Dále se na vzniku muzikálu podílejí např. Šimon Caban (scénografie), Zdenka Trvalcová, Lucia Šoralová a Dasha aneb Rebeka v trojím provedeníPavel Marek (triky černého divadla) nebo Michael Curry, jenž je autorem výpravy muzikálu Eltona Johna Lví král (loutky, scénografická spolupráce).

Tvůrci muzikálu zjevně vsadili na hvězdy české hudební a muzikálové scény. Hlavní roli Vojtěcha si zahrají Petr Kolář, Kamil Střihavka a Josef Vojtek. Vojtěchovu lásku Rebeku budou alternovat Lucia Šoralová, Dasha a Zdenka Trvalcová. Kněz Štěpán Skotnica (Marián Vojtko) a hostinská Rozina (Ilona Csáková) v družném hovoruV roli Rabína Löwa se představí Petr Muk, Martin Pošta a Dušan Kollár. Jako Mordechaje diváci uvidí Jiřího Korna, Viléma Čoka a Tomáše Trapla. Titulní role Golema byla svěřena Jiřímu Škorpíkovi a Jiřímu Březíkovi. Dále budou k vidění např. Bohouš Josef, Zbyněk Fric a Marian Vojtko (Štěpán Skotnica), Petra Janů, Ilona Csáková a Hanka Křížková (Rozina), Petr Štěpánek a Vlastimil Zavřel (Rudolf II.), Hanka Křížková i Petra Janů se na svou postavu Roziny velmi těší...Tomáš Savka, Alan Bastien, Pavel Polák a Jan Fiala (Samuel, Jakob), Jaromír Holub, Jan Hudec a Martin Skala (Hubert), Kristina Kloubková a Jovanka Skrčeská (Rozárka - taneční role) a mnoho dalších.

Muzikál Golem je zcela novým dílem nejen po stránce hudební, ale také co se týká děje. Lou Fanánek Hagen a Zdeněk Zelenka dolaďují scénář..Jak uvedl Zdeněk Zelenka, diváci se nedočkají příběhu, který je znám z filmu Císařův pekař a pekařův císař, ani adaptace románu Gustava Meyerinka Golem. Autoři vycházeli z rozmanitých legend o Golemovi a vytvořili příběh, jehož hlavními hrdiny jsou židovská dívka Rebeka a křesťanský mladík Vojtěch. Unikátní klenutý strop divadla obdivují i sami tvůrci muzikálu Filip Renč, Lou Fanánek Hagen a Zdeněk ZelenkaZákladní dějovou linku tedy představuje láska napříč náboženstvími v době sílícího napětí mezi obyvateli židovského ghetta a pražskými křesťany. Muzikál je zasazen do Prahy na konci 16. století a nechybějí v něm známé historické postavy této doby, jakými jsou Rabín Löw či císař Rudolf II. Určité kouzlo celému projektu dodává i fakt, že se Golemův příběh odehrává v blízkém okolí domu U Hybernů. Autoři slibují příběh plný lásky, Karel Svoboda... dosáhne s Golemem stejného úspěchu jako kdysi s Drákulou?napětí, humoru, tajemství, alchymie i tajuplných hlasů předků.

Skladatel Karel Svoboda také novinářům představil několik prvních hudebních ukázek. Ačkoli se jednalo pouze o pracovní verze, za sebe mohu říci, že se návštěvníci mají rozhodně na co těšit. Právě Karel Svoboda je pro mnohé diváky zárukou kvality, což je možná jedním z důvodů, proč produkce již před oficiálním zahájením předprodeje eviduje poptávku po vstupenkách v na dnešní dobu neuvěřitelné výši 50 000 kusů.

Do běžného prodeje by vstupenky měly přijít v průběhu tohoto měsíce. Pokud jste zvědaví na zrekonstruovaný dům U Hybernů a nový muzikál Golem, můžete navštívit Divadlo Hybernia od 23. listopadu, kdy proběhne slavnostní premiéra.

Ulice Na Příkopech, kde sídlí Divadlo Broadway, je hned vedle… ... slavného Obecního domu (v jehož sousedství stojí Divadlo Hybernia, kde se příběh o Golemovi odehrává)… ... a také známá stavba komplexu Palladium na náměstí Republiky

Fotografie Michal Škvor, text Alena K. a Michal Škvor