Den na zkoušku zase trochu jinak

Čtveřice hlavních hrdinů Dne na zkoušku se v polovině listopadu rozloučila s pražským obecenstvemMuzikálová komedie Lumíra Olšovského Den na zkoušku se 13. listopadu bezmála po roce rozloučila se svým původním působištěm pražskou derniérou. Nyní budou následovat již pouze zájezdová představení tohoto titulu. Premiéra se v Divadle Radka Brzobohatého konala 11. prosince 2005.

Druhý autorský počin Lumíra Olšovského je trefou do černého Lumíra Olšovského znají návštěvníci muzikálů především jako herce a zpěváka. Za zmínku stojí např. jeho role v muzikálech Hudebního divadla Karlín Hello, Dolly, Někdo to rád horké, Klec bláznů, (Řek) Zorba, Noc na Karlštejně, West Side Story , Zpívání v dešti  nebo Producenti, a dále Hledá se muž. Zn: Bohatý!, Miluju tě, ale...nebo Milovat k smrti. Role Cosmo Browna ve Zpívání v dešti  mu dokonce vynesla Cenu Thálie. Přípravu na rande s Pavlem Veronika (M. Absolonová) podrobně konzultuje se svým druhým Já (L. Něrgešová)V případě Dne na zkoušku však Lumír Olšovský figuruje "pouze" v pro diváky zatím nezvyklé roli autora veškeré hudby i textů a režiséra. Jedná se o jeho druhé autorské dílo po poloprofesionálním muzikálu Knihovna z roku 2003.

Den na zkoušku  je hrou pro dva muže a dvě ženy. Role hlavní hrdinky Veroniky se ujala Monika Absolonová (např. Kleopatra, Tři Mušketýři  nebo Rebelové). Její všudypřítomné druhé Já ztvárnila herečka a moderátorka Laďka Něrgešová. Mužský element Společný piknik v parku si Pavel (R. Valenta) s Veronikou (M. Absolonová) i jejich druhá Já (J. Maxián, L. Něrgešová) užívají v představení zastupuje Radek Valenta (např. Pokrevní bratři a Jesus Christ Superstar) v roli Pavla a Jan Maxián (Tajemství  nebo pardubické nastudování Donaha!) coby Pavlovo druhé Já.

Lumíru Olšovskému se podařilo napsat vtipný příběh na v dnešní době velmi aktuální téma lásky přes internet. Veronika s Pavlem se znají přes chat a výborně si rozumějí. Skutečné rande se zdá být mnohem komplikovanější než to virtuálníDomluví si tedy opravdové rande. Osobní setkání je však pro oba plné rozčarování a společně strávený den poskytuje dostatek prostoru pro mnohé situace, které oba "virtuální milence" i jejich druhá Já pěkně potrápí, ale diváky pobaví.

V muzikálové komedii samozřejmě nemohou chybět písničky, Monika Absolonová dokázala, že s přehledem zvládá i komediální činohruovšem v případě Dne na zkoušku  převažuje spíše činoherní složka, což klade velké nároky na herecké dovednosti všech účinkujících. Písničky ze Dne na zkoušku dokáží zaujmout a skvěle doplňují dění na jevišti, ovšem z mého pohledu jim trochu chybí zapamatovatelnost. Čestnou výjimkou je píseň "Všem láskám svým", která se jako leitmotiv prolíná celým představením a divákům jistě v hlavě zůstane.

Ve zpívaných pasážích nejvíce vynikne hlas Moniky Absolonové. Ta se také postarala o největší příjemné překvapení Dne na zkoušku, když dokázala, že jí nebyl nadělen pouze pěvecký talent, ale na výbornou obstojí i jako komediální činoherečka a s přehledem zvládne i hlavní roli Večeře při svíčce - začátek nebo konec vztahu ztřeštěné Veroniky (M. Absolonová) a nesmělého Pavla (R. Valenta)v představení, kde takřka "nesleze z jeviště". Její Veronika je typově dokonalým protikladem plachého Pavla v podání Radka Valenty.

Radek Valenta vtisknul své postavě uvěřitelnost a přirozenost a jen těžko si lze představit pro tuto roli vhodnějšího představitele. Laďce Něrgešové role Veroničina "vnitřního hlasu" sedla rozhodně lépe než post moderátorky Česko hledá SuperStar. Členové vedení fanklubu M. Absolonové nesměli chybět ...Jan Maxián, který se kromě své role jako muzikant postaral i o nahrání hudby Dne na zkoušku, perfektně prodal svůj ztřeštěný projev. I díky přítomnosti jen těchto čtyř dobře sehraných lidí na jevišti se podařilo vytvořit představení bez slabých článků.

Jak jsem již zmínila, na Den na zkoušku se v blízké budoucnosti již mohou těšit pouze diváci mimo hlavní město. Uvidíme, zda se však jednoho dne tato komedie do Prahy nevrátí.

Fotografie Michal Škvor, text Alena K.