Golem se v předpremiérách líbí

Červená sametová opona divadla Hybernia odhalila Golema veřejnosti poprvé 20.listopaduNově otevřené Divadlo Hybernia přivítalo své první diváky. Tento muzikálový stánek vznikl nákladnou rekonstrukcí paláce U Hybernů, který stojí v těsné blízkosti Obecního domu. Od 20. do 22. listopadu zde probíhají předpremiéry dlouho očekávaného původního českého muzikálu Golem. Vzhledem k mnoha hvězdným alternacím se produkce rozhodla uvést Golema  oficiálně na jeviště hned třemi slavnostními premiérami, které následují ve dnech 23., 24. a 25. listopadu.

Na tiskové konferenci popřál tým autorů Golemovi hodně štěstí...Všechny tři premiéry jsou obsazeny rovnocenně. 23. 11. se představí např. Josef Vojtek, Lucia Šoralová, Linda Finková, Martin Hudec, Jiří Korn, Hanka Křížková, Martin Pošta, Marian Vojtko, Petr Štěpánek, Tomáš Savka, Pavel Polák nebo Kristina Kloubková. 24.11. je vystřídají Petr Kolář, Dasha, Martina Michalcová, Jan ...a také zveřejnil premiérové obsazeníFiala, Vilém Čok, Petra Janů, Dušan Kollár, Bohouš Josef, Ivan Vyskočil, Bedřich Levý, Alan Bastien a Jovanka Skrčeská. 25.11. si pak zahrají Petr Kolář, Zdenka Trvalcová, Olga Lounová, Martin Skala, Tomáš Trapl, Ilona Csáková, Dušan Kollár, Zbyněk Fric, Vlastimil Zavřel, Jaromír Holub, Pavel Polák a Kristina Kloubková.

Díky Z. Zelenkovi (scénář) a L. F. Hagenovi (libreto-scénář) ožívají na scéně divadla legendami opředený ochránce Židů Golem i jeho tvůrce rabín LöweZ nejznámějších představitelů hlavních rolí se premiér nezúčastní pro časové zaneprázdnění ve stanovených třech termínech Kamil Střihavka. Druhou významnou alternací, která se zatím nepředstaví, je Petr Muk. Ten z osobních důvodů začne hrát rabína Löwa až od prosince.Exkurze do alchymistické dílny je jedním z nemnoha veselejších momentů v jinak skličujících poměrech rudolfínské Prahy

Muzikál Golem je dílem Karla Svobody (hudba), Zdeňka Zelenky (námět, scénář), Lou Fanánka Hagena (libreto, spolupráce na scénáři), Richarda Hese (choreografie), Romana Šolce (kostýmy), Šimona Cabana (scénografie), Pavla Marka (triky černého divadla) a Michaela Curryho (loutky, scénografická spolupráce).

Vztahy  mezi Židy a křesťany jsou opravdu vyhrocenéJak název napovídá, autoři se inspirovali legendami o Golemovi. Ovšem vytvořili z velké části nový příběh, jehož hlavním motivem je nesmiřitelný boj mezi křesťanským a židovským obyvatelstvem Prahy v 16. století a láska napříč těmito dvěma náboženstvími.Postava císaře Rudolfa II. (P. Štěpánek) je v muzikálu prezentována v trochu jiném světle, než jak ji znají diváci ze známého filmu

Já jsem zhlédla odpolední představení 21. listopadu. Jelikož se jednalo o předpremiéru, nebyly úplně dořešené všechny detaily. Např. nastal na krátkou chvíli problém s titulkovacím zařízením (řešeným přes projekci), jímž je doplněna scéna kvůli zahraničním návštěvníkům. Nicméně k závažnějším potížím naštěstí nedošlo a diváci si mohli užít víceméně plnohodnotné představení, Společná závěrečná píseňnavíc obohacené účastí části autorského týmu v čele s režisérem Filipem Renčem.

Hudba, kterou Karel Svoboda do Golema  napsal, působí velmi příjemně a dobře se poslouchá. Na druhé straně se zdá, že chybí skladby s jasným hitovým potenciálem. Většina představení je hudebně na první poslech dosti obtížně zapamatovatelná. Nejvýraznější je závěrečná písnička,Křesťanský Romeo a židovská Julie - aneb zakázaná láska Vojtěcha a Rebeky ve které zpívají společně představitelé křesťanských i židovských postav.

Milým překvapením pro mne byly výkony sólistů. Není rozhodně běžné, aby v inscenaci s tolika postavami všichni účinkující hráli a zpívali alespoň dobře. Obsazení z navštívené předpremiéry však nemohu vytknout opravdu vůbec nic.Rabín Löw (M. Pošta) se trápí...kvůli své schovance i hrozícímu pogromu Ústřední dvojici si zahráli zkušení muzikáloví zpěváci Lucia Šoralová a Petr Kolář a oba předvedli své standardně kvalitní výkony. Jen je škoda, že role Vojtěcha nedává Petru Kolářovi velkou šanci pěvecky vyniknout tak, jak by mu to dovolily jeho skvělé hlasové dispozice.

Bohaté zkušenosti z hudebního divadla výborně zúročili i Linda Finková (Mariana), Martin Pošta (rabín Löw), Zbyněk Fric (Štěpán Skotnica), Pavel Polák (Jacob), Židovský obchodník Mordechaj (T. Trapl)  je nepřehlédnutelný a na jevišti se rozhodně neztratíPetra Janů (Rozina) nebo Jan Fiala (Hubert). V roli židovského obchodníka Mordechaje zazářil vtipný Tomáš Trapl, ač namaskovaný s vousy je takřka k nepoznání, a nemůže tedy v tomto muzikálu tolik využít svou charakteristickou mimiku. Úspěšný muzikálový debut si v Golemovi  odbyl zpěvák Bedřich Levý, který v roli židovského studenta Samuela vytvořil spolu s Pavlem Polákem alias Jacobem velmi zábavné a nepřehlédnutelné duo.

Golem, jakožto titulní postava muzikálu, je přítomen v představení hned ve dvou podobách. tn_MS06C-050406Nejprve se objevuje jako obří loutka, posléze pak přichází jeho lidská verze v podobě tanečníka. Tím byl Martin Kalous. Hlas Golemovi propůjčil jeden z dirigentů Jiří Škorpík, který je znám mimo jiné jako zpěvák a dvorní aranžér skupiny 4TET.

Muzikál Golem zaujme diváky mimo jiné výraznými kostýmy, parukami a líčením. Publikum na předpremiérách bylo nejnovějším muzikálovým režíjním počinem Filipa Renče nadšenoMnozí zpěváci jsou změněni k nepoznání. Zejména rabín Löw nebo Mordechaj. Velmi zajímavou proměnou ovšem musejí před představením projít i představitelé židovských studentů Jacoba a Samuela nebo kněze Štěpána Skotnici.

Předpremiéroví návštěvníci ocenili Golema  bouřlivým potleskem. Nemůže být pochyb o tom, že si tento muzikál své publikum jistě najde.

Fotografie Michal Škvor, text Alena K.